Paylaş
2004’te kurduğu Global Liman İşletmeleri ile Port Akdeniz ve Bodrum Cruise Port’u bünyesine kattı. 2013’te Global Liman İşletmeleri (GLİ) CEO’su Saygın Narin’i yurt dışına yönlendirdi:
- Kruvaziyer liman işletmeciliği ana işimiz olacak. Yurtdışındaki fırsatlara bakalım.
Narin, özellikle 2013’ün ikinci yarısından itibaren yardımcısı Arpak Demircan’la yollara düştü. 2013’te yurtdışındaki ilk adımları Bar Karadağ’daki Port of Adria’nın yüzde 62’sini 13 milyon Euro’ya satın almak oldu.
Bunun arkası Creuers del Port de Barcelona’nın yüzde 43’ünü Royal Caribbean’la birlikte alarak geldi. GLI, Barcelona kruvaziyer limanını işleten Creuers’in peşini bırakmadı. Ağustos 2014 itibariyle GLI’nin şirketteki hissesi yüzde 62’ye, Royal Caribbean’ın payı da yüzde 38’e çıktı.
Hisse devrinin gerçekleşmesi üzerine Saygın Narin, Arpak Demircan ve Global Yatırım Holding Stratejik Planlama Direktörü Dobrinka Cidrof’la birlikte Barcelona’ya gittik. Limanda Creuers’in 82 yaşındaki Genel Müdürü Carlos F. Domingo-Pages’in de hazır bulunduğu sohbete katıldık.
Narin, Creuers operasyonunu özetledi:
- 4 ortaktan hisseleri toplamak 1 yıl sürdü. Creuers’i bünyemize katmamızın bedeli 88 milyon Euro’yu buldu. Creuers, Malaga Cruise Port’un yüzde 50’sine, Singapur Cruise Port’un da yüzde 25’ine sahip. Bu hisseler de bize geçti.
GLI’nin 2003’teki Kuşadası Limanı özelleştirilmesinden itibaren çoğu kruvaziyer olmak üzere liman işine ne kadar yatırım yaptığını sorduk. Dobrinka Cidrof yanıtladı:
- Çoğu alım bedelleri olmak üzere bugüne kadarki yatırım 366 milyon dolara ulaştı.
Arpak Demircan, Lizbon kruvaziyer limanını da 26 Ağustos’ta devralacaklarını ekledi:
- Lizbon’daki şirketin yüzde 46.5’i bize geçiyor. Oradaki model yap-işlet-devret şeklinde. 22 milyon Euro’ya terminal yapacağız. 550 bin olan yolcu, 1.8 milyona çıkacak.
Narin, GLI’nin ulaştığı noktanın altını çizdi:
- Lizbon da dahil, GLI’nin yılda hizmet vereceği kruvaziyer yolcu sayısı 4.5 milyona çıkıyor. Yolcu sayısı açısından dünya kruvaziyer turizminin lideri oluyoruz. Dünyada yıllık 20 milyon kruvaziyer turzim yolcusu var.
Mehmet Kutman’ın arkadaşlarıyla birlikte kurduğu Global’i 1980’li yılların ikinci yarısından itibaren borsanın büyük oyuncusu olarak tanıdık. 2000’li yıllarda rotayı enerjiyi de çevirdi. Derken, Global’in adı Sami Ofer’le birlikte girdiği Galataport ihalesiyle gündeme oturdu.
GLI, Galataport defterini kapattıktan sonra yurtdışına yelken açtı. Kruvaziyer turizminde Avrupa’nın en büyük liman işletmecisi, dünyanın yolcu lideri oldu...
Vergi öncesi kârı 83 milyon dolar
GLOBAL Liman İşletmeleri (GLI) CEO’su Saygın Narin, Barcelona kruvaziyer limanındaki sunumunda GLI’nin bazı verilerini paylaştı:
- Yıllık gelirimiz 2011’de 65 milyon dolardı. Bu yıl 140 milyon dolara ulaşıyor. FAVÖK (Faiz, amortisman ve vergi öncesi kâr) 2011’de 38 milyon dolardı. Bu yıl 83 milyon doları buluyor.
Karayipler’e bakıyor
SAYGIN Narin, yurtdışında ilgilendikleri bazı kruvaziyer limanları anlattı:
- Malta ile görüştük. Dubrovnik ile ilgiliyiz. Zader’e (Hırvatistan) bakıyoruz. Yunanistan, tüm limanları özelleştirecek, yakından ilgiliyiz. Ayrıca Karayipler’e de açılmayı düşünüyoruz.
Oasis of the Seas’i 15 Eylül’de bekliyor
CREUERS Del Port De Barcelona Genel Müdürü Carlos F. Domingo-Pages, Barcelona Limanı’ndan ayda ortalama 630 bin yolcunun geçiş yaptığını belirtti:
- 2013’te 2.5 milyon yolcuya hizmet verdik. 15 Eylül’de dünyanın en büyük kruvaziyer gemilerinden olan Oasis of the Seas, 15 Eylül’de Barcelona’da olacak.
Paylaş