Paylaş
Geçen yıl havayolları tüm dünyada 2.8 milyar yolcu taşıdı. Bagajların yüzde 99’u yerine zamanında ulaştı. Ama her bin bagajdan 9’u kayboldu. Alınan tüm önlemlere, büyük yatırımlara rağmen, bir önceki yıla göre kayıp oranı yüzde 20 düşse de havayolları bunu en aza indirmenin yolunu arıyor. Çünkü kayıp 25.8 milyon bavulun sektöre maliyeti tazminatlar ve davalarla birlikte tam 2 milyar 580 milyon dolar.
YENİ TEKNOLOJİLER
Havayolu şirketleri kayıpları en aza indirmek için teknolojiye ciddi yatırım yapıyor. RFID olarak adlandırılan özel etiketlerdeki anten sayesinde bavulların yolcuyla eşleştirilmesinde anlık takip sağlanıyor. Havayolları, havalimanı işletmecileri ve yer hizmetleri veren kuruluşlar ortak çalışıyor. Kayıpları en aza indiriyor. Ama sadece sektör değil, yolcular için geliştirilen sistemler takipte büyük başarı sağlıyor.
BAVULUNU CEP TELEFONUNDAN TAKİP ET: Geçen yıl Amerikan Delta Havayolları özel bir yazılımla yolcuların uçak altına verdikleri bagajları takip etmelerini sağladı. Akıllı cep telefonları için hazırlanan
yazılımı yolcu telefonuna ücretsiz olarak indiriyor. Bilet ve kimlik bilgilerini girdikten sonra bavulunun nerede olduğu anbean takip ediyor.
ANINDA SMS VEYA E-MAIL: Özel yazılımda gelişmeler yolcuya SMS veya elektronik postayla bildiriliyor. Yolcu, teslimat adresi değişikliği gibi bilgileri istediği an güncelleyebiliyor.
KENDİ ETİKENİ HAZIRLA: Yapılan araştırmalar, 2014’te toplam yolcunun yüzde 64’ünün makineler kullanarak tüm check-in işlemlerini yapıp bavullarını teslim edecekleri noktalara bırakacaklarını ortaya koyuyor. Sanılanın aksine bu uygulamayla yer hizmetleri veren şirketlerin personel tasarrufu sadece yüzde 10. Ancak yolcunun bavulunu teslim ettiğinden emin olması, etiketini kendi kontrol etmesi kayıpların hem önüne geçiyor hem de psikolojik olarak rahatlatıyor.
KAYIP BÜROSU YERİNE KİOSK: İlk uygulaması İsviçre’nin Cenevre kentinde yapılan sistemde yolcu kayıp bavul bilgisini görevli yerine özel kiosktan kendisi yapıyor. Görevlinin bulunmadığı sistemde yolcu bagaj etiketini cihaza okutuyor. Kayıp bavulunun özelliklerini giriyor. Yanlış bilgi aktarımının çok ciddi azaltıldığı bu uygulamanın gelecek beş yılda dış hat trafiğine sahip büyük havalimanlarının tamamında hayata geçmesi hedefleniyor.
25 cent’e havayolu aldı 11 yılda Uzakdoğu’nun devi oldu
Malezya’dan çıkıp Uzakdoğu’da tüm dengeleri altüst eden Air Asia, 100’üncü A320 uçağını Airbus’tan teslim aldı. 11 yılda iki uçaklık filoyla başlayıp bir dev haline şirketin kurucusu Tony Fernandes, başarısının sırlarını Fransa’nın Toulouse kentindeki Airbus’ın merkezinde anlattı
* Ortak olduğu müzik şirketinin hisselerini satan Fernandes o 250 bin doları ne yapacağını düşünmek için 2001’de Londra’ya uçtu. Luton Havalimanı Easyjet uçaklarıyla doluydu. İnsanlar çok ucuza uçabiliyordu. Aradığı sektörü bulmuştu.
* Malezya’ya döndüğünde baştan kurmak yerine mevcut bir şirketi satın almaya karar verdi. En uygun seçenek o günlerde sadece iki Boeing 737-200’ü bulunan Air Asia Havayolu’ydu. Borçlardan dolayı, havayolunu 25 cent yani bugünün parasıyla 45 kuruşa satın aldı. Tarihler 8 Eylül 2001’di. Üç gün sonra 11 Eylül saldırıları yaşandığında Fernandes ilk büyük dersini almıştı.
* Ama krizi fırsata çevirdi. Bilet fiyatlarını indirdi. Filosunu büyüttü. Düşük maliyet stratejilerini başarıyla uyguladı.
KIRMIZI KARTA SPONSOR
* Farklı reklam kampanyaları yaptı. En ilginci, İngiliz Premier Ligi’nde hakemlerin çıkarttığı ‘kırmızı kart’a sponsor olmasıydı.
* Şirketinde part-time çalışana izin vermiyor. Yükselmek isteyene her türlü desteği sağlıyor. Hosteslerden pilot olanlar, çağrı merkezinden çıkıp finans bölümünün başına gelen yöneticileri var.
* Krizleri bölge ülkelerinin kültürüne has yaklaşımlarıyla çözüyor. Endonezyalı kaptan pilotlar kabin memurlarıyla uçağa gitmek için aynı otobüse binmeyi reddedince Tayland’dan kabin memurları getirdi. Taylandlı hostesleri gören Endonezyalı pilotlar ayrımcılığa karşı olduklarını açıkladı. Bir yıl sonra Endonezyalı pilotlardan beşi Taylandlılarla evlenmişti.
* Airbus’la yaptığı en büyük anlaşmayı geçen yıl Paris Havacılık Fuarı sırasında geceyarısı bir kulüpte imzaladı. 200 adetlik A320neo kontratına imza atmadan önce tek şartı Airbus’ın Başkanı Tom Enders’in pistte dans etmesiydi. Bu isteği Enders’in emriyle Airbus’ın Satıştan Sorumlu Başkan Yardımcısı John Leahy yerine getirdi. / Tolga ÖZBEK
Paylaş