Airex’te devlerin rekabeti

İstanbul Atatürk Havalimanı’nda 6-9 Eylül’de Airex Sivil Havacılık Fuarı’nda dev uçakların savaşı yaşanacak. Airbus A380 ile Boeing 747-8’in gövde gösterisi yapacağı fuar, 2014’ten itibaren İstanbul Air Show adını alıyor.

Haberin Devamı

Tolga ÖZBEK

/images/100/0x0/55eaf47ff018fbb8f8a17e1f

Bu yıl dokuzuncusu yapılacak Airex Uluslararası Sivil Havacılık ve Havalimanları Fuarı, 6 Eylül’de rekorlarla kapılarını açıyor. İstanbul Atatürk Havalimanı Genel Havacılık Apronu’ndaki fuara 48 ülkeden 153 şirket katılıyor. Şu ana kadar 40’tan fazla uçak, helikopter ve sportif hava aracının sergilenmek üzere kayıt yaptırdığı Airex, devlerin savaşına sahne olacak.
THY’ye büyük uçak teklifi sunan Airbus A380’i, Boeing de yeni nesil Jumbo Jet 747-8’i getiriyor. Bu iki uçak en son geçen yıl yapılan dünyanın en büyük havacılık fuarı Paris Air Show’da bir araya gelmişti. Alçak uçuşla ziyaretçileri selamlayarak inecek dört motorlu yolcu uçakları, Airex’in büyüklüğünü bir kez daha dünyaya duyuracak. Boeing ayrıca geçen nisan ayında İstanbul’a getirdiği 787’nin ikinci ziyareti için organizatörlerle temasta.
İŞ JETLERİ TAM KADRO: Fuarın ana lokomotifi iş jetleri Airex’e tam kadro geliyor. Dassault, Cessna, Bombardier, Gulfstream, Hawker Beechcraft, Eclipse ve Piaggio yeni modelleriyle Airex’te boy gösterecek. Falcon 7X, Embraer Lineage 1000, Global 6000, Gulfstream G550 gibi büyük gövdeli uçakların katılımı dikkat çekiyor.
Ayrıca helikopter imalatçıları AgustaWestland, Bell, Eurocopter ve Sikorsky arasında da büyük rekabet var. İmalatçılar, Airex’in diğer organizasyonlardan farklı olarak işadamlarının gösterdiği yüksek ilgi ve hızlı karar vererek daha fuarda sipariş için kontrat imzalamaları nedeniyle tercih ediyor.
BÖLGESEL HAVACILIKTA KIRAN KIRANA REKABET: Brezilyalı imalatçı Embraer, jet motorlu 190 modeliyle boy gösterecek. Kanadalı Bombardier C Series’i tanıtacak. Bu yıl ayrıca Japon imalatçı Mitsubishi de ilk kez İstanbul’a geliyor.
SPORTİF HAVACILIK PATLADI: Tek motorlu uçak pazarında Cessna, Cirrus, Piper gibi imalatçılar arasına bu yıl İsviçreli Pilatus PC-12 ile, Fransız Socata da TBM850 tipi turboprop motorlu modelleriyle katılıyor. Sportif havacılıkta yüksek satış başarısı yakalayan Pipistrel, Technam, CTLS, hem helikopter hem de uçak özelliklerine sahip gyrokopterler büyüyen pazar için yeni müşteriler arayacak. Pilot olmak isteyenler, sportif havacılıkla ilgilenenler Airex’te uçuş okullarından, kulüplerden bilgi alabilecek.

Haberin Devamı

/images/100/0x0/55eaf47ff018fbb8f8a17e21

Haberin Devamı

ADI İSTANBUL AIR SHOW OLACAK

Organizatör Mint Fuarcılık Genel Müdürü Feyzan Erel, Başbakanlık, Ulaştırma Bakanlığı ve Türk Hava Yolları’nın desteğiyle her geçen yıl daha da büyüdüklerini söyleyerek, “Türkiye’nin havacılıkta çok önemli 2023 vizyonu var. Kendi uçağımızın imalatı, yıllık yolcu kapasitesinin 350 milyona çıkartılması, İstanbul’un bir havacılık merkezi olması için alt yapıda önemli atılımlar yapılıyor. Bu nedenle fuarın adını 2014’ten itibaren ‘İstanbul Air Show’ olarak değiştiriyoruz. Kapsamımız havacılık imalat alt yapısını da kapsayacak şekilde ‘İstanbul Air Show ve Havacılık Endüstri Tedarik Zinciri Platformu’ haline getiriyoruz” dedi. Özellikle havacılık yan parça sanayi, bakım şirketlerinin ilgisiyle fuar havacılık sanayii açısından daha da önemli bir organizasyon haline gelecek. Airex ilk iki gün profesyonellere, 8-9 Eylül’deyse halka açık olacak. Fuarı gezmek isteyenlerin airexistanbul.com adresinden ön kayıt yaptırmaları gerekiyor.

Haberin Devamı

Ne güzel bir uçuştu

Bazı uçuşlar beni çok heyecanlandırır.
Kargo yüklemesinden pilotun kalkışına, kabin amirinin sistemi yormadan yönetmesine kadar her şey yerli yerindedir.
O zaman heyecanlanırım. O uçuşun liderlerini tanımak isterim.
Geçen hafta Nürnberg’den İstanbul’a uçtum.
Airbus A320, yeni nesil koltukla donatılmış bir uçaktı. Kapıda THY Nürnberg İstasyon Şefi Tarık Serbest’le bir araya geldim. Daha önce Münih’te görevliyken tanımıştım.
Yolcuyu uçağa tam zamanında, itiş kakış olmadan ‘zone’ yani numaralara göre bölüm uygulayarak aldı. Önce çocuklu aileler bindi, ardından yaşlılar. Uçağa en son bindim.
Kabin Amiri Sevgi Kayık paniksiz sistemi yönetiyordu. Tek tek baş üstü dolaplarına bakıyor, yerde bırakılan çantalar için ikaz etmesi gerektiğinde bunu en zarif şekilde, yolcuyu rahatsız etmeden yapıyordu.
Ekibindeki Neslihan Nalbant, Burcin Eriş ve Sahil Topcan da bu orkestra şefinin hareketlerine tam bir uyum gösteriyordu.
Tam zamanında Nürnberg’den kalktık. Mesul Kaptan Pilot Ahmet Özcan ve ikinci pilot Şerif Selim Tüten uygun anonslarla bizi bilgilendirdiler. Kalkış için sıramızdan tutun da, izleyeceğimiz rotaya, İstanbul’daki meteorolojik şartlara kadar tüm bilgileri verdiler.
Çok güzel bir tırmanış ve yol boyu türbülanslarda zamanında irtifa değişiklikleri isteyerek İstanbul’a geldik. Mükemmel bir yaklaşmayla 05-23 pistine indik. Yerdeki trafik yoğunluğuna rağmen zamanından önce köprüye yanaştık. İkramından uçuşun pilotajına kadar her şey mükemmeldi.
Uçaktan inerken, “Ne güzel bir uçuştu” dedim. Bunu her zaman söyleyebilmeyi ne çok isterim...

Yazarın Tüm Yazıları