Colin’s, Moskova’ya giden malını 2 günde değil 22 günde çekti
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
COLIN’S’in Moskova’nın kalbi denecek noktada, Manej’deki yeni mağazasının açılışına katılıp döndükten sonra, Rusya’nın Türk ihracatçısına gümrüklerde yaşattığı sıkıntıyı, “Rusya’yla ticarette gümrükleri tek şirkete mahkûm etme sancısı” başlığıyla yansıtmıştım...
Mağazanın açılışına katılan Türkiye’nin Moskova Büyükelçisi Halil Akıncı, Rusya’nın Türk ihraç ürünlerine çeşitli engeller çıkardığını vurgulamış, yıllardır Moskova’da görev yapan gazeteci Suat Taşpınar’ın “Malum şirket olayı yine gündemde” hatırlatmasına, “Sen konuları gayet iyi biliyorsun” yanıtı vermiş, şu çağrıyı yapmıştı:Sorunu tek tek şirketler gündeme taşıyamıyor, sesini çıkaramıyor. İş dünyasının üst örgütleri, örneğin Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ve Türkiye İhracatçılar Birliği (TİM) bu konuda bir şeyler yapmalı.Rusya, bir yandan kara nakliyesindeki gümrük işlemlerini sınırlara taşırken, diğer taraftan da Türkiye’ye, “Gümrük işlemleri için tek şirket kurulsun, karşıma onu getirin” baskısı yapıyordu.Colin’s’i bünyesinde bulunduran Eroğlu Şirketler Grubu’nun Yönetim Kurulu Başkanı Nurettin Eroğlu’nun da bulunduğu sohbette Colin’s Rusya Genel Direktörü Hakan Bolel şöyle araya girmişti:Sayın Büyükelçim, bekletilen MNG kargo uçağı vardı. O uçaktan malımızı 2 günde çektik biz.Büyükelçi Akıncı, üstelemişti:Uçak burada 15 gün bekletildi. Gelen mallardan hâlâ alıcıya teslim edilmeyenler var.Konunun taraflarından biri, Günaltrans’ın Yönetim Kurulu Başkanı Göksel Günal, yazıdan bir-iki gün sonra bana mail göndermiş, ancak dikkatimden kaçmış. Olayın gerçek mağdurlarından biri olarak Göksel Günal’ın Colin’s Rusya Genel Direktörü Hakan Bolel’e itirazı vardı.Önce Göksel Günal’dan uçağın kısa öyküsünü öğrenelim: “Moskova’da bekletilen MNG kargo uçağını Günaltrans olarak biz kiralamıştık. İçindeki ürünlerle ilgili tüm işlemleri de biz yaptık. Ürünlerin hepsi 5 Mart 2009’da Resmi Gazete’de yayınlanan ‘Rusya ve Türkiye Arasındaki Basitleştirilmiş Gümrük Hattı’na yönelik düzenlemeye tamamen uyumlu sevk edildi. Ancak, Sayın Moskova Büyükelçimizin de belirttiği gibi uçak, Moskova Vnukovo Havalimanı’nda görülmemiş şekilde bekletildi.”Göksel Günal’ın anlattığına göre, uçak 9 Mart 2009’da Moskova Vnukovo Havalimanı’na indi. İçindeki ürünler 23 Mart 2009’da boşaltıldı. Günal, işte bu noktada Colins’s ürünleriyle ilgili ayrıntıya girmiş: “Colin’s markalı ürünlerin gümrükleme işlemleri ancak bu tarihten sonra başlamış ve tam 22 gün sonra, 14 Nisan 2009’da bitirilebilmiştir.”Göksel Günal, mesajı 3 Mayıs 2009’da yazmış: “Uçakta bulunan diğer 3 ihracatçının ürünlerinin gümrük işlemleri ise bugün itibariyle halen devam etmektedir.”Yani, MNG kargo uçağının Moskova Vnukovo Havalimanı’na inmesinin üzerinden 55 gün geçiyor, 3 Türk ihracatçısının Rusya’ya giriş işlemleri bir türlü bitmiyor.Günal da, Colin’s gibi Rusya’da önemli işler yapan şirketleri, markaları, “sorunu geçiştirmek” yerine, üzerine gitmeye, çözüm üretmeye çağırıyor...Sorunun çözümü önce siyasilerden, sonra da TOBB ve TİM’den geçiyor...Damat Üsküp’teÇARŞAMBA akşamı PR sektöründen Kerim Sallancı ile Devlet Bakanı Zafer Çağlayan’ın basın danışmanı Mehmet Sarı’yla birlikte Beşiktaş-Fenerbahçe Türkiye Kupası karşılaşmasını izledik.Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) eski Başkanvekili ve Damat-Tween markalarıyla bilinen Orka Group’un Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu da iki arkadaşıyla bize katıldı.Beşiktaş golleri atıp, kupaya doğru uzanırken, Süleyman Orakçıoğlu’yla sohbet ettik:İşler nasıl?- Zaman zaman konuşulduğu kadar kötü değil. Her formülü deneyerek, şartları zorlayarak işlerin rayında gitmesi için uğraşıyoruz.Yurtdışında yakın zamanda yeni mağaza açtınız mı?- Üsküp’te (Makedonya) yeni mağaza açtık. Çok da ilgi çekti...Krize rağmen yeni mağazalar açabilmek önemli...Çalışan sayısı 10 bini aşıyor, krizde bile vergi liginde yükseliyorGELİR İdaresi Başkanlığı, “Türkiye Kurumlar Vergisi Rekortmenleri”ni açıkladığında listeyi incelerken, 32’nci sıradaki Tema Mağazacılık dikkatimi çekti.Tekstil-konfeksiyon sektörünün önde gelen oyuncularından biri olan ve LC Waikiki markasıyla bilinen Taha Grubu’na bağlı Tema Mağazacılık, 45.9 milyon liralık kurumlar vergisiyle, listede HSBC Bank, Türkiye Finans Katılım Bankası, Finansbank, Denizbank ve Albaraka Türk başta olmak üzere Türkiye’nin birçok büyük kuruluşunu geride bırakmıştı...Önceki yılların listelerine bakmadan Tema Mağazacılık Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük’ü aradım:Kurumlar vergisinde ilk 100 arasına ilk kez mi girdiniz?- Hayır... Daha önce de girmiştik. Sanırım bu yıl biraz daha yükseldik.Taha Grubu ve Tema Mağazacılık’ın lokomotif markası LC Waikiki’yle çizdikleri grafik, epeydir dikkatimi çekiyor. Vahap Küçük’le sık sık Atatürk Havalimanı’nda karşılaşıyorum. Haftanın iki-üç gününü yeni mağaza yeri bakma, mevcut mağazaları inceleme amacıyla Anadolu’da geçiriyor.Küçük’le yaptığımız sohbetlerden çıkardığım sonuca göre, Tema Mağazacılık, uyguladığı fiyat politikasıyla krize rağmen canlılığını koruyor, cirosu 600 milyon dolar dolayında seyrediyor:Çalışan sayınız kaç kişiye çıktı?- 10 bin kişiyi bulduk. Belki de geçtik.Mağazaların hepsi sizin mi?- Evet, bizim sistemimiz böyle. Fabrikaları ve mağazaları birlikte ele alırsak çalışan sayımız 10 bini aşıyor.Kriz ortamında işler nasıl?- Tema Mağazacılık iyi gidiyor. Ancak, üretim ayağında aksamalar yaşıyoruz. Yine de idare ediyoruz.Yarattığı ciro ve vergi liginde ulaştığı noktaya bakılırsa, Tema Mağazacılık modeli başarıyla yürüyor...