Akdeniz’in Alanya-Silifke arasındaki yeni turizm bölgesini dünyaya Gazipaşa Havalimanı bağlayacak.
TAV Havalimanları Holding tarafından 25 yıllığına kiralanan Gazipaşa, yeniden yapılacak pist ve kapasitesi artırılacak terminal binasıyla bir yıl içinde hizmete girecek. Ulaştırma Bakanlığı ve Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin (DHMİ) onayını bekleyen proje, bölgenin kaderini değiştirecek.
Gazipaşa’nın hikayesi, Türkiye’deki birçok atıl havalimanıyla büyük benzerlik taşıyor. Alanya-Silifke arasındaki bölgenin Antalya’dan sonra ikinci turizm alanı olarak ilan edilmesiyle Gazipaşa’ya havalimanı yapılmasına 1991’de karar verildi. O yılki genel seçimler öncesinde hızla kamulaştırmayla birlikte temel atıldı.
UÇUŞA AÇILAMADI
Bölgeye büyük umut veren proje başlamasına başlamıştı ama "küçük" bir ayrıntı atlanmıştı. Gazipaşa’nın 08/26 pistinin uzantısında dev bir dağ hesaba katılmamıştı. İnşaat devam ederken hazırlanan teknik raporlarda piste uçakların sadece deniz tarafından yaklaşabileceği, herhangi bir pas geçme durumunda 26 pist başının 7 kilometre uzaklıktaki dağlar nedeniyle uçakların bu kadar dar alanda yeterli yüksekliği alamayacağı ortaya koyulmuştu.
Uzun süre ödenek yetersizliği nedeniyle bitirilemeyen Gazipaşa’nın, 1998’de pisti 2 bin 144 metreye uzatıldı. Yıllık 500 bin yolcu kapasiteli terminal binası tamamlandı. Ama Gazipaşa bir türlü hava trafiğine açılamadı. Uzun yıllar pistinde tütün kurutuldu, otoparkı kamyonlar tarafından kullanıldı.
Tam 36 trilyon TL harcanan Gazipaşa hakkında 2006’da bütçe görüşmelerinde CHP Antalya Milletvekili Osman Kaptan’ın sorusunu Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım "Havaalanını yapmışlar, ama hemen yanındaki dağı unutmuşlar. İşte bu da kamu kaynaklarının nasıl çarçur edildiğinin tipik bir örneği" diye yanıtlıyordu.
Uçuş okulları ve küçük uçaklar için kullanıma açılması planlanan Gazipaşa’ya Mayıs 2006’da yapılan ihalede talipli çıkmadı. DHMİ ikinci ihaleyi geçen hafta yaptı. Bölgenin havalimanı markası haline gelen TAV, farklı bir teklif verdi. Yıllık 50 bin dolardan toplam 25 yıl süreyle kiralanacak havalimanı için TAV devlete net kárın yüzde 65’ini önerdi.
GAZİPAŞA BAYRAM EDİYOR
TAV’ın planına göre, mevcut pistin denize doğru uzatılması veya sağ tarafında yapılacak etütle uygun bir açıda yeni bir pist inşa edilmesi planlanıyor. Böylece uçaklara yaklaşma, kalkış veya pas geçme durumunda daha tahditsiz bir uçuş imkanı sağlanacak.
Terminalin kapasitesi de arttırılacak. Çalışmalar bir yıl içinde tamamlanacak. Böylece Avrupa’dan uçakla 3.5 saatte gelen yolcu, karayolunda saatler kaybetmeden oteline geçebilecek.
TAV gibi bir markanın bölgeye gelmesi, Gazipaşa’da bayram etkisi yarattı. Gazipaşa ile Antalya’nın arası 135 kilometre. Bu yolun özellikle Alanya sonrası dar ve ulaşım zor. Turist Avrupa’dan bölgeye uçtuğu yaklaşık 3.5 saat sonrasında bir o kadar süre yollarda harcıyor. Havalimanının açılmasıyla birlikte Alanya’dan Mersin’e uzanan sahil şeridinde ciddi bir hareketlilik bekleniyor.
BUTİK HAVALİMANI KONSEPTİ
Aslında bu projeyle Türkiye "butik havalimanı" konseptiyle tanışacak. TAV’ın CEO’su Sani Şener, Gazipaşa’nın atıl havalimanlarının canlandırılmasında yeni bir model olacağına inanıyor: "Bu havalimanları, uluslararası yolcusu bol, yatırımı ve işletme gideri düşük maliyetli olacak. Batum’la başlayan bu stratejiyi Gazipaşa için de uygulayacağız."
Uçuşlar yeni teknolojilerle kolaylaşıyor
AKILLI KARTLAR HEM KİMLİK HEM DE ANAHTAR YERİNE GEÇECEK
Air France, teknolojiye yaptığı yeni yatırımlarla geleceğin havayolu seyahatini şekillendiriyor. Havayolunun en önemli ürünü, "Smartboarding" olarak adlandırılan kart. Dijital olarak yolcunun parmak izi ve kişisel bilgilerinin yer aldığı kart, havalimanında harcanan vakti en aza indirecek. Yolcu bu kartı kullanıp uçağa biniş öncesinde güvenlik noktalarından hızla geçecek. Kimlik-biniş kartı eşleştirmesi bu kart sayesinde yapılacak. Uçaktan indiğinde ise kiraladığı aracın ve kaldığı otelin kapısını yine bu kartı kullanarak açacak. Sistem yıl sonunda hizmete giriyor.
Uçuşunuzu internetten planlayın
Yeniden tasarlanan Air France’ın internet sitesinde farklı fiyat opsiyonları veriliyor, ödül bilet, araç kiralama, otel rezervasyonları yapılabiliyor. Yolcu promosyonlardan anında haberdar oluyor.
Koltuğunuzu 30 saat önce seçin
Uçuştan 30 saat önce internetten veya havalimanlarındaki makinelerden check-in işleminizi yapıp istediğiniz koltuğu seçebilirsiniz. İnternetten gerçekleştireceğiniz işlemlerde ek bagaj ücretleri yüzde 30 daha ucuz.
Cep telefonu ile işleminizi yapın
Havalimanına geç kalıyorsunuz. Cep telefonu üzerinden mobile.airfrance.com adresine bağlanıp check-in yapın. İşleminizin onayı istediğiniz cep telefonuna mesaj olarak gönderilsin.
Havalimanında beklemeyin
İşlemlerini internet, cep telefonu veya check-in makinelerinden yapan yolcular bagajlarını özel noktalarda sıra beklemeden görevlilere teslim edebiliyor.
Akıllı kartla hızlı işlem
Yolcularına içinde parmak izlerinin bulunduğu "smartboarding" kart hizmetine yıl sonunda başlıyor. İşlemler hızlanıyor.
Biometrik nokta
Smartboarding kartla uçağa binerken kapı geçişlerinde de hızlı işlem garantisi sunuyor.
İster film seyredin ister uydu fotoğrafı
Uçak içi eğlence sistemlerinde kişiye özel hizmet başlıyor. Her biri 12 dil seçenekli onlarca filmin yanı sıra yolcular uçuş sırasında dokunmatik ekranlardan istedikleri yerin uydu fotoğraflarına bakabilecek.
Uçakta cep telefonuyla konuşun
Denemeleri Ocak 2008’de başlayacak sistem uçuş sırasında SMS veya elektronik postalarınıza bakma imkanı sunacak.
Bagajlar çiple takip edilecek
Bagaj etiketinde yer alan özel çip sayesinde bagajlar yüzde 99.5 oranında kaybolmadan takip edilebilecek. Halen barkodlu uygulamada bu oran yüzde 80.
Smartboarding kart aracınızın anahtarı olacak
Özel güvenlik bilgilerinin yer aldığı kart içine yüklenecek bilgilerle kiraladığınız aracın kapısını açıp çalıştırmanızı sağlayacak. Anahtara gerek kalmayacak.
Otel odasının kapısını akıllı kart açacak
Kiralık araçta olduğu gibi otelde kaldığınız odanın kapısını Smartboarding kartı ile açabileceksiniz.
Tüm işlemler cepte
Tüm özel yolcu işlemlerini yolcular cep telefonlarını kullanarak yapabilecek.
CEP TELEFONU NASIL ÇALIŞACAK İlk üç aylık sürede cep telefonları sadece mesaj alıp-göndermekte, maillere bakma ve internete bağlanmakta kullanılacak. İkinci üç ayda iniş ve kalkış haricinde uçaktan cep telefonuyla konuşmak mümkün olabilecek. Uçaktan SMS atmak 90 kuruş, uzak mesafe bir dakikalık konuşmanın ücreti de 3.6-4.8 YTL. A318’in seçilme nedeni uçağın Airbus’ın imalat hattından çıkan en son uçaklardan biri olması ve sistemin yer alması. Bu uçak Paris-İstanbul uçuşlarında da kullanılıyor.
A380 winglet’siz uçtu
Airbus’ın dev yolcu uçağı A380, Hong Kong’da katıldığı Asian Aerospace Havacılık Fuarı’na kanat uçlarındaki "winglet" olarak adlandırılan parçaların bulunmadan gelmesi dikkat çekti. Airbus yetkilileri, Hong Kong’dan önce Bangkok’a giden uçağın hangardan çıkartılırken sol kanat ucunun kapıya çarptığını ve winglet’in hasar gördüğünü açıkladı.
Airbus mühendisleri, durumun uçuşa engel teşkil etmediğine karar verdi. Uçağın sol kanadındaki winglet kanattaki dengenin bozulmaması için söküldü.