Havayolu sektörü, artan yakıt maliyetleri ve küçülen ekonomiler nedeniyle sıkıntılı günler geçiriyor.
Önce Amerika, ardında da Avrupa’da arka arkaya gelen iflaslar dikkat çekerken, Türk şirketler son bir ayda filolarını büyütmek üzere harekete geçti. İmalatçılara yeni uçak siparişi veren, leasing yani finansal kiralama şirketleriyle de ikinci el uçaklar için pazarlığa oturan yerli havayolları, bir yandan da tekliflere temkinli yaklaşıyor. Özellikle uçak kiralarının batan havayolları nedeniyle önümüzdeki aylarda daha da düşmesi bekleniyor. Türk şirketler bu dönemi iyi kullanıp aynı zamanda filolarında operasyon maliyetleri giderek artan eski nesil yolcu uçaklarını da değiştirmeyi planlıyor.
THY 777’YE SICAK BAKIYOR
Sektör, iki yıldır uzun menzilli uçak filosu konusunda çalışmalarını sürdüren Türk Hava Yolları’nın kararını merakla bekliyor. Giderek artan sayıda siparişler nedeniyle gerek Boeing 787, gerekse de Airbus A350XWB teslimat süreleri yavaş yavaş 2020’ye doğru kayıyor. Bu nedenle THY tercihlerini kiralama yöntemi üzerinde yoğunlaştırıyor.
Uzun menzilde mevcut Airbus A340 ve A330 uçaklarının yanı sıra THY birkaç aydır Boeing 777 kiralamak üzere girişimlerini sürdürüyor. Öncelikle Alitalia’nın elinden çıkartmayı düşündüğü 4 adet 777-200ER’a kanca atan THY, İtalyan havayolunun bu fikrinden vazgeçmesi nedeniyle rotayı farklı alternatiflere çevirdi. Leasing şirketleriyle görüşmelerini sürdüren THY, yıl başına kadar 777 kiralama sürecini tamamlamayı hedefliyor. Boeing bu fırsatı iyi kullanarak kiralama sonrasında THY ile 777 uçakları için satış anlaşması da imzalamak istiyor. Boeing, 777 modelleri için 2013-2014 arasında teslim edilmek üzere 10 adetlik bir satış planı sunmak üzere çalışmalar yapıyor. Altyapısını bu yönde hazırlamaya başlayan THY, 777 kiralaması veya alımı gerçekleştirirse, filosundaki 737 pilotlarından bir kısmını 777’ye geçirecek.
Pegasus Zürih’e sefer artırdı
PEGASUS HAVAYOLLARI, kış tarifesiyle birlikte Köln’den sonra Zürih’e de haftada üç gün uçma fırsatı sunuyor. 26 Ekim’de başlayacak olan kış tarifesiyle birlikte, şimdiye kadar haftada iki gün olarak gerçekleşen İstanbul-Zürih seferleri haftada üç gün (pazartesi, çarşamba ve cumartesi) karşılıklı yapılacak. Bu seferlere yurtiçinde 16 noktaya bağlantı verilecek.
EASYJET, 12 Aralık’tan itibaren İstanbul Sabiha Gökçen ile Londra Gatwick Havalimanları arasında seferlerine başlıyor. Uçuşlar her gün karşılıklı gerçekleştirilecek. Gatwick uçuşlarında tüm vergiler dahil tek yön 29.99 Euro’dan başlıyor. Halen Easyjet, Londra Luton ve İsviçre’de Basel Mulhouse Havalimanı’ndan Sabiha Gökçen’e, Gatwick’ten de Dalaman’a sefer düzenliyor.
AIR FRANCE ve KLM’in ortak düzenlediği Kuzey Amerika promosyonlarında ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç, Dallas 200, Miami 215, Boston, New York ve Chicago 247, Los Angeles, Philadelphia, Seattle ve San Francisco 265, Washington DC 297, Montreal ve Toronto 309, Phoenix de 315 Euro’dan başlıyor. Biletlerin 28 Eylül’e kadar satın alınması gerekiyor.
THY’nin Miles&Smiles Özel Yolcu Programı üyeleri kazandıkları millerle Star Alliance üyesi 13 havayolunun uçuşlarında up-grade olarak adlandırılan bir üst sınıfa geçiş yapabiliyor.
Koreliler uçaklarını soğukta test edecek
Güney Kore Havacılık Sanayi (KAI), 15 bin metre irtifada soğuk hava şartlarının uçaklara etkilerini incelemek için Uçuş Test Merkezi’ni hizmete açtı. Toplam 180 bin metrekare kapalı alana sahip tesiste yüksek irtifalardaki soğuk hava ve düşük basıncı gibi atmosferik şartlar birebir sağlanıyor.
Faaliyetlerine 1994’te aynı Türkiye’de olduğu gibi F-16 imalatı ile başlayan KAI’nin ilginç bir öyküsü var. F-16 uçaklarının tasarımcısı Lockheed Martin şirketi, KAI’ye örnek olarak Ankara’daki Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TAI) tesislerini gösterdi. Koreli mühendis ve uzmanlardan oluşan 65 kişilik ekip, 1994’te 3 ay boyunca F-16 imalatını TAI mühendislerinden öğrendi.
Koreliler, F-16’dan sonra kendi tasarım çalışmalarına ağırlık verdi. Önce pervaneli, turboprop motorlu eğitim uçağı KT-1’i geliştirdi. Korelilere F-16 yapmasını öğreten Türkiye, 2007’de KAI’den eğitim uçağı satın almak üzere anlaşma imzaladı. Hava Kuvvetleri’nin temel pilot eğitiminde kullanılacak KT-1 tipi uçaklardan 2010-2012 arasında 55 adet teslim edilecek.
Türkiye eğer elini çabuk tutup özgün ürünlere öncelik verebilseydi, KT-1 yerine TAI’nin geliştirdiği benzer özelliklere sahip "Hürkuş" eğitim uçağını alabilir, kendi tasarladığımız bir uçağı Türk Hava Kuvvetleri kullanabilirdi.
İlk Türk sivil uçağı 78 yaşında
Havacılık tarihimizin efsanevi pilotu Vecihi Hürkuş tarafından tasarlanıp imal edilen ilk Türk sivil uçağı "Vecihi K-XIV"ün ilk uçuşunun 78’inci yıldönümü, 16 Eylül’de saat 15.30’da İstanbul Kadıköy Halk Eğitim Merkezi’nde yapılacak törenle kutlanacak. Tayyareci Vecihi Hürkuş Müzesi Derneği tarafından gerçekleştirilen organizasyonda Vecihi Hürküş’un hayatını anlatan belgesel ve K-XIV uçağı ile ilgili bilgiler verilecek.
K-XIV uçağını, motor hariç tamamen yerli malzeme ile 3 ayda Kadıköy’deki atölyesinde imal eden Hürkuş, ilk uçuşunu Kızıltoprak’ta gerçekleştirmişti. Çift kanatlı, iki kişilik eğitim uçağı, 850 kilogramlık kalkış ağırlığı ile saatte 155 kilometre hıza çıkabiliyordu. Vecihi Hürkuş uçağını Ankara’ya götürerek yurtiçinde Türk Hava Kurumu adına bir tur gerçekleştirmek istedi. K-XIV’ün uçuşa elverişlilik sertifikasının olmaması nedeniyle bu tura izin verilmedi. Hürkuş, uçağını sökerek trenle havacılık sanayi gelişmiş en yakın ülke olan (eski) Çekoslovakya’ya götürdü. Uçak mühendisleri ve Çekoslovak sivil havacılık otoritesi tarafından incelenen ve test edilen K-XIV çok beğenilerek onaylandı. 5 Mayıs’ta uçarak Türkiye’ye gelen Hürkuş, kendi uçağı ile turunu tamamlayarak ciddi miktarda bağış topladı.