Emirates, 427 koltukla İstanbul’a uçuyor

Son 10 ayda İstanbul-Dubai seferlerinde yüzde 99 doluluk oranına ulaşan Emirates Havayolları, uçak tipi büyüttü.

Artık uçuşlar, yolcu kapasitesi 278 olan Airbus A330-200’lerin yerine iki sınıflı, 427 koltuklu Boeing 777-300’lerle gerçekleştiriliyor. Emirates’in 2007’de teslim almaya başlayacağı iki katlı Airbus A380’lerin kabin teknolojisine sahip 777-300’ler, rahat koltuk ve 500 kanallı eğlence sistemiyle dikkat çekiyor.

Körfezin hızla gelişen şehri Dubai, son yıllarda yolcu rakamlarını katlayarak büyüyor. Şehir ticaretin yanı sıra bölgede önemli bir tatil noktası haline gelirken çok sayıda yolcu Dubai Havalimanı’nı transfer noktası olarak kullanıyor. Dubai aktarmalı ağırlıklı Orta-Güney Afrika, Avustralya ve Uzakdoğu’ya uçuyor.

YÜZDE 54 BÜYÜDÜ

Emirates Türkiye Genel Müdürü Bahar Birinci, son zamanlarda ciddi yer sıkıntısı yaşadıklarını ancak sorunu koltuk kapasitesini yeni uçak tipinde yüzde 54 artırarak aştıklarına dikkat çekiyor. Boeing 777’lerin 427 koltuğuna rağmen doluluğun nisan ve mayısta da devam ettiğini belirten Birinci, yaz aylarında Türkiye yönüne Arap turist trafiğinde ciddi artış olduğunu söylüyor.

500 KANAL

Emirates’in Boeing 777’leri business’ta 2-3-2, ekonomi sınıfında da 3-4-3 koltuk düzenine sahip. Koltuk aralıkları business’ta 137, ekonomide ise 87 santimetre. Her koltukta 500 kanallı ICE olarak adlandırılan eğlence sistemi bulunuyor. Bu kanalların yaklaşık 100 adeti film ve televizyon yayınlarına ayrılmış. Ayrıca bilgisayar oyunları, müzik kanalları yolcuların uçuşlarını konfor içinde geçirmesini sağlıyor. Sistemin bir başka özelliği de yolculara uçuş sırasında 1 dolar karşılığında elektronik postalarını kontrol etme ve SMS yollama imkanı sağlaması.

Boeing 777-300 uçaklarında yolcuların jetlag olarak adlandırılan zaman dilimi değişikliklerinden etkilenmemesi için özel kabin ışıklandırma sistemi de bulunuyor. Gündüz ve gece saatlerinde farklı ışıklandırma ile yolcuların gidecekleri yerin saatine göre biyolojik vücut ritimlerinin ayarlanması sağlanıyor. Gece uçuşlarında tavana koyu mavi, yıldızların olduğu özel ışık veriliyor.

Air Race Boğaz’a geliyor

Red Bull tarafından Formula F1’le eş zamanda düzenlenen akrobasi uçaklarının özel yarışı "Air Race", İstanbul’da da yapılacak. Türkiye’nin tanıtımına büyük katkı sağlayacak uçuşlarda dünyaca ünlü akrobasi pilotları özel imal edilmiş uçaklarıyla havada yarışacak. Zorlu parkurda uçup belirlenen akrobasi hareketlerini yapacak pilotlar, maratonu en kısa zamanda tamamlamak için ter dökecek. İlk sezonunu geçen yıl yapılan Red Bull Air Race, bu yıl İstanbul’un yanı sıra Abu Dhabi, Miami, Berlin, St.Petersburg, Budapeşte, Perth gibi şehirlerde de gerçekleştirilecek. Türkiye’nin tanıtımına büyük katkı sağlayacak yarışlar, Başbakanlık tarafından da destekleniyor.

Eurofighter’ın hedefi Türkiye

Avrupa’nın ortak savaş uçağı Eurofighter, Türk Hava Kuvvetleri’nin Geleceğin Muharebe Uçağı projesini kazanabilmek için büyük çaba harcıyor. Savunma Sanayii Müsteşarlığı’nın (SSM) geçen yıl açtığı ihalede Hava Kuvvetleri’nde 2010’dan itibaren kullanılması planlanan 10 milyar dolar değerinde 120 adet savaş uçağı için İngiltere, Almanya, İtalya ve İspanya’nın oluşturduğu konsorsiyum Eurofighter, Amerikan Lockheed Martin F-35 olarak adlandırılan JSF (Ortak Savaş Uçağı), F-16 Block 60 ve Boeing’in F-15E uçakları çarpışıyor.

BEŞİNCİ ORTAK

Avrupa Birliği üyelik sürecinde Eurofighter’ın şansını artırmak isteyen uçağın Türkiye’deki pazarlama faaliyetlerini sürdüren İtalyan havacılık devi Alenia, Ankara’ya projedeki beşinci ortaklık teklifini getiriyor. Şirketin CEO’su Giovanni Bertolone, amaçlarının sadece uçak satmak değil, Türkiye’yi projeye ortak almak olduğunu belirtiyor. Yapılacak teknoloji transferiyle birlikte Türkiye’nin bazı parçalardan sorumlu imalatçı olması, alınacak uçakların Ankara TAI tesislerinde üretme teklifi 13 Şubat’ta SSM’ye teslim edildi.

SSM ilk etapta 24-48 adet uçak planlarken Alenia en az 72 adetlik paketle maliyetlerin daha ekonomik olacağı konusunda ısrar ediyor. Türkiye’nin havacılık konusunda iyi bir alt yapıya sahip olduğuna dikkat çeken CEO Bertolone, teknoloji aktarımıyla bu projenin havacılık sanayiinin gelişmesine önemli bir katkı sağlayacağını vurguluyor. Alenia pazarlama faaliyetlerinde sürekli Amerikan tarafının teknoloji ve imalat konusunda yeterli destek vermediğinin altını çiziyor. İtalyanlar halen gündemde olan F-4 uçaklarının modernizasyonu yerine Eurofighter alınmasını öneriyor.

Dev projede için Amerikan hükümetinin ciddi baskısı Ankara’da hissediliyor. Türkiye’nin ortak olduğu JSF projesi beklenen hızla gitmezken, halen Türk şirketlerinin aldığı imalat payı da 1 milyar dolar seviyelerinde. SSM, Amerikan tarafına Eurofighter kartını oynayarak payını en az 5 milyar dolara yükseltmek istiyor. JSF’in beklenen hızda gitmemesi nedeniyle Lockheed Martin ara çözüm olarak F-16 Block 60 serisi üzerinde duruyor.

Amerikalıların JSF kartına karşılık Eurofighter konsorsiyumu kendi uçaklarının uyumlu çalışacağının altını çiziyor. Halen İngiltere ve İtalya yüksek miktarda Eurofighter almasına rağmen JSF’e üyeliğini sürdürüyor. İki ülke hava-hava görevlerinde Eurofighter, hava-kara amaçlı da JSF’yi kullanmayı planlıyor.

TAV Esenboğa’ya saygın ödül

Tepe Akfen Ortaklığı (TAV), finans alanında dünyanın en saygın ödüllerinden olan EMEA Yılın En İyi İşlemi ödülünü kazandı. Yap-işlet-devret metoduyla süren Ankara Esenboğa İç-Dış Hatlar Terminali Projesiyle, ’Avrupa’da havalimanı dalında en iyi altyapı ödülüne’ layık görülen TAV, plaketini Londra’da düzenlenen törenle aldı. TAV, böylelikle EuroMoney yayını olan ’Project International Dergisi’nin her yıl Afrika, Avrupa ve Ortadoğu’daki en başarılı finansman projelerine verdiği ve ’Finansman Oscar’ı olarak bilinen EMEA’yı kazanan ilk Türk şirketi oldu.
Yazarın Tüm Yazıları