Paylaş
- Asansör, kazalar dışında haberlere konu olmaz.
Ardından şaşırtıcı veriyi paylaştı:
- Ayda 4-5 kişi asansör kazalarında hayatını kaybediyor. Çoğu haber olmadığı için kamuoyu pek duymuyor.
1 milyar dolarlık Türk asansör pazarında 3 bin 500 firmanın faaliyet gösterdiğini vurguladı:
- Avrupa’da bu kadar çok asansör şirketi yok. Bizde sayıyı merdiven altı firmalar yükseltiyor. Bu rekabet ortamı, Türkiye’de sektörün Ar-Ge’ye yönelmesini frenliyor.
Türkiye’de mevcut kurulu asansör sayısının 270 bin dolayında olduğunu belirtti:
- Yılda 15 bin dolayında yeni asansör kurulumu gerçekleşiyor. 1 milyar dolarlık pazarın yüzde 40’ı servis ve bakımdan oluşuyor.
Konu servis-bakımdan açılınca mevzuatı anımsattı:
- Asansörlere her ay bakım yapılması zorunluluğu var. Bir apartmanda asansör kazası olursa, sorumluluk yöneticidedir. Apartman yöneticileri asansör yüzünden hapse de girebilir.
Bakım faturasının kabarık olmadığını savundu:
- 10 daireli bir apartmanda aylık asansör bakımı gideri, daire başına bir sigara parasını geçmez.
Asansör kullanım verilerine dikkat çekti:
- Avrupa’da her 50 kişiye, Türkiye’de her 300 kişiye bir asansör düşüyor. Aslında yasalarımız 5 kattan itibaren binalara asansörü zorunlu kılıyor. Ancak, mevcut yapılarda bu kurala pek uyulmadığı görülüyor.
Yönetim Kurulu Başkanlığını Sefa Targıt’ın yürüttüğü AYSAD’da Buga Otis’ten Aziz Bilge’nin Başkenvekili olduğunu aktarıp, şu çağrıyı yaptı:
- Bina 2 katlı bile olsa, asansör insan hakkı sayılır. Kesinlikle lüks değildir.
Türkiye’de asansörle ilgili mevzuatın Avrupa ile aynı olduğuna işaret etti:
- Hatta daha iyi olduğunu da söyleyebilirim.
Mevzuat Avrupa’dan iyi, aylık bakım zorunluysa neden ayda 4-5 kişi asansör kazalarında hayata veda ediyor.
Bu cinayeti önlemenin bir yolu yok mu?
İlki Pera’da çalışıyor, iki katlısı Zorlu’da
ELISHA Graves Otis’in 1853 yılında New York’ta temellerini attığı Otis, Türkiye’deki ilk asansörünü 1892’de Pera Palas Oteli’ne monte etti. Otis Türkiye ve Ortadoğu Direktörü Bora Gülan, o asansörün hâlâ çalıştığını vurguladı:
- Pera Palas’taki asansörün servis-bakım hizmetini biz yürütüyoruz.
1921’e kadar Türkiye’ye ithalat yoluyla giren Otis, o yıl üretime karar verdi. Zamanla kuruluş tarihi 1865’e uzanan, 1920’de asansör işine giren, 1980’de de Özdemir Gülan tarafından devralınan Buga’yla yolu kesişti. Otis, Buga’yla 1991’de ortak şirket kurdu. Buga Otis’in yüzde 40 hissesi Özdemir Gülan’da kaldı.
Bora Gülan, ortaklıktan 2 yıl sonra, 1993’te şirkette işe başladı. Carrier, Sikorsky, Pratt & Whitney gibi United Technologies’in çatısı altında faaliyet gösteren Otis, ortaklık sözleşmesine şu maddeyi koydu:
- Genel müdür yabancı olacak.
2002’de bu kuralı kendileri fiilen kaldırdı:
- Şirketi Bora Gülan yönetsin.
2012’de Bölge Direktörü olan, United Tecnologies’te de yükselen Gülan, Türkiye asansör pazarında ulaştıkları noktaya Zorlu Tower’dan örnek verdi:
- Saniyede 7 metre çıkacak en hızlı asansörü Levent’teki Zorlu Tower’a kuruyoruz. Bu, aynı zamanda Türkiye’nin ilk iki katlı asansörü olacak.
4 gün kendine yetiyor, inerken üretiyor
BORA Gülan, asansörde artık elektrik tasarrufunun da öne çıktığını vurguladı:
- Elektrik tüketimi saç kurutma makinesinden az olan asansörler var.
Bazı asansörlerde ağır
tarafın inerken elektrik de üretebildiğini kaydetti:
- Bu asansörler elektrik kesikken kendi enerjisiyle 4 gün çalışabiliyor.
Bir örnek de Irak’tan verdi:
- Irak’ta güneş paneliyle çalışan asansör monte edeceğiz.
Yeni fabrika
BORA Gülan, Buga Otis’in Beylikdüzü’ndeki fabrikasının yıllık 1700 adetlik üretimle Avrupa’daki ilk 3 büyük
asansör tesisi arasında yer aldığını belirtti:
- 2013’te ciromuz 113, ihracatımız 10 milyon dolardı. Bu yıl ciro 125, ihracat 17 milyon dolara çıkacak.
Gebze ya da Tekirdağ’da 15 milyon dolarlık yatırımla yeni fabrika yapacaklarını vurguladı.
Paylaş