Kokpit

Geleceğin uçaklarıDünyada büyük uçak pazarının var olacağı artık kesinleşti. Airbus, A3XX adını verdiği uçağını hızla şekillendirdi. Boeing efsane uçağı 747 diye bilinen Jumbo'sunu uzatarak başlangıçta 500 koltuk ve daha sonra 600-800 koltuğa çıkacak uçak modeli için çalışıyor. Ama bu iki modelde 2 binli yılların ilk 5 yılı içinde gerçekleşecek. Bu uçaklar bildiğimiz dizayna sahip uçaklar. Ama 2020 yılından sonrasının uçakları çok farklı olacak. Şekilleri birbirine benzer modellerin çizimleri tamamlandı. Şimdi uygun kabin dizaynları, uygun güçte motorlar bilgisayar ekranlarında tasarlanıyor. Sanal imalat başladı bile.C kanatlı uçaklarYarasa kılıklı bu uçaklar 800 hatta bin yolcuyu 10 bin kilometrenin ötesindeki uzaklıklara taşıyacaklar. Üstelik alışılmış kabin konforunun çok ötesinde bir lükse sahip olacaklar. Geleceğin uçakları yarının uçaklarından çok farklı dizayn ediliyor. Alışılmış uçak çizgileri değişecek. Belki de uzaya yolculuk çağının çizgilerine uygun olacak.Havayolu taşımacılığı her yıl ortalama yüzde 5.5 oranında artıyor. Bunun anlamı 2010 yılında şu anki trafiğin iki katına ulaşılacak. Artık havayolları uçak üreticilerinden daha fazla yolcu kapasiteli uçaklar istiyorlar. Atlantiğin her iki tarafında da uçak üreticileri dev projeler üzerinde çalışıyorlar. Bu uçaklar bin yolcuyu aynı anda taşıyabilecek. Ama yanlarında bir dizi sorunu da getiriyorlar. Bu dev uçaklar pistlere nasıl sığacak, taksi yollarından nasıl geçecek? Geleceğin büyük uçaklarının dış görünüşleri normal yolcu uçaklarından oldukça farklı olacak. Şu ana kadar bu proje üzerinde üç şirket çalışıyor. Eski McDonnell Douglas'ın geliştirdiği BWB-1-1 projesini Boeing devam ettiriyor. Airbus'ın Fransız ortağı Aerospatiale 'Flying Wing' projesi üzerinde çalışıyor. Yarışta Ruslar da var. Rus Aerodinamik Ensititüsü FW-900 adı verdikleri projeyi hazırlıyor. Üç projenin de ortak yönleri havacılıkta 'C' kanat adı verilen tasarıma sahip olmaları. Yani bu uçaklar uçan kanat şeklinde olacak. Böyle bir tasarımın kullanılma nedeni uçan kanatların normal yolcu uçaklarına oranla havada tutunma güçlerinin daha fazla olması. Ancak uçan kanatların bazı sorunları var. Bunların başında da kontrol zorlukları geliyor. B-2 bombardıman uçağında kullanılan bu tasarımda yaşanan sorunları önleyebilmek için özel sistemler geliştiriliyor. Bu sistemler NASA, Boeing ve Amerikan üniversitelerinin hazırladıkları ölçekli maketler üzerinde denenerek gerçeğe yolculuk yapılıyor.Hedef düşük yakıtKanatların büyük olması yakıt depolarının hacmini de artıracak. Böylece bu dev uçaklar geniş yakıt depoları sayesinde en az 10 bin kilometreye rahatlıkla uçabilecekler. Tasarlanan uçaklar üç-dört motorlu olacak. Çok sessiz çalışacak dev motorların düşük yakıt sarfiyatına da sahip olması birinci hedef. Uçakların gövdeleri özel bileşimlerden imal edilecek. Hem çok dayanıklı hem de çok hafif olan kompozit maddeler uçuş maliyetlerinde düşüş sağlayacak.Geleceğin büyük uçaklarında pencere bulunmayacak. Yolcular dışarıyı koltuklarda bulunan özel ekranlar yardımıyla seyredebilecek. Uçağın dış tarafına konacak en az 20 kamera yardımıyla değişik görüntüler sunulacak. Kabin içinde ise bir çok yenilik düşünülüyor. Yolcuların seyahatlerini rahat geçirebilmeleri için kondisyon salonu ve restoran gibi bölümlerin konulması ana düşünceler arasında yer alıyor.Dardanel yeni uçak alıyorTHY'nin İstanbul-Çanakkale seferlerini iptal etmesiyle uçuşlarına başlayan Dardanel Air şimdi üçüncü uçağını alıyor.Başlangıçta bir adet altı kişilik C90 ve Beech 1900C uçağına sahip olan şirket bu yıl uçaklarını da yeniledi. Şirket iki adet 1998 model Beech 1900 D tipi uçakla artık yolcularına daha rahat hizmet veriyor. İki motorlu ve 19 kişilik bu uçaklar her türlü meteorolojik şartlarda yolculara konforlu bir uçuş sunuyor. Özellikle Amerika'da Beech 1900 D'ler pek çok havayolunun iç hat uçuşlarında kullanılıyor. Dardanel Air her gün Çanakkale, Edremit ve Gökçeada'yı tarifeli uçuşlarla İstanbul'a bağlıyor. Önümüzdeki günlerde Edremit ve Çanakkale'den Ankara uçuşlarına da başlanması planlanıyor. Tarifeli uçuşların yanı sıra turizm şirketlerine, spor klüplerine ve iş adamlarına da hava taksi hizmeti veriliyor. Şirketin sahibi Niyazi Önen bu işe önce kendisi için aldığı bir uçakla başlamış. Ama sonra potansiyeli görünce yatırımlarını yaptığı Çanakkale'yi güvenli bir uçakla İstanbul'a bağlamış. Amacı işi büyütüp, küçük iller arasındaki hava köprüsüne katkıda bulunmak. Yakın gelecekte Çanakkale ile Bodrum, İzmir, Dalaman gibi noktalara da seferler planlanıyor. TOLGA ÖZBEK 40 yıldır gökyüzündeAvusturya Havayolları bundan tam 40 yıl önce ilk ticari uçuşunu, Vickers Viscount 779 modeli bir uçakla Viyana'dan Londra'ya gerçekleştirdi.Bu yıl 40'ıncı kuruluş yıldönümünü kutlayan Avusturya Havayolları'nın kökleri aslında daha da eskilere dayanıyor. Uluslararası tarifeli ilk hava ağı hizmeti Viyana'dan Kiev'e düzenlenmişti. Hem de tam 80 yıl önce.40 yıl önce mütevazı bir uçuşla sivil yolcu taşımacığına merhaba diyen Avusturya Havayolları Grubu, bugün 81 uçaktan oluşan modern bir filoya sahip. Ticari hayatının ilk yılında Viyana'dan sadece Londra, Frankfurt, Zürih, Stuttgart, Paris, Roma ve Varşova'ya uçan Avusturya Havayolları Grubu, 1998 yaz döneminde (Grup içinde yer alan Lauda Air ve Tyrolean Havayolları da hesaba katıldığında) 5 kıtadaki 62 ülkede toplam 110 uçuş noktasına uçacak. Kurulduktan hemen iki yol sonra Vickers Viscount 779'ları Vickers Viscount 837'lerle değiştirerek filosunu yenileyen Avusturya Havayolları 1963'de de 'Caravelle'lerle ilk jet operasyonunu başlattı.DC-9-50, MD-80 ve MD-87'leri ilk alan şirket olarak 40 yıllık geçmişinde üç kez dünya havacılık sektöründe yeni uçakları ilk kez satın alan şirket ünvanını elde etti. Airbus ve Fokker modellerinin de ilk alıcıları arasında yer aldı. Avusturya Havayolları bu geleneğini bu yaz da devam ettirecek ve Kuzey Amerika hatlarında Airbus A330-200'le uçan ilk Avrupalı havayolu şirketi olacak. Halen filosunda 3 Airbus A340, 4 Airbus A310, 3 Airbus A320, 3 Airbus A321, 16 MD-80 ve 6 Fokker 70 olmak üzeren 35 adet jet uçağı bulunan Avusturya Havayolları, 4 Airbus A330-200, 1 Airbus A340-300 ve 7 Airbus A321/A320 siparişinin de teslimatını bekliyor.Çocuklar,uçak boyamayahazırlanınTürk Hava Yolları çocuklara havacılığı sevdirmek amacıyla yeni bir kampanyaya hazırlanıyor. Eğer yetiştirilebilirse 'Yarın Onlar Uçacak' başlıklı bir kampanya ile 23 Nisan'da çocuklar arasında bir uçak boyama yarışması düzenlenecek. Şirketin kısa menzilli uçaklarından RJ70 ya da 100 tipi bir uçağının üzerinin boyanması çocuklara bırakılacak. Düzenlenecek yarışmada çocuklar bu tür bir uçağın üzerini istedikleri gibi boyayacaklar. Bu işi evlerinde kağıt üzerinde yapacaklar. Sonra THY'de oluşturulacak bir jüri bunları değerlendirecek. Birinci olan desen bir RJ uçağının üzerine uygulanacak. Birinci, ikinci ve üçüncüye çeşitli ödüller verilecek. Ödüller arasında yarışmayı kazanan çocukların aileleri ile birlikte uzak ülkelere gidiş-dönüş yolculuk yapmalarını sağlayacak uçak biletleri var.Sabena Müdürü Sao Paulo’ya tayin olduSabena Türkiye Genel Müdürü Patrick De Block, 4 yıllık görevini tamamlayarak Sao Paulo'ya atandı. Sabena Havayolları'nın yeni uçuş noktası olan Sao Paulo'da Patrick De Block yeni ofis açılması için çalışmalar yapacak. Haftada iki gün çarşamba ve pazar günleri Brüksel'den karşılıklı gerçekleştirilecek seferlerde MD11 uçakları kullanılacak. Sao Paulo seferleri için Brezilya'nın milli havayolu VASP ile Sabena arasında ortaklık anlaşması imzalandı. Sao Paulo'dan VASP Sabena adına Recife ve Salvador de Bahia'ya uçacak.Öte yandan Sabena yaz tarifesiyle birlikte İstanbul uçuşlarını günde iki sefere çıkarttı.SAS İstanbul seferlerini durdurduİskandinav Hava Yolları Sistemi (SAS) uzun yıllardır sürdürdüğü İstanbul seferlerini durdurma kararı aldı.
Yazarın Tüm Yazıları