Havayolları 2021’i negatif geçirecek

Havayollarının zararları giderek büyüyor. 2021 çok da iyi geçmeyecek. Geride kalan koca bir yılın zararı belki birkaç yıl daha çıkmayacak. İflas eden şirketlerin sayısı da giderek kabarıyor. Bayrak taşıyıcı havayolu şirketlerinin tek umudu devlet destekleri. Ya da çok uzun vadeli krediler. Ama hiçbiri toparlanmayı yeterince hızlandıramayacak.

Haberin Devamı

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), havayolu endüstrisinin 2021 boyunca nakit negatif kalmasının beklendiğini gösteren bir analiz yayınladı. Havayollarının 2022’ye kadar nakitte pozitif olması beklenmiyor. 2021’de havayollarının toplam nakit kaybı için tahminler, önceden tahmin edilen 48 milyar dolardan 75 milyar dolara ve sonra yapılan projeksiyonlarla 95 milyar dolara yükseldi. IATA analizinin satır başları şöyle:

Havayolları 2021’i negatif geçirecek

İŞTE SENARYOLAR

2021 için zayıf başlangıç: 2021’in ilk yarısının beklenenden daha kötü olacağı açık. Bunun nedeni, hükümetlerin yeni COVID-19 varyantlarına yanıt olarak seyahat kısıtlamalarını sıkılaştırması. Yaz için (temmuz-ağustos) ileri rezervasyonlar şu anda Şubat 2019’daki seviyelerin yüzde 78 altında kalıyor.

Haberin Devamı

İyimser senaryo: Yılın bu düşük başlangıç noktasından itibaren, iyimser bir senaryo, gelişmiş ekonomilerdeki savunmasız nüfus aşılandıktan sonra seyahat kısıtlamalarının kademeli olarak kaldırıldığını görülecek. Bu yalnızca kuzey yarımküredeki en yoğun yaz seyahat sezonunda, talebi kolaylaştırmak için zamanında bazı turistik ülkeler yönünde kaldırıldı. Bu durumda 2021 talebi, 2019 seviyelerinin yüzde 38’i olacaktır. Havayolları yıl boyunca 75 milyar dolar nakit harcayacak. Ancak dördüncü çeyrekte 7 milyar dolarlık nakit kaybı, ilk çeyrekte beklenen 33 milyar dolarlık nakit kaybına göre önemli ölçüde iyileştirilecektir.

Kötümser senaryo: Bu senaryo, havayollarının yıl boyunca 95 milyar dolar harcadığını görecektir. İlk çeyrekte 33 milyar dolarlık nakit yanmasından dördüncü çeyrekte 16 milyar dolara inen bir iyileşme trendi olacaktır. Bu senaryonun itici gücü, en yoğun yaz seyahat sezonunda önemli seyahat kısıtlamalarını sürdüren hükümetler olacaktır. Bu durumda 2021 talebi, 2019 seviyelerinin yalnızca yüzde 33’ü olacaktır.

BEKLENENDEN ZOR BİR YIL

Hükümetler sınır kısıtlamalarını sıkılaştırırken, 2021 önceden beklenenden çok daha zor bir yıl olacak biçimde şekilleniyor. En iyi senaryoda, bu yıl havayollarının 75 milyar dolar nakit yaktığını görüyor. Ama 95 milyar dolar kadar kötü olabilir. Havayollarına hükümetlerden daha fazla acil yardım gerekecek. İşleyen bir havayolu endüstrisi, sonunda COVID-19’dan ekonomik iyileşmeye enerji sağlayabilir. Ancak kriz sona ermeden önce büyük başarısızlıklar olursa bu olmayacak. IATA Genel Müdürü ve CEO’su Alexandre de Juniac,’ “Hükümetler sınırlarını açamazlarsa, havayollarını ayakta tutmak için cüzdanlarını mali yardımla açmalarına ihtiyacımız olacak” dedi. Havayollarında 2021 boyunca nakit kaybı beklendiğinden, hükümetlerin sınırları yeniden açmanın güvenli olduğu konusunda hemfikir olduğu anda yeniden hızlı iyileştirme kararları beklenecektir.

Haberin Devamı

O KUTU YOLCU KABİNİNE GİREMEZ

Nissan’ın Japonya’daki eski CEO’su Carlos Ghosn’un kaçırılması olayında mahkemenin gerekçeli kararında tuhaf bir iddiayla karşılaşıldı. Kayıtlara göre Carlos’un içinde bulunduğu müzik ekipmanları kutusu yolcu kabinindeydi. Oysa o kutunun uçağın yolcu girişi yapılan kapısından geçirilerek yolcu kabini bölümüne sokulabilmesi imkansız. Uzunluğu nedeniyle kapı geçişine sığmayan kutu içeri sokulsa bile içeride döndürülmesi imkansız. Japonya’da CBS News aynı kutuya 1.70 boyunca bir Japon’u rahatça sokmuştur. Türkiye’de mahkeme kayıtlarında da kutuya 1.70 boyunda bir MNG görevlisinin rahatça sokulduğu bilgisi yer almıştır. CEO Carlos’un boyu da 1.70 olarak açıklanmıştır. Kutunun özellikle uçak içinde mutfak aralıklarından da geçmesi imkansızdır. İki tarafı da daraltan hattan 50cm altına düşüren dolapları bulunan mutfak ile koridorundan bir kişi ancak biraz yan dönerek geçebilir.

SÖKMEK GEREKİR

Haberin Devamı

Bu yüzden bu tür özel yolcu uçaklarında sedye ile yolcunun uçağa alınamaz. Ambulans uçaklar bunun için yapılmıştır. İçeri sedye sokmaya kalkıştığınızda karşınıza galley denilen mutfağın dolapları çıkar ya da bu uçakta olduğu gibi ekip dinlenme bölümü ya da tuvalet olur. Bu durumda içeride dönecek yer kalmaz. Ancak bunlar sökülerek bu iş yapılabilir. O da kolay bir iş değildir ve ancak teknik hangarlarda uzun uğraşlarla yapılabilir.

Havayolları 2021’i negatif geçirecek

UÇAĞIN PLANI

Şu uçağın iç planını bir daha bakalım. Uçağın kokpitten sonraki bölümünde bir ekip dinlenme bölümü, ardından ekip tuvaleti ve karşılıklı dolapları olan galley yani mutfak vardır. Sonra çoğunlukla özel kaplamalı ağaçtan yapılmış sürgülü kapı yer alır. Bu kapı kapandığında yolcu bölümü ile irtibat tamamen kesilir. Aralarda boşluk kalmadığı için koltukların olduğu bölüm hiçbir şekilde görünmez. Kabinde kendi içinde 3 bölümdür. Koltuk ağırlıklı birinci bölümden sonra yatak yapılabilen uzun koltukların olduğu bölüm ve arkasında da tuvalet karşınıza çıkar. Bu yolcu bölümü de kendi içinde yine kayar sürgülü kapı ile ayrılır. Sonra yine ahşap kapısı olan ikinci tuvalet gelir. Tuvaletin içinden açılan bir kapı ile kargo bölümüne geçilir. Kargo uçağın altında değildir. Kargo bölümüne kadar olan bütün kapılar da çok dardır. Kargo kapısı ise geniş ve söz konusu müzik ekipmanları kutusunun rahat konabileceği bir yerdir. Yüklemeyi genellikle bulunulan havalimanın yer hizmetleri şirketi yapar.

Havayolları 2021’i negatif geçirecek

Haberin Devamı

Bu yükleme de Osaka, Kansai Havalimanı’nda yer hizmetleri şirketince yapılmıştır. Uçağa havalimanı dışından bir yerden geliş yoktur. Dört tarafı denizle çevrili, deniz üzerinde kurulu Kansai Havalimanı yüzlerce kamera ile korunmakta, geceleri de hiçbir noktasının karanlıkta kalmasına izin verilmemektedir.

KARGO KAPISINDAN YÜKLENDİ

Havayolları 2021’i negatif geçirecek

Kaptan pilot Noyan Pasin diyor ki, “Biz bu yolcuları tarladan almadık.” Aynen öyle, dünyanın iyi korunan havalimanlarından biri olan Kansai’den, içinde rahat nefes alınsın diye dışına 70 delik açılan müzik ekipmanları kutusu kesin olarak kargo kapısından yüklendi. Uçağın kabinine getirilen ise çok küçük ve içinde sadece bir hoparlör bulunan bir kutudur. Bu da büyük ihtimalle şaşırtmaca olsun diye yapan özel kuvvetlerden ayrılmış iki Amerikalının kusursuz kaçırma planlarının bir parçasıdır. Michael Taylor ve George Antone Zayek için kırmızı bülten çıkarılmasına rağmen hala Amerika’da haklarında bir işlem yapılmadığını biliyoruz. Yine de önümüzdeki aylar içinde mahkemeye çıkacakları ama buna benzer Amerika dışında birçok işten ceza yemedikleri de biliniyor.

Haberin Devamı

TÜRK POLİSİNİN HABERİ YOK

Bu kaçırma planı aslında Osaka-Beyrut olarak planlanmış. İstanbul’da Carlos uçaktan alınarak başka bir uçağa bindirildi ve Beyrut’a götürüldü. Yani İstanbul geçişinde Türk polisinden geçmediği için hiçbir işlem yapılmadı. Mahkeme İstanbul-Beyrut arasında hiçbir suç unsuru olmadığına kanaat getirmiş ve ekibi suçsuz bulmuştur. Carlos’un varlığından Türk polisinin hiç haberi olmamıştır. Bu durumda verilen çelişkili kararla ilgili sadece göçmen kaçakçılığının Osaka-İstanbul arasını kapsadığını, diğer uçuşta Carlos’un ülkesine gittiği için göçmen kaçakçılığı sınıfına girmediği belirtilmiştir. Bunu anlamaya imkan yoktur.

Yazarın Tüm Yazıları