Pegasus’la Beyrut

Geçen haftanın üç gününün büyük bölümünü Beyrut’ta geçirdim. Pegasus Havayolları Ortadoğu’daki ilk önemli uçuş noktasını hizmete açtı

Kadın çığlık çığlığa bir şarkı söylüyordu:
“Artık sadece geleceği düşünüyorum.
Geçmişi aklıma getirmenin ne anlamı var?”
Beyrut gece kulübünde çalan bir şarkının sözleri Beyrut içindi.
Acıların kenti, yaşama dönüyordu. Geçen zamanı kimse hatırlamak istemiyordu.
Bombalanmış binalar, kurşun delikleriyle kalbura dönmüş duvarlar hâlâ ayaktaydı.
Yeni Beyrut, kentin merkezinde dünyaya gelmişti. Yepyeni alışveriş merkezleri, iyi tasarımcıların ürünü modern binalar, dünü görmeden yarına umutla uzanan küçük heykeller ve geri gelen eğlence hayatı.../images/100/0x0/55ea2988f018fbb8f86f0992
Güzel lokantalar, damak tadımıza uygun yemekler ve en önemlisi mükemmel bir hizmet sizleri de bekliyor...
Geçen haftanın üç gününün büyük bölümünü Beyrut’ta geçirdim. Pegasus Havayolları Ortadoğu’daki ilk önemli uçuş noktasını hizmete açtı.
Türkiye’yi iç hatlarda akıllı uçuş noktalarıyla ağ gibi saran şirket, Avrupa’da önemli kentleri uçuş portföyüne aldıktan sonra Beyrut’u bağladı. Beyrut’tan Paris’e ya da Londra Stansted Havalimanı gibi daha çok noktaya bağlantı veriyor. Daha uzakları, Amerika pazarını da hedefliyor.
Pegasus’un Genel Müdürü Sertaç Haybat’la birlikte uçtuk. İlk uçuşta bile uçakta uygun doluluk yakalanmıştı. Uçağın Kaptan Pilotu İlhan Aksoy mükemmel bir iniş gerçekleştirdi. Beyrut kanatlarımızın altından ayaklarımızın altına seriliverdi.
Yol boyu Sertaç Haybat’la konuştuk. Yanında şirketin ticaretten sorumlu Genel Müdür Yardımcısı, eski THY yöneticisi ve bence cin bir kadın olan Güliz Öztürk de vardı. Kabindeki farklılığı, yolcunun sınırlı ama sınır ötesi konforunu birlikte yaratmışlardı.
Hedefleri giderek büyütüyorlardı. Tümü aynı tip, aynı nesil ve gelecek nesil diye bilinen Boeing 737 uçaklarından oluşan Pegasus sanırım yine Boeing ile büyüyerek uzaklara gidecek.
Çalışanların çocuklarının anonsları yaptığı emergency uyarılar, sunulan ve satılan ikramların tazeliği, uygun koltuk aralıkları, kabindeki temizlik ve kabin ekibinin zarafeti Beyrut uçuşunda beni Pegasus’un ulaştığı irtifa ile de tanıştırdı.
Çok keyifli bir yolculuktu. Beyrut gizemli yolculuklar için sizi de bekliyor. Haftanın altı günü Sabiha Gökçen’den Beyrut’a uçuş var. 31 Ekim sonrası haftanın her günü Beyrut İstanbul Sabiha Gökçen’e vizesiz, dertsiz; sımsıkı bağlanıyor.
İstanbul-Beyrut: 99.99 dolar. Kısaca 100 dolar. Vergiler dahil, tek yön.
Ben uçtum. Siz de uçun...

Elektrikli uçakla 5 dolara 2 saat uçun

Elektrik motoru teknolojisi havacılıkta çığır açıyor. Çevreyi kirletmeyen, çok sessiz bu özel motorlar, hybrid uçakları saatte 150 kilometre hıza çıkarıyor. En önemlisi de uçağın aküsü 5 dolarlık elektrikle şarj olup iki saatlik uçuş yapılabiliyor

Otomobillere yüksek performans sunan yeni nesil elektrikli motorlar artık iki kişilik küçük uçakları da uçuruyor. Maliyetleri inanılmaz azaltacak bu motorların geliştirilip gelecekte büyük uçaklarda da kullanılması planlanıyor.
Elektrikli motorlar gökyüzünde ilk defa 130 yıl önce kullanıldı. Fransız ordusunda görev yapan iki subay Charles Renard ve Arthur Krebs, 1880 yılında havada elektrik motoruyla kumanda edilen bir balon tasarlayarak uçtu. Uzun yıllar bu konuda sessiz kalan havacılık dünyası 1974’te ilk insansız elektrik motorlu planörü uçurarak önemli bir adım attı.
Özellikle hybrid yani elektrikli otomobiller için geliştirilen ve uzun süre kesintisiz güç sağlayan akü ve emniyetli motor teknolojisi, 2000’li yıllarda havacılık dünyasını farklı bir boyuta taşımaya başladı.
Bu konuyla ilgili en önemli çalışmayı kit uçak imalatçıları gerçekleştiriyor. Parçalar halinde satılan ve evde imal edilebilen bu uçakların elektrik motorlu olanlarının sayısı hızla artıyor.

FİYATI 89 BİN DOLAR

Hafif spor sınıfındaki iki kişilik uçaklardan en çok ilgi göreni Yuneec şirketinin e430 uçağı. Toplam kalkış ağırlığı 430 kilogram olan uçak, iki saat havada kalabiliyor. Uçağın çok sessiz motorları için gereken güç, 83 kilogram ağırlığındaki Lithium Polymer özel aküden sağlanıyor. 5 dolarlık elektrik harcanarak 3 saatte şarj olan akü, e430’u saatte 150 kilometre hıza ulaştırıyor.
Bakım, amortisman gibi giderler eklendiğinde e430’un bir saatlik uçuş maliyeti yaklaşık 50 dolar. Halen test aşamasında olan ve teslimatları gelecek yıl başlayacak e430, 86 bin dolardan satılıyor.
Bilim adamları yeni nesil pil teknolojisi ve motorlarla birlikte önümüzdeki yıllarda maliyetlerin çok daha düşeceğine dikkat çekiyor. Şirket aynı zamanda uçuş okulları için de eğitim modeli geliştiriyor.
Boeing, Airbus’ın da içinde olduğu EADS gibi havacılık devleri elektrikli motorlar konusunda araştırmalara büyük destek veriyor. Boeing iki yıl önce yakıt hücresiyle çalışan bir motor geliştirdi. Katana tipi eğitim uçağında denenen motor başarıyla uçtu.
EADS ise Cri-cri tipi küçük bir uçağı dört elektrik motoruyla geçen haziran ayında uçurdu. 30 dakika havada kalan uçak saatte 111 kilometre hıza ulaştı.
Elektrik motoru kullanan Solar Impulse bu konudaki çalışmalarının tanınması için önemli bir misyon üstlendi. Akülerini kanatları üzerine konulan güneş panelleriyle şarj edecek uçak, gelecek yıl dünya turuna çıkacak. Halen testleri süren Solar Impulse, bu turu 20 günde tamamlayacak.

Etihad Virgin Blue ile Avustralya’ya uzanıyor

Birleşik Arap Emirlikleri’nin (BAE) ulusal havayolu şirketi Etihad, Avustralyalı Virgin Blue ile işbirliği anlaşması imzaladı. 1 Ekim’den itibaren geçerli olacak ortak seferlerle birlikte iki şirket 100 noktaya bağlantılı uçuş imkânı sunacak.
Yazarın Tüm Yazıları