Türkiye simülatör merkezi oldu

Havayolu sektöründe hızla büyüyen Türkiye, buna paralel önemli bir uçuş eğitim merkezi oluyor.

Mevcut 8 simülatörün yanı sıra Türk Hava Yolları 3 uçak ve bir kabin simülatörü alıyor. Pegasus, yıl sonunda uçuş eğitim merkezini açıyor. IFTC’de 4 simülatöre sahip Gözen Grubu, Dalaman’da uçuş okulu projesini hayata geçiriyor.

Havayolları, her yıl uçuş eğitimine milyonlarca dolar harcıyor. Kurulan merkezlerde pilotlar ve kabin memurları temel-tazeleme eğitimleri alıyor. Her türlü acil durumu uygulamalı olarak görüyor. Bu merkezler aynı zamanda şirketler için ciddi gelir kaynağı. Bir pilotun görev yapacağı uçak için aldığı yer dersi ve simülatör eğitimi 35 bin Euro’ya mal oluyor. Ayrıca her 6 ayda bir kurallar gereği ortalama 10 bin Euro’ya tazeleme eğitimi yapmak zorunda. Havayolları, kurduğu merkezlerle kendi ekiplerinin eğitimlerinin yanı sıra bölgedeki şirketlere hizmet satıyor. Simülatörlerin fiyatları ise 10-20 milyon Euro arasında.

THY EĞİTİM BÜYÜYOR

Eğitim Başkanı Kaptan Pilot Menderes Çakıcı, yönetimin aldığı kararla 100 milyon Euro’luk yatırımla uçuş eğitim merkezini büyüttüklerini söyledi. Filodaki ikinci Airbus A320 simülatörünün önümüzdeki günlerde montajı başlayacak. Yeni nesil sistemlere sahip simülatör mayısta hizmete girecek. Bunu 1 Eylül’de Boeing 777, yıl sonunda da Airbus A330/A340 simülatörü izleyecek.

Kabin memurları için de A320 mock-up’ı alınıyor. Mock-up, hizmet dışına çıkan gerçek uçak gövdesinden yapılıyor. Altındaki mekanik kollar yardımıyla türbülans ve kaza anında çarpma etkisi verilebiliyor.
Yeni nesil A320’de ise bu efektler daha gerçekçi olarak kabin memurlarına hissettirilecek. Ayrıca kabin yangınlarının simüle edileceği özel bir merkez de kurulacak. Gerçek yangının çıkacağı bu simülatörde eğitimler uygulamalı olarak verilecek. Yeni kabin mock-up’ı, denize iniş eğitiminin verildiği mevcut havuz küçültülerek yan tarafa kurulacak. Halen THY’de Boeing 737, Airbus A340 ve A310 uçaklarının gövdelerinden oluşan bir mock-up bulunuyor.

YENİ UÇAKLAR

THY, yıllık 50 pilot yetiştiren Uçuş Akademisi’ni yeni uçaklarla büyütüyor. Geçen hafta gelen 4 Cessna 172 ile tek motorlu uçak filosu 10’a çıktı. Ayrıca 2 DA-42 ile çift motor eğitimi veriliyor. 4 Mayıs’ta filoya 2 adet Cessna Mustang tipi iş jeti katılıyor. Bu uçaklarla pilot adayları 20 sorti uçacak. Performans ve jet intibak eğitimi alacak. Filonun büyümesiyle akademi yılda 200 pilot yetiştirecek. THY, aday alımında Alman Uzay ve Havacılık Merkezi’nin DLR testi ile bir kişinin pilot olup-olamayacağını yüzde 97 oranında belirleyebiliyor.
Ayrıca e-learning sayesinde pilotların eğitim merkezine gelmelerinin ve belirli süre eğitime tabi tutulmasının da önüne geçiyor. Bu sistem sayesinde pilotlar boş zamanlarında bilgisayar üzerinden dersleri alarak sınavlarını olabiliyor. E-learning, kabin memurları için haziran ayından itibaren uygulanacak.

PEGASUS SİMÜLATÖR ALIYOR

Sim-Industries şirketiyle simülatör merkezi kurmak için harekete geçen Pegasus Havayolları, Boeing 737-800 simülatör alıyor. Merkez, havayolunun kendi pilotlarının yanı sıra bölgedeki şirketlere de hizmet verecek. Tip eğitimi üzerine marka olmayı hedefleyen Pegasus, simülatörün yanı sıra havayolu pilotlarına tecrübe kazandırmak için “line” olarak gerçek uçak üzerinde eğitim kapasitesini artıracak.

GÖZEN OKUL KURUYOR

Tamamen havacılık konusunda hizmet veren Gözen Holding ise iki yıl önce hizmete giren IFTC (İstanbul Flight Training Center-İstanbul Uçuş Eğitim Merkezi) bünyesinde dört adet simülatörü hizmete sokmuştu. Hollanda merkezli Stella Uçuş Okulu ile ortaklık anlaşması yapan Gözen Grubu, Dalaman’da uçuş okulu kuruyor. Temel eğitimi burada alacak pilotlar, alet uçuş ve tip eğitimlerini Maastrich Hollanda’da gerçekleştirecek. SunExpress ile işbirliği yapan okul, adaylara iş garantisi de veriyor. Ancak eğitime başlamak için adayların Stella’nın testlerinden geçmesi gerekiyor.

TECRÜBELİLER GERİ DÖNDÜ

THY, emekli olmuş kabin amirlerini eğitmen olarak kullanmak üzere geri çağırdı. İlk etapta Aybel Türay, Pınar Dal, Ayşegül Çavuşoğlu, Sema Ataalkın, Gülnaz Karahan Cavas, Oya Özgen, Figen Aktan, Nilüfer Tellikurşun, Fazilet Güremen’den oluşan ekip, tazeleme eğitimlerine başladı. Kabin Hizmetleri Başkanı Emine Lim Aydaşgil, bilgileri yeni olan 2006-2009 arasında emekli olmuş, eğitimde çalışmış kabin amirlerini göreve çağırarak tecrübelerinden yararlanmak istediklerini söyledi.

PİLOTAJ EĞİTİMİ 25 AY SÜRÜYOR

Avrupa Havacılık Otoritesi JAA’in standartlarına göre eğitim 750 saat yer dersi, 211 saat uçuştan oluşuyor. Her aşamada sınav yapılıyor. Havayolu uçaklarında görev yapabilmek için tip eğitimi 3 ay sürüyor. Yer eğitimini her biri 4 saatlik 16 sortiden oluşan simülatör eğitimi izliyor. Son aşamada ise 45 dakikalık gerçek uçakla boş olarak iniş-kalkış eğitimi var. 3 ay süren 40 sortilik “line” yani görev yapacağı uçakla eğitimi başarıyla bitirenler ikinci pilot olarak uçmaya hak kazanıyor. 25 ay süren eğitim 150-200 bin Euro’ya mal oluyor. Pilot olmak isteyenler, özel uçuş okullarının yanı sıra THY ve SunExpress’te mecburi hizmet şartıyla eğitim alabiliyor.

THY-Swiss ortak uçuşları başladı

Swiss ile THY, İstanbul çıkışlı Zürih, Cenevre ve Basel seferlerinde ortak uçuş başlattı. “Codeshare” olarak adlandırılan anlaşmayla tarifeler birbirine uyumlu hale getirilirken Star Alliance üyesi iki havayolu şirketi yolcularına daha fazla alternatif sunuyor. Yolcular, İstanbul, Zürih ve Cenevre’den ortak seferlerle farklı noktalara tek biletle ve mil toplayarak uçabiliyor.
Yazarın Tüm Yazıları