Full business havayolları yayılıyor

Tüm kabinde business class hizmeti veren havayollarının sayısı hızla artıyor.

Boeing 737 ile 757 veya Airbus A319 tipi tek koridorlu uçakları uzun menzilde kullanan bu şirketler, ağırlıklı olarak işadamları tarafından tercih ediliyor. Yapılan araştırmalar gelecek 5 yılda uzun menzilli hatlarda bu pazarın katlanarak büyüyeceğini ortaya koyuyor.

Business havayolu pazarını ilk keşfeden Alman Havayolları Lufthansa oldu. Lufthansa, İsviçreli Privat Air’den 2002’de Boeing Business Jet (BBJ) tipi bir uçak kiraladı. Bu uçağın kabininde 48 business koltuk vardı. Düsseldorf-New York Newark arasında başlayan seferler büyük ilgi gördü. Lufthansa’yı Swiss ve KLM gibi havayolları izledi. Pazara, büyük havayollarından bağımsız kurulan Londra merkezli Eos, Silver Jet daha sonra da Paris merkezli l’Avion girdi. Bu şirketleri önümüzdeki günlerde British Airways, Virgin Atlantic ve Singapur Havayolları takip edecek.

NEDEN TERCİH EDİLİYOR

İşadamlarının en büyük tercih nedeni bu seferlerin ayrı bir statü sunması. Zaten yapılan araştırmalar işadamlarının yüzde 50’sinin daha iyi bir yolculuk için fazla ücret ödemeye hazır olduklarını ortaya koyuyor. Fiyatlar, gidiş-dönüş vergiler hariç uçulan hat ve yoğunluk dönemine göre 3 bin 200 ila 6 bin 800 Euro arasında değişiyor.

TENHA HAVALİMANLARINDAN UÇUYOR: Öncelikle bu tür uçuşlar genellikle ana meydanlardan değil trafiği daha az havalimanlarından yapılıyor. İşadamları kalabalık olmayan terminallerden hızla işlemlerini tamamlıyor. Örneğin Eos, Londra’da Stansted’ten, l’Avion Paris’te Orly’den uçuyor. New York’ta ise bu havayolları daha az uçak trafiğine sahip Newark’a iniyor.

35 DAKİKADA UÇAĞA BİNİŞ GARANTİSİ: Kullanılan özel terminal sayesinde güvenlik, pasaport ve gümrük işlemleri hızla tamamlanıyor. Business havayolları yolcularına 35 ila 45 dakika içinde uçağa binme garantisi sunuyor.

ÖZEL SALONLAR: Uçak bekleme sırasında işadamları lounge adı verilen özel salonlardan yararlanıyor.

VIP ARAÇ: Terminalden uçağa VIP araç hizmeti veriliyor. İsteyenler evlerinden veya otellerinden özel araçla alınıyor.

UÇAN OFİS: İşadamlarının büyük oranı tüm yolculuk sırasında çalışıyor. Bunun için kabinde internet bağlantısı gibi hizmetler veriliyor.

ÖZEL KOLTUK: Kabindeki özel tasarım koltuk, minimum 6 saat ve daha uzun yolculuklarda işadamlarına maksimum konfor verecek şekilde tasarlandı. Koltuk eni ve uzunluğu normal uzun menzilli business class koltukları ile aynı. Koltukların yatış açıları 180 ila 135 derece. İkram normal yolcu uçaklarındaki business ile aynı standartlarda.

HIZLI BAGAJ SERVİSİ: Uçak indiğinde bagajlar öncelikli olarak terminale ulaştırılıyor. Yolcular hemen bavulunu alıp oyalanmadan terminalden çıkıyor.

HELİKOPTERLE GÖTÜRÜYOR: Eos Havayolları, Newark’tan Manhattan’a helikopterle uçuruyor.

HANGİ HAVAYOLU NE YAPIYOR

LUFTHANSA: Boeing Business Jet (BBJ) ile başlayan seferleri belirli bir olgunluğa ulaştıran Lufthansa 30 Nisan’dan sonra Dusseldorf çıkışlı bu hatlarda Airbus A340’ları kullanacak. Şirket 1 Mayıs’tan itibaren Privat Air’in BBJ’leri ile Münih-Dubai seferlerine başlıyor.

SİNGAPUR: Mayıs ayından itibaren Singapur Havayolları Amerika seferlerinde kullandığı Airbus A340-500 tipi uzun menzilli yolcu uçağını tamamen business koltuklar koyacak. Halen bu uçaklarda 117’si premium ekonomi, 64’ü de business toplam 181 koltuk kapasitesine sahip. Uçaktaki ekonomi koltuklar sökülecek. Yolcu kapasitesi 100 olacak.

VIRGIN ATLANTIC: Havayolu, haziran ayından itibaren New York’tan Avrupa’nın 6 başkentine sefer yapacak tamamı business class’tan oluşan bir havayolu oluşturmak üzere harekete geçti.

BRITISH AIRWAYS: İngiliz Havayolları British Airways (BA), 32 koltuklu Airbus A318’lerle gelecek yıl Londra’nın kısa pistli havalimanı City Airport’tan New York’a uçmaya başlayacak. Uçuşlar BA adına yapılacak.

OPEN SKIES: BA’in yeni havayolu şirketi Open Skies adını taşıyor. ABD merkezli kurulacak şirket, New York’tan Londra, Paris ve Brüksel’e Boeing 757’lerle sefer yapacak.

EOS: Londra Stansted merkezli havayolu Dubai ve New York Newark’a uçuyor. Bir diğer business havayolu olan Londra Luton merkezli Silver Jet ile işbirliği gerçekleştiren şirket, ilerleyen yıllarda Çin ve Uzakdoğu’ya da sefer yapmayı planlıyor.


Káğıt bilet 31 Mayıs’ta bitiyor

Uluslararası Havayolu Taşımacılığı Birliği (IATA), káğıt bilet uygulamasının 31 Mayıs’ta sona ereceğini açıkladı. Kağıt biletin yerini alacak elektronik bilet (e-bilet) sayesinde havayollarının her yıl 3 milyar dolar tasarruf edeceğine dikkat çeken IATA Genel Müdürü ve CEO’su Giovanni Bisignani, "Káğıt biletin birim maliyeti 10 dolar. E-bilet’te maliyet 1 dolara düşüyor. Halen yüzde 93 olan e-bilet uygulaması 1 Haziran’da yüzde 100’e çıkacak" diye konuştu. Yapılan araştırmaya göre e-biletin en yavaş geliştiği ülke Rusya oldu. Halen Rusya’da kesilen biletlerin sadece yüzde 70’i elektronik. Türkiye’de ise oran yüzde 95’in üzerine çıktı.

Türkiye’deki helikopterfilosu patlıyor

Havayolları ve iş jetlerinden sonra Türkiye’deki helikopter pazarında hareketli günler yaşanmaya başlandı. Arka arkaya gelen siparişler ve ambulans helikopter projesiyle Türkiye’deki sivil helikopter sayısının ikiye katlanarak 60’ı geçmesi bekleniyor.

Önümüzdeki günlerde beklenen en büyük ihale hava ambulans servisi olacak. Sağlık Bakanlığı bünyesinde oluşturulacak organizasyon için 17 helikopter ile 4 uçak kiralanacak. Toplam 6 bölgenin ayrı ayrı yapılacak ihalelerinin nisanda gerçekleşmesi planlanıyor.

SANCAK AIR: Helikopter sektöründe uzun yıllardır hizmet veren Sancak Air, sipariş verdiği üç yeni helikopterle filosunu 6’ya çıkartıyor. Önümüzdeki ay İstanbul Atatürk Havalimanı Genel Havacılık Apronu’nda açacağı yeni hangarına taşınacak şirket 15 gün önce de Bell 206L4 tipi helikopterini teslim almıştı.

Sancak’ın yeni helikopteri Schweizer 333 olacak. Yıl sonu teslim edilecek hafif sınıftaki helikopter özellikle düşük işletim maliyetleriyle dikkat çekiyor. Sancak Air 2010’da teslim edilmek üzere Türkiye temsilciliğini Saran Grubu’nun yaptığı Bell şirketinin yeni modeli 429 için de sipariş verdi. Fiyatı 5.5 milyon dolar olan çift motorlu helikopter henüz test aşamasında ancak 250’nin üzerinde sipariş aldı. Helikopterin en büyük özelliği arkasına eklenen ve sedye giriş-çıkışı sağlayan özel kapı. Sancak Air’in diğer yeni helikopteri ise tek motorlu Bell 407 oldu. Helikopter 2011’de teslim edilecek.

ECZACIBAŞI: Uzun süredir helikopter arayışlarını sürdüren Eczacıbaşı Grubu, Sikorsky S-76 C++ alıyor. Çift motorlu, yüksek performanslı helikopter bu yıl sonu teslim ediliyor. Aynı tip helikopterden geçen yıl da Doğuş Grubu satın almıştı.

MEDAIR: Filosunda çift motorlu Agusta 109 Power ve tek motorlu A119 Kaola tipi iki helikopter bulunan şirketin üçüncü helikopteri Bell 206 Long Ranger oldu.

ETİ HAVACILIK: Cengiz Grup, kurduğu Eti Havacılık şirketi adına Fransız-Alman imalatçı Eurocopter imalatı EC-155 tipi helikopter aldı. Hafif çift motorlu helikopter geniş kabini ile dikkat çekiyor.

KAAN: Şirket filosuna Enstrom tipi helikopter aldı.

TOP SERVICE: Robinson şirketinin Türkiye temsilcisi olan Top Service bakım ve eğitim merkezi kuruyor. Dünyanın en çok kullanılan hafif sınıftaki helikopteri olan Robinson’un iki kişilik R-22 ve dört kişilik R-44 modelleri bulunuyor. Tolga ÖZBEK

Swiss’ten 79 Euro’luk fırsat

Swiss Havayolları, 31 Mart’a kadar bilet alan yolcularına ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç Zürih, Cenevre, Lugano ve Basel’e 79, New York’a 298, Boston’a 299, Chicago ve Washington’a 309, Miami’ye 349, Sao Paulo’ya 399, Santiago De Chile’ye de 499 Euro’dan başlayan fiyatlar sunuyor.

Katar Havayolları, 31 Mart’a kadar bilet alan yolcularını Kuveyt, Bahreyn, Dubai, Abu Dabi ve Muskat’a 99, Mumbai ve Delhi’ye 249, Bangkok, Singapur, Pekin, Şanghay ve Seul’e 379 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçma imkanı veriyor. Ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş bilet ücretlerine vergiler dahil değil.

Kuveytli Jazeera Havayolları, 29 Mart’tan itibaren İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’na uçmaya başlıyor. Haftanın üç günü pazartesi, perşembe ve cumartesi karşılıklı yapılacak seferler Airbus A320 tipi uçaklarla gerçekleştirilecek.

Slovak SkyEurope Havayolları, 28 Nisan’dan itibaren Bratislava’dan İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’na tarifeli olarak sefer yapacak. Düşük maliyetli havayolu uçuşlarında Boeing 737-700 tipi uçakları kullanıyor.

THY, Senegal’den Brezilya’ya uçacak

Türk Hava Yolları’nın (THY) bu yıl başlayacağı İstanbul-Sao Paulo seferlerinin rotası belli oldu. Airbus A340 tipi dört motorlu yolcu uçaklarıyla yapılacak uçuşlarda İstanbul’dan kalkan uçak, Atlas Okyanusu’na çıkmadan önce Senegal’in başkenti Dakar’a inecek. Burada beşinci trafik hakkı, yani Senegal ile Brezilya arasında yolcu taşıma hakkı alan THY, alacağı yolcuları Güney Amerika kıtasına taşıyacak.

THY’nin ilk defa Güney Amerika’ya uçacağını açıklayan Ticari İşlerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Orhan Sivrikaya, Sao Paulo üzerinden Arjantin ve Şili’ye de ortak uçuşlarla bağlantı sunacaklarını söyledi. "Özellikle mevsim farklılığı nedeniyle kış sezonunda ciddi bir yolcu pazarı oluştu. Senegal’den alınan beşinci trafik hakkıyla riski azalttık. İki ülke arasında uçuş anlaşmalarının tamamlanmasından sonra seferler yaz sezonunda başlayacak. İlk etapta Brezilya’ya haftanın üç günü uçacağız."

WASHINGTON DC VE TORONTO SEFERLERİ

THY’nin Kuzey Amerika’daki iki yeni noktası ise ABD’de Washington DC ile Kanada’da Toronto. ABD ile Açık Semalar anlaşması olduğu için THY ILFC’den kiraladığı iki A340’ın filosuna katılmasıyla birlikte Washington’a uçmaya başlayacak. THY’nin yaptığı araştırmaya göre Washington ve çevresinden Türkiye’ye önemli miktarda yolcu potansiyeli bulunuyor. Ayrıca 1 Nisan’da imzalanacak Star Alliance havayolu ittifakının ABD’li üyesi United Havayolları’nın dünyadaki en önemli merkezlerinden biri de Washington. Buradan yolcular ABD içine United uçaklarıyla dağıtılacak.

Kanada içinse, iki ülke arasında çifte vergilendirmenin ortadan kaldırılması yolunda bazı düzenlemelerinin tamamlanması planlanıyor. Geçen yıl Kanada’dan Türkiye’ye gelen turist sayısında yüzde 40’lık artışla 120 bine ulaştığını söyleyen Orhan Sivrikaya bu sayının bu yıl daha da artmasını bekliyor. Ayrıca Toronto ve çevresinde yaklaşık 80 binlik Türk nüfusu var. Toronto’dan Montreal ve Vancouver’a bağlantı ise Air Canada Havayolları tarafından sağlanacak.

Lufthansa İstanbul birinci

Lufthansa Alman Havayolları’nın İstanbul İstasyon Müdürlüğü, şirketin uçtuğu 188 istasyon arasında yolcu memnuniyetinde birinci seçildi. Periyodik olarak yolcu memnuniyetini ölçmek ve verilen hizmeti yükseltmek amacıyla düzenlenen anket sonuçlarında check-in personelinin mesleki becerisi ve yolcu ilişkilerindeki profesyonelliği en yüksek puanı aldı. Ödülü Lufthansa’nın İstanbul personeli adına Doğu Akdeniz, Kuzey Afrika (Mağrip) ve Malta Yer İşletmeleri ve Havalimanları Direktörü Dirk Lorenzen aldı.
Yazarın Tüm Yazıları