Paylaş
- 2012’de Ümraniye’deki mağazamız yüzde 10 büyüdü. Bursa’daki büyüme onu geçti. Bizim için sağlıklı olan, son 4 yıldır istikrarlı şekilde yüzde 12-14 büyümeyi yakalamış olmamız. Türk tüketicisi markayı benimsedi, konsepte alıştı.
IKEA’nın Türkiye’ye 2005’te girdiğini anımsattı:
- Şu anda 2’si İstanbul’da birer de Bursa, Ankara ve İzmir’de olmak üzere 5 mağazayla hizmet veriyoruz. IKEA, global alımla uygun fiyatı yakalıyor.
- Global alımda Türkiye’nin payı ne kadar?
- Türkiye’den yılda 600 milyon dolarlık ürün alıyor. Yani, Türkiye’den dünyadaki IKEA’lara 600 milyon dolarlık ihracat gerçekleşiyor.
- Daha önce bu rakam ne kadardı?
- 2005’te Türkiye’den alımı 200 milyon dolar düzeyindeydi. Türkiye’de mağazaların açılmasıyla birlikte ihracatta da arttı.
- Türkiye’de kaç şirket IKEA’ya dönük ihracat yapıyor?
- 50’den fazla tedarikçi ürün gönderiyor.
İstanbul’un Anadolu yakasında IKEA’nın 80 kişilik kadrosu bulunan bir tedarik merkezinin faaliyet gösterdiğini kaydetti:
- Buradaki tedarik merkezi Mısır, Pakistan, Bangladeş ve Türkiye’den alımları organize ediyor.
- Türkiye’den aldıkları ürünler arasında mobilya var mı?
- Henüz yok. İzmir’deki bir şirketle denemeler yapılıyor. Romanya ve Çek Cumhuriyeti mobilyada Türkiye’ye göre daha rekabetçi.
- Kişi başına alışveriş ne kadar?
- 2005’te 90 lira dolayındaydı. Şimdi 150 lira.
IKEA’yı yöneten Mapa Mobilya ve Aksesuar Pazarlama A.Ş.’nin Pazarlama Direktörü Senem Sadıklar araya girdi:
- 5 mağazamıza geçen yıl 15 milyon kişi girdi. 8 yıllık toplam ziyaretçi sayısı 75 milyonu buldu.
Fuat Atalay, önümüzdeki 10 yıl içinde Türkiye’de 5 mağaza daha açacaklarına vurgu yapınca sordum:
- Mağaza açma temponuz düşük değil mi?
- Bizim mağaza büyüklüğümüz 30 bin metrekare. Bu boyutta mağazaları çok hızlı açmak kolay değil. IKEA, Avrupa’da 16 bin metrekarelik “küçük mağaza” denemeleri yapıyor. Başarılı olursa, Türkiye’de bu tip mağazalarla sayıyı artırabiliriz.
Yeri gelmişken şu noktanın altını çizdi:
- 4 yılda IKEA’nın bulunduğu 45 ülke arasında arka arkaya iki kez iki basamaklı büyüyen en iyi 4 arasına girdik. Diğer ülkeler Birleşik Arap Emirlikleri, Suudi Arabistan, Rusya ve Çin’di.
Suudi Arabistan’daki büyümenin bir ayrıntısına dikkat çekti:
- Bölgede Arap Baharı yaşanmaya başlanınca Suudi Arabistan yönetimi, halka harcama çekleri dağıtır oldu. Bu, IKEA’ya da yansıdı.
- IKEA’nın Türkiye’den daha fazla alım yapması için çabalarınız oluyor mu?
- Elimizden geleni yapıyoruz.
IKEA’nın Türkiye’de büyümesi belki en çok mobilyacıları üzüyor. Ancak, bu tür zincirlerin Türkiye’de bulunmalarına yaptıkları alım penceresinden de bakmak gerekiyor.
IKEA’ya giden 600 milyon dolarlık ürün, şu anda 50 şirketin işine yarıyor. Şirketlerin sayısının ve ihracatın artması için bastıralım.
En çok talebi yine İsveç köftesi görüyor, artanı köpeklere gidiyor
MAYA Holding CEO’su Fuat Atalay’a IKEA’da İsveç köftesine olan talebi anımsattım:
- Mağazaları-mızdaki restoranda yine İsveç köftesi birinci sırada. Somon ikinci sırada yer alıyor. Şimdi döneri de deniyoruz.
Senem Sadıklar, bu noktada şu bilgiyi paylaştı:
- Artan yemekleri 3 yıldır köpek barınaklarına gönderiyoruz. Bu işin prosedürü var, sıkı denetimle gerçekleşiyor.
Oyuncak satışı 1500 çocuğun eğitimine destek sağlayacak
MAPA Mapa Mobilya ve Aksesuar Pazarlama A.Ş.’nin Pazarlama Direktörü Senem Sadıklar, sosyal sorumluluk çalışmalarına örnek verdi:
- IKEA’da satılan her oyuncak için 1 lirayı Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı’na (TEGV) aktarıyoruz. Bu şekilde 1500 çocuğun eğitimine katkıda bulunacağız.
İstanbul’da iki perakende parkı yapma planımız var
MAYA Holding CEO’su Fuat Atalay, Bursa’da yaptıkları Anatolium perakende parkını Corio’ya sattıklarını anımsatıp ekledi:
- 160 milyon dolara tamamladığımız Ankara Anatolium 2011 sonunda hizmete açılmıştı. İstanbul’a dönük planlarımız var. Biri Bahçeşehir, diğeri Kurtköy tarafında olmak üzere iki ayrı perakende parkı düşünüyoruz.
Sendika gerilimi işyeri temsilcilerine kapı açtı
MAYA Holding CEO’su Fuat Atalay’a IKEA’da yaşanan sendika gerginliğini anımsattım:
- O tartışmalar sonrasında mağazalarımızda işyeri temsilcileri seçilmesini sağladık. Çalışanların artık sesini yönetime doğrudan duyurabiliyor.
Mağazalarda sandık kurup seçim yapılmasını sağladıklarını vurguladı:
- 5 mağazada toplam 38 işyeri temsilcisi var. Bunların görev süreleri 1 yıl. İlk 6 ayları geride kaldı.
Paylaş