Gökyüzünde uyku standartları

Dünyaca ünlü havayolu değerlendirme şirketi Skytrax, 2006'nın gökyüzünde uyku standartlarını belirledi.

Havayolu şirketlerinin uzun menzilde first ve business class«larındaki koltukların incelendiği araştırmada ergonomik tasarım, koltuğun yatış açısı ve aralıkları, kullanılan tekstil, estetik gibi konu başlıkları değerlendirildi.

Beş yıldız alan koltuklar first class«ta Air France, British Airways, Emirates, Katar, Singapur ve Swiss, business«ta ise Güney Afrika Havayolları (SAA), British Airways, Air New Zealand ve Virgin Atlantic oldu. Tek yıldız ise business class«ta Biman Bangladesh, Çek, Mısır ve Malev Havayolları«na verildi. THY sıralamaya koltuk tasarımını değiştirmesi nedeniyle alınmadı.

ÖZEL TASARIM

Yapılan araştırmalar son yıllarda yolcuların özellikle uzun menzilde koltuk tasarımlarına büyük önem verdiğini ortaya koyuyor. Birçok yolcu okyanus aşırı uçuşlarda yemeğini yedikten sonra iyi uyumak, gideceği yere dinç ulaşmak istiyor.

Havayolları bu nedenle kabin tasarımına büyük önem veriyor. Uzun yıllar first class«ın standartları içinde bulunan 180 derece yani tam yatan koltuk artık birçok havayolunun business class«ında da yer buluyor.

Ekonomide ise yeni nesil malzemeler sayesinde koltuklar inceliyor. Böylelikle aralıkları genişliyor. Bel boşluğunu alan, baş koyma yerlerine sahip tasarımlar ergonomiyi artırırken uyku standartlarını da yükseltiyor.

UZMANLARDAN ÖNERİLER

Eğer uzun menzilli uçuşlarda rahat uyumak istiyorsanız, bazı kurallara dikkat etmekte fayda var:

Yerinize oturmadan önce görevlilerden yastık ve battaniye isteyin. İlerleyen saatlerde ihtiyacınız olduğunda kalmamış olabilir.

Uyumadan önce kemerinizi görünür şekilde battaniyenin üstünden bağlarsanız, türbülans durumunda kabin memurları sizi uyandırmak zorunda kalmaz.

Pencerelerde bulunan güneşlikleri indirin. Karanlıkta uykunuz daha çabuk gelecektir.

Yiyecek ve içeceklere dikkat edin. Yağlı ve ağır yiyeceklerden uzak durun. İçki ve kahvenin vücudunuzun su oranını azaltıp uyarıcı etki yapacağını unutmayın. Tolga ÖZBEK

Bavul terminali

Yazdan bu yana Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nden görüntü kirliliği yaşanıyor. Bavul ticareti yapan yolcuların dev balyalar haline gelen bagajları Kargo Terminali yandığı için Dış Hatlar Yolcu Terminali’den geçiriliyor. Modern yolcu terminali bir anda bavul terminali haline geliyor. (Bu konuda 11 şikayet aldık.)

Atatürk Havalimanı Mülki İdare Amiri Vedat Müftüoğlu, görüntünün hoş olmadığını, sorunun gelecek yıl yapılacak sundurma ile çözüleceğini açıkladı.

KOLTUKLARINI YENİLEYENLER

Delta: Amerikan Delta Havayolları, 2008«den itibaren uzun menzilli uçaklarının business class«larında tamamen yatak haline gelen koltuklara geçiyor. İlk olarak Boeing 777-200LR uçaklarında kullanılacak koltuklar, 180 derece yattığında 190 santimetre uzunluğa sahip. Yandaki koltukla dalga formu verilmiş bölme ile ayrılan koltukları 2010«a kadar filodaki tüm 777 ve New York-İstanbul uçuşlarında da kullanılan 767 filosuna uygulanacak.

OMUZ KEMERİ

Cathay Pacific: Hong Kong merkezli şirket, tüm first, business ve ekonomi tasarımını yeniledi. Koltuklardaki en büyük özellik, havayollarında ilk defa omuz kemerinin de kullanılması. Yapılan araştırmalar, normalde beldeki kemerin yanı sıra omuz kemerinin kazalarda yolcuları daha fazla koruduğunu ortaya koyuyor.

British Airways: Havayolları arasında business class’ta ilk tam yatar koltukları kullanan British Airways, önümüzdeki günlerde bu tasarımını daha da geliştiriyor. Uzun menzilde "Club World" olarak adlandırılan business class’ta yeni nesil koltuklarla konfor ve kullanım alanı da artırılacak.

Avusturya:
Boeing 777«lerdeki tasarımda business class«ta koltuk aralıkları 150 santimetre. 26 santimetrelik LCD ekranlara sahip koltuklar, 135 derece yatabiliyor. Avusturya Havayolları ayrıca uzun menzilli uçuşlarında kabinde kablosuz internet bağlantısı da sunuyor.

Milyar dolarlık bebek

Havacılık dünyasının en genç CEO«larından birine sahip BCI Leasing şirketi kuruluşunun yedinci yılında 1 milyar dolarlık portföyü aştı. 32 yaşındaki Brian Hollnagel«in CEO«luğunu yaptığı şirket, 2007’ye 1.5 milyar dolarlık portföyle girmeyi hedefliyor.

Şirketi kurduklarında farklı bir pazara hitap etmeyi hedeflediklerini belirten CEO Hollnagel, «Sunduğumuz çözümler, havayolları tarafından büyük ilgiyle karşılandı. Filolarından satın alıp onlara geri kiraladığımız uçaklar sayesinde havayolları finansal yapılarını güçlendirdi, kredibiliteleri yükseldi« dedi.

Kuzey Amerika«nın dışında hedef bölge olarak Türkiye merkezli Doğu Avrupa ve Rusya«yı belirleyen şirket, Genesis adını verdiği yeni hizmetiyle iş jeti pazarına farklı bir boyut getiriyor. Uçuş saatleri düşük havayolu uçaklarını iş jeti haline getiren Genesis programında iş adamlarına ve kalabalık seyahat eden şirketlere hem ucuz hem de geniş kabine sahip uçak alma imkanı sunuyor.

THY uçaklarına Öncü imzası

Zeydan Öncü tarafından kurulan Global Aviation Services şirketi, Türk Hava Yolları«nın uzun menzilli A340 uçaklarının kabinlerinin yenilenmesinde teknik hizmet verecek. Uzun yıllar Airbus«ta çalışan ve adını A380, A400M gibi projelerde yaptığı başarılı işlerle duyuran Uçak Mühendisi Zeydan Öncü, şirketiyle halen Lufthansa ve Etihad Havayolları«na kabin konusunda hizmet veriyor. Amaçlarının İstanbul ve Abu Dabi«yi bölgenin havacılık bakım ve modifikasyon merkezi haline getirmek olduğunu söyleye Öncü "Abu Dabi«de Şeyh Saeed Bin Hamdan Al Nahyan ile ortak kurduğumuz tesis gelecek yıl hizmete giriyor. 40 bin metrekarelik alanda bu tesis uçaklar için mutfak ve ekipman üretecek. Benzer bir tesis de İstanbul«da kurulacak« dedi. İstanbul ve Abu Dabi«nin yanı sıra Bremen ve Hamburg«da faaliyetlerini sürdüren Global Aviation, uçak kabiniyle ilgili tasarım, modifikasyon, teknik yardım konusunda hizmet veriyor.

* * * * *

First Class

Air France, ANA, British Airways, Cathay Pacific, Emirates, Gulf Air, JAL, Malaysia, Qantas, Qatar, Singapur, SAA, Swiss, TAM, Thai

Business Class

SAA, British Airways, Air New Zealand, Virgin Atlantic

* * * *

First Class

American, Air Tahiti, Asiana, China, Korean, LAN, Lufthansa, United

Business Class

Aeroflot, Air France, ANA, Gulf, Iberia, JAL, Kenya, Lufthansa, Malaysia, Qantas, Qatar, Royal Brunei, Royal Jordan, Singapur, Thai, TAM

* * *

First Class

Air India, Air Jamaica, Dragonair

Business Class

Alitalia, Asiana, Cathay Pacific, Continental, EVA, KLM, Northwest, SAS, SN Brussels, SriLankan, Swiss, TAP, USAirways

* *

First Class

Kuwait, Saudia

Business Class

American, Austrian, BMI, China Southern, Emirates, EVA, Kuwait, LAN, Laudia, PIA, Saudia, United

*

First Class

-

Business Class

Biman Bangladesh, Czech, Egyptair, Malev

Kaynak: www.flatseats.com

Yolcu hattı

Fax: 0 212 677 03 64

cockpit@hurriyet.com.tr
Yazarın Tüm Yazıları