Cari açığı yılda 1 milyar dolar azaltan rolümüz var

CASPER Yönetim Kurulu Başkanı Altan Aras Fakılı ile buluşup sohbet etmişliğimiz olsa da üretim merkezlerini görmemiş, gezmemiştim. Kısa süre önce Ümraniye’deki Casper Plaza’ya gittim, şirketin CEO’su Charlotte Lamprecht ve Altan Aras Fakılı ile birlikte üretim bantlarını gezdim.

Haberin Devamı

Altan Aras Fakılı, 445 çalışanın görev yaptığını belirtip ekledi:

- İsteyene 48 saatte özel notebook (dizüstü bilgisayar) üretebiliyoruz. Aynı bantta 100 değişik kişiye özel üretim yapmamız mümkün olabiliyor.

- Özel bilgisayar üretimi isteyenler çok yaygın mıdır?

- Üretimimizin yüzde 20’sini oluşturuyor.

Fakılı, piyasadaki markasız (no name) bilgisayarlara değinince Casper’ı ilk kurdukları yılları anımsattım:

- İlk yıllarda Casper da bir no name bilgisayar üreticisi olarak sayılmaz mıydı?

- Öyle ama bizim için o günler 10 yıl geride kaldı./images/100/0x0/55eb41bef018fbb8f8b5709b

- Şu anda da ithal ettiğiniz parçalar ve yazılımla üretim yapıyorsunuz. Sizin ürünlerinize yansıttığınız katma değer nedir?

- En önemli katma değerimiz dizayn. Artık dizaynımızla kendimizden söz ettirir noktadayız.

- Bu konuda bir oran vermeniz mümkün mü?

- Katma değerimiz yüzde 25 düzeyinde bulunuyor. Volume sorunu olmasa katma değerimiz daha da yükselebilir.

- Yıllık bilgisayar satış adediniz nedir?

- Geçen yıl 412 bin adetti. Bu yılı 460 bin adetle geride bırakıyoruz. 2013’te 600 bin adede çıkmayı planlıyoruz. Aslında 2012’de pazarda yüzde 5 küçülme yaşandı. Ancak biz payımızı yükselttik. Pazarda adetsel payımız yüzde 16.3’ten 18.4’e çıktı. Daha çok uluslararası
dev markaların yer aldığı pazarda lider konumdayız.

Bayilerinin ilçelere kadar uzandığını vurguladı:

- Sektörde en bilinen markayız. 1200 bayimizle tüm illerimizin yanısıra önemli ilçelerimizde de hizmet veriyoruz.

Altan Aras Fakılı, sektördeki rollerinin önemine dikkat çekti:

- Casper’ın cari açığı 1 milyar dolar düzeyinde azalttığını düşünüyoruz.

- Bu hesabı nasıl yapıyorsunuz?

- Casper gibi bir oyuncunun piyasada olması, yabancı rakiplerimizin fiyatlarını aşağı çekmesini sağlıyor. Dolayısıyla ithal rakiplerimize ödenen para toplamda 1 milyar dolar daha düşük kalıyor.

Pazardaki bir başka rollerine işaret etti:

- Diğer yerli markalarla birlikte teknoloji yarışını oldukça yukarı çekiyoruz. Dolayısıyla Türkiye, tapon pazarı değil. En yeni teknolojiler anında pazara yansıyor.

Bu noktada yıllık cirolarını paylaştı:

- 2011’de ciromuz 410 milyon liraydı. Bu yılı 460 milyon lira ciro ile bitireceğiz. Gelecek yıl 600 milyon liraya ulaşırız.

- İhracatınız var mı?

- Irak ve Azerbaycan’a ihracat yapıyoruz. Rusya’ya ihracata yeni yeni başlıyoruz. Rusça’nın yanısıra Arapça’ya dönük yazılımlarımızı da hazırlıyoruz.

Altan Aras Fakılı’yla Casper’ın üretim bantları arasında dolaşırken en çok ilgimi çeken cari açıkla ilgili hesabı oldu:

- Cari açıkta 1 milyar dolarlık indirim sağlıyoruz.

Eğer bu hesap doğruysa Casper, pazarda göründüğünde daha büyük rol oynuyor...

Haberin Devamı

Kamuda hâlâ yabancı marka takıntısı var

Haberin Devamı

CASPER Yönetim Kurulu Başkanı Altan Aras Fakılı, bundan 4-5 ay önce Ankara’da bir bürokratı ziyarete gitti. Önündeki yabancı marka bilgisayarı görünce sordu:

- Neden yabancı marka bilgisayar kullanıyorsunuz?

- 12 yıl önce bir yerli markayı almaya kalktık. O dönemde sorunlar yaşadık. O günden sonra alımlarımızı yabancı markalara yönelttik.

Fakılı, 12 yıl önce kamuda olumsuz izlenim bırakan markanın şimdi piyasada olmadığını farkedince bir başka soru yöneltti:

- Evinizdeki bilgisayarın markası ne?

- Casper.

- Memnun musunuz?

- Elbette memnunum.

- Madem öyle 12 yıl önce sizde olumsuz izlenim bırakan, şimdi batmış bulunan bir marka yüzünden yerlilere neden kapıyı tümüyle kapattınız? Bizim ve diğer yerli markaların suçu ne?

- Haklısınız.

Altan Aras Fakılı, bürokratla arasındaki bu diyalogu aktardıktan sonra ekledi:

- Kamuda hâlâ yabancı marka takıntısı var.

Haberin Devamı

Lisanslı üretimde teknolojiyi hep daha pahalı alırsınız

TÜRKİYE İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi ile İnovasyon Haftası’nı konuşmak üzere buluştuk:

- Çok başarılı bir organizasyon oldu. Şirketlerden üniversitelere, liselerden ilköğretim okullarına kadar her kesimden 15 bin kişiyi ağırladık. Sayın Başbakan Tayyip Erdoğan da gördüğü manzaradan çok etkilendi. İnovasyon Haftası’nı her yıl yapmamızı istedi. Bizim de planımız bu yönde.

Ardından İstanbul Sanayi Odası’nın (İSO) düzenlediği Sanayi Kongresi’ne uğradım. Yılmaz Argüden’in yönettiği oturumda Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı Levent Çakıroğlu konuşuyordu:

- Arçelik’in 21 yıl önceki Ar-Ge Merkezşi kurma kararı tarihi ve kritik bir adımdı. O günlerdeki adım Arçelik’i Türkiye’nin en inovatif şirketi haline getirdi, dünya patent liginde yerini almasını sağladı. Unutmayalım ki, başkalarının lisansıyla üretim yapmak hep kısıtlayıcı olur. Üstelik teknolojiyi de pahalı almak söz konusudur.

Başka söze gerek var mı?

Yazarın Tüm Yazıları