İnşaatı hızla süren Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali Ek Tesisi, 2004 yılının Mayıs ayında hizmete girecek. Tepe-Akfen ortaklığının yapımını gerçekleştirdiği Ek Tesis’in kaba inşaatı kısa süre içinde tamamlanacak.
Yıllık 14 milyon yolcu kapasiteli Dış Hatlar Terminali, Ek Tesis bittiğinde 20 milyon yolcu kapasitesine ulaşacak. Ek Tesis’te ayrıca, birçok yeni nesil terminalde olduğu gibi kara ve hava tarafında otel yer alacak. Kara tarafı oteli 34, hava tarafı oteli ise 51 odalı olarak yapılıyor.
Dış Hatlar terminali’nde bugüne kadar eksikliği ciddi biçimde hissedilen grup yolcular için otobüs otoparkı ve özel girişi de planlandı. Metro katından terminal binasına yeni girişin de yapılacağını açıklayan TAV Murahhas Azası Sani Şener, 'Yeni Ek tesis’le Dış Hatlar Terminali, benzerlerine kafa tutacak.' dedi.
KREDİ TAMAM
Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali'ndeki genişletme çalışmalarının finansmanında kullanılmak üzere HSBC liderliğinde 10 bankadan oluşan bir konsorsiyumdan 60 milyon dolarlık İslami finansman sendikasyonu sağlandı. Sendikasyon, yatırımcılardan gelen 67 milyon dolarlık isteğe rağmen firmanın ihtiyaçları doğrultusunda bankaların katılım miktarları düşürülerek 60 milyon dolar olarak kapatıldı. İslami bankacılık kurallarına uygun 'murahaba' yöntemiyle 26 ay geri ödemeli sendikasyona ilişkin anlaşma, HSBC Bank Plc.'nin Londra merkezinde imzalandı. Törende TAV Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kantur, Yönetim kurulu Başkan Vekili Hamdi Akın ve Yönetim Kurulu Murahhas Azası Sani Şener finans piyasalarının hızlı kararlarının sadece TAV'a değil Türk ekonomisine olan güveni de yansıttığını söylediler.
TESİSİN RAKAMLARI
Terminalin Ek tesisi ile yıllık 6 milyon yolcunun geçişi sağlanacak. Böylece kapasite yılda 20 milyon yolcuya çıkacak. Uçakları terminale bağlayan 18 yolcu köprüsüne 5 ilave daha yapılarak köprü sayısı 23 olacak. Terminalin yolcu saat sayısı 7 binden 10 bine yükselecek. Yeni VIP salonu 2052 metrekare olarak planlandı. Bagaj holü 6 bin 500 metrekarelik ek ile 20 bin 700 metrekareye çıkacak. Ayrıca 5 manuel sorter 7'ye, 490 metrelik bagaj karuseli de 665 metreye yükseltilecek. Gidiş katındaki 160 adet check-in kontuarına 64 ekleme yapılarak sayı 224 olacak. 32 pasaport bankosu ilave tesisle 42'ye ulaşacak. Ek tesis’te 12 yeni asansör, 3 yürüyen merdiven ve 570 metre yürüyen bant bulunacak.
85 ODALI OTEL
Ek tesisle birlikte Dış Hatlar Terminali'nde otel de hizmete girecek. Hava tarafından 51, kara tarafında da 34 odaya sahip olacak otel, İstanbul Atatürk Havalimanı'nın bölgedeki en önemli aktarma noktalarından biri olmasına ciddi bir katkı sağlayacak.
Hava tarafı yani gümrüklü sahada kalan odalardan transit uçuş yapan yolcular yararlanacak. Aktarmalı uçuşlardaki bekleme sürelerinde yolcular 'day use' yani günlük kullanım hizmeti alacak. Kara tarafı yani gümrüksüz kısımda bulunan odaları ise yolcuların yanı sıra havayolu ekiplerinin de kullanması planlanıyor. Odalarda uydu televizyon yayınları, internet bağlantısı, mini bar, uluslararası telefon, televizyonda uçuş bilgilerinin verildiği kanal, müzik yayınları ve otomatik uyandırma servisi de bulunacak. Otelde ayrıca hem hava hem de kara tarafında toplantı salonları, restoranlar ve kuaför yer alacak. Yolculara ütü ve temizlik hizmetleri de sunulacak. İşletmesi Tepe-Akfen tarafından yapılacak otelin yıllık doluluk oranının yüzde 70 olması planlanıyor.
Lufthansa’ya Türk müdür
Lufthansa Alman Havayolları'nın Türkiye Genel Müdürlüğü'ne ilk kez bir Türk atandı. 32 yıldır Lufthansa'da çalışan Sadık Elmas, görevi Ofer Kisch'ten teslim aldı. Türkiye Genel Müdürlüğü'nü 5 yıldır sürdüren Ofer Kisch ise İsrail'e atandı.
1951 İstanbul doğumlu olan Sadık Elmas, tiyatro eğitimi almak üzere gittiği Almanya'da eğitim için parası yetmeyince 1971'de Lufthansa Havayolları'na girdi. Elmas, sırasıyla Lufthansa Kargo İthalat/İhracat, Frankfurt Havalimanı Yolcu Hizmetleri, Miami, Hong Kong, Kamerun/Duala, Göteburg, Karaçi ve Abu Dabi'de İstasyon ve Satış Müdürlükleri görevlerinde bulundu. THY ve Lufthansa'nın ortak yatırımı Antalya merkezli SunExpress'in kuruluşunda da çalışan Elmas, en son Sudan Hartum'da Genel Müdür olarak görev yapıyordu.
Türkiye'ye dönmenin 32 yıllık bir hayal olduğunu belirten Elmas, 'Böyle bir göreve gelmek onur verici. En büyük avantajım herhangi bir adaptasyon süreci yaşamama gerek kalmaması' dedi.
Havacılık açısından günlerin zorlu geçtiğini belirten Elmas 'Irak'taki savaş ve ekonomik krizle birlikte yolcu sayısında büyük düşüş yaşanıyor. Bir de son günlerde ortaya çıkan SARS hastalığı Uzakdoğu seferlerini olumsuz etkiledi. Ancak tüm zorluklara rağmen Lufthansa olarak Türkiye pazarından memnunuz. İstanbul ve İzmir'den yaptığımız uçuşlarımızda yüzde 2-3 gibi önemsiz bir azalma var. Ankara'da ise yolcu artışı yakaladık' diye konuştu. Günlük İstanbul'dan 5, Ankara'dan iki ve İzmir'den bir karşılıklı seferlerin bulunduğunu belirten Sadık Elmas, herhangi bir sefer azaltması yapmayacaklarını açıkladı. Yaz sezonundan her şeye rağmen umutlu olduklarını söyleyen Sadık Elmas 'Savaşın tam olarak bitmesiyle turizm sektörü kendini hızla toparlayacaktır. Bir çok Alman turist tercihini uzak yerlere gitmek yerine Türkiye'den yana kullanabilir' dedi.
Tolga ÖZBEK
KRİZDE REKOR KÁR
Lufthansa Havayolları'nın da içinde bulunduğu Lufthansa Grubu zorlu geçen 2002'de toplam 717 milyon Euro net kár açıkladı. 2002 yılındaki kárın büyük bir başarı olduğunun altını çizen Lufthansa Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Jürgen Weber, savaş, ekonomik kriz ve Uzakdoğu'daki SARS hastalığı nedeniyle 2003'te bu başarının tekrarlanmasının zor olduğunu belirterek 'Sektör son yılların en zor günlerini geçiriyor. Açıkça söylemek gerekirse amacımız 2003'ü zarar etmeden kapatmak.' diye konuştu. Maliyetleri düşürmek amacıyla bir dizi ekonomik tedbir alan şirket 32 uçağını seferden çekti. Lufthansa işten çıkartmak yerine ücretsiz izin uygulamasına başladı. Ayrıca tüm gün çalışan personele part-time çalışma tercihini kullanma hakkı verildi.
Güle güle Faik
Türk Hava Yolları'nın basın ve halkla ilişkilerini yönetmek sanıldığı kadar kolay bir iş değildir.
Almanya'da ya da Japonya'da bir acentenin hatalı kestiği bilet yüzünden yolcu THY'yi suçlar. Herhangi bir havalimanında karşısına çıkan bir sorun yüzünden yolcu THY'yi suçlar. Hatta basın dünyasında bile havalimanlarının Türk Hava Yolları'na ait olduğunu sanan meslektaşlarımız vardır.
Dünyanın bir yerinde uçak kazası olur. Bakarsınız ki bir televizyon istasyonu o havayolunun uçağının görüntüsünü bulamamıştır ve ekranda THY uçağı salınıp durur.
Uçaktaki basit ve tamamen standartlar içindeki bir arıza bir bakarsınız ertesi gün gazetelere 'yolcular ölümden döndü' manşetleri ile yansır.
Bütün bunlarla Faik Akın tam 11 yıl savaştı. Yıllarca doğruları anlatarak yolcuları ve gazetecileri iknaya çalıştı. Ciddi bir yol aldı. Ayrıca kendisinin gazeteci kökenli olması, şerefli bir gazeteci babanın çocuğu olması ona büyük avantajlar da sağladı. Kuşkusuz bu avantajlar THY'nin bir zenginliği oldu.
O DA GİTTİ
Bir işi iyi yapmanız bazen yeterli olmuyor. Türkiye, insanların kolay harcanabildiği bir ülke. Tecrübeliler her ne hikmetse çok kolay gidiveriyorlar. Aslında onlar, yapılan yatırımın faizi yeterince alınmadan harcanıyorlar. Gerçi bu şirketlerin bilançolarında yer almıyor ama sanırım bazen ciddi bir zarar olarak şirketin geleceğini etkiliyor.
Her neyse... Türk Hava Yolları Tanıtma ve Halkla İlişkiler Başkanı Faik Akın da emekli edildi. Çok zor günleri, THY için yaptıkları, yapmak istedikleri, çaresiz saatleri hep ona bir anı ve miras olarak kaldı.
ZARAR VERİR
Sadece THY değil, bütün havayolları, yolcu ve basınla ilişkisini dünyanın her yerinde çok dikkatli götürmek zorundadır. Basit bir dikkatsizlik, bir çaylaklık şirketin imajını yerlebir eder. Büyük zararlar verir. Geçmişte de bu hep böyle olmuştur. Şirketler büyük zararlar görmüştür.
THY, Faik Akın'ı arayacaktır. 'Gelen gideni aratır' falan demiyorum. Çok isterim, gelen Faik Akın'ı hiçbir zaman aratmasın. Hatta çok daha iyi olsun. Bunu Faik de ister. Yoksa ne olacak, Faik Akın gibilere bu pazarda çok iş var. Hem de her ekonomik şartta, her sıkıntılı zamanda...