Paylaş
- Türkiye’de temsil ettiğim fuarcılık şirketi Dubai’de mobilya fuarı düzenliyor. MOBDER’e 12 metrekarelik ücretsiz yer ayıralım, kendinizi tanıtın.
Çoklar, teklifi MOBDER Başkanı Murat Tunç’a aktardı:
- Dubai’deki mobilya fuarında bize ücretsiz stand teklif ettiler.
- Stand büyüklüğü ne kadar olacak?
- 1000-2000 metrekare, ne istersek.
Tunç, Çoklar ve derneğin Sayman’ı Serdar Ufuk, TGExpo ile ilk görüşmeyi yaptı. Ücretsiz alanın 12 metrekare olduğu anlaşıldı:
- 12 metrekare bize yakışmaz.
MOBDER, Dubai’deki fuara 3 yıl önce 300 metrekarelik standla katıldı. Avşar, sözünde durdu:
- 300 metrekarenin 12’si ücretsiz olacak.
MOBDER’in marka danışmanı Brand Anatolia’nın ortakları Şebnem Atay ile Murat Tolga Eser, Dubai’de bizi Murat Tunç, Kadri Çoklar ve Serdar Ufuk’la buluşturdu. Birlikte fuarı ve 17 üyeli MOBDER’in 8 üyesinin ürünlerini sergilediği ortak 800 metrekarelik alanı gezdik. Tunç, MOBDER’in başlangıçta ithalatçıları da kapsadığını belirtti:
- Zamanla üretim odaklı olmayı yeğledik. Üyelerimizin toplam cirosu 200 milyon dolar. Bunun yüzde 40’ı ihracat. İhracatımızda Rusya, Türki Cumhuriyetler ve Ortadoğu ülkeleri ön sıralarda. Dubai’deki fuara katılımla Ortadoğu’ya ihracatı artırmayı hedefliyoruz. Bunun işaretlerini de aldık.
Türkiye’nin toplam mobilya ihracatını anımsattı:
- Sektörümüz 2013’te 2.2 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. 2023 hedefi de 10 milyar dolar.
MOBDER üyelerinin ihracatının katma değeri daha yüksek ürünlerden oluştuğunu şöyle örnekledi:
- Türkiye, mobilyayı ortalama kilosu 3.7 dolardan ihraç ediyor. MOBDER üyelerinde bu rakam 8-10 doları buluyor.
Serdar Ufuk, fuara MOBDER çatısı altında katılan şirketlere işaret etti:
- Bykepi, Casa, Enne, Estetik Decor, Fatih Kıral, Metebronz, Mobi, Nil Mobilya.
Sonra şu saptamayı yaptı:
- MOBDER standına gelen, burayı tek marka sanıyor. Katılımcı arkadaşlarımız da tek markaymış gibi hareket ediyor. Ziyaretçi verileri ortak havuzda toplanıyor. Rakip gibi görünse de bu markalar, birbirinin ayağına basacak portföylere sahip değil.
Elif Tuğba Avşar, fuardaki diğer Türk firmalarını sıraladı:
- Doğtaş, Kelebek, Serkan Güney Halı, Tombak Turizm, Mert El Sanatları, Sandalyeci, Pina Tekstil, Kiraz Mobilya, Bilcom Tekstil, Mepa Ltd., IF Danışmanlık Mobilya, Flokser Grup, Newjoy Mobilya, Delon, Sefes Turizm Mobilya, Visko Love, Ar-İş Cam Çerçeve, Gökmenler Rengarenk Mobilya, Elart Yatak Örtüleri, Gökmer Dekorasyon, Ağa Can Halı ve Kilim, Avim Aydınlatma.
Serdar Ufuk, “tek marka” algısına döndü:
- MOBDER üyelerinin toplam 123 mağazası var. Bunun yarısı yurtdışında. Şimdi, yurtdışında ortak mağaza açmayı konuşuyoruz. Başlangıçta ortak tanıtıma bile karşı çıkan üyelerimiz vardı.
Türkiye, yıllarca dışarıda fiyatı aşağı çekip Türk rakibinden müşteri kapmaya çalışanlardan dert yandı...
MOBDER’in yurtdışında “ortak tanıtım-ortak mağaza” çabası, Türkler’in dışarıda birbirinin ayağına kurşun sıkmaktan vazgeçmeye başladığını gösteriyor...
5 bin konuta mobilya teklifi geldi, paylaşırız
MOBDER Başkanı Murat Tunç, Dubai’deki fuarda Suudi Arabistan’dan bir firmadan ön teklif aldıklarını vurguladı:
- 5 bin konutluk lojman projesinin mobilyasını bizim yapmamızı istediler. Teklif doğrudan MOBDER’e geldi. Sipariş kesinleşirse, üyelerimiz arasında paylaştırmayı planlıyoruz.
Çinli, 1 milyon adet çalışma masası sordu
MOBDER çatısı altında Dubai’deki fuara katılan Casa Mobilya’nın ortağı Serhat Kasan, standdaki küçük çalışma masasını gösterdi:
- Çin’deki fuarda bir zincir mağazanın temsilcisi, “Bu masadan 1 milyon adet yapar mısınız?” diye sordu.
- Yanıtınız ne oldu?
- Yapamayacağımızı söyledik. O boyutta seri üretim yapamayız.
- Masanın fiyatı ne kadar?
- 2 bin 730 dolar.
- Yani, 2.7 milyar dolarlık sipariş demek değil mi?
- Öyle ama bizim boyumuzu aşar.
Paylaş