THY Avustralya’ya uçacak

Filosuna üç yılda 51 yeni uçak katacak olan Türk Hava Yolları, uçuş ağını Avustralya’ya uzatıyor. Hedef Melbourne veya Sydney.

Bölgenin ciddi potansiyele sahip olduğunu söyleyen THY Genel Müdürü Abdurrahman Gündoğdu, amaçlarının Türk bayrağını ve THY logosunu Avustralya kıtasına götürmek olduğunu açıkladı. THY bu seferleri Singapur veya Bangkok aktarmalı yapacak. Avustralya uçuşları, Airbus A330’ların filoya katılması ve uzun menzilli uçak sayısının artması ile 2006’da başlayacak.

Bir başka hareketli pazar ise Kuzey Amerika. THY, bu yılın ilk sekiz ayında 2003’e göre Amerika hattında 12 bin daha fazla yolcu taşıdı. Gelirlerini 6 milyon dolar artırdı. THY, 2005’te New York ve Chicago’ya önce Washington’u, daha sonra da Kanada’da Toronto’yu ekleyecek. Bu seferleri aktarmalı olarak yapılacak Los Angeles izleyecek.

Uzakdoğu’da ise Bangkok, Singapur, Hong Kong gibi aktarmalı yapılan seferler ayrı uçuş haline getirilecek. Bu noktalar arasında Bangkok özellikle kış sezonunda hızla büyüyor. Önümüzdeki günlerde Bangkok seferleri haftada her güne çıkıyor. Halen THY’nin A340’ı İstanbul-Bangkok uçtuktan sonra Singapur’a devam ediyor. Bölgede Pekin-Şangay, Dubai ile Orta Asya’da uçuş sayısı artırılıyor.

Avrupa’da ise THY, İskandinav ülkelerindeki pazar payını artırmak için Helsinki ve Oslo’ya sefer yapılacak. Portekiz’in başkenti Lizbon ise Avrupa’da diğer bir yeni nokta olacak. Genel Müdür Gündoğdu, Lizbon hattını kullanarak Güney Amerika’dan gelecek yolcuları Türkiye’ye çekmek istiyor. Hem kış, hem de yaz sezonunda karşılıklı yolcu trafiği olan Kazablanka’da seferler kış sezonunda başlıyor. Körfez ülkelerinde THY, Abu Dabi ve Doha’yı yakından takip ediyor.

SHUTTLE SEFER

THY 1 Kasım’dan itibaren kış tarifesine başlıyor. Normalde kış sezonları havayolları için daha sakin geçer. Uçuşlar seyrekleşir. Ancak bu kış THY için artan yolcu sayısıyla yoğun geçecek. Kış nedeniyle Antalya, Bodrum, Dalaman seferlerinin yerine başta doğu olmak üzere birçok noktada uçuşlar artırılacak. Diğer bir yenilik ise İstanbul’dan Ankara ve İzmir’e gerçekleştirilecek ‘shuttle’ uçuşları. THY gün içinde bu noktalara saat başı sefer koyacak. Yoğunluğun yaşandığı sabah saatlerinde sefer aralığı yarım saate düşecek. Böylece bu hatlarda yer bulamama gibi sorunlar ortadan kalkacak. THY daha yoğun uçuşlar ile maliyetlerini düşürerek fiyatlarda da oynama yapmayı hedefliyor. İç hatlardaki ayarlama yakıt fiyatlarına göre şekillenecek.

Bu yıl kış sezonunda denenmeye başlayacak uygulama ile İstanbul dışında Ankara, İzmir ve Antalya’dan Avrupa’da en fazla yolcuya sahip aralarında Frankfurt, Münih ve Londra’nın bulunduğu 12 noktaya direkt uçuş yapılacak. Başta Almanya pazarı olmak üzere denenecek bu uygulama ile iki yıl içinde 35-40 yeni uçuş hattı THY portföyüne girecek. Yeni pazarlarla İstanbul’un dış hatlardaki ağırlığı diğer noktalara da kaydırılacak.

Filo 150 uçak

Daha önceden 2007 için filo hedeflerinin 100 uçak olduğunu açıklayan Genel Müdür Abdurrahman Gündoğdu, planları revize ettiklerini ve toplam uçak sayısının gelişmelerin böyle gitmesi durumda 2007-2008 için 150’yi bulabileceğini söyledi. Yüksek talebi ekonomideki gelişmelere ve Avrupa Birliği sürecine bağlayan Gündoğdu, üyeliğin gerçekleşmesiyle büyümenin hızlanarak süreceğini tahmin ediyor.

THY uçak alımının yanı sıra ihtiyacın bir kısmını da kiralama yöntemi ile karşılıyor. Bu yıl için 14 uçaklık kiralama anlaşması yapılırken bunların 11’i teslim edildi. Gelecek yıl için 10 uçak daha kiralanacak. Bunlardan 2 veya 3’ü A330, geri kalanı da A320 serisi olacak.

Önce 10 bölgesel uçak alacağını açıklayan THY’nin bu rakamı daha artırması bekleniyor. Fizibilitenin tamamlanması ve rakamların belli olmasından sonra imalatçılarla kesin pazarlıklar başlayacak. Bölgesel uçaklarla yurt içinde çapraz uçuşların yanı sıra bölge ülkelerde kapasitesi düşük yerlere haftanın her günü uçuş gerçekleşecek.

En uygun fırsatlar

Lufthansa Havayolları, vergiler hariç ekonomi sınıfı Amerika ve Kanada’ya 418, Avrupa’ya 248, Londra’ya 209 ve Uzakdoğu’ya da 628 dolardan başlayan fiyatları 20 Aralık’a kadar sunuyor.

KLM ekonomi, vergiler hariç Avrupa’ya 209 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor. Yine aynı dönemde geçerli Amerika, Kanada ve Meksika fiyatları ise 395 ila 649 dolar arasında değişiyor.

Swiss, 12 Aralık son seyahat tarihi olmak üzere Avrupa hattında business class’ta fiyatlar vergiler hariç 654 dolardan başlıyor.

Alitalia 31 Ekim’e kadar Avrupa hatlarında 208, Amerika hattında ise 418 dolardan başlayan fiyatlar sunuyor. Ekonomi sınıfı biletlere vergiler dahil değil.

Air France 31 Aralık’a kadar Voyageur Rewards olarak adlandırılan kurumsal üyelik programına dahil şirketlere 15 farklı hatta 2 kat fazla puan imkanı veriyor.

Iberia ile en son dönüş tarihi 14 Aralık, vergiler hariç, ekonomi sınıfı Barcelona ve Madrid 248 dolardan başlıyor.

SN Brussels Havayolları 11 Kasım’a kadar Brüksel’e ekonomi sınıfı vergiler hariç 249 dolardan başlayan fiyatlar uyguluyor.

Atlasjet’ten e-bilet

ETS (Ersoy Turistik Servisleri) ve Öger Tur’un ortak havayolu Atlasjet, Türkiye’de ilk defa elektronik bilet hizmeti veren havayolu oldu. Kasım ayında başlayacak kış tarifesiyle birçok yeniliğe de imza atacak Atlasjet, uygulamada tüm bilet bilgilerini dijital olarak tutacak. Sistem sayesinde yolcu biletini kaybetse bile haklarını koruyarak yolculuk yapabilecek. E-bilet bilgileri, rezervasyonun acente, danışma hattı veya internetten yapılmasından sonra yolcuya elektronik posta veya SMS yolu ile gönderilecek. Yolcu uçuş için havalimanına gittiğinde PNR olarak adlandırılan rezervasyon kayıt kodunu kontuardaki görevliye vererek kimliğini gösterdikten sonra uçuş kartı hemen hazırlanacak. Yakın gelecekte Atlasjet yolcuları havalimanlarına konulacak otomatik check-in kioskları sayesinde sıra beklemeden işlemlerini tamamlayabilecek. İşte yenilikler:

Atlasjet kasım ayından itibaren uçaklarında ‘business class’ hizmetine başlıyor. Yolcular 30 milyon lira fark vererek business uçabilecek.

Biletlerini kasımdan itibaren internet üzerinden satışa sunacak havayolu, yakında dijital televizyon ve cep telefonu üzerinden rezervasyon ve satış işlemlerine de başlıyor.

Uçuşlarda özel ekranlardan film yayınlanacak. İniş ve kalkışlarda müzik yayını yapılacak.

Türkiye’de IATA üyeliği kabul edilen ilk özel havayolu olan Atlasjet, aralık ayından itibaren yabancı havayollarının Türkiye içinde yolcu dağılımı ve codeshare olarak adlandırılan ortak uçuşlarını yapabilecek. Ayrıca Amadeus gibi küresel rezervasyon ve satış ağına dahil olunmasıyla Atlasjet’in biletlerini dünyadaki tüm seyahat acenteleri kesebilecek.

Geçtiğimiz yaz sezonunda yüzde 98 zamanında kalkış, 7 noktaya tarifeli uçuş ve günlük 1700 koltuk kapasitesiyle kapatan şirket önümüzdeki günlerde 15 nokta, 6000 koltuğa çıkıyor.

Esenboğa’ya 10 milyon yolcu

Ankara Esenboğa Havalimanı’nın TAV tarafından inşa edilecek yeni iç ve dış hatlar terminali ile yolcu kapasitesi yıllık 10 milyona çıkıyor. Yap-işlet-devret modeliyle ihale edilen projede başkentin uluslararası kapısına 200 milyon euroluk yatırım yapılacak. TAV Yönetim Kurulu Murahhas Azası Sani Şener, ‘Dünyadaki tüm taahhütlerimiz gibi Esenboğa Terminali de, tam zamanında bitecektir. Güzel Türkiyemizin başkent havalimanı Esenboğa’nın terminalini yapmak bizi çok heyecanlandırıyor’ dedi.

İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nin başarılı işletmecisi TAV, Esenboğa’yı 15 yıl 8 ay işletecek. Terminalde 18 yolcu köprüsü, 105 check-in kontuarı, 9 adet bagaj alım konveyörü yer alacak. En son teknoloji güvenlik sistemlerinin kullanılacağı terminal ile Ankara bölgenin en önemli uluslararası transit noktalarından biri haline gelecek.

Biletlere yakıt zammı

Uzun süredir biletlere tarihin en yüksek seviyesinde seyreden petrol fiyatlarını yansıtmamak için direnen Türk Hava Yolları, dış hat bilet fiyatlarında artışa gidiyor. Uygulamaya göre Avrupa hatlarında bilet fiyatlarına 5 euro veya 6 dolar, Amerika ve Uzakdoğu gibi uzun menzilli hatlarda ise 10 euro veya 12 dolar eklenecek. Amerikalı ve Avrupalı bir çok havayolunun ağustos ayından itibaren fırlayan petrol fiyatları nedeniyle 50 ila 20 euro/dolar arasında değişen artışlar yapmıştı.

100 kaptan pilot

Türk Hava Yolları filosunda artan uçak sayısıyla birlikte kurallara göre yeterli uçuş saati ve tecrübeye sahip 100 ikinci pilot kaptan oluyor. Uçak tiplerine göre eğitim faaliyetlerine başlayan THY, yeni kaptanları yaz sezonuna yetiştirecek. Yeni kaptanlar, Boeing 737-400/800 ve Airbus A320/A321 tiplerinde görev yapacak. İkinci pilot alımına da ağırlık veren THY, önümüzdeki günlerde 23 ikinci pilotu işe alacak. Pilot eğitimi içinse Türk Hava Kurumu Uçuş Okulu ile anlaşma imzalandı.

Hava Kuvvetleri eğitim satıyor

Türk Hava Kuvvetleri, Konya’da gerçekleştirdiği ‘Anadolu Kartalı’ Tatbikatı ile her yıl ciddi gelir elde ediyor. NATO üyelerinin yanı sıra diğer ülke hava kuvvetleri her yıl üç defa yapılan tatbikata katılıyor. Yeni taktiklerin denendiği eğitimler Konya’daki EHTES (Elektronik Harp Test ve Eğitim Sahası) tesislerinde gerçekleştiriliyor. Konya’nın benzerleri arasında en gelişmiş teknoloji ve alt yapıya sahip tesis olması eğitimlere önemli bir avantaj sağlıyor.

Anadolu Kartalı’na ilk defa katılan Pakistan Hava Kuvvetleri Türk, Amerikan, Hollanda ve İtalyan pilotlarla ortak görev yaptı. Konya’da eğitim ve altyapıyı mükemmel bulan Pakistanlı pilotlar, Anadolu Kartalı’na sürekli katılmak istediklerini söyledi.

Levent BAŞARA

Anel-Arinc ortaklığı

Türk Anel Elektronik Sistemler AŞ ile havacılık teknolojilerinde dünya devi ARINC, işbirliği anlaşması imzaladı. İki şirket Türkiye’nin yanı sıra Ortadoğu ve Türki Cumhuriyetleri’ndeki havalimanı projelerinde ortaklık yapacak. Anel, Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nin elektronik ve elektrik altyapısını gerçekleştirmişti. Şirket halen inşaatına başlanan Ankara Esenboğa Havalimanı Yeni Terminal Binalarının altyapısında çalışmalar gerçekleştiriyor.
Yazarın Tüm Yazıları