Paylaş
- İran’ın Tebriz kentinde bir alışveriş merkezi açıyoruz. İran’da tutulan Türk markalarının orada yer almasını, ürünlerini pazarlamasını istiyoruz.
Derimod Yönetim Kurulu Başkanı Ümit Zaim, davet üzerine İran’dan 25 yıl öncesine uzanan deri alımlarını anımsadı:
- İran’a 25 yıl önce ilk kez ham kuzu derisi alımı için gitmiştim. Ham deri alımımız 10 yıl sürdü. Ham deri aldığım şirketin sahibinin NAB Holding’le işbirliği var. İran bize yeni açılım adresi olabilir.
NAB Holding’le iş ortaklığı yapıp, Tebriz mağazasını açmaya karar verdi. Mağazaya ürün seçiminde şu yol izlendi:
- İran, muhafazakar, tutucu bir ülke. Ayakkabı, çanta, deri giysilerde kahverengi, siyah renklerden bir seri gönderelim. Tasarımları da klasik olsun.
Zaim, Tebriz’deki mağazanın açılışına Derimod Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Sedef Orman’ın da yer aldığı bir ekiple gitti:
- Sedef uzun ince siyah bir pardesü giymiş, siyah başörtüsüyle saçlarını sımsıkı kapatmıştı.
Tebriz’de kadınları gözlemledi:
- Kadınların çoğu
başörtüsünü saçlarının neredeyse yarısını açıkta bırakır şekilde kullanıyordu.
Açılış sonrası Tebriz’deki mağazanın satışlarını yakın izlemeye aldı:
- 5-6 ay, hatta bir yıl, satışlar iyi gitmedi. Nerede hata yaptığımız araştırdık.
Kadınların başka mağazalarda alıverişini gözlemledik. Gördük ki, İran halkı alışverişte sandığımız gibi “tutucu, muhafazakar” değil.
Ürün yelpazesini değiştirme karar verdi:
- İstanbul’da İstinye Park mağazamızdaki vitrin ve raflarda ne varsa, aynı ürünleri İran’a da gönderelim.
Bu karar mağazayı hareketlendirdi:
- İran’daki ilk mağaza ürün yelpazesi değişikliği sonrası canlanınca, ikinci mağazayı Tahran’da caddede açtık. 3’üncü mağaza için de adresimiz Mashad kenti oldu.
NAB Holding’e 4’üncü mağaza için adres gösterdi:
- Tahran’daki Palladium AVM küçük ama çok iyi bir yerde. Orada bize yer bulun.
Bir yıllık bekleyiş sonrası İstinye Park’ın 3 katı kira bedeliyle Palladium’da mağaza yeri bulundu. Birkaç ay önce mağaza devreye girdi. Alışveriş canlılığıyla heyecanlanan Zaim, beni aradı:
- Gel birlikte Tahran’a gidelim. İran’daki değişimi, alışveriş canlılığını kendi gözlerinle gör.
24 saatliğine Tahran’a gittik. Zaim, öğlen saatlerinde girdiğimiz Palladium’daki Derimod’da mağaza sorumlusu Shima’ya sordu:
- Şu ana kadar kaç parça ürün sattın?
Yanıt beklediği gibiydi:
- 20 parça. 15’ini
kadın, 5’ini erkek müşteriler aldı. Bugünü 50-55 parçalık satışla bitiririz.
Bize eşlik eden NAB Holding temsilcisine döndü:
- Tahran’da açılacak iki yeni AVM’de mutlaka yerimizi almalıyız.
LC Waikiki, Ramsey, Derimod, Sarar, Damat, Adil Işık, Defacto, Kiğılı, Koton gibi birçok Türk markası İran pazarındaki yerini alıyor.
İran, Türk perakende sektörü için önemli adres olacak gibi görünüyor.
İRAN, ‘YÜZDE 20 YERLİ ÜRETİM’ KURALI KOYDU
NAB Holding Temsilcisi Cihat Büyük anımsattı, Ümit Zaim, İran’ın yabancı markalar için aldığı karara değindi:
- İran yönetimi tüm yabancı markalar için, “Ülkemde sattığın ürünün yüzde 20’sini burada üret” kuralı getirdi. Bunun için de 2 yıl süre koydu. Bu kurala uymak üzere hazırlık yapacağız.
CİRO HEDEFİ 450 MİLYON LİRA
ÜMİT Zaim, Derimod’un satışa sunduğu ürünlerin yüzde 25’inin kendi üretimlerinden oluştuğunu belirtti:
- Artık perakendede büyüyoruz. Satışlarımızın yüzde 60-65’ini ayakkabı oluşturuyor.
Türkiye’deki mağaza sayısının 120 olduğunu kaydetti:
- 2016 ciromuz 380 milyon liraydı. Bu yılki hedefimiz 450 milyon lira.
5 YIL VE ÜLKE SINIRI OLUR MU
ÜMİT Zaim, Ekonomi Bakanlığı’nın Turquality desteğiyle ilgili yeni kararına dikkat çekti:
- Turquality destekleri “her ülke için 5 yıl”la sınırlandırıldı.
Rusya örneğine işaret etti: - Rusya’da 8 mağaza açtık. 3 yılımız Ukrayna ve uçak kriziyle geçti. Kaldı 2
yılımız. Markamızın Rusya’da
oturması için bu süre yeter mi?
AYAKKABI 40, DERİ CEKET 300 DOLARA GİDİYOR
DERİMOD Yönetim Kurulu Başkanı Ümit Zaim’e ürünlerinin İran’a gidiş bedelini sordum, yanıtladı:
- Ayakkabı ortalama 40 dolara, deri ceket 300 dolara gidiyor. İran’da yüzde 50-55 gümrük vergisi var.
Sektörün ortalama ihracat bedelleriyle karşılaştırdı:
- Ayakkabı sektörünün terlik dahil kilo başına ihracat fiyatı 5-6 dolar. Deri ceketin kilo başına ihracatı da 150 dolar.
Yurtdışında mağaza açmanın ihracatta katma değer açısından yarattığı fırsat ortaya çıkıyor.
Paylaş