Sağlık Bakanlığı, 2 Nisan’da hava ambulansı ihalesi yapacak. Tüm Türkiye’yi kapsayacak ihalede beş yıllığına 4 uçak ve 17 helikopter kiralanacak.
Ancak ihale şartnamesi net olmayan bilgilerle ve soru işaretleriyle dolu. Yurtdışında başarılı onlarca örneği bulunan ve Türkiye için çok acil ihtiyaç duyulan hava ambulansı ihalesinin nasıl sonuçlanacağı, kazanan şirketin operasyonu hangi şartlarda yapacağı ve bunun Sağlık Bakanlığı’na maliyeti gizemini koruyor.
5 YILLIĞINA KİRALANACAK
İhale iki aşamalı planlandı. Sağlık Bakanlığı bu yıl için öncelikle iki uçak ve yedi helikopter kiralayacak. Hava ambulanslarının iki ay içinde operasyona başlaması planlanıyor. İkinci ihale gelecek yıl yapılacak. İki uçağın yanı sıra 10 helikopter daha kiralanacak.
Helikopterler, tüm ülkeyi kapsayacak şekilde 15 ayrı noktaya yerleştirilecek. Ambulans uçaklarda ara noktalardan hasta naklini büyük merkezlere yapacak. Uçaklar ve helikopterler, trafik kazalarında, afet ve olağanüstü hallerde yaralıları en yakın hastaneye götürecek. Ayrıca, organ nakillerinde kullanılacak. Ulaşımı zor yerlerden hastaları, yaralıları alacak.
CEVAP BEKLEYEN SORULAR
Türkiye için bir an önce yapılması gereken, yüzlerce hayatı kurtarabilecek bu ihale birçok soru işareti taşıyor. İşte cevap bekleyen sorular:
Helikopterler 2 ayda nasıl bulunacak?
İhalede katılımcı şirketlerden çift motorlu, 4 palli, geniş kabinli, tıbbi donanımı adeta hastaneye yakın türde helikopterler isteniyor. Bu tip helikopterlerin yenilerinin fiyatları 10 milyon Euro’dan başlıyor. Kazanan şirketin bu tip helikopteri iki ayda nasıl temin edip uçuşa başlayacağı bilinmiyor. Helikopter imalatçıları bugün sipariş verilse 2011-2012’ye teslimat için gün verebiliyor. Üretim hatları dolu. İkinci el fiyatlar ise her geçen gün yükseliyor. Acaba bu uçuşlar başka bir ülkenin veya petrol şirketinin envanterinden çıkan helikopter filosuyla mı yapılacak?
Neden çift motorlu helikopter?
Çift motorlu, dört palli helikopter tercihi yüksek, ulaşılması zor bölgeler için geçerli olabilir. Ancak daha batıdaki merkezler için maliyetleri daha düşük tek motorlu, küçük helikopter neden tercih edilmedi? İhaleyi kazanan şirketin ilk etapta bu filoyu toplaması için çok ciddi bir yatırım yapması gerekiyor. İşletmeci şirket, beş yıl boyunca yapacağı kaç uçuşla yatırımının karşılığını alabilecek?
Hava ambulanslarını kim uçuracak, kim bakım yapacak?
Son yıllarda hızla büyüyen havacılık sektörü nedeniyle pilot ve teknisyen konusunda ciddi sıkıntı yaşanıyor. Böylesine büyük bir filonun operasyonunu sağlayacak, 7 gün 24 saat uçacak pilot ve operasyonun emniyetle yapılmasını sağlayacak teknisyen temini akılları karıştırıyor.
Her noktaya nasıl bakım merkezi kurulacak?
Helikopterler için 15 merkezin her birinde bakım merkezi bulunması gerekiyor. Her nokta için lisanslı teknisyen, alet-edevat ve yedek parça stoku ciddi soru işaretleri taşıyor.
Heliportlar nasıl yapılacak?
Kaza alanına inen helikopter yaralıyı alıp hastaneye getirecek. Ama bir çok hastanede helikopterin emniyetle ineceği heliport yani helikopter pisti yok. İstanbul’da sadece bir hastanenin heliportu sertifikalı. Büyükşehirlerde heliport sayısı çok az.
Mevzuat sorunları ne zaman çözülecek?
Türkiye’de helikopterlerin gece uçması için özel izin alınıyor. Acil durumlarda askeri alanları kullanması veya uçuşa kapalı bölgelerden uçmak zorunda kalındığında nasıl izin alınacak? Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün bu konudaki mevzuat değişikliklerini hızla yapması ve askeri otorite ile koordinasyonu sağlaması gerekiyor.
Uçuşa kim karar verecek?
Bir yerde kaza oldu. Veya organ nakli gerekiyor. Uçuşun yapılmasına kim karar verecek? En basit kazada bile helikopter uçacak mı?
Maliyetleri kim karşılayacak?
En önemli sorun bu maliyetlerin nasıl karşılanacağı. Sonuçta önemli olan insan hayatı. Ama sağlık harcamaları konusunda sürekli bütçe sorunu yaşayan bakanlık bu çok pahalı operasyonu nasıl finansa edecek? Hava ambulansı hizmeti yurtdışında özel sağlık sigortaları tarafından ödeniyor. Türkiye’de bu sistemin nasıl kurulacağı soru işaretleri taşıyor.
Lufthansa, Köln ve Berlin’e uçuyor
Alman Lufthansa Havayolları, uzun yıllar İstanbul çıkışlı gerçekleştirdiği Frankfurt ve Münih uçuşlarına Köln ve Berlin’i de ekledi. Haftada iki gün cumartesi ve pazar karşılıklı yapılan seferlerde, Boeing 737-300 ve 500 serisi uçaklar kullanılıyor. Gidiş-dönüş vergiler dahil 99 Euro’dan başlayan fiyatlar sunan havayolu, İstanbul’dan Köln ve Berlin’e kış sezonunda da uçmayı planlıyor.
Geçen yıl Türkiye’den 865 bin yolcu taşıdıklarını söyleyen Lufthansa Türkiye Genel Müdürü Sadık Elmas, yeni açılan Berlin ve Köln hatlarıyla birlikte bu rakamın 1 milyonu bulmasını hedeflediklerini açıkladı.
Frankfurt’a çok yakın olan Köln aynı zamanda Alman ekonomisinin en güçlü şirketlerinin de ana merkezi. Frankfurt-Köln arasında 28 dakika süren uçak seferlerini geçen yıl durduran Lufthansa, iki nokta arasında yolcularına trenle aktarma sağlıyor. Tren garında check-in işlemini yapan yolcular, Lufthansa uçuş koduna sahip tren yolculuğu ile Frankfurt Main Havalimanı’na 53 dakikada ulaşıyor.
Microlight pilotları Kıbrıs’ta buluştu
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde ilki düzenlenen Hava Şenlikleri’nde sportif havacılığa gönül verenler Geçitkale Havaalanı’nda buluştu. Yedisi Türkiye’den toplam 9 microlight yani tek motorlu hafif uçak ile 35 pilotun katıldığı şenliklerin geleneksel hale getirilmesi hedefleniyor.
KKTC Hava Sporları Federasyon Başkanı Serdar Turganer’in verdiği startla havalanan 9 microlight, rengarenk kanatlarıyla Kıbrıs semalarındaki toplu uçuş gerçekleştirdi. Geçitkale’den kalkan microlightlar, Gazimağusa üzerinde uçarak Mehmetçik Kasabası yakınlarında hazırlanan piste iniş yaptı. Burada pilotları KKTC Ulaştırma Bakanı Salih Usar karşıladı. Gün içinde çok sayıda halk uçuşu yapan sportif havacılık konusunda meraklıları bilgilendiren microlightçılar, organizasyonun diğer günlerinde Geçitkale’den Güzelyurt ve Çatalköy’e uçtular.
Bu yıl ilki yapılan şenlikte büyük ilgi gördüklerini söyleyen KKTC Hava Sporları Federasyonu Başkanı Serdar Turganer, gelecek yıllarda katılımcı sayısını artırıp organizasyonu uluslararası boyuta taşımak istediklerini söyledi. Alp ALPER
Havalimanlarında hangar yarışı
Hava taksi ve bakım hizmeti veren şirketler, hangar inşaatlarına hız verdi. İstanbul Atatürk Havalimanı’nda genel havacılık amaçlı Florya tarafındaki Özel Hangarlar bölgesinde kullanılmayan hangarlar yeni sahiplerine devredilirken beş yeni inşaatın önümüzdeki günlerde tamamlanması planlanıyor. Yeni hangar yapan hava taksi şirketleri: TAV, Sancak, Gözen Air, Sertur ve Döysa.
Uzan Grubu’na ait boş hangar geçen günlerde İstanbul şubesini açan Tarkim Uçuş Okulu tarafından satın alındı. Bu hangar Tarkim bünyesinde kurulan Borajet tarafından kullanılacak. Şirketin 2010 Mart’ında teslim edilecek Challenger 605 tipi uçak siparişi var. Tarkim’in yeni ortakları arasında adı açıklanmayan ABD’de bir iş adamı da bulunuyor.
Atatürk Havalimanı’nda Özel Hangarlar bölgesinde eski telsiz antenlerinin bulunduğu alanda Onur ve Atlasjet Havayolları iki hangar yaparak bakım hizmeti vermeye hazırlanıyor. Onur Havayolları geçen yıl MNG Teknik hangarının yanındaki araziyi almak üzeri açılan ihaleyi kazanmıştı. Daha sonra bu ihale iptal edilmişti.
Atlasjet ise teknik bölümünü ayrı bir şirket haline getirdi. ATST adı verilen şirket burada kurulacak hangarla filodaki uçakların tüm bakım işlemlerini gerçekleştirecek.
ANKARA DA HAREKETLİ
Son yıllarda artan iş hacmiyle dikkat çeken MNG Teknik, şirketin Ankara Esenboğa’da bulunan hangarını iş jeti bakım merkezi haline getiriyor. Challenger 601, 603, 604 ve 605 serisi iş jetlerine bakım hizmeti verilecek.
Ankara’da ayrıca Eskişehir merkezli Alp Havacılık şirketi de Hawker serisi iş jetleri için bakım merkezi, THY de Anadolu Jet için iki Boeing 737 kapasiteli hangar yapacak. Tolga ÖZBEK
Yaz sezonunda yeni uçuşlar
THY, Paris seferlerini Orly Havalimanı’ndan Charles De Gaulle’e kaydırıyor.
Delta Havayolları, 2 Nisan’dan itibaren İstanbul-New York seferlerini haftanın her günü karşılıklı olarak yapmaya başlayacak.
Emirates’in Hindistan’daki 10’uncu uçuş noktası Kalikat oldu. 1 Temmuz’da başlayacak seferler için özel bir promosyon yapan Emirates, vergiler hariç, gidiş dönüş ekonomi 685 Euro’dan başlıyor.
KLM, 25 Ekim’e kadar İstanbul-Amsterdam arasında günde üç kez karşılıklı sefer yapacak.