Yeni nesil uçaklar yok sattı

Bölgenin en büyük sivil havacılık fuarı haline gelen ve yedincisi yapılan Airex, kapılarını bugün kapatıyor.

Ultra uzun menzilli iş jetlerinden çok hafif hava aracı ultralight’lara 42 uçak ve helikopterin sergilendiği Airex’e 35 ülkeden 140 şirket katıldı.

Her yıl giderek büyüyen Airex Sivil Havacılık ve Havalimanları Fuarı’nda yeni nesil iş jetlerine adeta sipariş yağdı. İş adamları tercihlerini imalatçıların yeni tasarladığı modellerden yana kullandı. Sadece fuar sırasında 12 satış anlaşması imzalanırken yaklaşık 50 uçak için görüşmeler son aşamaya geldi.

THY, TAV ve THY Teknik’in ana sponsorluğu ve Kokpit’in basın sponsorluğundaki fuara damgasını yeni nesil iş jetleri vurdu. Bombardier, Gulfstream, Dassault, Cessna, Embraer gibi şirketler Airex’e Türkiye ve çevre ülkelerden kiraladıkları uçaklar yerine, kendi portföylerindeki özel boyamalı demo iş jetlerini getirmişti. Fuarın genel görüntüsüne yansıyan bu durum, Airex daha da büyüyerek uluslararası bir kimlik kazandığının bir göstergesi oldu.

YOĞUN DEMO UÇUŞLARI

Çok sayıda işadamının gezdiği fuarda iş jeti imalatçılarının Türkiye temsilcileri oldukça yoğundu. Tek sorun teslimatlar için uzun bekleme süreleri oldu. Potansiyel müşteriler uçakları inceledi. Fuarın en önemli özelliği rakip uçakları karşılaştırma şansıydı. Özel jetler arka arkaya demo uçuşlarına çıktı.

Türk pazarına ilk defa tanıtılan Dassault’un çok az fuara gönderdiği Falcon 7X, Global Express XRS, CRJ900 Next Generation, Challenger 605, Cessna’nın Mustang ve Sovereign modelleri ilk defa İstanbul’da Türk pazarına tanıtıldı. Fuarın en kalabalık katılımcıları beşer uçakla Cessna ve Bombardier oldu. Gulfstream G450 ve G200, Dassult Falcon 2000EX, Embraer Legacy 600, Hawker 900XP, Learjet 60, Piaggio P180, King Air B200 gibi uçaklar diğer yeni modeller arasındaydı. Helikopter pazarında AgustaWestland yeni nesil tüm modelleriyle Airex’te boy gösterdi.

FUAR ALANI BÜYÜYECEK

Organizatör Mint Fuarcılık Genel Müdürü Feyzan Erel, Airex’ten şirketlerin memnun ayrıldığını söyledi. "Bu yıl, artan katılımla birlikte fuar artık Genel Havacılık Apronu’na sığmadı. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’dan iki yıl sonraki sekizinci Airex’i daha büyük yerde yapmak için söz aldık." 2010’da 3-6 Haziran tarihleri arasında organize edilecek fuara katılmak için şirketler şimdiden kontratları imzalamaya başladı.

Myjet 2009’da uçacak

Atasay Grubu Hollandalı Etirc ile kurduğu MyJet’le hava taksiye yeni bir boyut getirmeye hazırlanıyor. Eclipse 500 tipi yeni nesil çift motorlu jete 120 adetlik rekor sipariş veren şirket 2009’da uçuşlarına başlayacak. Hedeflerinin iki pilot ve dört yolcu kapasiteli Eclipse 500’lerle ekonomik hava taksi hizmeti sunmak olduğunu söyleyen MyJet Genel Müdürü Ekim Alptekin, uçağın kısa pistlere rahatlıkla inip kalktığına dikkat çekti. MyJet hava taksinin yanı sıra bakım, işletme ve danışmanlık hizmetleri de verecek.

THY’DEN ALITALIA’NIN 777’LERİNE KANCA

Türk Hava Yolları, önümüzdeki sezonda açacağı Washington DC, Toronto ve Sao Paulo gibi yeni uzun menzilli hatlar için uçak arayışlarında rotayı İtalya’ya çevirdi. Ekonomik kriz nedeniyle filo planlarını revize eden İtalyan Havayolları’nın elindeki 10 adet 777-200ER uçağını elden çıkartmak istemesi nedeniyle finansal kiralama şirketleri THY’ye bu uçakları önerdi. Toplam 5 adet 777-200ER için görüşen THY, bu uçakları kabul etmesi halinde uzun menzilde mevcut Airbus A330 ve A340’larla birlikte yeni bir tipi filosuna katacak. Alitalia’nın 2002-2004 arasında imal edilen 777’lerinin uçuş saatleri ortalama 22 bin saat. 291 koltuk kapasiteli uçaklar, 12 bin 950 kilometre menzilli.

En yaşlı uçağa özel ’follow me’

Airex bir sivil havacılık fuarı olmasının yanında uçaklar kadar ilgiyi işadamı Ümit Vural’ın restore ettiği İkinci Dünya Savaşı’ndan kalan iki askeri Willy’s Jeep M38 cip çekti. Hurdacıdan aracı satın alan ve aynı zamanda amatör bir pilot olan Engin, uzun yıllar süren restorasyonunu tamamen orijinal parçalar kullanarak tamamladı. Telsizinden brandasına kadar tarih kokan cipler ilgiyle incelendi. Çok sayıda ziyaretçi hatıra fotoğrafı çektirdi. M38’lerden üstü açık alanı uçaklara havalimanlarında yerde park noktasına götüren "Follow Me-Beni Takip Et" aracı haline getirilmişti. Cip, Airex’in ilk günü gelen 1942 model Türkiye’nin en yaşlı uçağı Boeing Stearman’a da bu hizmeti verdi. Cirrus uçaklarıyla birlikte Boeing Stearman, Jeep’ler, BMW motosiklet, eski havacılık objeleri, askeri sahra çadırındaki Top Air Nostalji Kulübü’nde sergilendi.

ULAŞTIRMA BAKANI BİNALİ YILDIRIM

Havacılıkta serbestleşme devam edecek


Airex, bu yıl iki ulaştırma bakanı tarafından açıldı. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın konuğu olarak Türkiye’yi ziyaret eden Tunuslu meslektaşı Abdülrahim Zavari, Akfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın’la kurdeleyi kesti. Akfen’in de ortak olduğu TAV Holding, Tunus’ta Monastir Havalimanı’nını işletiyor. Ayrıca 400 milyon Euro’luk yatırımla Tunus’un yeni kapısı Enfidha Havalimanı’nı da inşa ediyor.

Türkiye’de havacılık sektörünün önümüzdeki 10-15 yıllık sürede daha da büyüyeceğini söyleyen Bakan Yıldırım umutlu konuştu. "Bugün Türkiye’nin toplam hava trafiğinin yüzde 80’inden fazlasını tamamen özel sektör tarafından yapılmış ve işletilen havalimanları çekiyor. Bizim politikamız, havacılıkta serbestleşme sürecini devam ettirmek, bunun yanı sıra belirli bölgelerde yoğunlaşan hava taşımacılığını yurdun kuzeyinden güneyine, doğusundan batısına her tarafa yaymaktır."

BOEING VE AIRBUS TÜRK PAZARI İÇİN ÇARPIŞIYOR

Fuara tam kadro katılan yolcu uçağı imalatçıları Boeing ve Airbus, Airex’ten memnun ayrılıyor. Türk havacılığının hızla büyüdüğüne dikkat çeken iki imalatçı, gelecek 20 yılda en az 350 ila 380 arasında değişen sayıda yeni yolcu uçağının pazara katılacağını tahmin ediyor.

Kısa vadede en büyük rekabet THY’nin alımını planladığı uzun menzilli uçak ihalesinde yaşanıyor. Boeing’in Bölge Satış Başkanı Aldo Basile geleceğin yeni nesil, 787 gibi az yakıt harcayacak uçaklarda yattığına inanıyor. Tanıtımlarında 787’ye ağırlık veren Boeing, uçağın simülatörüyle ziyaretçileri uçurdu.

Airbus ise tanıtımda ağırlığını çift motorlu A350XWB’ye vermişti. Türk pazarı için sipariş aldığı A330’un kargo modelini de tanıttı. Airbus’ın Bölge Satış Başkanı Andreas Kramer, TAI’nin geliştirdikleri A350XWB için tasarımcı ortakları olduğuna dikkat çekerek bu konuda uzun vadeli düşündüklerini, Türkiye’de 2 bin kişilik istihdam sağladıklarına söyledi.

Güle güle Şener Koltuk

Airex Fuarının ilk gününde Ankara’dan gelen bir haber tüm havacıları derinden üzdü. Türkiye’de imal edilen ilk F-16’yı uçuran, yüzlercesini test eden Şener Koltuk, kalbine yenik düştü.

Şener Koltuk uzun yıllar Hava Kuvvetleri’nde görev yaptı. F-100 ve F-104 tipi uçaklarda uçtu. Kıbrıs Barış Harekatı’na katıldı. Binbaşı rütbesinde emekli olduktan sonra Türkiye’de imal edilecek F-16’ları test etmek için ABD’de özel eğitim aldı.

TAI’nin ilk F-16’sını 14 Ekim 1987 tarihinde uçurdu. Türk havacılık tarihine geçti. Tam 276 adet F-16’yı büyük bir başarıyla, sıfır kırımla test etti. Şener Koltuk 57 yaşındaydı. Keyifle anlatacağı, daha çok hikayesi vardı...
Yazarın Tüm Yazıları