Paylaş
Havayolları, son yıllarda uzun menzilli uçaklarında ara sınıfı yeniden keşfetti. Artık tam yatak olan, hatta bazı havayollarında ‘suit’ standartlarına geçen business ile gittikçe koltuk aralıkları daralan ekonomi arasındaki bu sınıf, birçok havayolunun uçaklarında yer almaya başladı.
Havayollarına koltuk araştırmaları yapan Amerikan IHS şirketinin verilerine göre geçen yıl imal edilip teslimi gerçekleştirilen 14 bin premium ekonomi koltuk sayısı, 2022’de yıllık 70 bin adete çıkacak. Bugün first-business-ekonomiden oluşan uzun menzilli uçakların kabin düzeni, önümüzdeki yıllarda tamamen business-premium-ekonomi’ye dönecek. First class koltukları, birçok havayolunda kalkacak.
NEDEN PREMIUM
Havayolları arasında ‘premium’ olarak adlandırılan ara sınıf uygulaması yaklaşık 20 yıldır yapılıyor. Tayvanlı Eva Havayolları’nın başlattığı bu ürünün başarılı kullanıcılarının sayısı hızla artıyor. British Airways, United, Virgin Atlantic gibi şirketlere önümüzdeki günlerde Air Canada ve Singapur Havayolları da katılacak.
Ara sınıfta yolcuya sadece koltuk değil, havalimanında ayrı kontuardan check-in, artırılmış bagaj limiti, özel yolcu salonu kullanımı gibi haklar sunuluyor.
Koltuk aralıkları ekonomide 75-80 santimetreyken premium’da 100-120 santimetreye çıkarılıyor. Koltukların yatış açıları daha fazla.
Kabin eğlence sistemleri ekran boyutu ve kanal sayısı açısından business’a yakın.
İkramda daha fazla seçenek, uçağa gelişte hoş geldiniz içeceği sunuluyor.
YARIŞ BAŞLADI
Genellikle uzun menzilde ekonomi ile business arasındaki fiyat farkı 5 kata kadar çıkıyor. Havayolları premium sınıfta fiyat politikası olarak ekonomiden 2-2.5 misli olacak şekilde ayarlıyor. Bu sınıfın yolcuları iş seyahatlerinde business uçuyorsa, özel yolculuklarında premium’u tercih ediyor. Veya ekstra ücretle uzun uçuşu daha konforlu geçirmek isteyebiliyor. Millerini bu sınıfa harcayan da çok.
Comfort class neden kaldırıldı
THY, 3 yıl önce sipariş verdiği Boeing 777-300ER uçaklarını teslim alırken farklı bir konsepte gitmişti. Tam yatar business class ile ekonomi arasında yeni bir sınıf tasarımı yaptı. ‘Comfort Class’ adı verilen bu sınıfta koltuk oturum düzeni 2+3+2 olarak belirlenmişti. Koltuk aralığı ise 110 santimetreydi. Business class standartlarına yakın ikram yapılıyordu.
FİYAT ARALIĞI AYARLANAMADI
Ancak sadece 777 uçaklarında verilen bu hizmette fiyat aralığı tam olarak ayarlanamadı. Önce yüksek olan fiyatlar doluluklar düşünce aşağıya çekildi. Hatta çoğu zaman kontuarda küçük bir fark ile satılmaya başlandı. Yaşanılan satış sorunları nedeniyle yolcu comfort’u kontuarda fark ödeyerek veya mille almayı tercih etti. THY istediği parayı kazanamadı.
Bazı seferlerde ise uçak tipi değiştiğinde yani uçuşa 777 yerine A330-200/300 veya A340 verildiğinde bu sınıf bulunmadığı için yolcu isyan etti. Daha iyi bir satış politikası izlenseydi ve kabin tasarımı A330 uçaklarına da konsaydı, THY aslında yolcuyu memnun eden comfort class’ı devam ettirebilirdi.
Yeni verilen uzun menzilli 777 siparişinde comfort’tan vazgeçildi. Business class biraz daha büyütülecek. Ayrıca ekonomide koltuk sayısı da artırılacak. İki kabin arasında özel bir bar tasarımı bulunacak.
Paylaş