Türk Hava Yolları, kendini toparlamaya başlayan sektörde pazar payını arttırmak üzere yeni atılımlara hazırlanıyor. Kriz ve Körfez Savaşı ile küçülen, uzun süredir yeni uçuş noktası açmayan şirket, Yeni Delhi ile Hindistan pazarına iddialı giriyor.
Önümüzdeki ay içinde açıklanması planlanan yeni filo programı ile Boeing ve Airbus'ın yanı sıra bölgesel uçak imalatçılarının da yakın takibinde olan THY, 2004'te başta Amerika ve iç hatlar olmak üzere uçuş ağını genişletmek üzere çalışmalar yapıyor.
Çin ve Uzakdoğu'dan sonra dünyanın en hızlı büyüyen üçüncü pazarı olan Hindistan, son yıllarda büyük şirketlerin uçmak istediği noktaların başında geliyor. Ülkenin bir milyarı aşkın nüfusu ve yurtdışında yaşayan çok sayıda Hintli bu pazarı havayolları için cazip hale getiriyor. Ancak Hindistan'a uçuş izni almak oldukça zor. İç pazarda liberal davranan ve güçlü havayollarına sahip Hindistan, dış uçuşlar konusunda kolay izin vermiyor. Bu sorunun Türk ve Hindistan başbakanlarının görüşmeleri sırasında aşılması ile THY uçuş için çalışmalarına geçtiğimiz ay başladı. Hindistan'a Akif Demir ve Levent Selvili'yi gönderen THY, kısa sürede izin işlemlerini tamamladı.
Yapılan araştırmalar, son yıllarda Türkiye ve Hindistan arasında turizm ve ticaretin artmasıyla ciddi yolcu trafiğinin oluştuğunu ortaya koydu. Delhi hattı fizibilitesinde ayrıca dünyanın en çok dışarı göç veren ülkelerinin başında gelen Hindistan'ın transit yolcu pazarında önemli yere sahip olduğu görüldü. THY bu pazardan özellikle Amerika ve İngiltere yönünden çok sayıda Hintli transit yolcu almayı planlıyor.
13 YIL SONRA
Aslında Yeni Delhi, THY için yeni bir nokta değil. THY, 1987'de Singapur seferlerinde Yeni Delhi aktarma noktası olarak kullanılıyordu. Airbus A310'larla yapılan bu uçuşlar Körfez Savaşı nedeniyle 1990 yılında durdurulmuştu. Aradan geçen 13 yıl sonrasında THY Airbus A310 uçakları bu hatta geri döndü. İstanbul'dan pazartesi, çarşamba ve cuma günleri 18.30’da TK1070 sefer sayısı ile kalkan THY uçağı 5 saat 40 dakikalık uçuş sonrasında Indra Gandhi Havalimanı'na iniyor. Yeni Delhi-İstanbul arasında ise uçuşlar TK1071 sefer sayısı ile salı, perşembe ve cumartesi günleri saat 03.45'te gerçekleştiriliyor. THY'nin Airbus A310 uçağı 6 saat 15 dakikalık yolculuk sonrasında İstanbul'a varıyor. Bu uçuşun diğerinden 35 dakika daha uzun olmasının nedeni dönüş yolunda uçağın karşıdan rüzgar alması.
THY, İstanbul-Yeni Delhi seferleri için Hindistan Havayolları Air India ile code share olarak adlandırılan ortak uçuş anlaşması imzalandı. Her uçuş için Air India, THY uçaklarında 20 koltuk satın alıyor. Seferlere başlanması nedeniyle THY Yeni Delhi'ye İstanbul'dan 399, Ankara ve İzmir'den 449, Türkiye'deki diğer noktalardan ve Lefkoşa'dan 499 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor.
AMERİKA HAREKETLİ
Amerika hattında geçmişte Miami ile birlikte üç noktaya uçan THY yeterli yolcu sayısına ulaşamaması nedeniyle bu hattı kapamıştı. Halen New York ve Chicago'da yüksek doluluk oranı yakalayan THY, Amerika hattında yeni noktalar araştırıyor. Washington, Boston ve Los Angeles'ı planlayan THY, yaptığı araştırmalarda bu hatta yolcu potansiyeli yakaladı. Diğer taraftan Kanada'da Montreal de gelecekte uçuş yapılacak noktalar arasına alındı. THY çalışmalarını yeni Amerika-Kanada Müdürü Niyazi Anıl ile sürdürüyor.
THY iç hatta da yeni bir anlayışla seferlerini tekrar düzenleme kararı aldı. Yoğun talebin yaşandığı İzmir-Adana hattında 2 Ekim'den itibaren direkt uçuşlar başlıyor. THY'nin salı ve perşembe günleri 09.30'da İzmir'den kalkacak uçağı saat 11.00'de Adana'ya inecek. Aynı uçak 11.50'de havalanacak ve İzmir'e 13.20'de varacak. İstanbul-Sivas seferleri 17 Ekim'de yeniden başlıyor. Pazartesi ve cuma günleri karşılıklı yapılacak uçuşlarda 09.15'te İstanbul'dan kalkacak THY uçağı Sivas'a 10.45'te inecek. 11.30'da tekrar havalanacak THY uçağı 13.00'te İstanbul'a varacak.
PROMOSYONLARIKAÇIRMAYIN
Yaz sezonunun sonlarına yaklaşırken Türk Hava Yolları Amerika hattında bilet promosyonuna başladı. 1-31 Ekim tarihleri arasında geçerli olacak promosyonlarda THY İstanbul, Ankara, İzmir ve Adana'dan New York'a 559, Chicago'dan da 599 dolardan başlayan fiyatlarla uçacak. Türkiye içinde diğer noktalardan New York 659, Chicago ise 699 dolardan başlayacak.
THY, 13 Ekim-31 Aralık tarihleri arasında İstanbul, Ankara ve İzmir çıkışlı Londra'ya 259, Türkiye'den diğer noktalarla Lefkoşa'dan ise 359 dolardan başlayan fiyatlarla uçuş yapacak.
Madrid ve Barcelona için 30 Eylül'e kadar İstanbul çıkışlı bilet fiyatı 259 euro. Frankfurt ve Münih için ekim sonuna kadar yine İstanbul çıkışlı fiyatlar 189 dolardan başlıyor.
Dış hat seferlerinde business class'ı tercih eden yolcuların eşlerine yapılan yüzde 50 indirimden bundan böyle business class yolcularının seyahatlerinde eşlik eden diğer yolcular da yararlanabilecek.
Free Bird’den iç hat provası
Türkiye'nin havacılık gündemi iç hat uçuşlarını tartışıyor. Birçok şirket Türk Hava Yolları'nın arkasından iç hat uçuşlarına başlamak için gün sayıyor. İç hat pazarına güçlü girmek isteyen Free Bird, ETS için yaptığı İstanbul çıkışlı Dalaman, Bodrum ve Antalya 'düzenli' uçuşları ile iç hatların provasını yapıyor.
Otel ve ulaşımın dahil olduğu tur programında havayolu seyahati Free Bird tarafından gerçekleştiriliyor. Haziran ayında başlayan seferlerde bugüne kadar 20 bine yakın yolcu taşındı. Genel Müdür ve Kaptan Pilot Tuncay Doğaner'e göre bu seferler gelecekte yapılacak iç hat uçuşları için çok ciddi bir tecrübe sağlıyor.
ZAMANINDA KALKIŞ
Bu uçuşlarda yolcular arasında sürekli anket düzenleniyor. Yaklaşık 4 bin kişinin verdiği cevaplar arasında bir iç hat uçuşunda en çok zamanında kalkış önemli. Bunu güleryüzlü servis ve iyi hizmet izliyor. Yolcular üçüncü sırada uygun fiyatı tercih ediyor. Anketin sonuçlarına göre hizmet verdiklerini söyleyen Tuncay Kaptan, özellikle zamanında kalkış için büyük çaba harcıyor. Ekip güleryüzle hizmet veriyor. Yaz aylarında inilen her havalimanında uçağın içinin serin olması için uçağa harici klima takılıyor.
Tuncay Doğaner'e göre iç hata başlayacak şirketlerin önce rezervasyon sistemini kurması, yurtdışı uçuşlarına bağlantı sağlaması gerekiyor. Bunu uygun filo, çok iyi planlama izliyor. İç hatın ucuz fiyatlarla sunulabilmesi için devlet desteği şart. Biletlerin neredeyse yüzde 40'ını oluşturan vergilerde indirimin yanı sıra devletin özellikle doğuda bulunan havalimanlarında uçuş emniyetini arttırmasını istiyor. Tuncay Kaptan otobüs fiyatının biraz üzerine iç hat uçuşunun hayal olduğuna inanıyor.
Türkiye Avrupa pazarında
Dünyanın en büyük uçak imalatçısı Amerikan Boeing şirketi ticari uçaklar bölümünde yaptığı değişiklik ile daha önceden Ortadoğu bölgesinde yer alan Türkiye'yi Avrupa'ya dahil etti. Boeing'in 14 yıldır Türkiye ve diğer ülkelerden sorumlu Satış Direktörü Aldo Basile'nin bundan sonra Türkiye'nin yanı sıra Air France'ın da satış yetkilisi olduğu Avrupa'dan sorumlu Başkan Yardımcısı Marlin Dailey tarafından açıklandı.
Dailey, Türkiye'nin dünyanın geleceğini şekillendirecek ülkeler arasında yer aldığına inadıklarını söyledi. Toplam 94 uçakla Türkiye'deki yolcu uçağı pazarının yüzde 70'ini Boeing ürünlerinin oluşturduğunu belirten Aldo Basile, 34 yıldır faaliyetlerini sürdürdükleri Türkiye'de yeni oluşumlarla havayolu şirketlerine daha iyi hizmet vereceklerini belirtti.
Sancak Air büyüyor
Sancak Air, filosuna kattığı yeni nesil Bell 407 tipi helikopterle büyüyor. Fiyatı yaklaşık 1.8 milyon dolar olan Bell 407, bir pilotla beraber 7 yolcu taşıyabiliyor. Menzili 634 kilometre olan helikopter İstanbul-Antalya arasında duraksız uçabiliyor. Toplam dört saat havada kalan Bell 407 saatte 222 kilometre seyir hızına sahip.
Halen filosunda iki adet Amerikan Bell şirketinin imalatı Jet Ranger 206B3 tipi helikopter bulunan Sancak Air yeni nesil Bell 407'den iki adet daha almak üzere imalatçı şirketle görüşmelerini sürdürüyor.
MNG Teknik’ten 20'nci bakım
Faaliyetlerine 10 ay önce başlayan MNG Teknik Bakım Üssü yirminci C bakımını başarıyla tamamladı. Hızla büyüyen şirketin müşterileri arasında MNG Havayolları, Free Bird, Fly Air gibi Türk şirketlerinin yanı sıra Khors Air, Türkmenistan Havayolları ile ILFC finansal kiralama şirketi bulunuyor.
Toplam 5 bin metre kare alana sahip hangarında aynı anda 1 geniş, iki tane de dar gövdeli uçağın bakımı gerçekleştirilebiliyor. MNG Teknik'te ağır bakımın yanı sıra tekerlek-fren sistemleri bakımı, boyama, kabin tekstil konularında faaliyet gösteriliyor.