Cep telefonu uçuş kartının yerini alacak

Hayatımıza her geçen daha fazla giren cep telefonlarının uçuş kartlarının yerini almasına Uluslararası Havayolu Taşımacılığı Birliği’nden (IATA) onay geldi.

Hızla yaygınlaştırılacak uygulamayla yolcular manyetik bantlara sahip boarding kartı yani uçuş kartları yerine cep telefonlarını kullanacak. Check-in kuyruklarını da azaltacak uygulama, 2010’dan itibaren tüm havalimanlarında hayata geçirilecek.

İlk çıkan cep telefonları sadece konuşmaya yarıyordu. Gelişen teknolojiyle birlikte özellikler artmaya başladı. Artık cep telefonları fotoğraf makinesi, kamera veya PDA olarak adlandırılan "kişisel dijital asistan"dan öte kimlik ve kredi kartı yerine geçiyor.

Havayolları son yıllarda cep telefonuna giderek daha fazla yatırım yapıyor. Artık bir çok havayolu, yaptığınız bilet rezervasyonlarını veya internet üzerinden gerçekleştirdiğiniz check-in işlemlerinin onaylarını, hemen SMS olarak size yolluyor. Rötarlar veya sefer iptalleri yine SMS’le yolcuya ulaşıyor.

Cep telefonu teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte 2005’te bu sefer farklı bir uygulama test edilmeye başlandı. İlk olarak Japon ANA Havayolları tarafından yapılan denemede kişisel bilgilerin bulunduğu cep telefonları havalimanlarında uçuş kartlarının yeri aldı. Yolcu, telefonuna yüklenen bilgileri özel okuyucuya tanıtarak cep telefonunu kimlik yerine kullanmaya başladı. Sistemden verim alınmasıyla birlikte IATA uygulamanın yaygınlaştırılması için geçen hafta düğmeye bastı.

NASIL ÇALIŞIYOR

İnternet üzerinden check-in yaptıktan sonra havayolu yolcuya Çoklu Ortam Mesaj Servisi yani MMS yolluyor. MMS’te "2D" olarak adlandırılan bir barkod var. 2D, havalimanında kontuar görevlisi tarafından cihaza okutuluyor. Tüm check-in bilgileri yani yolcunun adı-soyadı, bineceği uçak, sefer sayısı, seçilen koltuk ve yemek türü ekranda görülüyor. Görevli yolcunun kimliğine bakarak kontrolünü tamamlıyor.

Böylece her biri en az 1.5 dolara mal olan manyetik bantlara sahip uçuş kartlarının kullanılmasına gerek kalmıyor. Yolcu sıra beklemeden işlemini tamamlayıp uçağına doğru ilerliyor.

İŞADAMLARI İSTİYOR

Avrupa’daki araştırmalara göre özellikle işadamları arasında internetten check-in yaptırma oranı çok yüksek. Ancak birçok işadamı, seyahat sırasında internete cep telefonundan bağlanarak check-in işlemini yapıyor. Kağıt çıktı almaya çok azının vakti var. Bu nedenle havalimanına geldiğinde işadamı yeniden sıraya girmek zorunda kalıp işlemlerini tekrarlıyor. Veya check-in makinesinde her biri 1.5 dolarlık manyetik uçuş kartlarını çıkartarak hem vakit kaybediyor hem de bilet maliyetlerini boşu boşuna yükseltiyor.

Japonya’dan sonra Avrupa’da hızla yaygınlaşan uygulamaya ABD biraz kuşkulu bakıyor. Ulaştırma Güvenlik Dairesi (TSA) uzmanları konuyla ilgili çalışmaları sürdürdüklerini açıklarken başta Southwest Havayolları olmak üzeri birçok Amerikan şirketi uygulamaya başlamak için verilecek izni bekliyor.

YENİ TEKNOLOJİLERLE UÇMAK BASİTLEŞECEK

IATA Başkanı Giovanni Bisignani, cep telefonlarının uçuş kartlarının yerini alacak bu uygulama ile havayollarının yılda 500 milyon dolar tasarruf edeceğine dikkat çekiyor. Cep telefonunun uçuş kartlarının yerini alması IATA’nın önemle üzerinde durduğu bir kaç projeden sadece biri. Elektronik bilet, bagajların takibini sağlayan RFID gibi sistemlerin tam kapasite ile kullanılmaya başlamasıyla sektörün yılda 6.5 milyar dolar tasarruf etmesi bekleniyor. İşte IATA’nın yeni teknolojileri:

ELEKTRONİK BİLET Kağıt bilet 31 Mayıs 2008’den itibaren tarih oluyor. Bu uygulama ile artık tüm bilgiler havayolunun bilgisayarında tutuluyor.

BARKOD SİSTEMİ Cep telefonlarında da kullanılan barkod sistemi ile manyetik uçuş kartları ortadan kalkacak. Yolcu işlemlerini kendi yapacak.

BAGAJLARA ANTEN Bagaj etiketlerine takılmaya başlanan ve RFID olarak adlandırılan özel çip sayesinde takip kolaylaşıyor. Uygulama ile bagaj kayıpları yüzde 20 azalacak.

ORTAK CHECK-IN MAKİNELERİ Havalimanlarında farklı havayollarına ait check-in makineleri ortak kullanımını hedefleyen uygulama havayollarının üzerindeki mali yükü azaltacak. Her biri 60 bin Euro’ya mal olan makinelerin ortak kullanımı işlemleri hızlandıracak.

A380 inişte 1200 metrede duracak

Airbus’ın dev kuşu A380’i 29 Ekim’de İstanbul Atatürk Havalimanı’na getirecek Test Pilotu Jean-Michel Roy, uçağın standart değerler içinde inişte 1200 metrede duracağını açıkladı.

Çin’den yaklaşık 360 ton ağırlıkla Atatürk Havalimanı’nın 18-36 sol veya sağ pistine inecek A380 için herhangi bir sorun bulunmadığını söyleyen Roy "İstanbul Atatürk Havalimanı’nda gerekli incelemeleri yaptık. Pist ve taksi yolları uluslararası standartlarda" diye konuştu.

Atatürk Havalimanı’nın A380’in ineceği 61’inci meydan olduğuna dikkat çeken Roy "Atatürk Havalimanı’nın standartlarının çok altında yerlere inip kalktık. En zorlu denemeleri Hindistan’da yaşadık. A380 tüm yaptığımız testlerden başarıyla çıktı" dedi.

2400 METREDE HAVALANIYOR

Maksimum kalkış ağırlığı 555 yolcu ve 30 ton kargo ile toplamda 560 tona ulaşan A380 için standart hava sıcaklığı ve rüzgarda kalkışta 2 bin 400 metre uzunluğundaki pist yeterli. Uçağın devasa büyüklüğüne rağmen kısa mesafelerden inip kalkmasında mükemmel kanat tasarımının büyük rolü olduğuna dikkat çeken Roy "A380, Airbus ailesi içinde en verimli kanat tasarımına sahip. Uçak yüksek hızların yanı sıra çok düşük süratle yaklaşma yapabiliyor. Bu sayede çok kısa mesafede inip kalkabiliyor" dedi.

A380, saatte 249 kilometre yaklaşma hızıyla "C" kategorisinde. Aynı kategoride yolcu kapasiteleri 150 ila 189 arasında değişen orta sınıfta Airbus A320 ve Boeing 737-800 bulunuyor. A380’in bir küçük modeli olan ve THY’nin de kullandığı A340’lar ise yaklaşma hızları açısından "D" kategorisinde yer alıyor.

SÜPER JUMBO’YA AMERİKAN KANCASI

Amerikan Hava Kuvvetleri, kıtalararası stratejik nakliye uçuşlarında kullandığı C-5 Galaksi uçaklarının yerini almak üzere A380’le ilgileniyor. Konuyla ilgili olarak Amerikan yetkililerine bilgi veren Airbus, A380’in yüksek şansı olduğuna inanıyor.

Irak Operasyonu nedeniyle daha fazla kullanılmaya başlayan C-5 uçaklarının eski nesil teknolojiye sahip motorları nedeniyle yüksek yakıt sarfiyatına sahip olduğuna dikkat çeken Amerikan Hava Kuvvetleri, bu uçakların yerini alacak yeni nesil platformlar üzerinde yaklaşık bir yıldır çalışıyor. Maliyetlerin düşürülmesi amacıyla sivil uçakları da inceleyen kurul, iki katlı A380’de yapılacak bazı değişikliklerle ihtiyacın karşılanması üzerinde duruyor.

Amerikan Hava Kuvvetleri’nin üzerinde çalıştığı bir başka proje de Başkanlık tarafından kullanılan ve Boeing 747’den geliştirilen VC-25 "Air Force One" uçağının değiştirilmesi. A380 alternatifi üzerinde duran askeri yetkililerin kararını önümüzdeki yıl içinde açıklaması bekleniyor. Bir çok havayolu şirketinin artan yakıt maliyetleri nedeniyle filolarından 747 serisinin 200 ve 300 modellerini emekli ediyor.

Air Force One konusunda Airbus’ın şansı olabileceğini belirten uzmanlar, bu konuda Başkanlık helikopteri için İtalyan AgustaWestland şirketinin EH-101 modelinin seçilmesini örnek veriyor. Tolga ÖZBEK

Saudia’ya Türk yazılım

Suudi Arabistan Havayolları Saudia, mevcut müşteri sadakati programı Alfursan’ı yenilemek üzere Hitit Bilgisayar Hizmetleri ile anlaşma imzaladı. Booz Allen Hamilton danışmanlık firmasının Saudia adına bir çok sistemi değerlendirdikten sonra kendi ürünleri olan Crane Frequent Flyer Sistemini seçtiğini belirten Genel Müdür Nur Gökman, amaçlarının bölgede daha da büyümek olduğunu söyledi. Hitit Bilgisayar’ın bölgedeki müşterileri arasında Katar, Kuveyt, Gulf, Ürdün, Yemen ve Mısır Havayolları bulunuyor.

BA Antalya’ya uçuyor

İngiliz Havayolları British Airways (BA) 10 Nisan 2008 tarihinden itibaren Londra Gatwick-Antalya arasında seferlere başlıyor. Uçuşlar, Boeing 737-400 tipi uçakla pazar, salı ve perşembe günleri karşılıklı yapılacak.

Katar Havayolları Türkiye seferlerini artırdı. Salı ve perşembe günleri de uçmaya başlayan havayolu, Dubai, Bahreyn, Abu Dabi, Kuveyt ve Maskat’a 149, Johannesburg, Cape Town ve Nairobi’ye 399 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçma imkanı sunuyor. Ekonomi sınıfı gidiş-dönüş biletlere vergiler dahil değil.

İspanyol Havayolları Iberia ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş-dönüş Madrid’e 169, Barcelona ve Valencia’ya 199 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçma imkanı sunuyor.
Yazarın Tüm Yazıları