Uluslararası Havalimanı Konseyi (ACI-Airport Council International), merakla beklenen en büyük 100 havalimanı sıralamasını açıkladı.
ABD’deki Atlanta Hartsfield-Jackson Havalimanı 85 milyon yolcuyla 2005’te de açık ara birinciliğini sürdürürken büyük çıkış yapan İstanbul Atatürk 55. ve Antalya Havalimanı da 80. oldu. Her iki havalimanımız Avrupa’da en hızlı büyüyenler listesinde ilk iki sırayı aldı.
Geçen yıl tam 4 milyar kişi havayoluyla seyahat etti. Yolcu sayısı 2004’e göre yüzde 6 artarken konseyin istatistikleri istikrarlı büyümenin gelecek 15 yılda devam edeceğini ortaya koyuyor. Hedef 2020’de 7 milyar 400 milyon yolcu.
ATLANTA BİRİNCİ
Tam altı yıldır birinciliği bırakmayan Atlanta Hartsfield-Jackson Havalimanı, 2005’i rekor kırarak tamamladı. Yolcu sayısının 85 milyon 900 bini geçtiği Atlanta’ya tam 980 bin uçak seferi yapıldı. İlk 10’a Atlanta dışında ABD havalimanlarından Chicago, Los Angeles, Dallas ve Las Vegas girebilirken Londra Heathrow, Paris Charles de Gaulle, Frankfurt ve Amsterdam Schiphol Avrupa’dan ilk onda yer alan havalimanları oldu. Uzakdoğu’dan ilk 10’daki tek temsilci ise Tokyo Haneda Havalimanı’ydı.
TÜRKİYE HIZLI BÜYÜYOR
Ülkelere bakıldığında, Uzakdoğu’da Çin, Asya’da Hindistan ve Avrupa’da Türkiye yüzde 15-20 arasında değişen büyüme oranlarıyla dikkat çekti. Bu oran Kuzey Amerika’da yüzde 3, Avrupa’da ise 4’te kaldı.
Avrupa’nın en hızlı büyüyen iki havalimanı yüzde 21.6 ile İstanbul Atatürk ve yüzde 16.1’le Antalya oldu. Kuşkusuz bu hızlı gelişimin arkasında özellikle iç hatlardaki canlılık ve turizmdeki büyüme etkiliydi. Listede Atatürk Havalimanı geçen yıla oranla 9, Antalya da 5 sıra yükseldi. Avrupa’da üçüncü en hızlı büyüyen havalimanı Barcelona oldu.
Uzakdoğu’da Çin’in Şanghay Hongqiao (yüzde 19.5), Hindistan’ın Yeni Delhi (yüzde 23.6), Güney Amerika’da Sao Paulo (yüzde 21.5), Kuzey Amerika’da Salt Lake City (yüzde 21.5) yüksek büyüme oranlarıyla dikkat çekti. ABD’de Salt Lake City’deki sürpriz gelişim, çok sayıda havayolu şirketinin uçuşlarını buraya kaydırması nedeniyle yaşandı.
İyimser tahminler, 2006’daki büyümenin en az yüzde 4 seviyesinde olacağını gösteriyor. 2006’nın ilk altı aylık istatistikleri, tüm dünyada uluslararası trafiğin yüzde 6, iç hatların ise yüzde 2 arttığını ortaya koyuyor. Yıl sonuna kadar herhangi bir kriz veya olağanüstü bir durum yaşanmaması durumunda büyümenin biraz daha artarak devam edeceği tahmin ediliyor. Tolga ÖZBEK
Fırsatları kaçırmayın
THY’nin ekonomide 111, business’ta 333 Euro’dan başlayan fiyatları 1-7 Kasım’da Berlin, Milano, Strasbourg, St. Petersburg, Bahreyn, 8-14 Kasım’da Münih, Viyana, Hamburg, Helsinki, Tunus, 15-21 Kasım’da Stuttgart, Roma, Tiran, Hannover, Kuveyt, 22-30 Kasım’da Frankfurt, Zürih, Bükreş, Lyon ve Tahran için geçerli. Gidiş-dönüş fiyatlara vergiler dahil değil.
Delta Havayolları, 31 Mart 2007’ye kadar İstanbul-New York hattında özel yolcu programı üyelerine business’ta üç kat, ekonomide iki kat fazla mil kazanma imkanı sunuyor.
Katar Havayolları, first veya business class, gidiş-dönüş, vergiler hariç, Ortadoğu’ya 410, Afrika’ya 999, Hint Yarımadası’na 590 ve Uzakdoğu’ya 1100 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçuyor.
THY, 29 Ekim’den itibaren haftada 3 gün İstanbul’dan Batman’a uçacak.
SunExpress, 29 Ekim’den itibaren Adana’dan iç hat seferlerine başlayacak. Kış tarifesinde Adana’dan Antalya ve Van«a pazartesi ve çarşamba, Erzurum ve Trabzon«a salı ve perşembe, İzmir’e de her gün karşılıklı uçulacak. Adana merkezli uçuşlarda fiyatlarlar tek yön 69 YTL’den başlayacak ve biletler THY’den de alınabilecek.
Atlasjet, pist tamiri nedeniyle kapanan Tokat Havaalanı«na 6 Kasım«dan itibaren İstanbul’dan haftanın her günü uçmaya başlıyor.
İzAir, 29 Ekim’den itibaren haftada iki gün İzmir-Mardin seferlerine başlıyor. Kış tarifesinde İzmir’den İstanbul günde 5, Ankara’ya günde 2, haftalık olarak Adana’ya 4, Van, Diyarbakır, Samsun ve Trabzon’a 3, Erzurum’a da 2 sefer yapılacak. İzAir ayrıca Trabzon-Adana, Adana-Antalya, Ankara-Bodrum seferlerine kış sezonunda devam edecek.
Pegasus’tan uçan kafeterya
Pegasus Havayolları, 29 Ekim’den itibaren iç hatlarda kabinde "flying cafe" olarak adlandırılan ikram satışına başlıyor. Günlük hazırlanan sandviç ve tatlıların yanı sıra isteyen yolcular alkollü veya alkolsüz içki satın alabilecek. Kabinde ücretsiz su, kahve ve çay servisi ise devam edecek.
Günlük hazırlanan salamlı ve peynirli sandviçler ile brownie, 5 YTL’den satışa sunuluyor. Taze fındık, çikolata 3 YTL, paket kek ise 2 YTL. İçeceklerde kola, meyve suyu 3 YTL, soda ise 2 YTL’den satılıyor.
Alkollü içeceklerde ise 18.75 cc’lik şişelerde satılan kırmızı ve beyaz şarap ile 33 cc’lik kutuda bira 5 YTL. Viskilerde ise Johnnie Walker Red 10 YTL, Johnie Walker Black ise 15 YTL. Yolcular ikram listesini koltuk ceplerinde bulunan mönüden bakarak seçebilecek.
Amerika’da başlayan ve Avrupa’da da birçok şirket tarafından yapılan kabinde ikram satışı genellikle 3-4 saatlik uçuşlara kadar uygulanıyor. Satış sayesinde havayolu şirketleri ikramı gider olmaktan çıkartıp gelir haline getiriyor. Düşen maliyetler bilet fiyatlarına yansıtılıyor. Ali İsmet’le akrobasi keyfi
Türkiye’nin tek sivil gösteri pilotu Ali İsmet Öztürk, meraklıları çift kişilik Pitts S-2 tipi uçağıyla akrobasiyle tanıştırıyor. Gökyüzünde yerçekimine meydan okuyan hareketleri ve akrobasinin heyecanını beraber yaşama imkanı tanıyan bu uçuşlar 12 dakika sürüyor. Öztürk, uçuş sırasında akrobasi hareketlerinin dozunu yolcunun merakı ve dayanma limitlerine göre ayarlıyor. Tüm uçuş kokpitteki özel kamera tarafından da kaydediliyor. Uçuş fiyatı, video çekimi dahil 195 Euro. (www.acromach.com 0532 252 57 59)
Yolcu hattı
Fax: 0 212 677 03 64
cockpit@hurriyet.com.tr
THY ile yaptığım 27-31 Ağustos, 25-29 Eylül ve 5 Ekim’deki uçuşlar sırasında Skylife dergisindeki formu doldurup kabin amirine teslim ettim. Müşteri bölümünden formun teslim alındığına dair herhangi bir bilgi alamadım. Eğer formlar ulaşıyor ise, neden yolcuya yapılan veya yapılmayan işlemler hakkında bilgi verilmiyor?