Ekonomi sınıfta devrim

Uğur CEBECİ
Haberin Devamı

İngiliz Havayolları, British Airways (BA) kıtalararası uçuşta ekonomi sınıfta yolcularına business sınıfı ayrıcalıklarını sunarak kelimenin tam anlamıyla devrim yarattı. Toplam 150 milyon Paund, yaklaşık 85 trilyon liralık bir harcama ile gerçekleştirilen devrim, havayolu dünyasında ekonomi sınıfa gösterilen en üst düzeyde özen olarak kabul edildi.

Şirket, kıtalararası uçuşta ' World Traveller' diye adlandırdığı ekonomi sınıfındaki yeni hizmet paketinin amacını şöyle açıkladı:

'Daha fazla konfor, daha fazla esneklik, ödenen paranın tam karşılığını veren hizmet, iş için seyahat edenlere sorunsuz bir uçuş, ailelerin ve tüm yolcuların stressiz tatil geçirmelerini sağlamak.'

YOLCULAR İSTEDİ

BA büyük değişim için yolcuları arasında geniş çaplı bir anket yaptı. Kıtalararası uçuşlarda ekonomi sınıfı yolcuların istekleri neydi? Anket sonuçları sınıflandırıldı ve uygulamaya geçildi. Bir dizi yenilik yapıldı. British Airways'in Yönetim Kurulu Başkanı Bob Ayling, 'Bu bir göz boyama değil, gerçekten pratik bir çok gelişme sözkonusu. Yolcunun rezervasyon yaptığı andan uçaktan ininceye kadarki zamanda türlü yeniliklerden oluşan bir paket.' diyor. Böyle bir yatırım için BA'nın ciddi bir nedeni vardı. Ekonomi sınıfında kıtalararası 10 milyon yolcu BA ile uçuyordu. Bu yolcu İngiliz Havayolları’nın ağırlıklı yolcusuydu. Kıtalararası uçan yolcuların dörtte biri iş için uçuyor, altıda biri de aileleriyle seyahat ediyordu. Yıllık 10 milyon kıtalararası uçuş yapan yolcudan bir milyonu çocuk yolcuydu. Ve bunların 10 bini yalnız uçan çocuklardı. Yolcuların üçte ikisi ise İngiltere dışında yaşayan insanlardı.

KITALARARASI UÇUŞLARDA NELER DEĞİŞTİ?

KOLTUKLAR: Kıtalararası bir uçuşta en çok aranan şey iyi bir koltuktur. BA öncelikle ekonomi sınıfı koltuğunu yeniden dizayn etti. Bilimsel tasarlanmış, ayarlanabilir baş yastığı, ayaklık ve geniş aralıklara sahip koltuklar yaptırdı. Başı tamamen destekleyen baş dayama yeri ve yan kanatlar sayesinde yolcu başını dik tutmak için hiç bir kas hareketi yapmıyor. Uzun uçuşlarda rahat bir uyku imkanı doğuyor. Sistem uzun boylu yolcuların da başlarını tam olarak destekliyor.

Koltuktaki bel desteği bel kemiğine sağlıklı, rahat bir pozisyon sunuyor. Ayak koyma bölümü bacaklar üzerine binen yükü azaltıyor ve böylece bacaklardaki kan dolaşımını düzenliyor. Bu durum özellikle kısa boylu yolculara büyük konfor sağlıyor. Yeni koltuklar çok sayıda uçağa monte edildi. Filodaki Boeing 747 ve 777'lerin oluşturduğu 100 uçağa toplam 30 bin yeni koltuk montajı yapılıyor. Koltukları hazırlayan tanınmış ergonomist Nigel Robertson bu koltuk üzerinde saatlerce oturtarak uzun uçuşlarda rahatlığı test etti.

İKRAM: Kıtalararası uçuşlarda ikram doruk noktasında zenginleştirildi. Flying Snack uygulamasına geçildi. Bütün uçuş boyunca bir kenarda kurulu bulunan snack bardan isteyen yolcu istediği zaman çerez, çikolata, taze ve kurutulmuş meyvalar, alkolsüz içecekler alabiliyor. Böylece yolcu yemek servisi dışında da istediği zaman uçakta self servis yiyecek bir şeyler buluyor.

BBC'nin 'Ready Steady Cook‘ ve ITV'nin 'This Morning' televizyon programlarının yıldız aşçısı Brian Turner yeni yemekler hazırladı. Tavuk eti ve güneşte kurutulmuş domateslerle yaptığı özel yemekle BA'ya özgü bir lezzet yarattı. Bu özel lezzet dışında Uganda'dan muz yaprağına sarılmış tavuk ve Tayland'tan erişteli somon gibi değişik yemekler 'Dünya Lezzetleri ' adı ile uçaklarda yer alıyor. Şarap seçenekleri de arttırıldı ve baharatlı lezzetlere uygun biçimde, popüler Chapel Down İngiliz beyaz şarabı ve Fransız Merlot'un da aralarında bulunduğu geniş yelpaze oluşturuldu.

SÜPER TEPSİ: Ve eşsiz bir tepsi yaratıldı. Dünyada ilk kez BA'da başlayan çift katlı tepsi servisi sayesinde daha büyük kase ve fincanların kullanılması sağlandı. Yeni tasarımla yolcular farklı yemekleri tepsi üzerinde istedikleri gibi yerleştirebiliyorlar. İkramın tepsi üzerindeki milimetrik sıkışıklığı da ortadan kalkıyor.

EĞLENCE: Her yolcu için kişisel video ekranı konuldu. Çocuk ve aileye yönelik kanalların da yer aldığı en az 12 kanal var. Yeni filmlerden haberlere, belgesellerden uçulan kentin tanıtımına kadar seçenekler yer alıyor. Radyo kanallarında her tür müziği bulmak mümkün. İnteraktif oyunlarda sisteme alınacak.

ÖNCE AİLE: Kıtalararası ucuşlarda ekonomi sınıfındaki ailelere özen gösterildi. 'Önce Çocuklar Doysun' sloganı ile çocuklar için özel yemekler hazırlandı. Havalimanlarında bebek arabası servisi yapılmaya başlandı. Uçaklarda özel bir kanalda çocuklara sürekli yeni çizgi filmler sunuluyor. Heathrow'da ilk havalimanı kreşi açıldı. Aileler uçak beklerken çocuklar sıkılmayacak. Oyuncaklar ve kitapla dolu bir ' Hazine Sandığı' uçuşta çocuklara veriliyor. Ayrıca ailece seyahat ederken rahat etmenin ipuçlarını anlatan bir kitap hazırlandı. Bunların dışında aileler rezervasyon sırasında koltuklarını da seçebiliyorlar.

İngiliz Havayolları uçaklarının içindeki renkleri de daha canlı hale getirdi. Yolculara verilen uçuş kitlerinine telefon kartları, indirim kuponları ve Planet Hollywood'larda öncelikli giriş kartları konuldu. Ekonomi sınıfında yapılan bu değişiklik büyük beğeni kazandı. Sadece kıtalararası 90 noktaya yapılan uçuştaki bu ayrıcalığın zaman içinde yaygınlaştırılarak diğer hatlarda da uygulanması düşünülüyor.

YOLCULAR BİR YILDA BUNLARI TÜKETECEK

Her yıl kıtalararası uçuş yapan 10 milyon BA World Traveller yolcusu için hazırlanacak ikramda tüketilecek malzeme hesaplandı. İşte sonucu:

4 milyon litre şarap

80 bin aile boyu cornflakes

40 ton sosis

125 ton kuzu eti

41 ton tavuk eti

75 ton somon

10 bin şişe domates suyu

40 bin taze kavun

50 ton çilek

12 milyon adet çikolata

Alitalia’dan komik tazminat

Bir yolculukta her zaman talihsizlikle karşılaşabilirsiniz. Örneğin uçaktan inip aprona ayağınızı bastığınızda buz tutan yerde kayıp bir yerinizi kırabilirsiniz. Görevlilerin ihmali yüzünden yaşadığınız bu talihsizlik size büyük sıkıntı verebilir. Eve döndükten sonra haftalarca iş göremez raporu ve onca tedavi sonrasında havayolu karşınıza komik bir bir tazminatla gelebilir.

Oya Pakpişirir İstanbul'da bir ilaç firmasında çalışıyor. Şirketinin Barselona'da düzenlediği toplantı için Milano aktarmalı olarak Alitalia ile uçtu. İstanbul'dan kalkan İtalyan Havayolları uçağı Milano Malpensa 2000 Havalimanı'na indi. Körüklerde yer olmadığı için uçak açıkta park etti. Yolcular inerken apronun buzlu olduğu anons edilmedi. Ve Oya Pakpişirir merdivenden aprona attığı ilk adımda kayarak sağ elinin üzerine düştü. Kendisinden sonra inen yolcuların bazıları da kaydı ve düştüler. Oya hanım uçağın içine alındı ve bileğine buz kondu. Ancak iki yerinden kırılan bilek sızlıyor, dayanılmaz bir acı veriyordu. Pilotun telsiz mesajından tam 15 dakika sonra ambulans geldi. Allah'tan Oya hanımın yanında ekipten Türk doktorlar da vardı. Birlikte havalimanının revirine gidildi. Acılarının arttığını belirten Oya Pakpişirir'e müdahale yapılmadı. Yarım saat bekletildikten sonra ağrı kesici iğne yapılıp hastaneye gönderildi.

Hep beklettiler

Bundan sonra yaşadıklarını Oya hanım şöyle anlatıyor:

'Hastanede kimse benimle ilgilenmedi. Nice sonra elinde sigarayla dolaşan bir doktor geldi. Beni röntgene yolladı.Ağrım iyice artmıştı. Röntgen için bekletiyordum. Dayanamayıp ağlamaya başladım. Yarım saat sonra röntgen çekildi. Kolum omzuma kadar alçıya alındı. Daha sonra kendi imkanlarımla havalimanına döndüm ve akşam uçağı ile Barselona'ya gittim. Hiç bir Alitalia yetkilisi aramadı. Orada 5 acılı gün sonrasında İstanbula geldim ve hemen doktora gittim. Altı hafta iş göremez raporu verdiler.'

Oya hanım Alitalia'nın İstanbul bürosunu arar ve havayolunun Satış ve Pazarlama Müdürü Ali Tümay'la temas kurar. Ali Tümay görüşmeler sonrasında kendisine ancak 500 Amerikan Doları tutarında bir tazminat vereceklerini, Malpensa Havalimanı yetkililerini uyaracaklarını söyler. Ve bunları anlatan bir mektup yollar.

İnsan haklarına çok önem verildiğinin söylendiği bir ülkede böyle bir muameleyle karşılaşmak ve 500 Dolar gibi komik bir para ile hayatının hafife alınması Oya Hanımı kahretti...

TOLGA ÖZBEK

THY'nin yeni seferleri

Türk Hava Yolları dört yeni nokta için uçuş tarihlerini belirledi.

Sefer yapılacak yeni kentlerde satış büroları kiralandı, anlaşmalar tamamlandı. İşte yeni hatlar ve ilk uçuş tarihleri:

PEKİN: Kısa adı BJS: Çin'de Pekin'e ilk sefer 19 Mayıs tarihinde yapılacak. Haftada iki gün gerçekleştirilecek Pekin seferleri daha sonra Şanghay'a kadar uzayacak. Şanghay Havalimanı’nda trafik yoğunluğu var. Yeni uçuşlar için izin verilemiyor. Bu nedenle Çin'de ikinci nokta olarak tercih edilen Şanghay'a yapılacak seferlere eylül ayında karar verilecek. THY, Çin Satış Müdürlüğü görevine getirdiği eski Tokyo Müdürü Aydın Uzunçarşılı hemen tüm hazırlıkları kısa sürede yaptı. Anlaşmaların büyük kısmı tamamlandı. Pekin seferleri A340 uçakları ile yapılacak.

SİMFEREPOL: Kısa adı SIP: Şirket Ukrayna'da Simferepol seferlerine 21 Mayıs tarihinde başlayacak. Haftada iki gün yapılacak bu seferlerin özellikle iş adamları tarafından tercih edileceği sanılıyor. Bu kentte THY Satış Müdürlüğü görevi Erhan Gözlükçü'ye verildi.

MIAMI: Kısa adı MIA: THY, Amerika Birleşik Devletleri’nde New York ve Şikago'dan sonra üçüncü nokta olarak Miami'ye uçacak. Miami seferleri 1 Haziran tarihinde başlayacak. A340 tipi yolcu uçakları ile yapılacak seferler haftada üç gün olarak planlandı. THY Miami Satış Müdürlüğü görevine de Şikago İstasyon Şefi Niyazi Anıl atandı.

BARSELONA: Kısa adı BCN: THY İspanya'da Barselona seferlerine başlıyor. 2 Haziran’da başlaması planlanan seferler haftada iki gün olarak gerçekleştirilecek. Şirket Barselona Müdürlüğüne Londra ve Tel-Aviv'de büyük başarı gösteren Ceylan Altıntaş'ı atadı.

İki Airbus 310 satışa çıktı

Türk Hava Yolları filosunda bulunan 14 adet Airbus A310 uçağından ikisini satışa çıkardı. İşletme maliyetleri giderek yükselen bu uçakların zaman içinde büyük bölümünün satışı hedefleniyor. Yapılan araştırmalarda belli bir hatta yeni uçakların Airbus A310-200’e göre yılda 400-500 bin Dolarlık bir tasarruf sağladıkları saptandı.

Şirket satışa çıkardığı iki adet A310 uçağından birisini büyük ihtimalle Kıbrıs Türk Hava Yolları’na verecek. Kıbrıs Türk Hava Yolları’nın elindeki A310 sayısı böylece ikiye çıkacak.

THY filosuna 1985 yılından itibaren katılmaya başlayan A310 uçakları, çift koridor ve geniş gövdeleri ile Türk yolcunun büyük beğenisini kazandı. Airbus 310 uçakları dünyada çok sayıda havayolunun da tercihi oldu.

Yazarın Tüm Yazıları