Sinemadan sonra televizyonlara da uygulanan üç boyut teknolojisi (3D-3 Dimention) gelecek yıl uçaklarda hayata geçiyor. Panasonic şirketinin havayollarına eğlence sistemi geliştiren bölümü tarafından tasarlanan sistemde, yolcular 10 bin metrede özel gözlüklerle üç boyutlu film izleyebilecek.
Film endüstrisi son yıllarda gelişen grafik teknolojileriyle üç boyutlu çalışmalarda inanılmaz bir başarı yakaladı. Sinemaları yeniden hayata döndüren teknoloji, kısa süre içinde blue ray ve televizyon yayınlarına da uygulandı. Şimdi sıra uçaklarda kullanılan ekranlarda. İki yıldır proje üzerinde çalışan Panasonic şirketi, ilk denemesini geçen ay Airbus’ın Hamburg’taki merkezinde yaptı. 3D ekranlar, mock-up olarak adlandırılan Airbus’ın yeni uçağı A350XWB’nin bire bir ölçekteki kabinine yerleştirilerek denendi. Sistemin bir yıl içinde havacılık otoriteleri tarafından sertifiye edilerek uçaklarda da hizmete girmesi bekleniyor. 3D teknolojisi önce daha büyük kişisel ekranlara sahip first ve business class’ta kullanılacak. Daha sonra ekonomi sınıfında da yaygınlaştırılacak. Ekranlardan hem üç boyutlu hem de normal yayın seyredilebilecek. Şirket yetkilileri, bir Ortadoğulu havayolunun ilk kullanıcı olmak için başvuru yaptığını açıkladılar. 10 havayolu da sırada. Tasarımla NASA ve Amerikan Hava Kuvvetleri de yakından ilgileniyor.
ÖZEL GÖZLÜKLER
Üç boyutlu yayını seyredebilmek için yolcuların özel gözlük kullanmaları gerekiyor. Havayolu şirketleri, ortalama fiyatları 150-200 dolar arasında değişen bu gözlüklerin kendileri tarafından mı verileceği, yoksa yolcuların mı getireceği konusunu tartışıyor. Çok sayıda gözlüğün uçakta tutulamayacağı, bunların temizliği gibi konularda sıkıntı yaşanacağı tahmin ediliyor. Gözlüklerin kiralanması da bir başka alternatif. Hareket hastalığına sahip yolcuların uçuş sırasında üç boyutlu yayına nasıl tepki göstereceği de merakla bekliyor. Bazı tıp uzmanları bu hastalığa sahip yolcuların uçuşta üç boyutlu film izlemelerinin sıkıntı yaratabileceğine dikkat çekiyor.
KRİZ, UÇAKLARI HAFİFLETİYOR
Hamburg’da düzenlenen Kabin Fuarı’na havayollarının krize rağmen alımları ve yeni yatırımlar damgasını vurdu. Şirketler pahalı kabin yatırımlarında artık ekonomi sınıfına da büyük önem veriyor. Gelirlerinin yüzde 70’inin ekonomiden geldiğini söyleyen Emirates CEO’su Tim Clark, yolcuların kişisel alanları için daha fazla yatırım yapacaklarını açıkladı.
Airbus tarafından geliştirilen mutfak ve serviste kullanılan troleyler ağırlığı A330’larda 550 kg, A380’de ise 1 ton ağırlığı azaltacak.
İlk olarak Amerikan Southwest’te kullanılmaya başlanan halı, yüzde 70 oranında geri dönüşümlü malzemeden imal edildi.
Panasonic şirketi yeni geliştirdiği ekranlardan yolcuların sosyal paylaşım ağlarından Facebook ve Twitter’a girmesini sağlıyor.
Rockwell Collins şirketi ile anlaşma imzalayan Pegasus Havayolları, Boeing 737-800’lerde kullandığı ekranlarını dPAVES IFE sistemiyle yeniliyor. Air show olarak adlandırılan harita ve uçuş bilgileri detaylı olarak yolculara sunulacak. Toplam bin şehrin uydu fotoğrafları ve bilgileri 160 GB’lık hafızadan ekranlara yansıyacak.
Lufthansa A380’le Tokyo’ya uçacak
Alman Lufthansa Havayolları filosuna 526 koltuklu ilk Airbus A380 katıldı. 152 bin kişinin oyuyla “Frankfurt Am Main” adı verilen uçak, ilk seferini 6 Haziran’da Güney Afrika’da Johannesburg’a yaparak Alman Futbol Milli Takımı’nı Dünya Kupası’na taşıyacak. Ticari uçuşlar ise 11 Haziran’da Frankfurt-Tokyo arasında başlıyor.
526 KOLTUKLU
Lufthansa, yolcu kapasitesi olarak Air France’dan sonra en yoğun ikinci tasarımı seçti. Uçakta üç sınıfta toplam 526 koltuk bulunuyor. Air France ise A380’i toplam 538 yolcu kapasitesine sahip. A380’in ikinci katı, tamamen first ve business yolculara ayrılmış. Yenilenen first’teki koltuk sayısı 8. Hemen arkasında ise 96 yolcu kapasiteli business yer alıyor. Alt katta 420 ekonomi koltuğu bulunuyor. Havayolu ilk A380’ini Tokyo hattında kullanacak. Bunu ağustosta haftada 3 gün Pekin, ekimde ise Johannesburg izleyecek. Yıl sonuna kadar Lufthansa toplam 4 A380 teslim alacak.
FIRST CLASS YENİLENDİ
Lufthansa, ekonomi ve business’ta mevcut koltukları kullanırken first class’ını yeniledi. Üst kattaki first’te 8 koltuk var. Oturum düzeni 1+2+1. Tasarım Priestman Goode & London tarafından yapıldı. Ana renkler gri ve koyu kahverengi. Sadelik ön planda. Yolcuların uyurken kullanacakları yastık, nevresim ve yorgan Berlin Charite, aminity kitler Porche Design, pijamalar Van Laack tarafından tasarlandı. Koltuk tam yatak haline geldiğinde boyu 2.07, eni de 80 santimetre. First class hizmeti vale park ile başlıyor. Yolcular Frankfurt’ta ana terminal yerine özel merkezi kullanarak check-in, güvenlik ve pasaport işlemlerini sıra beklemeden yapabiliyor. Burada ikram hizmeti Attila Doğudan’ın sahip olduğu Do&Co tarafından veriliyor. Uçağa geçiş hybrid Porche Panamera veya Mercedes-Benz S 400’le gerçekleştiriliyor.
THY BÜYÜK UÇAĞINI ARIYOR
Uzun menzilli uçak siparişini 12 777-300ER ve 10 A330-300 ile şekillendiren THY, büyük gövdeli uçak arayışlarını sürdürüyor. Avrupa’daki devlerle rekabet etmek için filosuna 3-5 adet arasında büyük uçak için Airbus’la A380, Boeing’le de 747-8 için görüşmeler yapıyor. THY’nin Amerika’daki iki yeni noktası Los Angeles ve Washington DC seferleri aralıkta başlayacak. Bu uçuşlar için THY ekim ayından itibaren teslim edilecek yeni 777-300ER ve A330-300 uçaklarını bekliyor. Acil ihtiyaç nedeniyle THY ekipleriyle birlikte geniş gövdeli uçak kiralamak için görüşmelerine hız verdi.