Paylaş
1000 metrekareye yakın alana kurulu, önemli turizm destinasyonları ve otellerden 68 kurumun yer aldığı Türkiye standında Kültür ve Turizm Bakanlığı Müsteşarı Özgür Özarslan, Tanıtma Genel Müdürü Cumhur Güven Taşbaşı, Bakanlık Londra Müşaviri Tolga Tüylüoğlu, Turistik Otelciler İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği (TUROB) Başkanı Timur Bayındır ve Expo etkinliklerini yöneten Uluslararası Sergiler Bürosu (BIE) Türkiye Başdelegesi büyükelçi Murat Ersavcı’yla sohbet ettik.
Özgür Özarslan, elindeki rapordan Türkiye imajının İngiltere pazarına yansımasına ilişkin verileri paylaştı:
- Türkiye, İngiltere’de güneşli (yüzde 68), tarihi (yüzde 55) ve kültürel (yüzde 48) sözcükleriyle tanımlanıyor. İngilizlerin üçte biri Türkiye’yi ziyaret ettiğini belirtiyor.
İngiliz turistlerin memnuniyet oranlarına dikkat çekti:
- İngiliz turistlerin yüzde 76’sı, Türkiye’de en az bir açıdan beklenti üzerinde memnun kaldığını vurguluyor.
Türkiye’de ortalama kalış süreleri ve harcamalarına değindi:
- İngiliz turistler Türkiye’de ortalama 11 gün kalıyor, 511 poundluk harcama yapıyor.
Söz turistlerin ortalama harcamasından açılınca, hesap sistemini doğru bulmadıklarına vurgu yaptı:
- 2003’te Türkiye’de turist başına harcama 800 dolarken, bu rakamın 500 dolara düştüğü hesaplanıyor. Biz buna katılmıyoruz. Belki kur etkisi vardır ama 300 dolarlık bir gerilemenin olduğunu düşünmüyoruz.
Türkiye’nin turist sayısı açısından 2011’de dünyada İngiltere’yi de geçip 6’ncı sıraya yerleştiğini anımsattı:
- İngiltere 29.3 milyon turist çekerken, Türkiye 2011’de 31.4 milyon turisti ağırladı. Turizm gelirlerinde 23 milyar dolarla dünya 9’uncusu konumundayız.
Özarslan, bu konudaki itirazlarını Türkiye İstatistik Kurumu’na (TÜİK) aktardıklarını kaydetti:
- Biz turizm gelirleriyle ilgili hesaplama yönteminin değişmesini istiyoruz. TÜİK, bu görüşümüzü kabul etti.
- Hesaplama sistemi değişince turzim gelirlerinde artış mı olacak?
TUROB Başkanı Timur Bayındır araya girdi:
- Hesaplama yöntemi değişsin, 2012 turizm gelirlerimiz bile 28 milyar dolara ulaşır.
Özarslan, bu yılki turizm gelirini mevcut hesap yöntemiyle 2011’e göre çok farklı beklemediklerine işaret etti:
- 2013 için turizm geliri hedefimiz 25 milyar dolar olarak belirlendi. Hesap yöntemi değişirse bu hedefe rahatlıkla ulaşırız.
- Hesap yönteminde değişmesini beklediğiniz en belirgin şey nedir?
- Örneğin ulaşımdan sağlanan döviz gelirleri turizm kaleminin içine girmeli. Bu yapılırsa, 2013 turizm gelirimiz rahat 25 milyar dolara çıkar. Önümüzdeki dönemde sistemin değişmesini bekliyoruz.
- Bu rakam ülkemize giren döviz değil mi? Turizm gelirlerinin içine girmesi neyi değiştirecek?
- Bakanlık bütçemizi belirlerken ve savunurken bile etkisi olacak.
Bayındır, konuya sektöre bakış açısından yaklaştı:
- Turizm sektörünü hâlâ küçümseyenler var. Gerçek gelirler ortaya çıkınca değerimiz daha iyi anlaşılır.
Turizm gelirinin kağıt üzerinde 2 milyar dolar daha yükselmesi sektöre yaklaşımı değiştirir mi?
2020’de Expo’yu İzmir’e çekeriz
TÜRKİYE’yi Uluslararası Sergiler Bürosu’nda (BIE) Delegasyon Şefi olarak temsil eden Büyükelçi Murat Ersavcı’ya Dubai’nin de 2020 Expo’su için bastırdığını anımsattım:
- WTM’yi gezerken Dubai standında 2020 Expo’suna ayrı yer verildiğini gördüm.
- İzmir için buradaki standımızda ayrıca yer ayrıldı. İzmir Valimiz Cahit Kıraç da burada tanıtım çalışmalarına katıldı.
- İzmir’in şansını nasıl görüyorsunuz?
- 2020 Expo’sunu İzmir’e çekeceğimizden umutluyum.
‘Ben oldum’ deyip iletişimi gevşeten marka gözden düşüyor
SUPERBRANDS Türkiye Temsilcisi Dilek Koç, 2012 yılının süpermarkaları listesinden şu gözlemini aktardı:
- 2010’da süper lige giren 41 markanın 2012’de listeye giremediğini gördük. Bu, markaların “Ben oldum” diye düşünerek iletişim çalışmalarını yavaşlatmalarından kaynaklanıyor.
Sonra listeden bazı ayrıntılara dikkat çekti:
· Superbrands Türkiye 2012 listesinin yüzde 62’si Türk markalarından oluşuyor.
· Bu yıl süpermarkalarda lüks tüketimden kaçış gözleniyor. Eğlence ve giyim, tüketici önceliğinde ikinci sıraya gerilemiş bulunuyor.
· Listeye giren her 4 markadan birini gıda-içecek kategorisindekiler oluşturuyor.
· Kadınlar marka sıralaması yaparken hayatı kolaylaştıran ürünlere yoğunlaşırken, erkekler otomotiv ve teknoloji ürünlerine öncelik veriyor.
· Kadınların beğendikleri arasına çay markaları girerken, erkeklerde rakı da ön plana çıkabiliyor.
Listede benim dikkatimi çeken de üniversiteler oldu. Boğaziçi Üniversitesi, erkeklerin, Sabancı Üniversitesi ve Koç Üniversitesi de İzmirlilerin en beğendiği markalar arasında yer alıyor.
Paylaş