Dornier dünyayı selamlayacak

Ünlü Alman uçak tasarımcısı Claude Dornier’in torunu Iren (45), 1939 model Do-24 tipi deniz uçağı ile dünya turuna çıkıyor. Filipinler’in tanıtımı ve UNICEF yararına düzenlenecek uçuşta Iren Dornier, Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 60 ülkeyi ziyaret edecek.

Iren’in dedesi Claude Dornier, havacılık tarihinin en önemli ve sıra dışı tasarımcılarından biriydi. İnanılmaz uçaklar onunla hayata geçti. 1969’da öldüğünde arkasında aralarında dikine havalanabilen tek yolcu uçağı olan Do-31 ile 169 koltuklu deniz uçağı Do-X gibi 70’e yakın proje bırakmıştı. Ancak Dornier şirketinin tarihinde her zaman deniz uçaklarının ayrı bir yeri olmuştu.

ALTIN YILLAR

Deniz uçakları için 1930’lar altın yıllardı. Gerek Amerika gerek Avrupa’da çok uzun menzilli kıtalar arası uçuşlar ancak deniz uçakları ile yapılabiliyordu. Claude Dornier, 1932’de Hollanda’nın isteği üzerine üç motorlu, askeri bir deniz uçağı üzerinde çalışmaya başladı.

Arama-kurtarma, devriye gibi görevlerde kullanılacak uçak Almanya’ya uygulanan yasaklar nedeniyle İsviçre’de imal edildi. Do-24’e Almanya, İspanya, İsveç ve Japon Hava Kuvvetleri de sipariş verdi.

Toplam 240 adet imal edilen Do-24’ler İkinci Dünya Savaşı sırasında aralarında uçaklarını paraşütle deniz üzerinde terk eden pilotlar, batan gemi yolcuları gibi 11 bin kazazedeyi kurtardı.

Do-24 birçok ülkede savaş sonrasında da kullanılmaya devam etti. En son uçak İspanya Deniz Kuvvetleri’nden 1970’te emekli oldu. Bu uçaklardan biri Dornier ailesi tarafından satın alındı ve Almanya’daki Oberschleissheim Müzesi’ne verildi.

Aslında reklam fotoğrafçısı olan Iren Dornier uzun yıllar amatör olarak sürdürdüğü havacılık merakını 1993’te profesyonel boyuta taşıdı. Filipinler’de ‘Seair’ adını verdiği bir havayolu kurdu. Adalar arasında sefer yapan şirketin halen filosunda 9 adet Çek imalatı 19 koltuklu Let 410 tipi uçak bulunuyor.

6 MİLYON DOLAR

Iren Dornier, dedesinin tasarladığı Do-24’ü yeniden uçurmak üzere dört yıl önce harekete geçti. Uzun uğraşlarla Oberschleissheim Müzesi’ndeki uçak restore edilmek üzere Filipinler’e götürüldü.

Tam 6 milyon dolarlık restorasyonla uçak tamamen yenilendi. Eski piston motorlar yerini turboprop Pratt&Whitney PT6A-45B tipi motorlara bıraktı. Gövde ve kanatlar elden geçti. Do-24’ün kabinine 19 koltuk yerleştirildi.

Testler tamamlandıktan sonra tarihi uçuş 16 Nisan’da Clark Uluslararası Havalimanı’ndan başladı.

YOLCULUK BAŞLADI

İlk durak Bangkok oldu. Dornier dört kişilik uçuş ekibi ile tam 60 ülkeye uçacak. Tayland’dan sonra Hong Kong, Hindistan, Pakistan, İran rotası izlenecek. Daha sonra Türkiye, Yunanistan, Fransa, Almanya, İngiltere üzerinden İzlanda’ya çıkılacak. Amerika kıtası boyuna katedildikten sonra Güney Afrika üzerinden Dubai ve Bahreyn’e geçecek. Do-24, 8 Aralık’ta Manila’ya ulaşacak.

Ekip her gittiği yerde Filipinler’in tanıtımıyla ilgili organizasyonlara katılacak. Özel uçuşlar yapacak. Tarihi uçuştan sonra Do-24, Seair’in prestij uçağı olacak. Sadece VIP ve nostaljik seferler yapacak.

DO-24 TEKNİK ÖZELLİKLER

Kanat Açıklığı: 30 metre

Gövde Uzunluğu: 21.95 metre

Yükseklik: 5.65 metre

Kanat Alanı: 100 metre kare

Motor: P&W PT6A-45B

Seyir Hızı: 343 km/saat

Maksimum Ağırlık: 12 bin kg.
Tolga ÖZBEK

Türk Yıldızları 8 uçakla uçacak

Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın akrobasi ekibi Türk Yıldızları ilk kez 8 uçakla birlikte gerçekleştireceği gösterisini bugün Konya’da yapıyor. Normalde 7 adet NF-5 tipi uçakla gerçekleştirilen gösterilerin 8 uçakla daha aktif ve ilgi çekici hale getirilmesi planlanıyor. İlk gösteride Türk Yıldızları toplam 20 hareket sunacak. Akrotim, önümüzdeki aylarda uçak sayısının artırılması için de çalışmalarını sürdürüyor. Konya 3’üncü Ana Jet Üs Komutanlığı 134’üncü Filo bünyesindeki Türk Yıldızları’nın yedeklerle toplam 12 uçağı bulunuyor. Dünyada ses hızını aşan az sayıda akrobasi ekibinden biri olan Türk Yıldızları, 1992’den bu yana yurtiçi ve yurtdışında Hava Kuvvetleri’ni başarı ile temsil ediyor.

7E7’nin ilk müşterisi ANA

Boeing’in geleceğin uçağı olarak lanse ettiği 7E7’nin ilk müşterisi Japon All Nippon Airways (ANA) oldu. 6 milyar dolar değerinde 50 kısa ve uzun menzilli 7E7 siparişi veren ANA, uçakları 2008’de teslim almaya başlayacak. Boeing yetkilileri önümüzdeki aylarda en az 10 havayolu şirketinden sipariş beklediklerini açıkladı.

Boeing’in iki yıldır üzerinde çalıştığı çift motorlu uçak ilk uçuşunu 2007’de gerçekleştirecek. Hizmetteki yolcu uçaklarından operasyon maliyetleri yüzde 20 daha düşük olacak 7E7’nin yolcu kapasitesi 200-300 arasında değişecek. Hem kısa menzilde hem de çok uzun menzilli uçuşlarda ekonomik operasyon maliyetleri sunacak olan 7E7, 767 ve 757’lerin yerini alacak. Amerikalı imalatçının yaptığı araştırmaya göre 7E7 sınıfı uçak pazarı gelecek 20 yılda 7 bin uçağa ulaşacak.

Amerika dışında en fazla 767 serisi uçak sahibi olan All Nippon Havayolları 7E7’leri Tokyo çıkışlı iç hat ve Çin uçuşlarında kullanacak. ANA filosuna katılacak uzun menzilli 7E7-8 modeli, iki sınıflı toplam 230 yolcu kapasiteli olacak. Kısa menzilli 7E7-3 modeli ise 300 koltuklu olarak planlandı. Havayolu yetkilileri 7E7’lerin ekonomik işletim maliyetleri ile yılda 90 milyon dolar tasarruf edeceklerini açıkladılar.

7E7 isminin beklenenin aksine çok tutulduğunu söyleyen Boeing Ticari Uçaklar Başkanı Alan Mulally, uçağa şirketin 7 serisinden 787 veya başka ad vermeyeceklerini açıkladı.

Halen 7E7’nin iki ayrı modeli müşteri buldu. Bunlardan uzun menzilli 7E7-8 modelinin kanat açıklığı 58.8 metre, menzili ise 11 bin kilometre. Kısa menzilli 7E7-3’ün kanat açıklığı ise 51.6 metre olarak belirlendi. Uçak 2 bin 200 kilometre gibi yakın mesafelerde ekonomik operasyon yapabilecek. Boeing 15 bin 700 kilometre ultra uzun ve 7 bin kilometrelik orta menzilli modeller üzerinde de çalışıyor.

Abdurrahman Yılmaz emekli oldu

İstanbul Atatürk Havalimanı VIP Salonu Emniyet Müdürlüğü görevini 22 yıldır aralıksız sürdüren Abdurrahman Yılmaz, yaş haddinden emekli oldu. Dış Hatlar Flags Restoran’da düzenlenen kokteyl ile meslek hayatına veda eden Yılmaz’ı çocukları Ebru, Esin ve Uğur’la birlikte eski Cumhurbaşkanı Turgut Özal’ın eşi Semra Özal, eski bakanlar Necdet Menzir, Nevzat Ayaz, Hayri Kozakçıoğlu, Bülent Akarcalı, işadamları Ahmet Nazif Zorlu, Erdoğan Demirören, İbrahim Bodur, Mustafa Özkan, Zeynel Abidin Erdem’in yanı sıra TAV yöneticileri Hamdi Akın ve Sani Şener uğurladı.

THY’den mayıs promosyonları

Türk Hava Yolları, 31 Mayıs’a kadar gidiş-dönüş, ekonomi sınıfı, vergiler hariç Avrupa hattında özel fiyatlar uyguluyor. Maksimum kalış süresi 8 gün olan biletlerde İstanbul, Ankara ve İzmir çıkışlı fiyatlar: Amsterdam 239, Atina 189, Barcelona 238, Basel 289, Berlin 239, Brüksel 249, Budapeşte 189, Bükreş 169 (İstanbul), 219 (Ankara-İzmir), Cenevre 289, Düsseldorf 239, Frankurt 189, Hamburg 239, Hanover 239, Kiev 219 (İstanbul), 269 (Ankara-İzmir), Kişinev 189 (İstanbul), 239 (Ankara-İzmir), Köln 239, Kopenhag 239, Londra 229, Lyon 238, Madrid 238, Manchester 299, Milano 289, Moskova 219 (İstanbul), 269 (Ankara-İzmir), Münih 189, Nice 289, Nüremberg 239, Odesa 219 (İstanbul), 269 (Ankara-İzmir), Paris 289, Prag 239, Priştina 189 (İstanbul), 235 (Ankara-İzmir), Roma 289, Saraybosna 199 (İstanbul), 249 (Ankara-İzmir), Simferopol 169 (İstanbul), 219 (Ankara-İzmir), Sofya 149 (İstanbul), 199 (Ankara-İzmir), Stockholm 239, Strasbourg 238, Stuttgart 239, Tiran 169 (İstanbul), 219 (Ankara-İzmir), Üsküp 179 (İstanbul), 229 (Ankara-İzmir), Varşova 239, Viyana 199, Zagrep 219 (İstanbul), 269 (Ankara-İzmir), Zürih 239 dolardan başlayan fiyatlarla sunuluyor. Türkiye’nin diğer noktalarından ve Lefkoşe’den uçmak isteyen yolcuların İstanbul çıkışlı fiyatların üzerine 100 dolar ilave etmeleri gerekiyor.

MNG’ye özel yazılım

MNG Havayolları dünyada Delta, Lufthansa gibi büyük havayolu şirketlerinin kullandığı SAP sisteminin Türkiye’deki ilk kullanıcısı oldu. Havayoluna özel olarak hazırlanan yazılım bakım, operasyon ve ikmal konusunda entegrasyon sağlıyor. Sistemi hızla büyüyen MNG filosunun daha verimli kullanılmasında etkili olacak. Yaz sezonuna filosundaki uçak sayısını büyüterek giren MNG’nin portföyünde 2 MD82, 5 737-400, 1 A300 yolcu uçağının yanı sıra 6 A300 tipi kargo toplam 14 uçağı bulunuyor. Gelecek aylarda alınacak 2 MD82 yolcu ve 4 A300 kargo uçağı ile filo toplam 20 uçağa çıkacak.

Sivil Havacılık’tan ücret tarifesi

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, lisans veya yetki ilk alım, yenileme, onay gibi işlemlerden ücret alacak. Ulaştırma Bakanlığı Döner Sermaye İşletmesi’ne gelir kaynağı oluşturmayı hedefleyen düzenleme ile gelirlerin Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün altyapı yatırımlarında kullanılması planlanıyor.

Ek tesis açılıyor

İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali Ek Tesisi 7 Mayıs’ta hizmete giriyor. Resmi açılışı Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından yapılacak tesis, Dış Hatlar Terminali’nin kapasitesini yıllık 14’ten 20 milyon yolcuya çıkartacak. Ek tesis 5 körük ile uzun menzilli uçaklara hizmet verecek. İstanbul’u transit merkezi haline getirmek isteyen TAV Konsorsiyumu, ek tesisle beraber havalimanı otelini de hizmet sokuyor. Istanbul International Airport Hotel, 51’i hava tarafı yani gümrüklü bölümde olmak üzere toplam 85 odasıyla transit veya kısa süreli İstanbul’a gelen yolculara hizmet verecek.
Yazarın Tüm Yazıları