‘Araba önemli değil, yolda olalım yeter’

Ne Alman’ın hızlısı ne Amerikan’ın kaslısı... Z Kuşağı güce de bakmıyor, estetiğe de! Onlar çevreci bir araçla, sürekli yolda olmak istiyor. Bu tavırlarıyla da koca sektörü değiştiriyorlar!

Haberin Devamı

‘Araba önemli değil, yolda olalım yeter’
Z Kuşağı dünya nüfusunun yüzde 30’unu oluşturuyor. Teknoloji dünyasına doğan bu nesil ‘İnsanlık 2.0’ın ilk bireyleri ve ilk küresel jenerasyon. Önceki nesillerin ezberini bozmaya geldiler! Zaten devraldıkları gezegende başka türlü yaşanamazdı! Onların tüketim alışkanlığı tüm sektörleri dönüştürecek. Bundan nasibini alacak ilk sektörse otomotiv... Otomobillere ilgi duymadığı bilinen bu nesil koca sektörü nasıl değişime zorlayabilir? İşte Gen-Z’nin gücünü anlama fırsatı...

Verimlilik, paylaşım, sürdürülebilirlik

Tekerleğin icadı medeniyet için önemli bir dönüm noktasıydı. Keşfetmek ve ilerlemek için var olmuş canlılarız adeta. Yaşayacak yeni yerler bulma arzusuyla gezegenimizdeki kıtaları fethettik. Belki galaksimizdeki yeni dünyaları da aynı merakla keşfedeceğiz... Motorlu araçların icadı dünyayı hızlandıran bir başka önemli dönüm noktasıydı. Zamanla otomobiller prestij araçlarına dönüştü ve refah simgesi oldu. Herkes araba satın alabilmeye başlayınca, estetik ve hız faktörleri devreye girdi. O günden itibaren otomobiller kültüre yön veren cazibe objelerine dönüşmeye başladılar. Ta ki, Gen-Z sahneye girene kadar.

Haberin Devamı

Allison+Partners tarafından yakın zamanda ABD’de yapılan ‘Hareket Kültürünün Doğuşu’ adlı araştırmada Z Kuşağı ilginç bir yönüyle öne çıkıyor. Taşımacılıkta bugüne dek hâkim olan ‘ben odaklı’ kullanım anlayışı onlarla birlikte ‘biz’ anlayışına evriliyor. Katılımcıların yüzde 56’sı otomobilleri sadece bir taşıt aracı olarak görüyor. Yani önceki nesiller gibi otomobil seçimleriyle statülerini sergilemeyi umursamıyorlar. Yüzde 70’i henüz ehliyet sahibi bile değil!

Araba reklamlarında hızlı, çekici, karizmatik gibi havalı -ve çoğunlukla maskülen- sıfatlar görmeye alışkınız. Peki otomobil sektörü bu biçimsel nitelikleri umursamayan Gen-Z’yi nasıl tavlayacak? Tahmin etmek zor değil... Verimlilik, paylaşım, sürdürülebilirlik ve genel deneyim gibi faktörler tasarım ve hızın önüne geçecek. Elektrikli otomobiller benzinli motorları ortadan kaldırdığında zaten belirli normlar kökten değişmiş olacak. (Şimdilerde fahiş fiyata satılan benzinli otomobillerin 10-15 sene sonra ikinci elde yok pahasına satılacağı aklınızda bulunsun.) 

Haberin Devamı

Yolculuk paylaşım uygulamaları ve Uber gibi alternatif sistemleri kullanmaya alışan Z Kuşağı teknolojiye hâkim olduğu için hem sosyal hem de çevresel farkındalığını avantaja çevirmeyi iyi biliyor. Bir araca tek başına sahip olmak yerine, alım güçlerini birleştirerek deneyimi zenginleştirmeye odaklanıyor ve içeriğe önem veriyorlar. Yani otomobilin kendisinden çok, onunla yaşayacakları deneyimi önemsiyorlar ve ilham almak için sosyal medyayı kullanıyorlar.

Gezegenimiz için en hayırlısı bu

Toplutaşımayı ve araç paylaşımını tercih eden Z Kuşağı’nın pandemi gerçekliğine cevabı da yine teknolojiyle oldu. Son dönemde yaygınlaşan elektrikli e-scooter’lar, e-bisikletler ve alternatif araçlar mikro ulaşımı şehir yaşantısına hızla adapte etti. Taksicilerin kendilerine rakip çıkan scooter’lara bozulduğu aşikâr ancak değişim kaçınılmaz. Otomobil üreticileri de gösterişli tasarımların yerine yeşil enerji ve akıllı teknolojiler talep eden Z Kuşağı’nı anlayarak yapılarını temelden değişmek durumunda... Belki de bu, gezegenimiz için en hayırlısı...

Haberin Devamı

‘Otomobille havalı gözükmeye çalışan insanları çok üzücü buluyorum’
Alis Aleyna Akar, 22, Öğrenci

‘Araba önemli değil, yolda olalım yeter’

Otomobillerin iklim değişikliğine etkisi büyük, o yüzden tercihim elektrikli araçlardan yana.. Otomobil bizim için bir araç; rengi ya da modeli önemli değil. Arabasıyla havalı gözükmeye çalışan insanları çok üzücü buluyorum.

Otomobil paylaşım uygulamalarının duyarlılık göstergesi olduğuna inanıyorum. Sosyalleşmek için de alan sağlıyor. Yeni insanlarla yolculuk yapabilmek keyifli. İhtiyaç duyduğumda rahatça kullanabileceğim bir otomobil varsa, sahip olmam gerekmez. Nesnelere gereğinden fazla değer yüklemek anlamsız geliyor. Otomobil alacak olsam ilk bakacağım şey çevreciliği olur.

Haberin Devamı

Bir de güvenlik. Sürekli seyahat etmeyi ve kamp yapmayı tercih eden bir nesil olduğumuz için genişliği de önemli.

PORSCHE’DEN ABONELİK SİSTEMİ

Efsanevi tasarımını ilk günden beri koruyan kült otomobil Porsche tüm otomobil tutkunlarının hayalini süsler. Ancak hız limitlerinin ve trafiğin olduğu bir dünyada lüks otomobillerin prestij ve deneyim dışında anlamını yitirmeye başladığı bir gerçek. Akıllı pazarlama stratejisiyle öne çıkan Alman üretici, ABD’de başlattığı Porsche Drive abonelik uygulamasıyla gözde modelleri satın almadan kullanma imkânı sunuyor. Aylık, günlük veya haftalık tercih edilebilen sistemde tek bir modele veya 6 model içeren filoya abone olup istediğiniz modeli ayda ortalama 2000 dolara (Yaklaşık 16.000 lira) kullanabiliyorsunuz.

Haberin Devamı

‘Araba önemli değil, yolda olalım yeter’Porsche’nin elektrikli modeli Taycan önemli bir satış başarısı yakaladı.

Yazarın Tüm Yazıları