Havayolu seyahat sektörünün ciddi dergilerinden Business Traveller, büyük havayolu şirketlerinin uzun menzilli hatlarda verdiği business class hizmetini değerlendiren yıllık raporunu açıkladı.
Fiyatların yükseldiğine dikkat çekilen raporda buna karşılık geçmiş yıllara oranla konforun özellikle de yolcuya ayrılan alanın büyüdüğü açıklandı.
Son yıllarda havayolu şirketleri business class hizmetlerine büyük yatırımlar yapıyor. Genişleyen hizmet yelpazesi, artan koltuk aralıklarının yanı sıra şimdi uzun menzilde tam yatar business koltuklar yeni bir standart getiriyor. Bir zamanların First Class lüksü artık Business Class'lar da yer alıyor. Rekabet ve piyasa şartları havayolu şirketlerini business bölümlerinin konforunu daha yukarı çekmeye zorladı.
Bu konuda başı İngiliz Havayolları (BA-British Airways) çekiyor. BA, first'ten sonra uzun menzilli uçuşlarda business class'ı da tam yatar koltuk kavramı ile tanıştırdı. BA'i yine bir İngiliz şirketi olan Virgin Atlantic izliyor. Diğer önemli değişiklik ise Amerika kıtasında yaşanıyor. Geçmişte rakiplerine göre daha dar koltuk aralıklarına sahip Amerikan şirketleri bu imajlarını değiştirmek için büyük çaba harcıyor.
YATAR KOLTUK TARTIŞMASI
BA bu yıl pazara yeni bir kabin konsepti getirdi. Şirketin Heathrow çıkışlı New York, Chicago, Washington DC, San Francisco, Hong Kong ve Tokyo uçuşlarında tamamen yatar business koltukları konuldu. Yakın bir gelecekte Johannesburg, Toronto, Los Angeles, Philadelphia ve Singapur'un yanı sıra bazı Orta Doğu, Latin Amerika ve Afrika hatlarında da tam yatar business koltuklu uçaklarla sefer yapılacak. Yolcuların önemli bir kısmı koltuklardan memnun. Ancak bazı yolcular koltukları dar buluyor. Tam yatar halde dönmenin zor olduğu gelen şikayetler arasında. Ancak koltukların aradaki perde ile ayrılması ve özel alan oluşturması çok sayıda yolcunun hoşuna gidiyor.
BA'in İngiltere'deki en büyük rakibi Virgin de uçaklarında tadilatlara başladı. Şirket tam yatar koltuklu B747 ve A340'ları ile BA'i özellikle Amerika ve Uzakdoğu uçuşlarında sıkıştırmayı planlıyor. Yapılan araştırmaya göre yolcuların yüzde 68'i yeni koltuklardan memnun kalmış. Ancak koltukların tam yatar durumda çok alçak olması nedeniyle kabinde türbulans veya koridorda yürünürken oluşan titreşimler yolcuları rahatsız ediyor.
Hollandalı KLM ve ortağı Amerikan Northwest Havayolları ise ortak bir çalışma ile business class'larını yenilediler. Koltukların yatış açıları 150 dereceye, aralıkları da 127 santimetreye yükseltildi. Tam yatan koltukların 6-8 saatlik Amerika hattı için iyi bir ürün olduğunu kabul eden KLM yetkilileri, ancak bu koltukların 12-14 saatlik Asya'dan yapılan gece uçuşlarında yolcuya tam jet-lag etkisini atmakta yeterli olacağına inanmadıklarını belirtiyorlar. Araştırmalarda birçok yolcunun Asya uçuşlarında uyumaktan çok çalışmaya zaman ayırdığı ortaya çıktı.
Kabinlerinde 3 yıl önce değişiklik yapan Lufthansa ise henüz yeni bir tasarımın erken olduğu görüşünde. Bu konuda geleceğe dönük çalışmalar yaptığını açıklayan Lufthansa, ürünün en erken 2003'te ortaya çıkabileceğini belirtiyor. Asya Krizi'ni 1998'de büyük tanıtım kampanyasıyla açıkladığı Rafles Class'la aşan Singapur Havayolları da değişim sinyali veren şirketler arasında. Ancak projelerle ilgili detay gizli tutuluyor. Kuşkusuz havayolu pazarında yaşanan kriz, çok ciddi yatırım gerektiren bu tür uygulamaların birkaç yıl ertelenebileceğini gösteriyor.
ARALIKLAR GENİŞLEDİ
Amerikalı havayolları ise henüz tam yatar koltuk kavramına uzak duruyor. Şirketler yaptıkları araştırmalarda gündüz uçuşlarında yolcuların uyumaktan çok çalışmayı tercih ettiklerini ortaya çıkarmış. Bu nedenle koltuklar maksimum 150 derece yatar hale getiriliyor. Amerikalı şirketlerin üzerinde durduğu en önemli konu koltuk aralıkları. Geçmişte dar koltuklar ve dar aralıklar nedeniyle eleştirilen Amerikalı şirketler bu imajlarını silmek için büyük çaba harcıyor. Delta Havayolları'nın iki yıl önce business class'ını yenilemesinden sonra bu yıl Amerikan ve United da yeni tasarımlarını açıkladılar. Amerikan Havayolları (AA) koltuk aralığını 107'den 129'a, United ise 105'ten 120 santimetreye yükseltti. Koltuk aralıklarının genişlemesiyle birlikte bu şirketler first class'ı küçültmek zorunda kaldı. Koltuk aralıklarının yanı sıra Amerikalı şirketler yer hizmetleri konusunda da müşterilerine değişik seçenekler sunuyor. Örneğin AA, park sorunlarının yaşandığı başta Heathrow olmak üzere bazı havalimanlarında business yolcularına özel park imkanı sunuyor.
181 Filo parsına kavuştu
Diyarbakır 8'inci Ana Jet Üs Komutanlığı'na bağlı, F-16 uçakları ile görev yapan 181 Filo, sembolü olan 'Anadolu Parsı'na kavuştu. Ana vatanı Anadolu olan ve soyu tükenen parstan Türkiye'de sadece iki tane doldurulmuş modeli kaldı.
Askeri havacılıkta her filonun bir amblemi vardır. Kimi zaman bu bir hayvandır veya bir doğa olayıdır. Filoların armalarında yer alan bu semboller, uçaklarına da işlenir.
181 Filo'nun amblemi de Anadolu Parsı. Filolarında sergilemek üzere uzun süre Anadolu Parsı'nı arayan 181 Filo personeli sevindirici haberi Ankara'dan aldı. Atatürk Orman Çiftliği depolarında uzun yıllar Hayvanat Bahçesi'nde yaşamış, bundan yaklaşık 25 yıl önce ölmüş Anadolu Parsı'nın tahniti yani doldurulmuş modelinin bulunduğu ortaya çıktı.
1947'DE KURULDU
Hemen yazışmalar yapıldı ve Anadolu Parsı'nın alınması için gerekli izin çıktı. Uzun yıllar depoda kalan Anadolu Parsı, bir tahnit ustası tarafından onarıldı. Daha sonra da Diyarbakır'daki 181 Filo'ya götürüldü. Filo binasında sergilenen Anadolu Parsı, 181 Filo'nun F-16'larından sonra en nadide parçasını oluşturuyor.
Diyarbakır 8'inci Ana Jet Üs Komutanlığı'nda 1947 yılında kurulan 181 Filo Hurricane, Thunderbolt, F-84G, F-100, F-104 tipi uçaklar kullandı. Filo 1994'ten bu yana F-16 ile görev yapıyor.
Gece alçak seyrüsefer ve atış imkanı sağlayan 'Lantirn' sistemini kullanan filonun çok sayıda atış yarışması birincilikleri de bulunuyor. Kıbrıs Barış Harekatı’na da katılan 181 Filo ayrıca Türkiye'de PKK'ya karşı sürdürülen iç güvenlik harekatında uçuş saati/sorti açısında en fazla katılan filo unvanını da taşıyor.
SHGM call center kuruyor
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü yolcu şikayetlerini değerlendirmek üzere danışma ve şikayet hattı kuruyor. 24 saat hizmet verecek 800'lü ücretsiz telefonlar yolculardan gelecek şikayetleri değerlendirerek araştıracak.
Havayolları ile sorunlar yaşayan yolcuların başvurabileceği Danışma Hattı'nın Türkiye'de önemli bir boşluğu dolduracağını söyleyen Sivil Havacılık Genel Müdürü Topa Bilgettin Toker,' Yolcular havayolu yolculuğu ile ilgili tüm şikayetlerini buraya yapabilecekler. Uçakta karşılaştıkları sorunları, hizmet aksamalarını, özellikle uçuş güvenliği ile ilgili şikayetlerini bize bildirecekler. Biz de havayolu şirketleri ile bağlantı kurarak sorunlara çözüm arayacağız. Yetkimizi kullanarak sorunları çözeceğiz. Şikayetlerden kendi yetki alanımız dışındakileri de ilgili kurumlara ileteceğiz. Bu merkez sayesinde Türkiye'de havayolu yolcularının en çok neden şikayet ettiklerini, hangi sorunları yaşadıklarını da istatistiki bilgilerle sınıflandırma imkanı bulacağız.' dedi.
Gerekli Bakan onayının alınmasından sonra Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü danışma ve şikayet merkezi kısa sürede devreye sokulacak.
Singapur’dan 10 A380 siparişi
Singapur Havayolları daha önceden anlaşmasını yaptığı 10 adet A380 uçağının siparişini kesinleştirdi. A380'lerin ilk kullanıcısı olacak Singapur Havayolları'nın 10 uçak siparişinin yanı sıra 15 adet de opsiyon yani kesin siparişe çevrilebilir uçak anlaşması var. Toplam 555 yolcu kapasitesi ile dünyanın en büyük yolcu uçağı olacak A380 şu ana kadar 8 havayolundan toplam 67 adet kesin sipariş aldı.
Singapur Havayolları uçaklarını 2006 yılının ilk yarısında teslim almaya başlacak. Toplam 10 uçaklık teslimatın 2007'de tamamlanması planlanıyor. Singapur 2002'de teslim alacağı ultra uzun menzilli A340-500'lerle A380'leri özellikle yoğun Amerika uçuşlarında kullanmayı planlıyor.
Alitalia’dan bedava İtalya bileti
Alitalia, 30 Kasım'a kadar geçerli olmak üzere havayolunun İtalya dışında Avrupa ve Kuzey Afrika'da sefer yaptığı şehirlerden herhangi birine Business Class gidiş-dönüş bileti alan yolcularına İtalya bileti hediye ediyor. Aynı şekilde Alitalia'nın kıtalararası sefer yaptığı şehirlerden birine Business Class gidiş-dönüş bileti alan yolcular ise iki İtalya bileti kazanıyor. Kampanyada kazanılan biletlerin son kullanma tarihi ise 28 Şubat 2002..