Paylaş
Jumbo Jet’in 747-100’le 1969’da başlayan macerasında yeni sayfa 8 serisiyle açıldı. Boeing, 747-8’in kargo ve VIP’den sonra ilk yolcu modelini geçtiğimiz hafta Seattle’dan uğurladı, ilk müşterisine teslim etti. Lufthansa yeni uçağı biraz ağır bulmakla birlikte teslim almanın büyük coşkusunu yaşadı.
GÖVDE 5.6 METRE UZADI: Boeing, yeni 747 için kendine pazar olarak 350-450 koltuk arasını hedef koydu. ılk tasarımı 1960’larda yapılan Jumbo Jet’in gövde uzunluğu dizayn limiti 76.3 metreye çıkarıldı. Böylece yolcu kapasitesi tek sınıfta 605’e ulaştı.
787 TEKNOLOJİSİ: Uçağın yüksek performansı yakıt tasarrufuyla birleştirebilmesi için Boeing yeni yolcu uçağı 787’den yararlanarak farklı bir kanat tasarladı. Özel kanat uçları, 747-400’deki ‘winglet’lerin yerini aldı. Eski nesil motorlar, 787’de kullanılan GEnx
serisiyle değiştirildi. Uçağın menziliyse 14 bin 815 kilometreye yükseldi. Yani 747-8 ıstanbul-Sydney arasında duraksız uçabiliyor.
ÖZEL METALLER: Gövdede kullanılan ağır metal alaşımların yüzde 80’inin yerini çok daha hafif alüminyuma bıraktı.
KOLTUK 198 SANTİMETRELİK YATAK OLUYOR
- Lufthansa’nın 747-8’deki en büyük silahı yeni business class koltuğu. 180 derece yatan koltuklar 198 santimetrelik yatak haline geliyor.
- Oturum düzeni 2+2+2. Açılı koltuk düzeni kabinde ekstra alan yaratmış.
- Üst katta 32, altta 60, toplam 92 business koltuğu var.
- Ekranlar 35 santimetre. Ray üzerinde sağa-sola kaydırabiliyorsunuz.
- Kabinde koltukların arasında bar veya dergilerin konulabileceği alan var.
AIRBUS A380 Mİ, BOEING 747-8 Mİ
Lufthansa, Kore Havayolları ile birlikte hem hem Airbus A380, hem de Boeing 747-8 siparişi verdi. Akıllara ilk gelen soru, iki uçağın gerçekten rakip olup olmadığıydı.
Bu soruyu Lufthansa Grubu’nun Yolcu Taşımacılığı Bölümü’nün Başkanı Carsten Spohr’e sorduk: “Her iki uçakta da sekiz first class ve 92 busines class koltuğu bulunuyor. Ekonomi sınıfı koltuk sayısı A380’de 420. 747-8’de ise 263. Yani arada 157 koltukluk fark var. A380’i, Lufthansa’nın daha fazla ekonomi yolcusu taşıdığı Miami, Singapur, Pekin gibi hatlarda kullanıyoruz. 747-8 ise first ve business talebinin yüksek olduğu Washington, Chicago, Los Angeles ve Hindistan’a uçacak.”
Her imal edilen yolcu uçağının ilk serilerinde olduğu gibi Carsten Spohr 747-8’i biraz ağır bulsa da yakıt sarfiyatı ve performans açısından beklentiyi karşıladığını belirtiyor.
Dünyanın en uzun uçağıyla tanıştım
747 Jumbo Jet uçağında üst kat bir hörgüç görünümünde, yarım kat şeklinde. Uçağın uzatılmasına rağmen tümünün iki kat yapılması hiç düşünülmemiş. Zaten böyle bir şey yeniden tasarım gerektirir
Frankfurt’ta Lufthansa Technik hangarında yeni Jumbo Jet’i karşılamak için heyecanla bekliyorum. Kapılar açılırken davullar Seattle’ın efsane rock grubu Nirvana’nın ‘Smells Like Teen Sprit’ şarkısını çalıyor. Boeing’in merkezi Seattle’dan kalkan ve Frankfurt’a inen yeni 747, ağır ağır içeri giriyor.
Uçağın tescili yani çağrı işareti D-ABYA. Lufthansa’nın filosuna 10 Mart 1972’de yani 40 yıl önce katılan ilk 747’nin tesciliyle aynı...
Deve hörgücünü andıran ikinci katıyla ‘Jumbo Jet’ olarak adlandırılan 747, uzun yıllar havacılığın sembolüydü. Yolcular onunla uçmanın, pilotlar-kabin memurları 747’de görev yapmanın hayalini kurdu... ılk iki katlı uçak 1969’da ilk uçuşunu yaptığında da izleyenleri büyülemişti.
Dünyanın en uzun yolcu uçağı unvanı yıllardır Airbus’ın çok tutmayan modeli A340-600’ündeydi. Ama artık uzunluk rekoru Jumbo’ya ait. ıki uçak fabrikası Boeing ile Airbus arasındaki uzun-büyük kavramları rekabetinde A380 en fazla yolcu kapasitesi ve maksimum ağırlığı 560 tonla rekorları elinde bulunduruyor. A380, tamamı iki kat üretilmiş ilk uçak.
747 Jumbo Jet uçağında üst kat bir hörgüç görünümünde, yarım kat şeklinde. Uçağın uzatılmasına rağmen tümünün iki kat yapılması hiç düşünülmemiş. Zaten böyle bir şey yeniden tasarım gerektirirdi. Yeni uçak yapılması gündeme gelirdi ve proje maliyetlerinin A380 gibi neredeyse 20 milyar dolarları bulması bile fabrikayı sarsacak ciddi rakamları ortaya çıkarırdı.
HÂLÂ BANA HEYECAN VERİR
Tamamı iki katlı olmasa da, A380’den daha az yolcu taşısa da, maksimum kalkış ağırlığı çok daha düşük olsa da nedense 747 Jumbo Jet tasarım olarak beni hâlâ çok heyecanlandırır. Karşıdan gelişi, dönüşü, egzozdan çıkan kerosenin yarattığı isli hava içindeki hareketleri çok estetiktir. Görüntülerini izlemeye doyamam. ınişi belki o kadar değil ama kalkışı ve tırmanışı o kadar büyük kitle için mükemmeldir. Hiç kalkmayacakmış gibi koşar ve birden yerden kesilir. Tırmanışındaki görüntüyse teknolojinin ulaştığı gücün estetiğini vurgular.
İniş takımlarını toplayışı, düz uçuşa geçişi 747 Jumbo’nun uzayan 8 modelinde de aynen eskisi gibiydi. Yani genellikle uzayan uçaklar ilk imalat modellerine göre biraz farklı görünürler ama Jumbo’da bu hiç olmamış.
Yapılan araştırmalara göre uzun uçuşlarda yolcular 747 ile uçacaklarını öğrendiğinde çok heyecanlanıyor. Bu heyecan hâlâ sürüyor. şimdi 747-8 modeliyle yolcuların heyecanları daha uzun yıllar devam edecek gibi görünüyor. 747 Jumbo Jet’e ne zaman binsem ben de aynı heyecanı yaşarım, çoğu zaman uçuşun daha uzun sürmesini isterim.
BU MOTOR YAKITI KOKLUYOR
General Electric imalatı GEnx motorlarındaki pallerde kompozit çok pahalı ve hassas özel metal alaşımların yerini aldı. Böylece bakım maliyetleri aşağıya çekildi. Yüzde 15 yakıt tasarrufu sağlandı. Egzoz çıkışlarındaki tırtıklı tasarım yüzde 30 sessizlik sağlıyor.
Paylaş