Paylaş
ŞEKER Tanıtım Grubu (ŞTG) Başkanı Hidayet Kadiroğlu, New York’taki “Summer Fancy Food Show”daki stantlarında söze Mart 2015’te Japonya’da gerçekleşen fuardan girdi:
- Ekonomi Bakanlığı’nın Tokyo’daki Ticaret Müşaviri, bizim için görüşmelere başladı. 1100 şubesi olan Doutor adlı cafe zincirinde Türk kahvesi ile Türk lokumunu birlikte sunma hedefiyle görüşmeleri sürdürüyor.
Stantdaki Okka’yı işaret etti:
- Makineyi üreten Arzum, fuarlarda sponsor olarak ŞTG’nin standında yer alıyor. Tokyo’daki fuarda “Büyük İkili” vurgusuylaTürk kahvesi ve lokum ikram ettik. Doutor’la görüşmeyi tetikleyen o tanıtım oldu. Ertuğrul Fırkateyni’nin yıldönümü etkinliklerinde de aynı tanıtımı yürüttük.
Öncelikle Doutor’un bir şubesine pilot nokta olarak gireceklerini kaydetti:
- Sonrasında Türk kahvesi ve lokum diğer şubelere de yayılır.
Ekonomi Bakanı’yla Serbest Ticaret Anlaşması (STA) çerçevesinde Güney Kore’ye gittiklerinde de “Büyük İkili”nin gündeme geldiğini belirtti:
- CJ Holdings’in Başkanı, Türk lokumunun “ölmeden önce tadılması gereken 7 şey” arasında sayıldığını söyledi. Ayrıca, 450 şubeli cafe zincirinde de Türk kahvesi-lokum ikilisini sunma yolunda kapıyı açık tuttu.
Türkiye’nin ihracatta çevre ve bölge ülkeler seçeneğini kullandığını anımsattı:
- Şimdi yakın coğrafyamızda sıkıntılar var. O nedenle Ekonomi Bakanlığı’nın da desteğiyle uzak pazarlara ağırlık vermeye yöneldik. Japonya’da, ABD’de fuara katılmak bu stratejinin bir parçası. Arkasından Latin Amerika ülkeleri gelecek.
Türkiye’nin ABD’ye şekerleme ihracatının yıllık 120 milyon dolar düzeyinde olduğunu vurguladı:
- ABD’nin yıllık şekerleme ve şekerli ürünler ithalatı 13.5 milyar dolar. Bu pazarda alacağımız çok yol var.
Dünya Sağlık Örgütü’nün (WHO) uygun gördüğü kişi başına günlük şeker tüketimi miktarına değindi:
- WHO’ya göre günlük şeker tüketiminin 36 gram düzeyinde olması gerekiyor. ABD’de bu rakam 126 gramı buluyor. ABD’de kişi başı yıllık şeker tüketimi 15, Avrupa’da 10 kilo iken ülkemizde 1.5-2 kilo düzeyinde.
ŞTG üyelerinin çoğunun KOBİ olduğuna dikkat çekti:
- Önümüzdeki dönemde ABD’den “VIP alım heyetleri” davet edeceğiz. Ekonomi Bakanlığı, alım heyetleri davetiyle ilgili masrafları da karşılıyor.
Türkiye bir yandan Suriye sınırında ortaya çıkabilecek “kıvılcım” nedeniyle “tetikte” dururken, diğer taraftan koalisyon-erken seçim seçeneklerini tartışıyor.
2 bine yakın üyesi bulunan Şeker Tanıtım Grubu da, herşeye rağmen ihracatın peşini bırakmamak gerektiği düşüncesiyle “uzak pazarlar”ı zorluyor.
25 ülkeye şalgam suyu ihraç ediyor
NEW York’taki “Summer Fancy Food Show”da stantlar arasında dolaşırken Kilikya Şalgam dikkatimizi çekti. Kilikya Şalgam Yönetim Kurulu Başkanı Selahiddin Nas’la konuştuk:
- Şalgam suyu, Türkiye içecek pazarında yüzde 1’lik paya ulaştı. Artışta çiğ köfte zincirlerinin rolü büyük.
Şalgam suyu pazarında liderin Doğanay olduğunu belirtti:
- Şalgam Üreticileri Derneği kurduk. Ben Başkanım. Doğanay, ilk olmanın da avantajıyla liderliği sürdürüyor. Fersan ve Kemal Kükrer de şalgam suyu üretiyor. Torku da pazara yeni girdi.
İhracatı sordum, kendi şirketinden örnek verdi:
- 25 ülkeye 3 milyon dolarlık şalgam suyu ihraç ediyoruz. Ülkeler arasında ABD de var.
İşe asılınca şalgam suyu gibi yerel bir içecek de, “etnik” kategorisinde de olsa ihracat şansı yakalıyor.
3 milyar dolar ihracat, 1.2 milyar dolar ithalat
NEW York’taki fuarda Başkan Yardımcısı Zekeriya Mete, yönetim kurulu üyeleri Kazım Taycı, Subet Çiçek ve Uğur Durukan’la sektörü temsil eden Şeker Tanıtım Grubu Başkanı Hidayet Kadiroğlu, sektörün 2023 ihracat hedefinin 10 milyar dolar olduğunu belirtti:
- Geçen yıl 2.8 milyar dolar olan ihracatımız bu yıl 3 milyar dolara ulaşacak.
- İç pazarın büyüklüğü ne kadar?
- 4 milyar dolar.
- Şekerleme ithalatında durum nedir?
- 1.2 milyar dolarlık ithalat söz konusu.
- Kilo başına ihracat geliri nasıl?
- 3 dolar düzeyinde. 2023’e kadar 5 dolara çıkarmayı hedefliyoruz.
Paylaş