Paylaş
- Seni Durmazlar Holding adına arıyorum. İpekböceği adını verdikleri tramvayı Berlin’deki Innotrans Fuarı’nda sergileyecekler. Seni de Berlin’e davet ediyorlar.
- Berlin’e gelemeyeceğim ama bugünlerde Bursa’da bazı işlerim var. Durmazlar Holding’in tesislerini de ziyaret eder, İpekböceği’ni görürüm.
Orhan Sabuncu’nun başkanlığını yürüttüğü Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi için Bursa’ya gittiğimde Durmazlar Holding’in fabrikasına da uğradım.
Durmazlar Makine Sanayi ve Ticaret A.Ş. Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Fatma Durmaz Yılbirlik, ürettikleri 3 tramvaydan birini Berlin’deki fuara gönderdiklerini belirtti:
- Bebeğimizi güzelce sarıp sarmalayıp arkasından su dökerek Berlin’e gönderdik.
Durmazlar Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz, tramvay üretimine Bursa Belediye Başkanı’nın verdiği gazla girdiklerini anlattı:
- 2008-2009’da dünyada başlayan kriz ülkemizdeki birçok şirket gibi bizi de etkiledi. Makine, yani yatırım malı üretiyoruz. Krizde yatırımlar yavaşlayınca bizim işler de yavaşladı. Bursa Belediye Başkanı o günlerde fabrikamızı ziyaret ettikten sonra, “Bu işi en iyi siz yaparsınız” dedi.
- O işten kastı tramvay üretmek miydi?
- Evet... Belediye Başkanımız, “Bizden hiçbirşey beklemeden tramvay üretimine girer misiniz?” diye sordu. Yani, “Üretin, tramvayları sizden alalım” gibi bir garanti vermedi. Biz de tramvay üretimiyle kriz ortasında kendimize farklı bir iş alanı yaratacağımızı düşünüp üretime soyunduk.
- Tramvayı geliştirmek ve üretmek için ne kadar yatırım yaptınız?
- Yılda 5 bin makine üretiyoruz. Bunların yüzde 70’ini dünyada 100 ülkeye satıyoruz. Makine ürettiğimiz için tramvayı geliştirecek Ar-Ge ve altyapıya sahiptik. Ona nedenle 10-15 milyon Euro ek yatırımla bu işe girdik.
- Yerlilik oranı ne kadar oldu?
- Prototipi yüzde 100 yerli üretiik. Ancak, asıl yollara çıkacak tramvayımızda yerlilik oranı yüzde 50’ye kadar düştü.
- Neden?
- Uluslararası bazı testlerden vize alabilmek için daha önce o testlerin ardından onay verilmiş bazı parçaları kullanmak durumundaydık. Zamanla o parçaları da kendimiz geliştirip, sertifikalarını alabiliriz. Böylece yerlilik oranımız da yükselir.
Hüseyin Durmaz, Başbakan Tayyip Erdoğan’ın önünde ortaya koyduğu iddiayı aktardı:
- Sayın Başbakanımız Uludağ Üniversitesi’nde açılışa geldiğinde bizim fabrikayı da ziyaret etti. Tramvayla ilgili çalışmalarımızı anlattık. “Bu tramvayı ihraç da ederiz. Eğer Almanya’ya da satabilirsek, o zaman Berlin’in ortasında göbek atacağım” dedim.
- Size ne yanıt verdi?
- Sadece, “Nasip” demekle yetindi.
- Bursa Belediyesi sizden tramvay alacak mı? Bu konuda hiç umut yok mu?
- İhale açacaklar. Kazanırsak, o zaman Bursa Belediyesi’ne de tramvay satarız. Ancak, umudumuzu tümüyle Bursa’ya bağlamış değiliz. Diğer illerimize de satabiliriz. Ayrıca 82 ülkede temsilciliklerimiz var. İhracat şansımızın da olacağını düşünüyoruz.
Bursa’da doğan “İpekböceği Tramvayı” Berlin’deki Innotrans’ta vitrine çıktı...
İhracat şansına ilişkin ilk işaretleri orada alacak...
Tramvay ihracatı için Durmazlar’ın 100 ülkeye uzanan makine ihracatı önemli referans olacak...
Uzaya fırlatılan roketin yakıt deposunda bizim makinelerin rolü var
DURMAZLAR Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz, Durmazlar Holding İcra Kurulu Üyesi Ahmet Civan, Tramvay Projesi Direktörü Taha Aydın ve Mekatronik Bölüm Müdürü Levent Udgu’yla fabrikayı gezerken ürettikleri makinelerden bazı örnekler üzerinde durdu:
- ABD’nin uzaya fırlattığı roketlerin yakıt deposunun üretiminde bizim makine kullanılıyor. Bombardier, uçağın arka kanadını bizim makinelerle kıvırıyor.
Sofralardaki çatallardan, ütünün delikli tanabına kadar bizim makinelerin rolü var.
- Ne kadar ihracat yapıyorsunuz?
- 2008-2009 krizi öncesi ihracatımız 135 milyon dolara kadar çıkmıştı. Şimdilerde 110 milyon dolar düzeyinde.
- Metro araçları üretimine de girecek misiniz?
- O konudaki çalışmalarımız epey ilerledi.
Önüne çıkan araçları algılayıp duracak kazaları önleyebilecek
DURMAZLAR Makine Mekatronik Bölüm Müdürü Levent Udgu, “İpekböceği Tramvayı” için geliştirdikleri yazılım konusundaki iddiasını anlattı:
- Geliştirdiğimiz yazılım, tramvayın yanlardan yaklaşan veya karşıdan gelen araçları algılamasını, onların hızı ve kendi hızını hesaplayıp sürücüyü uyarmasını sağlayacak. Eğer sürücü uyarıyı dikkate almazsa tramvay kendiliğinden de durabilecek.
Bu yazılımı hangi etkiyle geliştirdiklerini aktardı:
- İstanbul’da tramvay çarpması sonucu ölenler olmuştu. O kazalar, bizi bu yazılımı geliştirmeye zorladı. İyi de oldu. Bizim bu tramvay yollara çıktığında kendisinden kaynaklanabilecek kazaları da önleyebilecek.
Paylaş