Paylaş
Şimdi sıra yurtdışında. Almanya, Hollanda ve İngiltere’de açılacak kurslarla uçuş korkusuna savaş açılacak.
Her ne kadar birçok kişi belli etmese de her 100 yolcudan 85’i uçaktan korkuyor. Bir çoğu da korkusunu belli etmemeye çalışıyor. Her uçağa binişi adeta işkenceye dönüyor. Kimilerindeyse uçuş fobisi o kadar ileri düzeyde ki, havalimanının yakınından bile geçemiyor. Havada uçak görmeye tahammülü yok. Yapılan araştırmalar da uçuş korkusunun sektöre ağır maliyetine dikkat çekiyor. Her yıl son anda korku nedeniyle iptal edilen biletler veya uçuş yapamama nedeniyle 4 milyar dolarlık bir gelir kaybı söz konusu. THY, 2008’den bu yana uçuş korkusunu yenmek isteyenler için eğitim başkanlığı bünyesinde özel kurslar düzenliyor. Bugüne kadar binden fazla kişinin katıldığı kurslarda yüzde 90’ın üzerinde başarı yakalandı. Bir günü teorik, ikinci günü de tüm grubun uçtuğu kurslara şimdi yurtdışından da talep var.
Hazırladıkları programın dünyadaki en kapsamlı kurslardan biri olduğunu söyleyen THY Eğitim Başkanı Doçent Doktor Kemal Yüksek, “Almanya, İngiltere ve Hollanda’da görüşmeler yaptık. Kurs yapılacak yerler, eğitim için mock-up merkezleri belirlendi. Önümüzdeki aylarda İstanbul’daki gibi kurslar düzenleyeceğiz. Teorik aşamadan sonra uygulama uçuşunu İstanbul’a yapacağız. Bu hem imaj hem de turizm açısından farklı bir bakış olacak” diyor. Uçuş korkusunu yenen bir kişi ilerleyen aylarda en az üç kişiyi bu kurslara getiriyor. İlerleyen dönemde bu eğitimlerin bir bölümünün uzaktan yani ‘e-learning’ yoluyla yapılması hedefleniyor.
2 bin liraya korkudan arının
Kurs iki gün sürüyor. Ancak öncesindeki görüşmelerde korkuların nedeni araştırılıyor. Benzer korkular yaşayanlarla özel bir ekip oluşturuluyor. İlk gün teorik eğitimle başlıyor. Korkularla nasıl baş edileceği anlatılıyor. Nefes egzersizleri gösteriliyor. Daha sonra hepsi aynı zamanda eğitmen olan kabin memuru, teknisyen, kaptan pilot gibi farklı görevlerdeki THY çalışanları soruları yanıtlıyor. Uçaklar hakkında bilgi veriliyor. Korku öncelikle yerde çözülüyor. Gün sonunda mock-up olarak adlandırılan THY’nin Uçuş Eğitim Merkezi’ndeki uçak kabin kesitine gidiliyor. Hidrolik kollar üzerindeki kabinde türbülans aşamaları gösteriliyor. Yangın, tahliye, suya iniş gibi acil durumlar yaşatılıyor.Eğitimin ikinci günündeyse Antalya, İzmir gibi yurtiçinde bir noktaya uçuluyor.
Şehir turu ve yemeğin ardından aynı gün akşamı dönülüyor. Yolcular daha sonra takip ediliyor. Birçoğu kısa sürede uzun uçuşlar yapmaya başlıyor. Kursların fiyatı 2 bin TL. Öğretmen veya akademisyenlere ise indirimli fiyat 1.200 TL.
Neler korkutuyor?
SESLER: Yolcular seslere çok hassas. Flaplardan gelen veya kokpitin kabin memurlarını uyarı sesleri, uçuş korkusu olanların korkularını tetikliyor.
YETERSİZ BİLGİ: Kafalarda yer eden örneğin “İki motor da durur mu” veya “Havada esneyen kanatlar kırılır mı” gibi soruların kaptan pilot ve teknisyenin cevaplaması, uçuş korkusunun yenilmesinde büyük katkıda bulunuyor.
TÜRBÜLANS: Geçmişte yaşanan ağır bir türbülans, çok uçan yolcularda bile korkuyu oluşturabiliyor.
Honeywell’in gözü yerli helikopterde
Dünyanın önde gelen havacılık teknolojileri şirketlerinden biri olan Honeywell, Türkiye’de tasarlanan ‘Özgün Helikopter’ projesinde ortaklık için düğmeye bastı. Şirketin Türkiye ve Ortaasya Bölge Başkanı Orhan Geniş, iki pilot ve 12 yolcu kapasiteli olacak helikopter için halen T-129 ATAK helikopterinde de kullanılan LHTEC CT800-4A motorlarını öneriyor. Honeywell ve Rolls Royce’un ortak geliştirdikleri motorun T-129 ATAK’ta kendini ispat ettiğine dikkat çeken Geniş, “Türkiye artık savunma ve havacılık projelerinde kendi ihtiyaçlarının yanı sıra ihracat potansiyeline de bakıyor. Rekabet edebilmek için bu tür projelerde kendini ispat etmiş motor ve avionik sistem desteği şart. Honeywell olarak bu desteği sunmayı hedefliyoruz” dedi.
İhracat için izin
Motorun seçilmesi durumunda yüzde 45 oranında yerli imalat ve nihai montajın Türkiye’de yapılabileceğini söyleyen Geniş, “Burada önemli nokta helikopterin sertifikasyon sonrasında ihracatı. Motor için başvurumuzu yaptık. ABD’den izin konusunda ilk adım tamamlandı. Bu konuda iznin önümüzdeki aylar içinde çıkmasını bekliyoruz” dedi. Maksimum kalkış ağırlığı beş ton olarak planlanan helikopterin ilk uçuşunu Eylül 2018’de gerçekleştirmesi planlanıyor. Orta sınıftaki helikopterin hem sivil hem de askeri modelleri olacak. Savunma Sanayi Müsteşarlığı tarafından gerçekleştirilen projede tasarım ve ana yüklenici TAI. T-129 ATAK’tan elde edilen tecrübenin yansıtılacağı Özgün Helikopter projesinde uluslararası havacılık otoritelerinin de sertifikasyonundan geçecek helikopterin teslimatları ise 2020’de başlaması öngörülüyor.
Paylaş