Paylaş
- İtalya’da 1 saatlik asgari ücret 18, Türkiye’de ise 6 Euro. Bir buzdolabının üretimi 2 saat sürer. Yani, İtalyan işçisi buzdolabı başına 2 saatte 36, bizim işçi 12 Euro alır.
Yıllarca Manisa’daki fabrikayı yönetmiş olmanın verdiği deneyimle hesap yaptı:
- 1 milyon buzdolabı üretilirken İtalya’da 36 milyon Euro işçilik maliyeti ortaya çıkar. Bizde bu rakam 12 milyon Euro’da kalır. Yani, buzdolabını Türkiye’de üretmenin avantajı 1 milyon adette 24 milyon Euro’yu bulur.
- Türkiye’de işçilik bedeli eskisi kadar yerlerde sürünmese de 24 milyon Euro çok büyük fark ve sizin için büyük avantaj değil mi?
- Büyük avantaj ama biz oradan elde ettiğimiz avantajı lojistik gideriyle eritiyoruz. Çünkü, nakliyede demiryolu kullanma şansımız yok denecek kadar az. Buzdolabı nakliyesinde maliyet yüzde 15’i buluyor. İşçiliğin payı yüzde 4 düzeyinde seyrediyor.
Indesit’in Manisa’da 1994’te üretime başlayan fabrikaya 20 yılda 150 milyon Euro yatırım yaptığını vurguladı:
- Aslında Manisa’daki soğutucu fabrikamız, Rusya, İtalya ve Polonya’daki tesisler arasında ilk sırada yer alıyor. Buna rağmen Indesit yönetimini Manisa’da yeni yatırıma 5 yılda ikna edebildik.
- Neden?
- Polonya, yatırım çekme konusunda özellikle lojistik avantajı nedeniyle Indesit Conpany’de ilk sırada. Son 10 yılda 5 yatırım gerçekleşti. 4’ü Polonya’ya gitti. Biri bize gelmiş oldu.
35 milyon Euro’ya mal olan çamaşır makinesi fabrikasının Eylül 2014’te seri üretime geçeceğini kaydetti:
- Aslında inşaat maliyeti açısında Türkiye’de fabrika yapmak, Polonya’ya oranla çok avantajlı. Türkiye’de fabrika inşaatı metrekare başına 100 Euro’ya mal oluyor. Polonya’da bu rakam 450-500 Euro’yu buluyor.
Manisa’daki çamaşır makinesi fabrikasının metrekaresinin 110 Euro’ya mal olduğunu ifade etti:
- Türkiye’de 50 bin metrekarelik fabrika inşaatı 100 günde tamamlanıyor. Polonya’da 3 yılı buluyor.
Manisa’da halen 1000 kişilik istihdam yarattıklarına değindi:
- Eylül 2014’te çamaşır makinesi fabrikamızın devreye girmesinin ardından önümüzdeki yıl 1000 kişi daha aramıza katılmış olacak.
- Indesit Company Türkiye’nin yıllık cirosu ne kadar?
- 300 milyon Euro’yu buluyor.
Manisa’daki fabrikanın ihracat üssü konumunda olduğuna işaret etti:
- Yıllık 1.5 milyon soğutucu üretme kapasitemiz var. 2013’te 1.3 milyon adet üretim yaptık. Üretimin yüzde 80’i ihracata gitti. İhracat gelirimiz 160-170 milyon Euro’yu buldu.
1 milyon buzdolabında 24 milyon Euro işçilik avantajı, fabrika inşaatında metrekare başına 350-400 Euro düşük maliyet Indesit Company’yi 19 yıl boyunca Türkiye’de yeni yatırıma çekmeye yetmemiş.
Eylül 2012’ye kadar görevde bulunan İtalyan Genel Müdür, “Boşuna uğraşma” derken, o dönemde Fabrika Müdürü olan Turgay Dağ, 5 yıl boyunca asılmış, 35 milyon Euro’luk yatırımı koparabilmiş...
10 yılda Polonya 5 fabrikadan 4’ünü, Türkiye 1’ini çekebilmiş...
Bu tablo, uluslararası yatırımcının çok “naz” yaptığını ortaya koyuyor...
Muhtar ve emekli polisler araştırıyor, kredi kartının yerini senetli satış alıyor
INDESIT Company Türkiye Ülke Müdürü Turgay Dağ, önce piyasayı olumsuz etkileyen gelişmeleri sıraladı:
- 17 Aralık operasyonu, yerel seçimler, sektörümüz açısından genelde durgun geçen ilk çeyrek, kredi kartıyla taksitli alışverişin bizim sektörde durması.
Tüm bu olumsuzluklara karşın piyasanın beklentilerden daha kötü olmadığını kaydetti:
- Sektörümüzde bu yılın ilk 2 ayında yüzde 4’lük büyüme oldu. Bu, iç pazardan değil, ihracattan sağlandı.
Kredi kartıyla taksitli alışverişin frenlenmesinin “geleneksel piyasa”yı tetiklediğini belirtti:
- “Çeyizci” denilen bazı büyük zincirler, 400 kişiyi bulan muhtar ve emekli polis ordusu ile çalışıyor. Müşterinin ödeme alışkanlıklarını o ekip araştırıyor. Sonra da senetli satış gerçekleşiyor. Satışların yüzde 20’si “çeyizciler”de gerçekleşiyor.
Pazarlamaya 65 milyon Euro ayırdı, 2 bin mağazayı buldu
INDESIT Company Türkiye Ülke Müdürü Turgay Dağ, son 20 ayda Türkiye’de 350 Hotpoint mağazası açtıklarını belirtti:
- Geleneksel pazara daha fazla yüklenmeye karar verdik. Büyük bölümü Indesit olmak üzere Türkiye’deki mağaza sayımız 2 bini buldu.
2012’de aldıkları kararla 2016’ya kadar Türkiye’de pazarlamaya 65 milyon Euro bütçe ayırdıklarını vurguladı:
- 2016 sonuna kadar Hotpoint mağazası sayımız 800’ü buşacak. 800 mağazanın yaratacağı istihdam 4 bine ulaşacak.
Paylaş