Katar’daki ilk ihalede ‘Bismillah’ derken depremle sarsıldık

KATAR’a ilk giren Türk müteahhitlik şirketlerinden STFA İnşaat Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Alp Taşkent, bu ülkede önlerine çıkacak büyük ihalelere daha güçlü girebilmenin formülünü ararken 2008’de kendilerine yakın gördükleri Yapı Merkezi İnşaat Murahhas Azası Başar Arıoğlu ile buluştu:

Haberin Devamı

- Katar’da önümüzdeki dönemde büyük ihaleler gündeme gelecek. O ihalelere birlikte girmeye ne dersiniz?
Yapı Merkezi İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Emre Aykar ile STFA İnşaat Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Ali Şentürk’ün de hazır bulunduğu buluşmada işbirliği kararı çıkması uzun sürmedi:
- Katar’daki büyük ihalelere birlikte girelim.
Derken 2022’de Dünya Kupası’na ev sahipliği yapmaya hazırlanan Katar, bu çerçevede Doha Metrosu için 2011 yılında ön yeterlilik çağrısında bulundu. Dünyanın çeşitli ülkelerinden 700 firma, ön yeterlilik çağrısıyla ilgilendi. İhalenin patronu konumundaki Katar Demiryolları idaresi, ilk aşamada firma sayısını 290’a çekti.
290 şirket 70 ortak girişim grubu (konsorsiyum) oluşturdu. Katar Demiryolları, 5 paket halinde çıkacağı ihalelerde yarışacak şirketler için listeyi bir kez daha kısalttı. Böylece, 52 şirketin oluşturduğu 18 konsorsiyum, söz konusu ihalelerde yarışma şansı elde etti.
Katar Demiryolları, 18 konsorsiyuma şu kuralı koydu:
- 5 paket halinde ihaleye çıkacak Doha Metrosu’nda her konsorsiyum en fazla iki pakete teklif verebilir.
STFA-Yapı Merkezi önderliğindeki konsorsiyum, ilk teklifini Doha Metrosu’nun ana binaları ihalesine verdi. İdare’nin “En beğenilen konosrsiyum” olarak seçtiği STFA-Yapı Merkezi ikilisi, söz konusu ihalede öne çıkıp pazarlığa davet edildi.
STFA İnşaat Grubu Başkan Yardımcısı Serkan Mısırlıoğlu’nun da içinde yer aldığı ekip, Doha’da Katar Demiryoları İdaresi binasının 17’nci katında pazarlık için masaya oturdu. İhale komisyonu başkanı söz şöyle girdi:
-Bismillahirrahmanirrahim. Welcome (hoş geldiniz).
O anda Doha, depremle sarsıldı. Hemen binayı boşalttılar. Sarsıntı sonrası yeniden pazarlığa oturmak yönetimin içine sinmedi. Görüşmeyi ertesi güne bıraktı. Ertesi gün komisyon başkanı bu kez ilk cümleyi şöyle seçti:
- Hayırlısı olur inşallah.
Pazarlık başladı. STFA-Yapı Merkezi önderliğindeki ekip, o ihaleyi kazanamadı. İki taraf koşullarda ortak noktaya ulaşamamıştı. Mısırlıoğlu, bu durumu şöyle yorumladı:
- Doha Metrosu ihalesinin en küçük dilimini alsaydık, o zaman Gold Line için şansımız azalacaktı. Bizim için böylesi daha hayırlı oldu.
Nitekim STFA-Yapı Merkezi liderliğindeki konsorsiyum, gücünü ve tüm dikkatini 4.4 milyar dolarık Gold Line ihalesine yönlendirdi. İhalenin son turunda Alman devi Hochtief’le yarışıp, ipi göğüsledi. Konsorsiyum, Katar’ın Dünya Kupası hazırlıkları kapsamsamındaki ihalelerin en büyük dilimini alırken, Türkiye’de de “Tek kalemde en büyük dış müteahhitlik ihalesini kazanan” ünvanını elde etti.
Alp Taşkent, ihale sürecinde hem Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün, hem de Başbakan Tayyip Erdoğan’ın desteğini hep yanlarında hissettiklerini vurguladı.
Yolları açık, çıtaları hep daha yüksekte olsun...

Haberin Devamı

Dubai Metrosu 8 milyar doları buldu

Haberin Devamı

STFA-Yapı Merkezi yönetimi, Doha Metrosu’nun 4.4 milyar dolarlık “Gold Line” bölümü ihalesini kazandıklarını duyurmak üzere Rahmi M. Koç Müzesi’ndeki “Wilhelm Vagonu”u seçti.
STFA Yatırım Holding CEO’su Mehmet Ali Neyzi, vagonun tarihçesini anımsattı:
- Asıl adı “Berlin 65” olan vagon, 1917 yılında Alman İmparatoru II. Wilhelm tarafından Sultan V. Mehmet Reşat’a hediye edilmiş bir yemek vagonu.
STFA İnşaat Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Alp Taşkent, Rahmi Koç’un vagonla ilgili çabasına dikkat çekti:
- Rahmi Bey, bu vagonu bulup müzeye kazandırmış. Onunla da kalmayıp çok güzel restore ettirerek kullanıma açmış.
Vagonla ilgili kısa sohbet sonrası Yapı Merkezi’nin inşa ettiği Dubai Metrosu gündeme geldi. Yapı Merkezi Murahhas Azası Başar Arıoğlu, şu bilgiyi paylaştı:
- Dubai Metrosu’nun ilk ihale bedeli 3.3 milyar dolardı. Tamamlanması 8 milyar doları da buldu.

Yazarın Tüm Yazıları