Paylaş
Ekim 2010’dan itibaren filoya katılacak uçaklarda, business ve ekonomi arasında “premium economy” konsepti uygulanacak. First class ise kalkıyor.
Havayolu şirketleri, first class’ı doldurmakta zorlandıkları hatlarda, uçaklarında ara sınıflara yer veriyor. Ekonomiden daha fazla konfor isteyen ancak business class’ı pahalı bulan yolcular ara sınıfları tercih ediyor. Uzun menzilli hatlarda ilgi gören uygulamayla hem doluluk hem de uçak başına gelir artırılıyor.
İngiliz Havayolları British Airways’in başlattığı uygulama ANA, KLM, Qantas, United, Virgin tarafından da sunuluyor. Air France da Premium Voyager olarak adlandırdığı ara sınıf hizmetine başladı. Premium’da bilet fiyatları genellikle ekonomiye göre yüzde 30-40 civarında daha pahalı, business’a göre de yüzde 50 ucuz.
Sipariş verdiği 5 adet Boeing 777-300ER uçağı için koltuk ihalesine çıkan THY, halen imalatçıların verdiği teklifleri değerlendiriyor. Premium’da ince ve ergonomik tasarımları inceleyen THY, deri koltuk üzerinde de duruyor. Isıyı kontrol eden yeni nesil deriler, terlemenin önüne geçiyor.
Koltuk aralıkları 36-38 inch (91.44-96.52 cm) olması planlanan premium, ekonomiye göre 10-14 santimetre daha geniş alan sunacak. Bu konsept, haziranda açıklanması planlanan 105 uçaklık ihalede tercih edilecek modellere uygulanacak.
İŞTE FARKLAR
* * * AYRI CHECK-IN
Premium Economy yolcusu, havalimanında check-in hizmetini ayrı bir kontuardan alıyor. Daha az sıra bekliyor.
* * * GENİŞ KOLTUK
THY’nin premium çalışmasında koltuk alanı ekonomiye göre yüzde 20 artacak. Oturum düzeni 2-4-2 olacak.Koltuk başlıklarının da ayarlanabilir yapılması planlanıyor.
* * * LAP TOP ŞARJI
Premium’un standartları arasında diz üstü bilgisayarlar için şarj ünitesi de yer alıyor. Eğlence sistemi ekonomiye oranla daha fazla kanal ve seçenek sunuluyor.
* * * FARKLI İKRAM
Ara sınıfta ikram ekonomiye göre daha zengin ve seçenekler geniş. Do&Co bu konuda çalışmalara başladı.
* * * AMENITY KİT
Uçuşta yolculara verilen, içinde dış fırçası, uyku maskesi gibi eşyaların bulunduğu amenity kit, ekonomiye oranla daha zengin.
NEDEN PREMIUM
Uçak bileti alırken kabindeki tüm sınıfları inceleyin. Havayolu şirketleri premium satışları az olduğunda indirime gidiyor. Fiyat farkları bazen yüzde 10-15’e kadar düşüyor. Uzun uçuşlarda bu fark verilip daha yüksek konfor alabilirsiniz. Havayolu şirketleri ayrıca uçuş mili kullanılarak yapılan up-grade yani sınıf yükseltme işlemlerinde de premium’da promosyon yapıyor. Bunları da uçuş öncesinde sormakta fayda var.
Türk hava sahasında 957 bin uçuş yapıldı
Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin kuruluşunun 76’ncı yıldönümünde Genel Müdür Orhan Birdal ön yazısıyla gönderilen raporda havacılık sektörüne yapılan katkılar rakamlarla ortaya konuldu.
* * * 957.361 UÇUŞ
Türk hava sahasında geçen yıl toplam 957 bin 361 uçuş gerçekleştirildi. Hava trafiği yüzde 8 arttı.
* * * YOLCU REKORU İSTANBUL ATATÜRK’TE
11 milyonu iç hat olmak üzere Atatürk Havalimanı 28 milyon 553 bin 132 yolcuya ulaşarak yüzde 23.1 büyüdü.
* * * EN ÇOK KULLANILAN UÇAK TİPİ
153 bin 705 uçuşla en çok Boeing 737-800 kullanıldı. İkinci sırada 103 bin 178 uçuşla Airbus A320 yer aldı.
* * * EN ÇOK YOLCU
THY iç hatta yüzde 66, dış hatta yüzde 62 pay aldı. THY’yi iç hatta Onur (yüzde 12) ve Pegasus (yüzde 11), dış hatlarda ise SunExpress (yüzde 12) ve Onur Havayolları (yüzde 8) izledi. Yabancı havayollarından Lufthansa ve Bluewings yüzde 5, Thomascook da yüzde 4 pay aldı. (Rakamlara İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı dahil değil) * * * ÜST GEÇİŞTE EMİRATES
Üst geçişler yüzde 10 artarken Türk hava sahasını en fazla kullanan yabancı şirket Emirates oldu. Yüzde 8 pay alan şirket geçen yıl Türkiye üzerinden 20 bin 738 uçuş yaptı.
THY dördüncü 777’yi de istiyor
THY, ekonomik sorunlar nedeniyle uçaklarını başka havayollarına kiralayan Hintli Jet Airways’den dördüncü 777-300ER uçağını almak üzere görüşüyor. Hindistan’da mahkemenin izin vermesiyle başlayan görüşmelerin önümüzdeki günlerde sonuçlanması bekleniyor. Anlaşma sağlanırsa, uçak 20 aylığına kiralanacak. THY’de halen Jet Airways’den kiralık 3 Boeing 777-300ER bulunuyor. Bu uçaklar, Hintli şirketin pilotları ve eğitimini tamamlayan THY pilotları tarafından birlikte uçuruluyor. Kabinde ise Jet Airways’den iki hostes THY ekipleriyle görev yapıyor. Temmuz’dan itibaren Türk tesciline girecek 777’ler tamamen THY personeli tarafından uçurulmaya başlanacak. Bu uçaklar Ekim 2010-Şubat 2011 arasında teslim alınacak yeni 777’lerle birlikte iade edilecek.
Paylaş