İki yıldız kaydı

Yaş haddinden emekli olan Uçuş İşletmeden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Kaptan Pilot Oktay Öztekin ve Uçuş İşletme Başkanı Kaptan Pilot Mustafa Kolko, bundan sonraki yeni yaşantılarına THY Genel Müdürü Yusuf Bolayırlı tarafından uğurlandı. Oktay Kaptan 1968, Kolko Kaptan da 1972'den bu yana THY'de görev yapıyordu.

Türk Hava Yolları Uçuş İşletme'den Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Kaptan Pilot Oktay Öztekin ve Uçuş İşletme Başkanı Kaptan Pilot Mustafa Kolko yaş haddi nedeniyle son uçuşlarını yaparak emekli oldular. Oktay Öztekin'in Singapur'dan, Mustafa Kolko'nun da New York'tan İstanbul'a yaptığı son uçuş hüzünlü anlara sahne oldu. Çok uzun yıllar Türk Hava Yolları'nın çeşitli kademelerinde idari görevler de üstlenen Oktay Kaptan ve Kolko Kaptan çiçekler ve sevgilerle uğurlandı.

Emekli olan Oktay Öztekin'in yerine Eğitim ve Standartlar Başkanı Zafer Baysal, Mustafa Kolko'nun yerine de Baş Pilot İlhami Usluay atandı. Zafer Baysal'dan boşalan Eğitim ve Standartlar Başkanlığı'na da Erkan Filiz, İlhami Usluay'dan boşalan Baş Pilotluğa Sebahattin Baloğlu getirildi. Uçuş İşletme Başkanlığı Teknik Yardımcılığı'na ise A. Sırrı Tahmaz atandı.

OKTAY KAPTAN

Uçuş hayatına Kasım 1956'da İzmir'de başlayan Oktay Öztekin'in ilk uçağı bez kanatlı, açık kokpitli Magister oldu. Sırasıyla T-6 ve T-33 ile uçuş eğitimini tamamladı. İlk görev yaptığı yer 1959'da Bandırma Üssü'ndeki 162'nci Filoydu. Daha sonra Eskişehir 114 Filo'da keşif uçağı RF-84 ile uçtu. Aynı zamanda T-33'te öğretmen pilotluk yaptı. Oktay Öztekin'in Hava Kuvvetleri'ndeki son görev yeri Diyarbakır oldu. F-84F'lerle uçtuktan sonra 1968 Şubat'ında ayrılarak THY'ye geçti.

Sivil pilot hayatında ilk uçağı pervaneli Fokker imalatı F27’ydi. THY'de 5 aylık F27 uçuşundan sonra jet motorlu DC9'lara geçti. Sırasıyla Boeing 727, 707, DC10, Airbus A310 ve A340'ta görev yaptı. Uçuş hayatı boyunca 3 bini Hava Kuvvetleri'nde toplam 27 bin saat uçtu.

Oktay Öztekin yönetimde de uzun yıllar görev yaptı. Sırasıyla 2.5 yıl Baş Pilot Yardımcılığı, 3 yıl Baş Pilotluk, 1 yıl Yer İşletme ve 3 yıl Uçuş İşletme Başkanlığı görevlerinde bulundu. Öztekin son 7 yıldır Uçuş İşletmeden sorumlu Genel Müdür Yardımcısıydı.

Uçmaktan büyük zevk aldığını söyleyen Öztekin Kaptan 'Benim için ilk uçtuğum Magister da A340 da aynı. Önemli olan gökyüzünde olabilmek.' diyor.

KOLKO KAPTAN

Mustafa Kolko uçuş eğitimine 18 Ağustos 1958'de telsizi bile olmayan Uğur MKE-44 tipi bez uçaklarla başladı. Sırasıyla T-6 ve T-33'le uçup 1960 yılında pilot oldu. İlk kıtası Merzifon'daki 143 Filo idi. F-86'larla uçtuktan sonra 1964'te İzmir Çiğli Hava Üssü'nde 121 Filo'ya öğretmen pilot olarak atandı. Amerika'da öğretmenlik kursu gördü, T-39 uçakları ile uçtu. Amerika dönüşü tekrar Çiğli'de görev yaptı.

THY'ye Mart 1972'de geçti. Önce 6 ay pervaneli F27'lerde, sonra da jet motorlu DC-9'larda uçtu. Bir buçuk yıllık ikinci pilotluktan sonra 'Kaptan' oldu. F28, DC-9, Boeing 727 ve Airbus A31O'da görev yaptı. 1993'te A340'a geçti. F-28 ile uçarken, Van'da merdiveni kalkış sonrası açılan uçağı sağ-salim indirmeyi başardı. 44 yıllık pilot Mustafa Kolko 7 bin saati Hava Kuvvetleri'nde olmak üzere toplam 26 bin saat uçuş gerçekleştirdi. Kendi deyimi ile 44 yıllık yaşantısında ne lastik patlattı, ne de bir vidaya zarar verdi. Kolko Kaptan uçuş hayatının son 12 yılını THY'de yönetici olarak geçirdi. Sırasıyla Eğitim ve Kontrol Pilotluğu, Tip ve Eğitim Müdürlüğü yaptı. 1997'de Uçuş İşletme Başkanlığı'na atandı.

YARDIMCILAR GELDİ

THY'de son yıllardaki en önemli değişim, gidenlerin yerine hemen yardımcılarının gelmesi şeklinde oldu. Bu da şirketin yapısal olarak ikinci adamlarını, birinci göreve hazırlama aşamasında yöneticilerin iyi bir yaklaşım izlediklerini ortaya çıkardı. Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Cem Kozlu ve yönetim kurulu üyeleri de bu sayede çok önemli boyutttaki değişimi önceden rahat planlayarak sonuca ulaştılar. Kritik noktalardaki değişimin çok önemli bir olay olduğunu vurgulayan Genel Müdür Yusuf Bolayırlı, ' Giden çalışma arkadaşlarım ve yeni göreve başlayanlar Türkiye'nin en önemli, bayrak taşıyıcısı kurumunda çalışmanın sorumluluğunun bilincini hep taşıdılar ve taşıyacaklar' dedi.


Oktay Kaptan uçuş hayatına Kasım 1956'da İzmir'de başladı. Eskişehir 114'üncü Filo'da hem RF-84'lerde keşif pilotluğu hem de T-33 uçaklarında öğretmen pilotluk yaptı. Hava Kuvvetleri'nde ve THY'de uçmadığı uçak tipi kalmadı. Birçok VIP seferinde cumhurbaşkanı ve devlet adamlarını uçurdu. Son olarak Başbakan Bülent Ecevit'i Amerika'ya götüren de oydu.


Kolko Kaptan 44 yıllık pilotluğunda 7 bin saati Hava Kuvvetleri'nde toplam 26 bin saat uçtu. Kendi deyimi ile 'Ne bir lastik patlattı, ne de kullandığı uçakların bir vidasına bile zarar verdi.' THY'de Eğitim ve Kontrol Pilotluğu, Eğitim Müdürlüğü de yapan Kolko Kaptan 1997'den bu yana Uçuş İşletme Başkanlığı görevini sürdürüyordu.


VEDA


Nasıl bir duygudur? Bilmiyorum.

Bir sefer dönüşü, 270 tonluk uçağın hakimiyetini bırakmak.

Kontrolünü elinde tuttuğun dev bir uçağa artık yolcu olmak...

Nasıl bir duygudur.

İnsanın kimyasını bozan bir veda.

Oktay Kaptan ve Kolko Kaptan böyle bir vedayı yaşadılar.

Dünyanın dört bir yanına uçtukları uçaklarından ayrıldılar.

Aslında her ikisi de emekli olmuşlardı. Bu emeklilik yaş haddini doldurmaktan kaynaklanıyordu. Yani kurallar böyle emrediyordu.

Bıraksanız daha yıllarca uçarlardı.

Ben bunu birçok pilotun vedasında, gözlerinde gördüm.

Gökyüzünün büyüleyici tutkusundan vazgeçmenin dayanılmazlığını yaşayanları gördüm.

Yüksek hakimiyetin bitişine tanık oldum defalarca.

Nasıl bir duygudur...Bilmiyorum.

Koca bir uçakla yol ayırımına gelmek. İnsanın hayatını kaybetmesi kadar korkunç mu?

Hiç kuşkusuz değil.

Ama galiba ondan da beter...

İki yakın dostum, iki yıldız göklere veda etti.

Türkiye'nin 1 numaralı markası THY'den ayrıldılar.

Pilotluklarını kazasız, şirketlerine zararsız bitirdiler ve mutlu bir günle noktaladılar.

Şimdi yeni bir hayata uçuyorlar.

Böyle bir uçuş nasıl bir duygudur, bilmiyorum.


USAŞ’tan hijyen dersi

Havayolu ikram şirketi Gate Gurme USAŞ, ilköğretim öğrencilerini hijyen, sağlık ve aşçılık gibi konularda bilgilendirmek amacıyla bir çalışma başlattı. 15 Işık İlköğretim Okulu öğrencisi USAŞ'ın Atatürk Havalimanı'ndaki tesislerini ziyaret etti.

Yürütme Kurulu Başkanı Muhammed Hammam tarafından karşılanan öğrenciler, Hijyen ve Kalite Müdürü Doç.Dr. Nezih Müftügil'in rehberliğinde mutfakları gezdi, hijyen ve sağlık konularında bilgiler aldı. Daha sonra öğrenciler pasta ünitesinde kendi pastalarını yaptılar. Bu gibi gezilerin çocukların bilinçlenmesini sağladığını söyleyen Muhammed Hammam, 'Amacımız küçük yaşlarda hijyen ve sağlığın önemini vurgulamak.' dedi.



Avro’dan THY’ye ödül

İngiliz bölgesel yolcu uçağı imalatçısı Avro şirketi Türk Hava Yolları'na en iyi işletmeci ödülü verdi. Yüzde 99.6 sefere verilebilirlikle THY tüm dünyada kullanımdaki 400 adet RJ uçağı filosunda en yüksek oranı yakaladı. Ödülü THY adına Genel Müdür Yusuf Bolayırlı Avro Müşteri Hizmetleri Genel Müdür Yardımcısı Bruce Jones'tan aldı.

1993'ten bu yana THY'nin RJ100 ve RJ70 uçaklarını işlettiğini belirten Yusuf Bolayırlı, 'Türkiye'nin en zorlu meydanlarında kullandığımız RJ serisi uçakların arızasız sefere verilebilirliğinde çok iyi bir rakam yakaladık. Aldığımız ödül bunun bir göstergesi. RJ uçaklarının bakımından edindiğimiz tecrübeyi yurtdışındaki diğer havayollarına satıyoruz.' dedi.

THY filosunda 9 RJ100, 3 adet de RJ70 uçağı bulunuyor. Bu uçakların her biri günde ortalama 8 uçuş gerçekleştiriyor. RJ filosu hizmete girmeye başladığı 1993'ten bu yana toplam 194 bin 393 saat uçuş ve 169 bin 13 adet iniş gerçekleştirdi.



Malezya yeniden uçuyor

Uçuşlarını bir süre önce yolcu azlığından durduran Malezya Havayolları 1 Nisan'dan itibaren tekrar Kuala Lumpur-İstanbul seferlerine başlıyor. Yolcu trafiğinin düzelmeye başladığını belirten Malezya Havayolları Satış Müdürü Mustafa Aksak, yaz sezonuyla birlikte haftada iki gün Boeing 777'lerle uçmaya başlayacaklarını söyledi.

Malezya Havayolları uçuşların tekrar başlaması nedeniyle İstanbul'dan yapılacak ilk iki seferde Kuala Lumpur, Singapur, Bangkok, Phuket, Langkawi first class 1199, business 899, ekonomi ise 399 dolarlık promosyon fiyatı uygulayacak.

Haftanın iki günü karşılıklı gerçekleştirilecek seferde Pazartesi ve Çarşamba günleri saat 13.30'da havalanacak Malezya uçağı ertesi gün saat 07.05'te Kuala Lumpur'a inecek. Kuala Lumpur'dan ise seferler Pazar ve Salı günleri yapılacak.
Yazarın Tüm Yazıları