PaylaÅŸ
Amerikan Havayolları, geçen günlerde ilginç bir deneye başladı. Bir ay boyunca devam edecek araştırmanın amacı kabin bagajı olmadan yapılan uçuşların verimliliğini ölçmek. ABD’de Austin Bergstrom, Washington’da Dulles, Baltimore ve Fort Lauderdale’de deneye katılarak uçağa yanlarına çanta almadan binen yolcular, ekstra mille ya da business class yolcuları ile birlikte uçağa önden alınarak ödüllendiriliyor.
Havayolu çalışanları dört meydanda anket yapıyor, yolcular dinleniyor. Uçağa binişlerde-inişlerde zaman ölçülüyor. Henüz şirket yetkilileri sonuçları açıklamıyor. Ama beklenen rakamlar çıkarsa, havayolu taşımacılığında yeni bir dönem başlayabilir, kabin bagajı uygulaması tarihe karışabilir.
Uçağa çantasız binmenin en önemli avantajı, yerdeki yolcu hareketinin inanılmaz hızlanması. Özellikle tek koridorlu uçakta yolcular baş üstü dolaplarına yerleştirilen bavullar için dakikalarca ayakta bekliyor. Aynı durum uçak indiğinde bir kere daha yaşanıyor. Havayolları rötara girmemek için bu uygulamayla ciddi zaman kazanmayı hedefliyor.
KABÄ°NE BAGAJ Ä°STENMÄ°YOR
Yolcuların yüzde 70’i kabine alınacak bagaj ölçülerini bilmiyor.
Büyük çantalar, ağırlık limitlerini aşan bagajlar kabine alınmaya çalışılıyor. Bazen uçağa biniş öncesinde büyük bavulların kabine alınması konusunda ciddi tartışmalar çıkabiliyor.
Baş üstü dolapları fazla kabin bagajı nedeniyle hemen doluyor. Her ne kadar imalatçılar artık daha geniş hacimli dolaplar yapsalar da bagajların yanı sıra yolcuların duty free alışverişleri, kış aylarında paltolar-montlar dolapların çok çabuk dolmasına neden oluyor. Son binen yolcuların kabin bagajları mecburen kargoya alınmak zorunda kalınıyor.
Uçağın kalkış ağırlığı, kabine çok sayıda alınan çanta nedeniyle bazen tam olarak hesaplanamıyor. Sıcak havalarda veya yüksek havalimanlarından yapılacak uçuşlarda ağırlık öne çıkıyor.
Yolcular uçağa ellerindeki çantalarla daha yavaş biniyor ve iniyor. Bu durum ciddi zaman kaybına yol açıyor.
Yapılan araştırmalar tahliye sırasında yolcuların canlarını kurtaracaklarına baş üstü bagajlarını açmaya, çantalarını yanında götürmeye çalıştıklarını ortaya koyuyor. Bu durum tahliyeyi adeta tıkıyor, uçuş emniyetini olumsuz etkiliyor.
Bir de olayın maddi yönü var. Ekstra bagaj ücreti vermek istemeyen yolcular alabildiği kadar çantayı yanında taşımaya çalışıyor. Özellikle düşük maliyetli havayolları bu durumdan gelir kaybı nedeniyle şikâyetçi.
UÇAĞA BİNERKEN SIRA BEKLEMEMEK
Sık uçan yolcular bu uygulamadan memnun. Hiç sıra beklemediklerini, uçağa çok çabuk bindiklerini söylüyorlar. Dünyanın en büyük düşük maliyetli havayolu Southwest ise olaya farklı yaklaşıyor. Şirket, uçağın yerde en az süre beklemesi için yolcuların kargoya verdiği iki bavulunu da ücretsiz taşıyor.
SORU-CEVAP
Uçakta kaptan pilot nikâh kıyabilir mi?
Türkiye’de yanlış bilinen konulardan biri de kaptan pilotun uluslararası hava sahasında evlendirmeye yani nikâh kıymaya resmi olarak yetkili olduğudur. Türk hukukuna göre evlenme töreninin nasıl yapılacağı 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu’nun ilgili maddelerinde düzenlenmiştir.
Türk Hava Hukuku bakımından kaptan pilotların böyle bir yetkilerinin olduğunu düzenleyen açık bir uluslararası sözleşme veya kanun hükmü mevcut değil.
2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu’nun 101. maddesine göre uçağın kaptanı sadece doÄŸum ve ölüm olaylarını tutanak altına almakla yükümlü. Sonuçta Türk hukukuna göre uçağın pilotunun veya geminin kaptanının resmi bir evlendirme yetkisi kural olarak bulunmuyor.Â
Sami Aksoy/Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi - Deniz ve Taşıma Hukuku Öğretim Elemanı.
Sikorsky’nin temsilcisi Koç Grubu
Hem sivil hem de askeri helikopter pazarının en önemli imalatçılarından Sikorsky’nin Orta Asya temsilciliği Koç Grubu’na bağlı Ram Dış Ticaret tarafından yapılacak. Sikorsky helikopterlerinin pazarlama ve satış sorumluluğu Azerbaycan, Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan ve Tacikistan için geçerli olacak.
Dünyanın en eski helikopter imalatçısı, 1925’te Igor Sikorsky tarafından kuruldu. Bugüne kadar binlerce helikopter teslim eden şirketin sivil pazarda S-76, S-92 gibi modellerinin yanı sıra hafif sınıfta piston motorlu S-300 ile türbin motorlu S-434 modelleri bulunuyor. Askeri pazarda ise S-70 Blackhawk ile deniz modeli Seahawk’ın yanı sıra CH-53 modelleri de var.
Â
PaylaÅŸ