5 bin pastane, 3 bin fırınla çalışıyor, 100 milyon lira hedefliyor

PURATOS Türkiye Genel Müdürü Başar Kılıç ve Pazarlama Müdürü Bora Akın’la ekmek ve pasta malzemelerini konuşmak üzere buluştuk.

Onlarla buluşuncaya kadar Puratos adlı Belçikalı şirketin 1987’den beri Türkiye’de faaliyet gösterdiğini, Tuzla’da bir fabrikası olduğunu bilmiyordum.
Bu yüzden Başar Kılıç, önce şirketin tanıtımıyla söze girdi:
- Puratos, 1919’da Belçika’da kuruldu. 109 ülkede satış ağı, 58 ülkede fabrikası var. İş ortaklarına ekmek, pasta ve çikolata hammaddesi üretiyor.
- Türkiye’de de fabrikanız var mı?
- Şirketimiz 1987’den beri Türkiye’de faaliyette. Tuzla’daki fabrikamızda üretim yapıyoruz.
- Ne üretiyorsunuz? Market raflarında pek görmüyoruz ürünlerinizi sanırım...
- Biz pastane ve fırınlara dönük üretim yaparız. Pastaneler için başta pasta miksleri krem şantiler olmak üzere malzeme, fırınlar için de ekmek karışımları üretiyoruz.
Sektörde ulaştıkları noktayı anlatmak için pastane ve fırınları örnek gösterdi:
- Türkiye genelinde 5 bin pastaneyle, 3 bine yakın fırınla çalışıyoruz. İşimizin yüzde 90’ını pastane ve fırınlara ürettiğimiz malzemeler oluşturuyor. Ürünlerimizin yüzde 10’u büyük marketlerin raflarına girer.
- Kaç çeşit ürününüz var?
- 200 dolayında farklı ürünümüz var. Ar-Ge bölümümüz sürekli yeni karışımlar geliştirme konusunda araştırmalar yapıyor.
Pastanelere ürün satmakla kalmadıklarını belirtti:
- Bizim pasta şeflerimiz, müşterimiz olan pastanelerin pasta yapımcılarına eğitim verir. Yılda 2 bin dolayında eğitim çalışmamız olur. Zaman zaman Belçika’dan da pasta ustaları gelir, eğitimlere katılır.
- Çalıştığınız 5 bin pastane arasında Doğu illerimizden olanlar var mı?
- Elbette... Mardin’den, Hakkari’den, yani Türkiye’nin dörtbir yanından pastanelere pasta miksleri ve krem şantiler veririz.
- Yıllık cironuz ne kadar?
- Puratos’un dünya cirosu 1 milyar Euro. Bizim Türkiye’deki ciromuz 50 milyon lira düzeyinde.
- Kaç kişi çalışıyor?
- 85 çalışanımız var.
- Büyüme planlarınız var mı?
- İyi bir büyüme tempomuz var. Puratos’un merkezi, Türkiye’yi BRIC (Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin) ülkeleriyle birlikte değerlendiriyor. Yani, “BRIC-T” olarak değerlendiriyor.
Başar Kılıç, yeri gelmişken Türkiye için 2015 hedefini ortaya koydu:
- Kapasite artırımına gideceğiz. Bu doğrultuda yeni istihdam kapısı da açılacak. 2015’te ciromuzu ikiye katlayıp, 100 milyon liraya çıkmayı hedefliyoruz.
- Türkiye’de yıllık pasta tüketimi nasıl?
- Yılda kişi başına 2 kilo pasta yiyoruz. Avrupa’da 7-8 kilo dolayındadır.
Ardından çikolata ve ekmeği de sıraladı:
- Yılda kişi başına 150 kilo ekmek tüketiyoruz. Günde 1 ekmeğe denk gelen bu rakamla dünyada birinciyiz. Kişi başı çikolata tüketimimiz de yılda 1.5 kilo düzeyinde. Avrupalı, yılda 5 kilo çikolata tüketir.
Geçenlerde MÜSİAD’ın iftarında karşılaştığımız İstanbul Halk Ekmek (İHE) Genel Müdürü Salih Bekaroğlu, “Türkiye zenginleşiyor, normal ekmek tüketimi düşüyor” mesajı vermişti...
Normal ekmek tüketiminde düşüş olsa da, “dünya şampiyonluğumuz” sürecek gibi görünüyor...

Çikolataya kekik koydu poğaçanın yağını yüzde 35’e indirmeye çalışıyor

PURATOS Türkiye Genel Müdürü Başar Kılıç, Ar-Ge çalışmalarını anlatırken, çikolata örneği verdi:
- Ustalarımız gerçek Belçika çikolatasının bitterine kekik ekledi. Kekik, bitter çikolataya çok güzel uydu.
Ardından poğaçaya değindi:
- Normalde poğaçanın yüzde 50’si yağdan oluşur.
- Çok fazla değil mi?
- Öyle ama genelde yüzde 50’si yağdan oluşur. Biz şimdi poğaçanın lezzetini değiştirmeden yağ oranını yüzde 35’e düşürmeye çalışıyoruz.
Düşünsenize, sabahları işe koştururken büfeden, seyyar satıcıdan, pastaneden aldığınız poğaçanın yüzde 50’sini yağ oluşturuyor...
Türkiye’deki 5 bin pastaneye ürün veren Puratos’un “Yüzde 35 yağlı poğaça”nın bir an önce tezgaha çıkması için elini çabuk tutmasında yarar var.
Yazarın Tüm Yazıları