Havacılıkta giderek önem kazanan simülatör eğitimlerinde İstanbul bölge merkezi oluyor.
Gözen Grubu’nun şubat ayında hizmet vermeye başlayacak International Flight Training Center-Uluslararası Uçuş Eğitim Merkezi (IFTS), 2008 sonuna kadar simülatör sayısını dörde çıkartacak.
Türk şirketlerinin yanı sıra Ortadoğu ve Doğu Avrupa bölgesindeki havayollarına eğitim satacak merkez, her yıl milyonlarca Euro’nun Türkiye’de kalmasını sağlayacak. Türk şirketleri ise pilotlarına evlerinden uzağa gitmeden, gün kaybetmeden çok daha ucuza eğitim verme imkanına kavuşacak.
TÜM RİSKLER YAŞANIYOR
Uçuş eğitiminde gerek askeri gerekse de sivil havacılıkta simülatörlerin önemi giderek artıyor. Simülatör, uçağın kokpitindeki tüm sistemlerin yer aldığı bilgisayarla yönetilen bir nevi "sanal kokpit". Simülatör, elektrikle çalışan kollar üzerinde hareket ediyor. Pilotlar uçuşlarda çok nadir görülebilecek her türlü acil durumu simülatörde bire bir yaşıyor. Kurallar, yapılacaklar tekrar ediliyor.
Öğretmen pilotlar gözetimindeki eğitim sivil havacılıkta altı ayda bir tekrarlanıyor. Bu sayede bilgiler taze tutuluyor. Riskler, arızalar yerde yaşanıyor.
Son yıllarda özellikle Çin, Hindistan gibi ülkelerde uçak siparişleri adeta katlanarak artıyor. Tüm dünyada ciddi bir pilot açığı var. Eğitime duyulan ihtiyaç giderek artıyor. Havayolu şirketleri o uçak tipinde yeni uçacak pilotları en az 36 saat simülatörde uçuyor. Bu rakam temel uçuş eğitimlerini yeni bitirmiş pilotlar için 70 saate kadar çıkıyor. Aynı uçak tipinde uçan pilotlar ise altı ayda bir sekiz saat simülatörde eğitim almak zorunda. Avrupa standartlarında simülatörde bir saatlik uçuş için ortalama 350 Euro alınıyor.
6 SİMÜLATÖR KAPASİTELİ
İki yıl önce simülatör yatırımına karar veren Gözen Grubu uzun süren arazi arayışlarından sonra İstanbul Atatürk Havalimanı yakınındaki Serbest Bölge’de karar kıldı. Bu merkez Çin’den sonra serbest bölgede kurulan dünyanın ikinci merkezi. Özel ve çok hassas ölçümlerle yapılan bina 6 simülatör kapasiteli.
Geçen ay Kanadalı Mectronix şirketinin imalatı ilk Boeing 737NG simülatörü İstanbul’a getirildi. 737NG (Next Generation-Gelecek Nesil) simülatöründe Boeing 737 ailesinin 600, 700, 800 ve 900 serilerinde uçan pilotlar eğitim alabiliyor. Halen montaj çalışmaları devam eden simülatör, testler tamamlandıktan sonra Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ve Avrupa Havacılık Otoritesi tarafından denetlenip onay alacak.
IFTC’nin ikinci ve üçüncü simülatörleri Airbus A320 tipinde olacak. Nisan ve mayıs ayında hizmete girecek simülatörlerde A318, A319, A321 gibi Airbus ailesinin tüm serilerde uçan pilotlar eğitim görebilecek. Dördüncü simülatör ise ağustosta hizmete girecek 737NG olacak. Her simülatörle bir yılda ortalama 6 bin uçuş saati eğitimi verilmesi planlanıyor.
EN YENİ NESİL
Simülatörler en yeni teknolojiye sahip Level D. Pilotlar dışarıyı uydudan çekilen özel resim kalitesinde çok gerçekçi görebiliyor. Özel elektrikli kollar, simülatörde her türlü uçuş hissini gerekli hareketi vererek sağlıyor. Merkezde ayrıca VPT olarak adlandırılan yer eğitimlerinde kullanılan ve pilotların havada uygulayacakları prosedürleri öğrendikleri, görüntü sistemi bulunmayan birer A320 ve 737NG simülatörleri ile bilgisayar destekli eğitim için iki ayrı dershane bulunuyor.
MERAKLILARA DA HİZMET VERECEK
IFTC İstanbul, havayolu pilotlarının yanı sıra uçmaya gönül vermiş havacılık meraklılarına da hizmet sunacak. Zaman zaman simülatörler son yıllarda sayıları hızla artan sanal havacılara açılacak. Microsoft Flight Simulator oyunu ile uçan simülatör meraklıları gerçek uçak hissini simülatörde yaşayabilecek. Sanal pilotlar, kurdukları sanal havayolları ile adeta gerçek havayollarından farksız uçuyor. Pilotlar bilgisayar üzerinden verilen uçuş görevlerini gerçekleştiriyor. Eğitim programları düzenleniyor. Sanal havacılardan bu işi ilerletip daha sonra gerçek uçuş eğitimi alıp havayollarında görev yapmaya başlayan çok sayıda pilot var.
İlk Türk uçağı 83 yıl önce uçtu
Türk havacılık tarihinin en önemli simalarından Vecihi Hürkuş’un tasarlayıp 83 yıl önce uçuşunu yaptığı ilk yerli uçak Vecihi K-VI, yarın düzenlenecek etkinlikle anılacak. Tayyareci Vecihi Hürkuş Müzesi Derneği tarafından İstanbul Kadıköy’de Caddebostan Kültür Merkezi’nde saat 17.00’de başlayacak programda fotoğraf sergisi, barkovizyon gösterisi yapılacak.
Türk havacılığında onlarca ilke imza atan, Kurtuluş Savaşı’nın kahraman pilotu Vecihi Hürkuş, 1923’te yine bir ilki kafasına koymuştu. Tasarlayacağı uçak, dönemin keşif uçaklarından hem daha hafif hem de daha hızlı olacaktı. Tasarımı ve imalatı 13 ay sürdü. Vecihi K-VI adı verilen uçak artık ilk uçuşu için hazırdı. Uçağın kontrolü ve lisanslandırılması için teknik heyet oluşturuldu. Ama önemli bir sorun vardı. Heyette uçağı uçurup kontrol edecek pilot ve uçak mühendisi yoktu. İlk uçuş için izin bir türlü çıkmıyordu.
Sonunda Vecihi Hürkuş dayanamadı ve ilk uçuşu kendisi gizlice yapmaya karar verdi. 28 Ocak 1925’te İzmir Seydiköy’de imalatını tamamladığı uçağını hazırladı. Beyaz bez kaplamalı, çift kanatlı, 200 beygirlik motora sahip K-VI’yı makinist Ekrem’in yardımıyla hangardan çıkarttı. İki kişilik uçağına bindi. Açık kokpitte ağırlık yapması için ikinci pilotun ağırlığına denk 60 kiloluk kum çuval yerleştirildi. Saatler 15.00’i gösterirken Pilot Vecihi ilk Türk uçağı ile İzmir semalarına yükseliyordu.
Test uçuşunda tüm sistemleri tek tek kontrol etti. Kumandalar gayet hassastı. Altı silindirli, su soğutmalı, 200 beygirlik Benz motor, uçağı çok kısa sürede saatte 200 kilometre hıza çıkarıyordu. Tarihi uçuş sürerken, bomboş olan Seydiköy Meydanı bir anda dolmuş, pilotlar, öğrenciler, Vecihi Hürkuş’un inmesini bekliyordu. İlk Türk uçağının inişi büyük tezahürat ve alkışlarla karşılanmıştı.
Ama bu ilk uçuş ne yazık ki cezasız kalmadı. İzinsiz yapılan uçuş nedeniyle Hürkuş’a 10 gün hapis cezası verildi. Maaşının yarısı kesildi. Pilot Vecihi aldığı ceza için "Ben tecrübemi yapmış ve tereddütler içinde bulunan teknik heyete tayyarenin mükemmeliyetini tasdik ettirmiştim. Benim için en büyük mükafat bu idi" demişti.
AYNI SORUNLAR DEVAM
Vecihi Hürkuş bu olaydan sonra istifa ederek sivil havacılık için çalışmalara başladı. Yılmadı, 1930’larda Vecihi 14, 15 ve 16 tipi uçaklarını tasarladı, her birini imal etti ve kendisi uçurdu. Yine aynı sorunlarla boğuştu. Türkiye’de uçaklarına sertifika verecek makam bulunmadığı için Çekoslovakya’ya gitti. İzinleri orada aldı.
İlk özel uçuş okulunu, ilk özel havayolu olan Hürkuş Havayolları’nı kurdu. Hayatının son yıllarına kadar aktif olarak uçan Vecihi Hürkuş, 16 Temmuz 1969’da insanoğlu Ay’a ayak basmak üzereyken Gülhane Askeri Tıp Akademisi’nde hayata gözlerini yumdu. Tolga ÖZBEK
ADI TAI’NIN UÇAĞINDA YAŞAYACAK
Vecihi Hürkuş’un adı, ilk uçağının uçmasından yıllar sonra Ankara’da TAI tarafından tasarım çalışmaları devam eden eğitim uçağında yaşayacak. Geçen yıl Vecihi Bey’in kızı Gönül Şarman’ın katıldığı törenle "Hürkuş" adı verilen Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı Geliştirme Programı’nda imal edilecek ilk uçak 2009’da uçacak. Türk mühendisi tarafından tasarlanan ve özgün sistemlere sahip olacak iki kişilik, turboprop motorlu uçak, Türk Hava Kuvvetleri tarafından pilotaj eğitiminde kullanılacak. Saatte 499 kilometre hızla uçabilecek Hürkuş, 10 bin metre yüksekliğe çıkabilecek.
Havada internet yeniden başlıyor
Amerikan Havayolları, haziran ayından itibaren kablosuz internet servisi vermeye başlıyor. İlk etapta 15 Boeing 767 tipi uçağa Aircell LLC tarafından geliştirilen sistem yerleştirilecek. Yolcular, 10 dolar ödeyerek uçakta dizüstü bilgisayarlarından veya cep telefonlarından internete bağlanabilecek. Toplam 100 bin dolara mal olacak sistem için uçaklara 56 kilogram ağırlığında anten ve ekipman takılacak.
Yapılan araştırmalar yolcuların yüzde 70’inin havada internete sıcak baktığını, yüzde 46’sının da 4 saat ve üzerindeki uçuşlarda kabinde kesinlikle internet istediğini ortaya koyuyor. Amerikan Havayolları, yolculardan gelecek talep doğrultusunda bu hizmetini kısa uçuşlarda kullandığı uçaklarda yaygınlaştırmayı hedefliyor.
Kabinde internet kullanımı için Boeing şirketi 2000’de "Connexion" adını verdiği bir şirket kurmuştu. 2002’de hizmete giren sistem kárlı olmadığı için Boeing tarafından 2006’da kapatılmıştı.
Vargül, TAV’ın iletişim koordinatörü
TAV Havalimanları Holding’in 2000’den bu yana medya ilişkileri müdürlüğünü yürüten Bengi Vargül, Kurumsal İletişim Koordinatörü oldu. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi mezunu olan ve aynı üniversitede televizyon haberciliği alanında lisansüstü eğitimi alan Vargül, çalışma hayatına 1992’de TRT haber merkezinde muhabirlik yaparak başladı. Çeşitli medya kuruluşlarında çalışan Vargül, 1999’da Abdullah Öcalan’ın Türkiye’ye getiriliş haberini ilk kez dünyaya duyurarak önemli bir gazetecilik başarısına imza attı ve birçok gazetecilik ödülüne aday gösterildi.
Avusturya’dan kırmızı bilet
Avusturya Havayolları, İstanbul çıkışlı "kırmızı bilet" kampanyasında Amsterdam, Bolonya, Brüksel, Roma, Stockholm, Varşova, Venedik, Viyana ve Zürih’e 10 Mart’a kadar ekonomi sınıfı, gidiş dönüş vergiler hariç 98 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçuyor.