Tepemizde 28 bin 907 uçak uçuyor

Air Transport World dergisi tarafından yapılan araştırmaya göre dünyada yolcu taşımakta kullanılan uçak sayısı 28 bin 907’ye ulaştı. Filonun önemli bölümünü jet motorlu uçaklar oluşturuyor.

Ancak bu uçakların 2 bin 984’ü yerde. Yani uçmuyor. Çoğunluğunu eski nesil yolcu uçaklarının oluşturduğu bu sayı önümüzdeki aylarda ekonomik krizin etkilerinin azalmasıyla daha da düşecek. Havayollarının sipariş verdiği uçak sayısı ise 345’i turboprop toplam 7 bin 494 uçak. Önümüzdeki 10 yılda büyük bir bölümü teslim edilecek. Bu uçaklarla filolar yenilenecek.

Toplam filo Uçmayan

JET YOLCU UÇAKLARI

Airbus

A320 2.235 99
A319 1.197 10
A330 671 25
A321 587 6
A300 375 73
A340 353 24
A310 168 32
A318 65 1
A380 30 2

TOPLAM 5.681 272

Boeing

737NG 3.068 34
737 Klasik 1.796 325
757 987 96
MD80 935 290
747 927 199
767 901 93
777 851 8
737 (JT8) 476 224
727 363 118
DC9 293 173
MD11 191 17
717 155 20
DC10 144 42
DC8 116 65
MD90 108 7
707 28 19
787 4 0
720 1 0

TOPLAM 11.344 1.727

BÖLGESEL JETLER

CRJ100/200 1.010 111
ERJ135/145 943 95
E190/195 328 0
CRJ700 309 1
E170/175 304 4
CRJ900 231 9
Bae146 156 66
Avro RJ 154 25
328JET 82 36
Fokker 70 43 4
An-148 4 1
SSJ 4 1
ARJ21 3 0
CRJ1000 2 0
Tu-334 2 0

TOPLAM 3.575 353

DİĞER JETLER
Yak40 332 96
Tu-154 318 169
Fokker 100 251 63
Il76 244 47
Tu-134 210 67
Yak42 119 26
An72/74 54 21
Il-62 53 26
Fokker F28 51 23
An-124 38 8
L1011 38 35
Il86 33 25
Tu-204 29 12
Il96 22 5
Tu-214 15 7
Tu-234 8 0
BAC 1-11 7 2
An-225 1 0

TOPLAM 1.823 632

JET TOPLAM 22.423

TURBOPROPLAR

Dash 8 832 49
Beech 1900 490 49
ATR72 451 46
Saab 340 388 94
Metro 364 42
DHC-6 355 37
ATR42 334 38
L-410 332 48
An-24 321 88
An-26 309 74
Brasilia 232 54
Jetstream 31 199 49
An-12 174 42
Fokker 50 172 37
Beech 99 134 2
Bandeirante 121 37
Dornier 228 120 31
Shorts 330/360 91 13
Dornier 328 89 18
Jetstream 41 77 15
An-28 73 16
Fokker F27 69 28
CASA212 66 13
Convair 580 64 19
Bae ATP 54 13
An-32 52 7
Dash 7 51 13
Bae 748 50 18
Saab 2000 48 6
Hercules 45 5
Y-12 36 7
An-30 32 15
MA60 32 6
Shorts Skyvan 30 7
Gulfstream 1 26 6
Il-18 26 5
CASA CN235 23 13
DC-3 17 8
Electra 16 4
YS-11 14 8
An-140 12 4
Il-114 11 5
An-38 7 1
Arava 7 2
Bufalo 7 2
Convair 600/640 7 1
Aerospatiale 262 4 2
FH-227 4 4
Y-7 4 0
Y-8 4 1
Grumman Mallard 3 0
An-8 2 0
Sukhoi Su-80 2 1
An-22 1 1

TOPLAM 6.484 1.105


UÇAK SİPARİŞLERİ

JETLER

737NG 1.992
A320 1.842
787 848
A350 522
A330 383
A319 259
777 259
E190/195 217
A321 191
A380 175
SSJ 122
747 101
ARJ121 92
Tu-204 59
CS300 57
767 56
An-148 51
CRJ1000 49
CRJ700 42
CS100 33
E170/175 29
ERJ135/145 17
Tu-214 16
MRJ-90 15
An-158 10
Il76 9
Il96 9
A318 7
CRJ900 7
An-124 5
An-168 5
CRJ100/200 5
Tu-234 5
A340 3
An-72/74 2
An-225 1

TOPLAM JET 7.494

TURBOPROPLAR
ATR72 107
Dash 8 74
MA60 55
An-140 25
DHC-6 24
Y-12 22
Il-114 10
L-410 10
ATR42 8
Dornier 228 6
An-38 3
CASA 212 1

TURBOPROP TOPLAM: 345

TOPLAM SİPARİŞLER: 7.839

10 bin metrede fıçı bira satışı başladı

Japon ANA Havayolları, uçakta fıçı bira servisi yapan ilk havayolu şirketi oldu. Normalde fıçı biraya tazeliğin korunması ve soğuk olması için karbondioksit gazı basılıyor. Uçak kabinlerine tehlike oluşturması nedeniyle sokulmayan karbondioksit yerine farklı bir çalışmaya imza atan Japon mühendisler, fıçı birada bu etkiyi kuru buz yardımıyla elde etmeyi başardı.
Özel imal edilen metal fıçılarda uçağa yüklenen biranın bardağı 11.3 dolardan satılıyor. Servis, fıçının ağzına yerleştirilen özel sifon yardımıyla yapılıyor. Her fıçı ortalama 20 bardak bira kapasitesine sahip. İlk olarak iç hat uçuşlarında başlayan ve yolculardan büyük ilgi gören fıçı biranın havayolunun tüm uçuş uçuşlarında verilmesi için çalışma yapılıyor.

Türk Hava Kuvvetleri’nin Doğuş Yılları

Emekli Tümgeneral İrfan Sarp tarafından yazılan ‘Türk Hava Kuvvetleri’nin Doğuş Yılları’ kitabı, Pozitif Yayınları’ndan çıktı. Önümüzdeki yıl Hava Kuvvetleri’nin kuruluşunun 100. yılı olması nedeniyle hazırlanan kitapta, 1911’de başlayıp 1922’ye kadar olan dönemdeki olaylar kronolojik akış içinde anlatılıyor. Yeşilköy’de ilk Tayyare İstasyonu’nun kurulmasından Kurtuluş Savaşı’nda İstanbul’dan kaçırılan uçaklara kadar havacılık tarihimizin unutulmuş konularına değinen kitabın fiyatı 12 lira.
Yazarın Tüm Yazıları