Havayolları TOP 25

Havacılık sektörünün önde gelen dergilerinden Air Transport World dünyanın en büyük 25 havayolu şirketini açıkladı. Firmaların karları, taşıdıkları yolcu sayısı ve filo yapısı göz önüne alınarak hazırlanan listelerde ilk sıraları Amerikan şirketleri aldı. THY ikinci 25'lik gruba girebildi ve dünyada 44'üncü, Avrupa'da ise 9'uncu sırada yer aldı. Uzmanlar her ne kadar Asya'daki ekonomik krizin şirketleri etkilediğini söylese de sektörde karlılık oranı giderek arttı. Her 10 yılda şirketler benzer şekilde büyüyor. En son yaşanan yükseliş 1991 yılındaki Körfez Savaşı'yla son bulmuştu. Aradan geçen yıllar sonrasında şirketler yaralarını sararak mali açıdan daha iyi duruma geldiler.UÇAK SİPARİŞLERİ ARTTIUçak siparişleri için pek çok uzman geçen yılın çok önemli bir yıl olduğu fikrindeler. Pazar paylarını arttırmak için büyük rekabet içinde olan Boeing ve Airbus'ın önemli ölçüde fiyat kırmalarıyla çok miktarda uçak satıldı. Ve iki şirketin de önümüzdeki yıllardaki tüm üretim hatları doldu.Uluslararası Hava Taşıyıcıları Birliği IATA'nın hazırladığı istatisliklere göre taşınan yolcu sayısındaki artış sürüyor. Ancak artış oranı geçen yıla oranla biraz azalmış durumda. Bunun nedenlerinin başında da Asya'daki ekonomik kriz geliyor. Bu yılki tahminler dünyadaki toplam yolcu sayısının 5 milyarı biraz aşacağını gösteriyor.EN YÜKSEK KARLILIK ABD'DEHavayollarının net kar oranları geçen yıl önemli bir artışla toplam 7.2 milyar dolara yükseldi. En büyük artış Amerika'daki havayollarında gerçekleşti. American (AA) 1 milyar 303 milyon dolarla kar listesinde birinci oldu. US Airways, United (UAL Corp) ve Delta kar rekoru kırdılar. Karlılık oranları açısından Amerikan şirketlerini Avrupalı havayolları izliyor. Avrupa'da en yüksek karı KLM grubu 1 milyar 102 milyon dolarla gerçekleştirdi. Avrupa'dan Air France ve Alitalia ise uzun süren zarar döneminden sonra 1997 yılını karla kapattılar. En fazla zarar eden şirketler ise Uzakdoğlu şirketler. Japan Airlines, Asiana ve Kore Hava Yolları en fazla zarar eden şirketler sıralamısında ilk üç sıraya oturdular. Bunlardan Japon Havayollarının zararı bir önceki yıla göre hayli yüksek. Zarar 767 milyon Dolar. Hemen ardından gelen Güney Kore'nin özel havayolu şirketi Asiana'nın zararı ise 425 milyon Dolar. Zarar eden şirketler sıralamasında dördüncü sırayı ise Amerikan şirketi TWA yer aldı. TWA'nın 111 milyon Dolarlık zararı şirkette büyük bir sıkıntı yaşandığını da ortaya çıkarıyor. Yolcu sıkıntısının hiç çekilmediği Amerika'da TWA'nın bir türlü belini doğrultamamasının nedenleri arasında Long Island sahillerindeki TWA 800 kazasının da etkisi çok büyük.Zarar eden havayolları, Saudia, Filipin, Malezya, Sabena, Güney Afrika ve Yeni Zellanda şirketi Ansett geçen yıl tam anlamıyla ekonomik vurgun yediler.Uzmanlar Asya'daki durumu endişeyle izliyor. Kriz pek çok havayolunu vurdu. Endonezya'nın havayolu şirketi Garuda ve Filipin Havayolları oldukça zor günler geçiriyor. Bu iki şirket siparişlerinin önemli kısmını iptal etti ve leasing yoluyla kiraladığı pek çok uçağı da geri verdi. Cathay Pacific gibi dev şirketler ise krizi kar oranlarını düşürerek aşmaya çalışıyor. Boeing ve Airbus'ın yaptıkları araştırmalara göre Asya'daki kriz sipariş edilen uçak sayısında azalmaya neden oldu. Gelecek 5 yıl içinde tüm büyüme beklentilerine rağmen teslim edilecek uçak sayısında 150 adetlik bir düşüş olmasına kesin gözüyle bakılıyor.MALİYETLER YÜKSELEBİLİRUzmanların üzerinde durduğu bir diğer önemli konu ise maliyetler. Amerikan dolarının giderek değerlenmesi maliyetleri daha da arttıracak. Ayrıca yakıt fiyatlarınında gelecek yıllarda ciddi artışlar bekleniyor. Bu durumun maliyetleri olumsuz etkilemesi sonucu karlılık oranlarında da önemli düşüşler olması ihtimalini kuvvetlendiriyor.Tüm olumlu koşullara rağmen ekonomi uzmanları havayollarını uyarıyorlar. Her an oluşabilecek yeni bir gelişme olumlu büyümeyi tersine çevirebilir.Samsun havalimanı yıl sonuna yetişecekSamsun’un yeni uluslararası havalimanı inşaatının yüzde 45'i tamamlandı ve pistlere beton dökülmesi aşamasına gelindi. Kule ile diğer binaların kaba inşaatları da tamamlandı. Yetkililer, hedeflerinin yıl sonuna kadar havalimanını devreye sokmak olduğunu söylediler.Yerinin hatalı olması nedeniyle pilotların korkulu rüyası olan Samsun Havalimanı, yıl sonuna kadar işlevini yitirecek. Samsun-Çarşamba arasındaki Costal mevkiinde yapılan yeni havalimanı inşaatında şu sıralar hummalı bir çalışma var. Yaklaşık 600 kişi havalimanını en kısa zamanda hizmete sokmak için çabalıyor. Eski pistin neredeyse 2 katı büyüklüğünde inşa edilen yeni pistin staprize çalışması tamamlandı. Şimdi 15 santim kalınlığında alt betonlamaya geçildi.Terminal, kule ve diğer destek binaların kaba inşaatı bitti. İnşaatı yapan Alarko-Akfen yetkilileri: 'Şu ana kadar 14,5 milyon dolar harcandı. 33 milyon dolar ödenekle 5 bin 712 metrekare alanda başladığımız inşaat tamamlandığında 42 milyon dolara malolacak. Bilindiği gibi bölgenin en büyük sorunlarından biri havayolu ulaşımı. Hedefimize ulaşırsak, Samsun Havalimanı pilotların korkulu rüyası olmaktan çıkacak.' dediler. THY yeni ikram müdürü Mimar Dr. Oya TorumTHY'de çeşitli kadamelerde görev yaptıktan sonra emekliye ayrılan İkram Başkanı Kaya Erim görevini mimar Dr. Oya Torum'a devretti. Atatürk Havalimanı USAŞ Genel Müdürlüğü ikram tesislerinde düzenlenen törende emekli olan Kaya Erim'e hizmetlerinden dolayı plaketler verildi. Göreve yeni başlayan Oya Torum, 'THY'nin bir nevi aynası olarak kabul edilen ikram ünitesinin başına getirildiğim için gurur duyuyorum. Bu görevi Kaya Erim gibi işinin uzmanı bir arkadaşımdan devraldığım için ayrıca heyecan duyuyorum'' dedi. Yeni göreve başlayan Mimar Dr. Oya Torum daha önce THY'de inşaat emlak ve kabin kalite müdürlüklerinde 20 yıl görev yaptıktan sonra 1994 yılında emekli olmuştu. Bu yıl tekrar göreve davet edilen Torum bir süre Genel Müdür danışmanı olarak çalıştı. Torum İTÜ ve Mimar Sinan Üniversitesi'nde öğretim üyesi olarak da görev yapıyor. Falcon 900B üretimden kalkıyorBaşbakan Mesut Yılmaz'ın almaktan vazgeçtiği Falcon 900B tipi uçaklar üretimden kalkıyor. Fransız Dassault imalatı olan Falcon 900B'lerin yerine 900C tipi üretilecek. B modeliyle aynı kabin boyutlarına ve performansa sahip 900C'nin farkı avionikleri olacak. Falcon 900 ailesinin en uzun menzilli modeli 900EX ile aynı avioniklere sahip C modelinin Amerikan ve Fransız sertifikasyonlarının gelecek yıl içinde alınması planlanıyor.İlk olarak 1983 yılında iş jeti pazarına giren Falcon 900 ailesinin üç değişik modeli bulunuyor. Bu uçaklardan 900 ve 900B klasik olarak adlandırılan göstergeli kokpite sahip. Ailenin en yeni modeli ise daha uzun menzilli ve geliştirilmiş bilgisayarlı kokpite sahip 900EX. Falcon iş jetleri dünya iş jeti pazarında önemli bir yer tutuyor. Rusya hava sahası açılıyor Rusya, hava sahasını genişleterek sivil hava trafiğinde büyük tasarruf sağlamaya karar verdi. Kararın bir kaç ay içerisinde uygulamaya konulması halinde ABD'den Asya ülkelerine uçuşların 4-5 saat kısalacağı belirtiliyor.Uluslararası Hava Trafiği Örgütü yaptığı açıklamada, Rusya'nın aldığı kararın büyük yararları olacağını bildirdi. Özellikle Kuzey Amerika'dan Asya'ya doğru uçuşların büyük bölümünün Rusya'nın sivil hava trafiğine açacağı ülkesinin doğusundaki bölgeden geçmesinin en ideal yol olduğu vurgulandı. Uluslararası Hava Trafiği yetkilileri gelişmeyi şöyle değerlendirdi:‘‘Bu durumda hem karşı hava engeli , hem süre azalmış olacaktır. Uçuşlarda bu durumda 40-45 dakikalık zaman tasarrufu söz konusudur. Ama Amerika'nın Doğu kıyısına bakarsanız, örneğin: New York-Hong Kong arasındaki seferler normalde 21 saat sürüyor. Oysa Rusya'nın üzerinden geçen hava uçuşu 15 saat 30 dakika aldı. Bu uçak yolculuğunda tam 4.5 saatlik kısalma anlamına geliyor. Yakında başlayacak uygulama büyük zaman ve para tasarrufu sağlayacak.’’ ABD’den ilk A330 sipar
Yazarın Tüm Yazıları