A380’in ilk yolcuları olduk

Dünyanın en büyük yolcu uçağı Airbus A380-800, sertifikasyonundan sonra ilk yolculu uçuşunu 200 gazeteciyle Fransa’nın Toulouse kentinden yaptı. 2 saat 15 dakikalık bu çok özel uçuşun ilk yolcuları arasında Uğur Cebeci ve Tolga Özbek de vardı.

O aslında bir hayal gemisiydi. Bin yolcuyu çok uzaklara taşıyacak, içinde lüksün doruğu yaşanacak bir uçan transatlantikti. İki katlı dev bir yolcu uçağı hayalinin üzerinden tam 16 koca yıl geçti. Ve bugün gerçek oldu. Avrupalı imalatçı Airbus’ın dev kuşu A380-800, yer çekimini yenip bizleri, yani ilk yolcularını gökyüzünün maviliğine taşıdı. İşte A380’in dünya medyasıyla kamuoyunun önüne 41 bin feet yükseklikte ilk çıkışının hikayesi:

TARİHİ GÜN

Airbus’ın havayollarına uçak teslimatı yaptığı merkez, minyatür bir terminal haline getirilmişti. Tarihi uçuş buradan yapılacaktı. Check-in işleminden sonra uçacağımız 7 imalat numaralı A380 bizi karşıladı. Geçen ay gökyüzüyle tanışan F-WWJB tescil işaretli A380, bizimle 11. uçuşuna çıkacaktı. Test uçuşlarının çoğu geride kalmış ve uçak tek kelimeyle rüştünü ispat etmişti.

Farklı koltuk ve oturum düzeninde 519 yolcu kapasiteli uçak, bir yıl boyunca tüm dünyayı dolaşarak potansiyel müşterilere A380’in kabinini tanıtacak. Bundan sonra 7 numaralı uçak Arap Etihad Havayolları’nın renklerine boyanacak, kabin konfigürasyonu değiştirilerek Haziran 2008’de teslim edilecek.

UÇAĞA BİNİYORUZ

Hepimiz Airbus firmasınca çok iyi bilinen kişiler olmamıza ve fabrikaya pasaportla girmemize rağmen sıkı güvenlikten geçtikten sonra uçağa doğru ilerlemeye başladık. Normal yolcu uçaklarından daha büyük kapılara sahip A380’in içine girdiğinizde kendimizi dev bir balinanın midesinde hissettik.

Bir anda 200 gazeteci kabinin her tarafına dağıldı. Tüm detaylar incelenmeye, kameralar çalışmaya, fotoğraf makinelerinin flaşları patlamaya başladı. Lufthansa ve Air France havayollarının hostes ve steward’larından oluşan kabin ekibinin ısrarlı anonsları bizi kendimize getirdi. 17. sıradaki H ve K koltuklarına oturduk ve kemerlerimizi bağladık.

Saatler 13.00’ü gösterirken push-back yani geri itme işlemi başladı. Rolls Royce imalatı Trent 900 motorlar sessizce çalışıyor, kabine gürültü gelmiyordu. Uçağımız neredeyse milim milim ilerleyerek yedi dakikada Toulouse Blagnac Havalimanı’nın 32 Sol pist başına ulaştı. Pilotlar gaz kollarını maksimum güce getirdi. Tam devirde çalışan dört motorun yüksek teknolojisi ve mükemmel izolasyon sayesinde kabin inanılmaz sessizdi.

YUNUS GİBİ ATAK

Pilotlar frenleri bıraktığında dev balina A380 bir yunus gibi ileri fırladı. Koltuğumuza yapışırken A380 kısa sürede hızlandı ve pistten kesildi. Rüzgar 270 dereceden saatte 32 kilometre hızla eserken A380 yükselmeye başladı. 364 tonluk bir kuğu zarafetiyle uçan A380 artık gökyüzünün maviliklerindeydi.

Önce iniş takımları toplandı, bunu flaplar izledi. İnanılmaz büyük kapakların kapanmasıyla oluşan gürültü sanki dev balinanın midesindeki gurultular gibiydi.

Seyir olan irtifası 12 bin 500 metreye kısa sürede tırmandık. Kemer ikaz lambaları söndü ve kabini keşfetmeye başladık. First, business ve ekonomi sınıflarından oluşan uçakta farklı koltuk ve oturum konseptleri sunulmuştu. İnce koltuklar sayesinde bacak uzatma mesafeleri genişlemiş, kabin eğlence sistemleri kişisel ekranlarla tüm koltuklara uygulanmıştı. Üst kata merdivenle çıktığınızda yan bölüme dörder kişilik sofa konulmuştu. İş jetlerinde çok sık uygulanan bu tasarım ilk defa yolcu uçaklarında deneniyordu. Gazetecilerin ortak sohbeti tasarımlarıyla ünlü Singapur, Emirates, Virgin Atlantic gibi havayolu şirketlerinin nasıl bir tasarımla yolcuların karşısına çıkacağıydı.

OTOMATİK KAPAK

Baş üstü bagaj alanlarında yolcu başına düşen alan iyi hesaplanmıştı. Kabinin yüksek tavanı nedeniyle kapakların rahat açılıp kapanması için özel elektrikli kollar yerleştirilmişti. Kapağı hafifçe yukarı ittiğinizde otomatik olarak yerine oturuyordu.

Sınıflar arasında iki ayrı bar konulmuştu. Makarnaları hamur haline getirmeden su buharıyla ısıtan fırınlar (ki bunlar yeni teslim edilen Türk Hava Yolları uçaklarında da var), özel kahve makineleri, troley tasarımları dikkat çekiyordu. Uçuşun ilerleyen dakikalarında barın üstü kanepeler ve tatlılarla donatıldı. İlk yolcular şampanya eşliğinde A380’in uçuşunu kutladı.

PENCERELİ TUVALET

A380’in tuvaletleri ise inanılmaz genişti. Tuvalette dışarıyı seyredebileceğiniz cam ışık açısından mekanı ferah bir ortam haline getirmişti. Lavaboda suyun sıcaklığı dijital olarak ayarlanırken elinizi çektiğiniz an su akışı duruyordu.

Kabin basıncının irtifası normal yolcu uçaklarından daha düşük yükseklikte tutuluyor. Böylece uzun uçuşlarda havanın kuruluğu azaltılıyor, yolcuların rahat etmesi sağlanıyor.

A380’in kokpiti, standart Airbus ailesiyle ortak özelliklere sahip. Uçak yüksek olduğu için pilotların yerde kontrolünün kolaylaştırılması için kamera sistemleri eklenmişti. Pilotlar motor ve diğer sistemlerdeki arızaları hemen görebiliyor. Bu bilgiler ayrıca yere gönderiliyor. Acil durumda teknik ekip sistemlere yerden müdahale edebiliyor.

Toulouse’dan başlayan uçuş Fransa toprakları üzerinde tam 2 saat 15 dakika sürdü. Dev balina bu uçuş sırasında saatte 10 ton yakıt harcadı. Kalktığımız 32 Sol pistine yaklaşırken artan yan rüzgar bizi etkileyemeye başlamıştı.

OKSİJEN MASKELERİ DÜŞTÜ

Hızı saatte 47 kilometreye kadar çıkan yan rüzgardan etkilenmemek için pilotlarımız uçağın burnunu rüzgar içine çevirdi. İniş takımları açıldığında kapakların hava akışını bozarak oluşturduğu sesler artık inişe saniyelerin kaldığını bize bildiriyordu.

Yan rüzgar nedeniyle pilotlar A380’i normalden biraz daha sert indirdi. Üst katta bazı oksijen maskeleri vuruş şiddetiyle açıldı. 24 ton hafifleyerek tamamladığımız 2 saat 15 dakikalık uçuş, yine Airbus’ın teslimat merkezinde sona erdi.

Eğer siz de A380’le uçuşu merak ediyorsanız, yıl sonuna kadar beklemeniz gerekiyor. İlk olarak Singapur Havayolları’na teslim edilecek uçak, seferlerine aralık ayında başlayacak. A380’in ilk yolculu uçuşu Singapur-Sydney arasında yapılacak. Bunu Singapur-Londra seferleri izleyecek.

Uçan fırsatlar

Lufthansa, 31 Mart’a kadar İstanbul, Ankara ve İzmir’den Atlanta’ya 329, Boston’a 359, Denver’a 444, Dallas’a 479, Detroit’e 388, Philadelphia’ya 399, Seattle’a 489, Tampa’ya 399, Washington’a 399 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçuyor. Ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş biletlere vergiler dahil değil.

Delta Havayolları, 31 Mart’a kadar ABD’ye uçan Sky Miles üyesi yolcularına business’ta üç, ekonomi sınıfında da iki kat fazla mil kazanma imkanı veriyor.

Emirates, 31 Mart’a kadar Dubai’ye ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç 250 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçuyor.

Pegasus, nisandan itibaren İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan Zürih’e uçmaya başlıyor. Çarşamba ve cumartesi karşılıklı yapılacak uçuşlarda bilet fiyatları vergiler hariç 90 YTL’den başlıyor.

Güvenlik kontrolü

Lagos’tan İstanbul’a THY uçağıyla 4 Şubat’ta geldik. Uçaktan indikten sonra otobüsle ayrı bir körüğe götürüldük. Buradan terminale girdikten sonra tek bir röntgen cihazından geçirilerek sanki yeniden uçağa binecekmişçesine arandık. Ayakkabılar çıkartıldı, diz üstü bilgisayarlar çalıştırılıp kontrol edildi. Bu süreç yaklaşık bir saatten fazla sürdü. Soğuk salonda beklerken özellikle çocuklar çok üşüdü. Daha önce defalarca Lagos’tan Frankfurt, Londra ve Paris’e uçtum ve böyle bir uygulama ile karşılaşmadım.

Kerim Erben - İstanbul

THY Basın Müşaviri Ali Genç, şikayetle ilgili olarak uygulamanın Havalimanı Güvenlik Komisyonu’nun aldığı karar gereği yapıldığını, havayolu olarak inisiyatifleri bulunmadığını söyledi. Genç, güvenlik aramasının yapıldığı mekanla ilgili olarak havalimanı yetkilileri ve güvenlik birimiyle şikayetin paylaşıldığını belirtti.

Yolcu hattı

Fax: 0 212 677 03 64

cockpit@hurriyet.com.tr
Yazarın Tüm Yazıları