Bu fuar kaçmazSivil havacılık fuarları genellikle gelişmiş ülkelerde açılıyor. Bu fuarların tarihleri, açılacakları kentlerin adları iki yıl önceden biliniyor. Tüm dünyaya duyuruluyor. Çok sayıda havacılık dergisi, gazete ve televizyon istasyonu iki yıl boyunca haberlerinde sürekli havacılık fuarlarını okuyucularına, izleyicilerine hatırlatıyorlar. Bu tür fuarlarda uçak imalatçıları, temsilcileri, motor yapımcıları, çeşitli parça üreticileri alıcılarla, iş adamları hatta devlet temsilcileri biraraya geliyorlar.Apronlar üzerinde inanılmaz bir ticaret yaşanıyor. Randevular veriliyor, uçaklar tanıtılıyor. Satış yapılıyor, opsiyonlar isteniyor.Havacılık fuarları son derece görkemli oluyor. Birbirinden güzel uçaklar, uluslararası pazarda çok iyi tanınan firmalar ve de temsilcileri, hazırlanmış özel dizaynlı standlar farklı bir görünüm sergiliyor. Bütün bunlara tanıtılan uçakların, helikopterlerin test uçuşları da eklenince fuarın zenginliği artıyor.İşte böyle bir fuar geçtiğimiz Perşembe günü Atatürk Havalimanı’nda ziyaretçilerine kapıları açtı. Bugün fuarın dördüncü ve son günü. Son gün kapısı herkese açık. Eğer bugüne kadar gidemediyseniz, bugün mutlaka fuara uğrayın. Orada yüksek teknoloji ürünü uçakları, tanıtım yapan şirketlerin yeni ürünlerini görebilirsiniz.Türkiye'de ikinci kez açılan fuarı merkezi Ankara'da bulunan MİNT şirketi organize etti. Şirketin Genel Müdürü Feyzan Erel tam iki yıl boyunca çeşitli ülkelerde açılan tüm havacılık fuarlarını gezerek bu organizasyonu gerçekleştirdi. Sonunda son derece görkemli bir fuar ortaya çıktı. Umulandan fazla ilgi gördü. Bir çok firmaya apron üzerinde yer kalmadığı için uçak getiremedikleri bildirildi. Toplam 116 firmanın katıldığı fuar ürün yepazesi açısından da havacılık sektörünün değişik sanayi dallarında çalışan kuruluşların oluşturduğu geniş bir katılımla izleyenlerin huzuruna çıktı.Havalimanları içinde açıldığı için havacılık fuarlarının oluşumu gerçekten bir çile haline geliyor. Ancak bizde bürokrasi bilinenin dışında her şeye karşı çıkmaya alışmış olmasına rağmen bu fuarın doğuşunda ilginç bir kolaylık sundu. Devlet Hava Meydanları İşletmesi, Ulaştırma Bakanlığı gösterdikleri inanılmaz kolaylıkla Türkiye'nin adının tüm dünyada bir kez daha anılmasını sağladılar. Çok sayıda yabancı iş adamı ve firma temsilcisinin İstanbul'daki havacılık fuarına katılmaları Airex 98'in uluslararası kimliğini de tescil etti. Eğer Hava Kuvvetleri izin verirse 2 bin yılında bu fuar Yeşilköy Askeri Havalimanı tarafında çok daha geniş bir alanda gerçekleşecek.Daha büyük havalimanlarımız olduğunda daha büyük havacılık fuarlarımız da olacak. Türkiye'nin adı daha fazla duyulacak. Gelişimimiz daha iyi bilinecek.TEKNOLOJİ İLE GELEN GÜVENHavacılık Fuarı’nda dünyaca ünlü motor imalatçıları da vardı. Motor sanayii artık kusursuz imalat imkanına sahip. Dünyada 10 bin saatten fazla uçmuş ama hiç arıza yapmamış uçak motorları var. Motor teknolojisindeki gelişme uçak yolculuğundaki güveni de artırdı. Artık çok büyük jet motorları yapılıyor.yeni havalimanları şartKokpit'in özel standını başta Ulaştırma Bakanlığı Müsteşarı Süreyya Yücel Özden, THY Genel Müdürü Yusuf Bolayırlı, THY Teknik Genel Müdür Yardımcısı Cemil Kayahan olmak üzere çok sayıda konuk ziyaret etti. Bakanlık yetkilileri sivil yeni havalimanlarının hızla inşası için seferberlik ilan ettiklerini söylediler..AİRBUS TÜRKİYE’YE KÜSTÜTürkiye'ye yeterince uçak satamadığı için Türk pazarına küsen Airbus, Havacılık Fuarı’na katılmadı. Ama Boeing THY ve özel havayollarına çok sayıda uçak satmanın keyfi ile fuara üst düzey yöneticileri ile katıldı. Türk Hava Yolları'nın satın aldığı Boeing 737-800 uçaklarının bir küçüğü olan 700 modeli ilgiyle izlendi.Biletinizi kaybetmeyinYolculuk sabahı kötü bir süprizle karşılaşabilirsiniz. Yani biletiniz yerinde olmayabilir. Peki ne yapacaksınız?Bileti alırken uçacağınız havayolunun kurallarını kabul etmiş sayılıyorsunuz. Uluslararası anlaşmalar böyle. Kaybolan ya da çalınan biletiniz size hem maddi hem de manevi bir yük getiriyor.Böyle çileli bir durumla karşılaşmamak için biletinizi iyi saklayın. Nereye koyduğunuzu aklınızdan çıkarmayın. Çaldırmamak için de tedbirli olun.Kurallar farklıHavayolu şirketlerinin kaybolan biletler konusunda çeşitli uygulamaları var. Kimi şirket kaybolmuş biletin yerine hiç bir ücret ödemeden yenisini kesiyor. Kimi havayolu ise yolcuya yeni bileti ceza ile veriyor. Bazıları ise bilet kaybolduğunda, kaybedilmiş bir hak olarak kabul ederek yenisinin alınmasını istiyor. Kimi havayolları ise eğer bilet çalınmışsa yenisini kesmek için polis raporu getirilmesini şart koşuyor. Düşünün bir yabancı ülkedesiniz ve çalınan bilet için karakollarda sürünüyorsunuz. Ne tatsız bir şey değil mi? Gerçi bu Türkiye'de pek kolay çözülen bir iş değil.Fotokopi çekinBiletin kaybolduğunu uçuştan kısa süre önce fark etmeniz işleri biraz daha zorlaştırıyor. Bu durumda yeni bir bilet almanız gerekiyor. Ücreti ise havayolunun politikaları doğrultusunda daha sonra ödeniyor veya ödenmiyor. Bunu nedeni ise biletin türüne bağlı olarak 2 aydan bir yıla kadar geçerlilik süresi içinde başkaları tarafından ya da yolcunun bizzat kendisi tarafından tekrar kullanmasını önlemek. Biletinizi kaybettiğinizde işlemlerinizi hızlandırmak istiyorsanız biletinizi alınca mutlaka bir fotokopisini çekin veya numarasını bir yere kaydedin. Tekrar bilet kesilmesi gerektiğinde biletinizle ilgili bilgilerin bulunması size yardımcı olacaktır. Uzmanların bir diğer tavsiyesi ise internet yardımıyla alabileceğiniz e-bilet. Sistemde biletle ilgili bilgiler uçacağınız havayolunun rezervasyon sistemine giriliyor. Ödemeyi kredi kartı yardımıyla yapıyorsunuz. Ardından havalimanına gittiğinizde biletinizi alıyorsunuz. E-Bilet adı verilen sistem özellikle unutkan yolculara tavsiye ediliyor.Kaybolan biletler için şirketler ne yapıyorTHY: Dış hat uçuşlarında bilet kaybolduğu anda, satın alınan yere başvurulması gerekiyor. Satış yapan acenta veya THY bürosu, biletle ilgili bilgileri genel merkeze geçiyor. Eğer genel merkeze gelen bilgiler doğruysa ve onaylanıyorsa yolcuya ücretsiz yeni bir bilet kesiliyor. İç hat uçuşlarında ise bilet kaybolduğunda çalınsa bile yerine yenisi kesilmiyor. Yolcu ücretini ödeyip yeni bilet almak zorunda kalıyor.İSTANBUL HAVAYOLLARI: Çalınsa veya kaybedilse bile bilet ücretsiz verilmiyor. Yolcu parasını ödeyerek yeni bilet almak zorunda kalıyor.ONUR AIR: Bilet kaybolur veya çalınırsa 100 Fransız Frankı cezayla yenisi kesiliyor.SWISSAIR: Eğer bilet kaybolmuşsa 200 İsviçre Frangı ceza kesiyor. Ve yeni bir bilet düzenleniyor.KLM: Kaybolan biletin bilgileri rezervasyon sistemi tarafından bulunup yeni bir bilet kesiliyor. Ancak yolcunun 70 dolar ceza ödemesi gerekiyor.SABENA: Sabena'nın cezası 5 bin Belçika Frangı. Eğer bilet kaybolmuşsa 5 bin Belçika Frank'ına yenisi veriliyor. Ama çalınmışsa polis raporu isteniyor. Rapor geldikten sonra 5 bin Belçika Frank'ı ceza alındıktan sonra yeni bilet düzenleniyor.AVUSTURYA: Yeni biletin cezası 1000 Avusturya Şilini. Çalındıysa polis raporu isteniyor.DELTA: Delta Havayolları eğer yolcu biletini kaybederse 75 dolar ceza kesiyor.SINGAPUR HAVAYOLLARI: Yeni bilet 100 Amerikan Doları karşılığında kesiliyor. Çalınırsa polis raporu da isteniyor.LUFTHANSA: Bilet kaybedildiğinde tek yönde kullanılmışsa 100 Alman Markı karşılığında yenisi kesiliyor. Eğer bilet hiç kullanılmamışsa, yolcu yeni bilet almak zorunda kalıyor. Ancak kaybolan biletin ücreti, biletin geçerlilik süresinin (1 ay, 3 ay vb.) üzerinden altı ay geçmesinden sonra başkası tarafından kullanılmadığı belirlenince yolcuya iade ediliyor.AIR FRANCE: Bilet kaybolduğunda sadece Frequent Flyer programına katılmış, özel kart taşıyan yolcular 300 Fransız Frankı cezayı ödediklerinde yenisini alabiliyor. Diğer yolcular ise yeni bilet almak zorundalar. B