Elektrikli yolcu uçağıyla uçacağız

Solar Impulse’ın güneş enerjisi ve elektrik motorunu kullanarak yaptığı dünya turunun ardından en çok sorulan soru, “Bu teknoloji yolcu uçaklarında ne zaman hayata geçecek” oldu.

Haberin Devamı

Kanat ve gövdenin üzerinde 17 bin güneş paneli ve yüzde 93 verimlilikle çalışan dört elektrik motorlu... Solar Impulse uçağı, bir damla yakıt harcamadan 40 bin kilometrelik Mart 2015’te başladığı dünya turunu tamamen yeşil teknolojiler kullanarak 15 ayda tamamladı. 72 metre kanat açıklığına sahip uçak, tek pilotla saatte ortalama 45 kilometre hızla uçtu. 17 noktaya iniş kalkış yaptı. Bunlardan en zorlusu ise beş buçuk günde tamamlanabilen Pasifik Okyanusu’nun aşılmasıydı...İki rekortmen pilot Andre Borschberg ile Bertrand Piccard yola çıktıkları Abu Dabi’ye bir buçuk yıl sonra ulaştıklarında söyledikleri havacılığın geleceğine işaret ediyordu: “Bu daha başlangıç. Biz olmaz denilen bir şeyi başardık. Yeni teknolojiler, havacılığı daha da ileri götürecek.

Haberin Devamı

Hayaller gerçek olacak. Çünkü Solar Impulse yola çıkarken bize de ‘hayal’ diyorlardı.”Elektrikli motorlar henüz yolcu uçaklarını uçurmaktan uzak. Aynı şekilde batarya teknolojisinin de daha gelişmesi gerekiyor. Ama çalışmalar umut dolu. Dünya turunu yapabilecek bir uçak 13 yılda geliştirildi. Bilim insanları, elektrikli yolcu uçağının 2050’den önce uçacağına inanıyor. Yeter ki bu konuya daha fazla yatırım yapılsın. İmalatçılar projeye inansın.  

 

Airbus’tan önemli adım 

 

Avrupalı uçak imalatçısı Airbus, 2014’te iki kişilik elektrik motorlu e-fan adı verilen bir uçak tasarlayarak uçurdu.Gövde içine konulan bataryalar, uçağı 53 dakika uçurmak üzere tasarlanmıştı. E-fan, 550 kilogram ağırlığı ile saatte 220 kilometre hıza çıkabiliyordu. Uçak, Manş Denizi’ni geçen yıl aşarak önemli bir başarıya imza attı. Kendini ispat eden e-fan’dan sonraki ikinci aşama, dört kişilik model. Ancak Airbus’ın daha büyük hedefi var. Dört kişilik elektrik motorlu ikinci modeli, 19 koltuklu bir model izleyecek. Genel havacılık sektörü için tasarlanacak bu uçağın ardından 2050 hedefi ise 90 koltuklu bölgesel uçak.Airbus, bu modellerde sadece elektrik değil havada performansı artıracak hibrid yani hem yakıt hem de elektrik motorlu modeller üzerinde de çalışıyor.

 

Haberin Devamı

NASA’nın hayali

 

Amerikan Havacılık ve Uzay Dairesi NASA da elektrikli motorlar konusunda uzun yıllardır çalışmalar yapıyor. İlk hedef 10 yılda test uçuşlarına başlanması hedeflenen bir uçak. Yolcu kapasitesi 8 kişi olarak belirlenen tasarımda Tesla tarafından geliştirilen 14 motor bulunacak. NASA ayrıca, hem yakıt hem de elektrik gücüyle uçacak yolcu uçakları konseptleri üzerinde de çalışmalar gerçekleştiriyor. 

 

Solar Impulse’tan önce ve sonra 

 

Bertrand Piccard ve Andre Borchman’ın 13 yıl önce kurduğu hayal, birçok kişi için gerçekleşmesi imkânsız bir projeydi. Solar Impulse adı verilen uçağın hayata geçmesi için ciddi bir yatırım sponsorların desteği ile sağlandı. Ağırlığı sadece 2 bin 300 kilogram olan araç, üzerinde taşıdığı 17 bin güneş paneli ile günlerce havada kaldı. Bu proje, gelecekte birçok yeşil teknolojiye sahip tasarımın da önünü açacak. 

 

Haberin Devamı

Elektrikli akrobasi uçağı

 

Bugüne kadar uçaklarda kullanılan elektrik motorlarının çekiş güçleri normal motorlara göre çok daha düşüktü. Motorlar ancak uçağı havada tutabilecek kadar güç üretiyordu. Alman teknoloji devi Siemens, bu konuda yeni bir adım attı. Extra 330LE tipi akrobasi uçağına konulan elektrik motoru, müthiş bir performansı da yanında getirdi. Mevcut elektrik motorlarından beş kat daha yüksek performans sunan bu motorun ağırlığı 50 kilogram. Toplam 260 kilovatt güç üreten motorların daha da geliştirilmesi hedefleniyor.

Yazarın Tüm Yazıları