A380, 7 ay gecikiyor

Avrupalı uçak imalatçısı Airbus’ın iki katlı dev yolcu uçağı projesi A380’in 7 ay gecikeceğini açıklaması, bağlı bulunduğu EADS hisselerini tepetaklak etti.

Hisseler bir günde yüzde 20 değer kaybederken Airbus’a gecikmenin en az 2.5 milyar dolara mal olacağı tahmin ediliyor.

Airbus’tan yapılan açıklamaya göre sorunun imalattan kaynaklandığı ve planlanan uçak üretim hızına ancak 2010’da ulaşılacağı bildirildi. Uzmanlar, gecikmede A380’de kullanılan çok sayıda parçanın modifiye edilmek zorunda kalındığı, bu durumun da gecikmeye yol açtığına dikkat çekti.

SİNGAPUR’DAN ŞOK ANLAŞMA

Havayolları, bu gelişmeye büyük tepki gösterirken A380’in ilk kullanıcısı olacak Singapur Havayolları aynı gün şok bir anlaşma yaptı. Uzun zamandır Boeing’le görüşmelerini sürdüren Singapur Havayolları, Amerikalı imalatçının yeni uçağı 787-9’dan 20 adet alacağını açıkladı.

Bu karar, zaten son bir yıldır limoni olan Singapur Havayolları-Airbus ilişkilerini iyice gerdi. İlk kriz, geçen yıl A380’in altı ay gecikeceği haberi ile başlamış, arkasından Singapur Havayolları Airbus A340’ları verimsiz bularak yerine Boeing 777 alacağını açıklamıştı.

Airbus, yeni imalat planına göre 2007’de 20 uçak yerine sadece 9 A380 üreterek havayollarına teslim edecek. Şirket, 2008 ve 2009’da üretim hızını artırarak yıllık 30 adetlik A380 imalatına 2010’da ulaşacak. Halen 1400 saatlik deneme uçuşunu geride bırakan A380, önümüzdeki sonbaharda havacılık otoriteleri tarafından sertifikasyon amaçlı testlere tabi tutulacak.

A380’de yaşanan gecikmeyle birlikte Boeing, ilk olarak kargo modelini yapacağını açıkladığı 747-8’in yolcu versiyonu için de düğmeye bastı. Boeing 787’de kullandığı yeni kanat, motor, kompozit parça ve geniş yolcu pencere sistemini efsanevi 747 Jumbo Jet ailesinin yeni modelinde uygulayacak. Menzili de artırılacak 747-8, üç sınıfta 498 yolcu kapasitesine sahip olacak.

A380’deki gecikme üzerine 747-8 projesini hızlandıran Boeing’in ilk etapta Singapur Havayolları ile masaya oturması bekleniyor. Boeing’in hedefi filosunda halen 747 kullanan ancak A380 gibi yeni bir tip uçak riskine girmek istemeyen havayollarına önümüzdeki iki yıl içinde 50 adet 747-8 satabilmek.

787 TESTTEN GEÇEMEDİ

Avrupalı imalatçıyı 787 modeliyle sıkıştıran Boeing, gövde testlerinden gelen haberle tasarımını gözden geçiriyor. Tamamen çok hafif kompozit malzemeden imal edilecek 787’nin gövdesi dayanıklılık testinden geçer not alamadı. Boeing, gövdeyi güçlendirip testlere önümüzdeki günlerde yeniden başlayacak. Daha uçmadan 400’ün üzerinde sipariş alan 787’nin, 2008 sonunda hizmete girmesi planlanıyor. Tolga ÖZBEK

Ryanair’de hedef İstanbul

Avrupa’yı kasıp kavuran, düşük maliyetli havayolu pazarının İrlandalı lideri Ryanair, gelecek yıl açacağı yeni uçuş noktaları arasında İstanbul’un da olduğunu açıkladı. Şirketin CEO’su Michael O’Leary, Avrupa’da farklı ülkelerde büyüme kararı aldıklarını belirterek İstanbul’un yanı sıra Romanya ve Bulgaristan’a da uçacaklarını söyledi. Trafik hakları konusunda görüşmelerini sürdüren Ryanair, bu bölgeye uçuşların 12-18 ay içinde başlamasını hedefliyor.

Önümüzdeki yıl Londra Stansted’deki uçuş ağırlığını, artan trafik nedeniyle başka bölgelere kaydırmayı hedefleyen Ryanair, İtalya, Almanya ve İspanya’da yeni üsler arıyor. Orta Avrupa’yı Polonya’da Rzeszow ve Litvanya’da Riga’dan bağlamayı hedefleyen Ryanair, ucuşları artırmak için trafiğin yoğun olmadığı ikincil havalimanları konusunda çalışmalarını sürdürüyor.

Ryanair Türkiye’ye uçacağını açıklarken, Londra Luton-İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı arasında 29 Haziran’da uçuşlarına başlayacağını açıklayan İngiliz Easyjet ise Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nden (SHGM) iznin çıkmaması nedeniyle bilet satışlarını askıya aldı. SHGM, şirketin hem İsviçre Basel hem de Londra’dan sefer yapmasını uçuş hakları açısından inceliyor. Easyjet, uçuşlarını İsviçre’de sahip olduğu havayolu şirketinin üzerinden gerçekleştiriyor.

AirShow sönük geçti

CNR Fuarcılık tarafından Ankara Türkkuşu Etimesgut Tesisleri’nde düzenlenen AirShow Havacılık ve Uzay Teknolojileri Fuarı, az sayıdaki şirketin katılımı nedeniyle sönük geçti. Sektör yetkilileri, fuarı "fiyasko" olarak değerlendirirken bazı şirketlerin ilk gün sonunda standlarını topladığı görüldü. İstanbul’da 10 yıldır yapılan Airex’e rakip olarak çıkan AirShow’a katılacağı açıklanan Rus Antonov gibi büyük şirketlerin son anda çekilmesi, fuarın geleceği ile ilgili kafalarda soru işaretleri yarattı. Aralarında Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Türk Hava Kurumu, Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü’nün de bulunduğu 22 kamu kuruluşu ve firmanın stand açtığı fuarda, dört hava aracı sergilendi. Emniyet Genel Müdürlüğü’ne ait MD620 tipi helikopter, Duha ve Sindel Uçuş Okulları’na ait iki eğitim uçağının yanı sıra AirShow’a yurtdışından katılan tek yabancı bayraklı hava aracı, İtalyan Tanarg P92-S tipi ultralight tipi hafif uçak oldu. Ali İsmet Öztürk’ün Pitts S-2 tipi uçakla günde 3 uçuş gösterisi yaptığı fuar, bugün kapılarını kapatıyor.

Milas-Bodrum ihaleye çıkıyor

Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ), Türkiye’nin yedinci yap-işlet-devlet (YİD) ihalesi olan Milas-Bodrum Havalimanı Yeni Dış Hatlar Terminali için ihaleye çıktı. Aday şirketlerin 1 milyon Euro geçici teminat tutarı ile katılabilecekleri ihalenin, 2 Ağustos’ta yapılması planlanıyor.

Türkiye’nin hızla büyüyen havalimanlarından biri olan Milas-Bodrum, 1997’de hizmete açıldı. Terminallerin yıllık yolcu kapasitesi, dış hatta 2 milyon, iç hatta da 600 bin. Ancak hızlı büyüme nedeniyle Milas-Bodrum geçen yılı dış hatta yüzde 17 büyüme ile 2 milyon, iç hatta ise yüzde 45’lik artışla 2.5 milyon yolcu ile kapattı.

KAPASİTESİ DOLDU

DHMİ, önceliği 16 bin 500 metrekare alana sahip, kapasitesini geçen yıl dolduran dış hatlara verdi. Geçen yıl hızla büyüyerek kapasitesinden dört kat daha fazla yolcuya ev sahipliği yapan iç hatlar içinse nasıl bir çalışmaya gidileceği henüz belirlenmedi. Özellikle yaz aylarında yurtiçi yolcu trafiğinin en üst seviyeye ulaştığı Milas-Bodrum Havalimanı’nın İç Hatlar Terminali 2 bin 700 metrekare alana sahip.

İhaleye çok sayıda yerli ve yabancı havalimanı inşaat ve işletmecisinin katılacağı tahmin ediliyor. 2 Ağustos’ta başlayacak YİD süreciyle ilgili olarak Milas-Bodrum’un yeni dış hatlar terminalinin hizmete 2009’da girmesi hedefleniyor.

DHMİ tarafından çalışmaları sürdürülen Savunma Sanayii Müsteşarlığı’na ait İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı içinse projenin yıl sonuna kadar tamamlanarak ihaleye çıkartılması bekleniyor.

Lufthansa İzmir 20 yaşında

Alman Lufthansa Havayolları, İzmir uçuşlarının yirminci yılını törenle kutladı. Her gün İzmir-Münih arasında uçan Lufthansa, mayıs ayından itibaren haftada üç gün Münih’e ikinci seferi gerçekleştiriyor. Geçen yıl da yaz sezonunda aynı uygulamayı yapan Lufthansa, ek seferlere kışın da devam etmeyi planlıyor.

Bu yıl ek seferin sabah 6’ya konulduğunu belirten Türkiye Müdürü Sadık Elmas, sabah uçağı ile özellikle Avrupa’da birçok noktaya bağlantı imkanı sunduklarını söyledi.
Yazarın Tüm Yazıları