Paylaş
Bir uçağın anatomisi
Uçakların karmaşık yapılarını biz göremiyoruz. Bir yolcu olarak uçağa bindiğimizde koltuğumuza kurulup, kendimizi pilotun bize sunacağı uçuş keyfine bırakıyoruz. En küçük ya da 100 koltuklu bir yolcu uçağı bile en az 400 koltuklu bir Jumbo kadar karmaşık yapıya sahip. Uçakların imalatları tersanede görünen teknelerin isleketleri gibi ama o kadar sade değil. İmalatın başlangıç noktalarında aynı gibi görünseler de üretimin diğer aşamalarında uçakların yapıları giderek karışıyor. Son aşamada ise bütün kargaşa gövdenin içinde gizleniyor. İşte size en açık şekliyle sunduğumuz kısa ve orta menzilli hatlarda kullanılan A319, Airbus'ın en iyi satan modeli. A320 ailesinin de en küçük üyesi. Tahtını bir kaç yıl sonra daha küçük olan A318'e bırakacak. Ailenin A320 ve A321'den sonra üçüncü kardeşi olan A319 projesine 1994 yılında başlandı. İlk uçuşunu 29 Ağustos 1995'de gerçekleştiren uçağın sertifikasyon işlemleri 10 Nisan 1996'da tamamladı. Aynı yıl haziran ayında da Lufthansa, Swissair ve Eurowings Havayolları'nda hizmete girdi. A319, ailenin diğer üyeleri gibi ekonomik uçuş maliyetleri, ortak kokpit ve gövde sistemleri ile kısa zamanda kendini kabul ettirdi ve çok sayıda sipariş aldı. Airbus büyük ilgi gören bu modelinden kabini lüks bir iş jeti de yaptı. A319 Corporate Jetliner adı verilen model 14 sipariş aldı.
Yolcu uçağının neresinde ne
var? Çoğu bir kaç milyon parçadan oluşan yolcu uçakları oldukça karmaşık bir yapıya sahip. Elektrik, elektronik, mekanik parçalar koca gövdenin içinde arap saçını andıran bir görünüm veriyor. Elektrik kablolarının uzunluğu kilometrelerce. İşte size bir yolcu uçağının içini sunuyoruz. Neresinde ne olduğunu gözlerinizin önüne seriyoruz.
1 Fiberglas radom (Radom: Uçağın burnundaki radarı koruyucu parça.)
2 Hava radar anteni
3 ILS anteni (ILS: Aletli İniş Sistemi. Bu sistemle pilotlar belirli bir yükseklikten pisti görmeden alçalabiliyorlar.
4 Ön basınçlı bölge
5 Burun bölümü erişim kapağı
6 Çift pitotüp (Pitotüp: Basınç farklarıyla çalışan göstergeler için dışarından hava sağlayan gövdedeki özel delikler)
7 Statik port (Pitotüple birlikte aynı görevi yapan özel delik)
8 Dümen pedalları
9 Sidestick (Airbus uçaklarında pilotların uçağı kullanmalarını sağlayan ve yanda bulunan lövye)
10 Uçuş göstergelerinin bulunduğu enstruman paneli
11 Enstruman panel kaplaması
12 Cam silecekleri
13 Elektrik ısıtmalı ön cam paneli
14 Başüstü sistem paneli
15 İkinci pilot koltuğu
16 Kokpit bölümü
17 Sağ ve sol sigorta panelleri
18 Merkez kontrol konsolu
19 Kaptan koltuğu
20 Gözlemci koltuğu (katlanmış durumda)
21 Yan konsol paneli
22 Burun iniş takım yuvası
23 Burun iniş takımı kapakları
24 İniş takımı taksi ışıkları
25 Burun iniş takımı aktuatörü (Aktuatör: Piston-silindirden oluşan mekanizma)
26 Çift burun iniş takım lastiği (öne doğru katlanır)
27 Opsiyonel elektrikli merdiven
28 Merdiven korkulukları
29 Ön kapı tahliye shutu (Shut: İçi hava ile şişen tekstil esaslı malzeme. Slide da deniyor. Havadan yere atıldığında başına 'para' eki geliyor ve paraşüt adını alıyor.)
30 Ön giriş kapısı
31 Giriş bölümü
32 Kapı çerçevesi
33 Kabin memuru katlanabilir koltukları
34 Sağ ön tuvalet
35 Ön mutfak
36 Servis kapısı
37 1 numaralı VHF anteni (VHF: Çok Yüksek Frekans)
38 Ön gövde (4 bölüm yani 2.07 metre A320'den daha kısa)
39 Sağ motor kaputu
40 Motor paylonu (Paylon: Motorun kanat ile arasındaki bağlantı sağlayan parça)
41 Motor freni mekanizması (Revers adı verilen sistemde iniş sırasında pilotlar motor itiş gücünü ters yöne vererek uçağın daha çabuk durmasını sağlıyorlar)
42 Başüstü bagaj kilitleri
43 First class koltukları
44 Ön kargo kapısı
45 Zemin altı avionik ekipman rafları (Avionik: Elektronik aletler)
46 Ön alt kargo bölümü
47 Kanat ışığı
48 Havalandırma çıkış bölümü
49 Ayarlanabilir kabin ayrım perdesi
50 Ekonomi sınıfı koltukları
51 Kabin cam panelleri
52 LD3 kargo veya bagaj konteynerleri (LD3: Uçakların alt kısmına uygun imal edilmiş, içine kargo veya bavul konulan metal kutu)
53 Kanat kökü hücum kenarı aerodinamik yapısal parçası (Hücum kenarı: kanadın ön kısmı)
54 Havalandırma dağıtım boruları
55 Slat hareket motoru (Slat: Kanadın ön kısmında kaldırma kuvvetini arttırmaya yarayan hareketli parça)
56 Ön spar merkez desteği (Spar: Kanat açıklığı boyunca ilerleyen yapısal destek dikmesi, lonjeron)
57 Ön spar gövde bağlantı ana çıtası
58 Sağ ve sol havalandırma sistem grubu
59 İntegral yakıt tankı (İntegral: Parça parça birleştirilmiş)
60 Koltuk destek kirişleri (Kiriş: Gövdenin uzunlaması ekseni boyunca ana yapısını oluşturan destekler)
61 Gövde frame ve stringer yapısı (Frame: Gövdede dönel olarak ana yapıyı oluşturan destekler. Stringer: İki frame'i birleştiren kiriş)
62 Sağ kanat integral yakıt tankı
63 Yakıt tankı kuru haznesi (yakıttaki havayı boşaltır)
64 Yakıt sistemi hattı
65 Yapısal yakıt hava alma kanalı
66 Yakıt ikmal
bağlantısı
67 Sağ hücum kenarı slat bölümleri
68 Slat döndürme mili
69 Slat rayları
70 Kanat üst yüzey panelleri
71 Kanat üstü yakıt kapağı
72 Dış kanat yakıt deposu
73 Kanat ucu seyrüsefer lambaları (yeşil) ve flaşörler (beyaz) (Seyrüsefer ve flaşör lambaları uçağın yerde ve havada farkedilmesini sağlar)
74 Sağ kanat ucu
75 Statik basınç deşarj mekanizması
76 Sağ kanatçık (Kanatçık: Uçağın dönmesini sağlayan kanattaki parça)
77 Kanatçık hidrolik aktuatörleri
78 Sağ kanat spoyleri (Spoyler: Kanat üzerinde bulunan, uçağın süratini kesmeyi sağlayan hareketli paneller)
79 Spoyler hidrolik aktuatörleri
80 Flap kızağı ve taşıyıcısı (Flap: Kanatların arkasında iniş ve kalkışlarda kanat yüzeyini büyüterek kaldırma kuvettini arttıran hareketli parça.)
81 Menteşeli flap kızağı dış yapısı
82 Sağ dış tek kademeli flap parçası
83 Menteşeli paylon arka dış yapısı
84 İç flap parçası
85 Hava freni paneli
86 Flap hareket döndürme mili
87 Çarpışma ikaz beacon (Beacon: İşaret lambası)
88 Kanat üstü acil çıkış kapısı
89 Kabin ısı ve akustik izolasyon yorganları
90 Ana iniş takım yuvası basınçlı zemini
91 Arka spare gövde bağlantı ana çatısı
92 Ana sağ iniş takım yuvası
93 Hidrolik deposu
94 Sol ana iniş takım yuvası
95 İniş takımı basınçlı bölümü
96 Ana flap hidrolik motoru
97 Arka kargo bölümü ilave yakıt tankı (opsiyonel)
98 Taban kiriş yapısı
99 Arka kargo kapısı
100 Kabin duvar panelleri
101 ADF anteni (ADF: Otomatik Yön Bulucu)
102 Arka gövde, 3 bölümlü
103 3 numaralı VHF anteni
104 Arka kabin yolcu koltukları
105 Yolcu servis ünitesi
106 Başüstü bagaj kilitleri
107 Kabin tavan aydınlatma panelleri
108 Arka sağ servis kapısı
109 Düşey kuyruk kök tamamlayıcısı
110 Düşey kuyruk kökü bağlantı noktaları
111 Merkezi ilave kuyruk sparı
112 Kuyruk sparları arasındaki bölme yapısı
113 Sağ kuyruk düzlemi
114 Sağ irtifa dümeni
115 Opsiyonel HF anteni (HF: Yüksek Frekans)
116 VOR anteni (VOR: VHF Heryönlü Radyo. Uzaklık bilgisi veren alet.)
117 Dümen
118 Nomeks bal peteği kompozit malzeme
119 İstikamet dümeni hidrolik akuatörü
120 İlave güç ünitesi (APU)
121 APU egzosu
122 Kuyruk seyrüsefer ışığı (Beyaz renkte yanıp söner)
123 Sağ irtifa dümeni nomeks petekli kompozit yapısı
124 Statik basınç deşarj mekanizması
125 Yatay kuyruk nomeks petekli kompozit yapısı
126 Yatay stablize hidrolik sistemi
127 İrtifa dümeni kuyruk menteşe bağlantısı
128 Kapatıcı plaka
129 Yatay kuyruk ilerleyen vida mekanizması
130 Arka gövde basınçlı bölmesi
131 Arka mutfak bölümü
132 Kabin memurlarının oturduğu servis kompartmanı
133 Sağ/sol arka tuvaletler
134 Gövde altı temiz su tankı
135 Arka yolcu acil çıkış kapısı
136 Kapının dış açma kolu
137 Alt gövde iskeleti
138 Arka gövde kargo bölümü
139 Firar kenarı kanat kökü yapısı (Firar kenarı: Kanadın arka bölümü)
140 Sol iç tek kademeli flap parçası
141 Flap iç yapısı
142 Geri çekilebilir iniş ışığı
143 Ana iniş takımı içeri alma mekanizma kilidi
144 Ana iniş takım merkezlemesi
145 Yan katlanır dikme (Dikme: İniş takımı)
146 Ana iniş takım dikmesi
147 Sol iç spoyler/hava freni paneli
148 İç flap kızağı ve taşıyıcısı
149 Paylon arka dış yapısı
150 Flabın tam açık pozisyonu
151 Dış tek kademeli flap parçası
152 Sol dış spoyler
153 Flap kızağı dış yapısı
154 Sol kanatçık
155 Kanatçık karbon fiber yapısı
156 Sol kanat ucu
157 Kanat seyrüsefer (kırmızı) ve flaşör (beyaz) ışıkları
158 Dış kanat yakıt tankı
159 Ön spar
160 Sol dış hücum kenarı slat bölümleri
161 Slat rayları
162 Slat
163 Kanat yapısı
164 Arka spar
165 Sol kanat yakıt tankları
166 Slat buzlanma önleyici sistemleri
167 Slat kiriş yapısı
168 Ana iniş takımı aks grubu
169 Motor paylon bağlantısı
170 Yangın söndürme tüpleri
171 Motor koru (Motor iç yapısı)
172 Motor egzosu
173 Motor freni (revers) kapakları
174 Motor türbin bölümü
175 Motor paylonu
176 Ön soğutmalı motor besleme havası
177 Opsiyon olarak CFM56-5A4 motoru da kullanılabiliyor
178 Fan dış çerçevesi
179 Motor yağ deposu
180 Menteşeli motor alt kaporta panelleri
181 Motor girişi buzlanma önleyicisi
182 IAE V2522 alternatif motor
183 Motor aksesuar dişli
kutusu
184 Kaporta dış kaplaması
185 İç hücum kenarı slat parçası
186 Havalandırma sistemi için besleme borusu
187 İç integral yakıt tankı yuvası
188 Ana iniş takımı bağlama desteği
189 Kanat-kök birleşim yapısı
Paylaş